تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

۷ دقیقه

تزریق ژل در لب

آنچه می خوانید...

بزرگ کردن لب‌ها، یک عمل زیبایی است که می‌تواند ظاهر پُرتر و درشت‌تری برای لب‌های شما ایجاد کند. امروزه تزریق فیلرهای پوستی، رایج‌ترین روش برای انجام عمل بزرگ کردن لب‌ها است. فیلرهای پوستی به کاهش خطوط پوست صورت کمک می‌کنند و حجم و درشتی صورت را باز می‌گردانند. انواع بسیار زیادی از فیلرهای پوستی وجود دارند که می‌توانند برای تزریق در لب‌ها و اطراف دهان شما استفاده شود. اما رایج‌ترین فیلرهایی که در حال حاضر وجود دارند، محصولاتی است که حاوی موادی شبیه به اسید هیالورونیک هستند. این نوع از فیلرهای پوستی گاهی با نام “فیلرهای اسید هیالورونیکی” نیز شناخته می‌شوند.

با پیشرفت‌هایی که در زمینه عمل برجسته‌سازی لب‌ها حاصل شده است، امروزه بعضی از روش‌های انجام این عمل به قدری کارآمد و مؤثر شده‌اند که پزشکان از این روش‌ها برای پر کردن دائمی لب‌ها استفاده می‌کنند.

داوطلبان عمل تزریق لب


برای بسیاری از خانم‌ها، لب‌های نازک یک نگرانی به شمار می‌رود. درشت کردن لب‌ها می‌تواند از طریق پر کردن چروک‌هایی که با بالا رفتن سن در اطراف لب‌ها ظاهر می‌شوند، باعث افزایش حجم لب‌ها و کاهش میزان نمایان بودن خطوط لب شود. اغلب خانم‌ها داوطلب انجام عمل برجسته‌سازی لب هستند، اما هرکس که قصد انجام  این عمل را دارد، باید ابتدا در مورد خطرات و مزایای آن به طور کامل آگاهی پیدا کند و سپس در این باره تصمیم بگیرد.

بهترین داوطلبان تزریق لب

تقریباً همه افراد بزرگسال در هر سنی می‌توانند داوطلب انجام عمل بزرگ کردن لب‌ها باشند. اما افرادی که لب‌های آنها به طور طبیعی نازک است و یا چروک‌های ناشی از افزایش سن، باعث کاهش حجم لب‌های آنها شده است، می‌توانند نتایج بسیار رضایت بخشی از این عمل بگیرند. هر کس که اقدام به عمل بزرگ کردن لب‌ها می‌کند باید از نظر سلامتی در وضعیت خوبی باشد و علاوه بر آن، یک توجیه منطقی برای دستیابی به نتایج این عمل، که لب‌های بزرگ‌تر است، داشته باشد. اغلب اوقات، جراح زیبایی، عکس قبل و بعد از عمل بیماران قبلی خویش را به شما نشان می‌دهد تا نتایج عمل درشت کردن لب با تزریق فیلرها، انتقال چربی یا ایمپلنت لب، برای شما روشن شود.

وقتی از فیلرهای موقتی برای برجسته کردن لب‌های نازک استفاده می‌کنید، مدت زمانی که حجم لب‌ها به این شکل باقی می‌ماند، بستگی به آن دارد که بدن شما با چه سرعتی اجزای ماده فیلر را تجزیه می‌کند. جراح می‌تواند برای کمک به تصمیم گیری شما، یک برآورد کلی از مدت زمانی که هر محصول دوام خواهد داشت به شما بدهد.


2

نکاتی در مورد روش‌های تزریق برای درشت کردن لب‌ها


عمل درشت کردن لب‌ها از طریق تزریق فیلرهای لب و تزریق ژل لب ، ظرف مدت زمانی حدود ۳۰ دقیقه، نتایج مطلوبی برای شما حاصل می‌کند. معمولاً نیازی به استفاده از بی حسی برای این عمل وجود ندارد، چرا که خود ماده فیلر معمولاً حاوی لیدوکائین یا سایر مواد بی حسی موضعی است. آثار و نتایج تزریق فیلرهای لب، موقتی است زیرا بدن انسان نهایتاً ذرات ماده فیلر را تجزیه خواهد کرد. مدت زمانی که آثار این عمل باقی می‌ماند، بسته به فرد مورد عمل متفاوت است. اما به طور میانگین حدود ۴ تا ۶ ماه دوام دارد. به افرادی که برای برجسته کردن دائمی لب‌ها اقدام به ایمپلنت لب می‌کنند، توصیه می‌شود که ابتدا عمل تزریق فیلرهای لب را انجام دهند تا ببینند که آیا ایمپلنت، زیبایی ظاهری مورد نظرشان را تأمین خواهد کرد یا خیر.

3

مزایا

مهم‌ترین مزایای عمل درشت کردن لب‌ها، بهبود ظاهر فرد و افزایش اعتماد به نفس او می‌باشد. تنها با یک بار مراجعه به مطب پزشک و انجام عمل‌ تزریق فیلر لب، انتقال چربی و یا ایمپلنت لب می‌توان، آثار افزایش سن و ظاهر نامناسب لب‌ها را برطرف کرد و لب‌هایی که به طور طبیعی نازک هستند را به لب‌هایی درشت، لطیف و با ظاهری شاداب تبدیل کرد.

انواع فیلرها


فیلرهای با پایه کلاژن

کلاژن پرکاربردترین فیلر تزریقی در سراسر دنیا است که در دو نوع مختلف شامل کلاژن گاوی و کلاژن انسانی وجود دارد.

فیلرهای کلاژن گاوی

کلاژن گاوی، از بافت‌های بدن گاوهایی که به صورت گروهی تحت نظارت دقیق و در شرایط عاری از هر گونه بیماری پرورش داده می‌شوند، به دست می‌آید. با توجه به اینکه ۳ درصد احتمال بروز واکنش حساسیت به کلاژن گاوی وجود دارد، بنابراین قبل از درمان با این نوع فیلرها، حتماً باید تست حساسیت انجام شود. زایدرم و زایپلاست، مهم‌ترین فیلرهای لب با پایه کلاژن گاوی هستند که در بیش از یک و نیم میلیون بیمار در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. آرتیکول هم یک محصول کلاژن گاوی، حاوی میکروسفرهای پلی متیل متاکریلات  است که بعد از جذب شدن کلاژن، در داخل لب‌ها باقی می‌ماند. بنابراین استفاده از این ماده می‌تواند آثاری طولانی مدت یا حتی دائمی به دنبال داشته باشد.

فیلرهای کلاژن انسانی

کلاژن انسانی از جسدها یا پوست اضافی انسان که در جریان عمل‌های جراحی برداشته می‌شود، به دست می‌آید. فیلرهای تزریقی که از کلاژن انسانی ساخته می‌شوند، عبارتند از درمالوژن، سایمترا، آتولوژن، فاسین، کاسمودرم و کاسموپلاست. با توجه به سازگاری زیستی کلاژن انسانی با بدن خود انسان، دیگر نیازی به انجام تست حساسیت قبل از درمان نخواهد بود و بنابراین این فیلرها گزینه بسیار خوبی برای افرادی است که نمی‌توانند کلاژن گاوی را تحمل کنند.

فیلرهای با پایه اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک، یک ماده شفاف و زیست-تجزیه پذیر است که به طور طبیعی در مفاصل و پوست بدن انسان وجود دارد. رستیلان، پرلان و رادییس، مهم‌ترین فیلرهای مبتنی بر اسید هیالورونیک هستند که برای عمل درشت کردن لب‌ها استفاده می‌شود.

مزایای فیلرهای اسید هیالورونیک نسبت به سایر فیلرهای پوستی عبارت است از:

  • امکان کنترل حجم لب
  • پیش بردن تدریجی درمان
  • برآمدگی‌ها و ناهمواری‌ها به سادگی برطرف می‌شوند. هر گونه برآمدگی و برجستگی ناخواسته که به دلیل حرکت لب‌ها ایجاد شود، به راحتی قابل برطرف کردن خواهد بود.
  • کاهش خون مردگی. این مواد، در مقایسه با سایر فیلرهای پوستی، خون مردگی و ورم کمتری در ناحیه لب‌ها ایجاد می‌کند.
  • دوام مناسب آثار عمل.
  • عدم احتمال بروز واکنش حساسیتی. زیرا فیلرهای اسید هیالورونیک از موادی کاملاً مشابه با آنچه که در بدن انسان وجود دارد ساخته می‌شوند و احتمال آنکه باعث بروز واکنش حساسیت شوند، وجود ندارد.

راهنمایی‌های قبل از عمل


روش بزرگ کردن لب‌ها با استفاده از فیلرهای پوستی در مقایسه با روش‌های انتقال چربی با لیپوساکشن و ایمپلنت‌های لب، آثار تهاجمی کمتری به دنبال دارد. بیماران خودشان می‌توانند در راه رفت و برگشت به مطب، رانندگی کنند و مطمئن باشند که به مصرف هیچ داروی مسکنی که باعث اختلال در قدرت رانندگی و بروز حوادث احتمالی شود، نیازی ندارند.

خطرات و مزایای تزریق فیلرهای لب


هر چند به طور کلی، خطر بروز مشکلات و عوارض بعد از تزریق فیلرهای لب بسیار پایین است، اما واکنش شما به این عمل، به نوع فیلری که انتخاب می‌کنید و قدرت بهبودی بدن شما بستگی دارد. برخی عوارض جانبی خفیفی که ممکن است در اثر تزریق فیلرهای لب بروز پیدا کند، عبارت است از کبودی، خون مردگی، ورم، ناراحتی جزئی، حساسیت و عفونت. با کمی مراقبت می‌توان این علائم را به حداقل رساند، ضمن آنکه نهایتاً ظرف چند روز باید برطرف شوند. یک خطر جدی‌تری که این مواد ممکن است داشته باشد، بروز واکنش حساسیت به فیلرهایی با منشأ حیوانی استT که البته احتمال آن بسیار کم است.

بهبودی


بهبودی بعد از انجام عمل بزرگ کردن لب‌ها، معمولاً به زمان بسیار کمی نیاز دارد. غالباً افرادی که عمل بزرگ کردن لب‌ها را انجام می‌دهند، می‌توانند ظرف تنها یک روز، فعالیت‌های روزمره و معمول خود را از سر گیرند.

بعد از عمل بزرگ کردن لب‌ها باید منتظر چه بود؟


بزرگ کردن لب‌ها از طریق استفاده از فیلرهای لب، روش‌های انتقال چربی یا کاشت ایمپلنت‌های لب، معمولاً در همان محل مطب پزشک انجام می‌شود.

بعد از انجام هرکدام از این عمل‌ها، می‌توان انتظار بروز ورم و خون مردگی را داشت. اگر از روش تزریق فیلر برای بزرگ کردن لب‌ها استفاده شود، برطرف شدن کامل این آثار، ممکن است تا یک هفته طول بکشد.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =