عواملی نظیر نور خورشید، اختلالات پوستی، افزایش سن، و حتی زمینه‌های ارثی، باعث می‌شوند پوست صورت و یا دیگر نواحی بدن، دستخوش تغییر شده، زیبایی، سلامتی یا عملکرد مطلوب، را نداشته باشد.

تغییرات بافتی نظیر چین و چروک، جای جوش‌های آکنه، اختلالات رنگدانه‌ای مانند کک‌مک و لکه‌های پوستی ناشی از نور خورشید، و یا قابل مشاهده بودن رگ‌های خونی، نمونه‌هایی از عارضه‌های پوستی به‌شمار می‌روند.

همچنین، پوست ممکن است دچار افتادگی شده، سفتی، یا انعطاف پذیری لازم را نداشته باشد. یا در برخی از نواحی بدن، بیماری سلولیت (انباشتگی بافت چربی و بروز فرورفتگی‌های پوستی)، ظاهر شود.

شیوه‌های درمانی از نوع جوانسازی یا بازسازی پوست، به درمان این‌گونه عوارض، می‌پردازند:

  • چین ‌و چروک ثابت: این ناهمواری‌ها، همیشه قابل مشاهده هستند و حرکات چهره، تغییری در آنها را ایجاد نمی‌کند.
  • چین و چروک تغییرپذیر: خطوط چهره، بیانگر حالت درونی شخص مانند نگرانی، تعجب یا شادی، می‌باشند. وقتی پوست در حال حرکت نیست، به‌صورت خط دیده شده و با حرکات صورت یا ابزار حالت، خطوط چهره، عمق بیشتری پیدا می‌کنند.
  • اختلالات رنگدانه‌ای: کک‌مک، لکه‌های قهوه‌ای و یا سایر لکه‌های پوستی، عموما ناشی از قرارگیری در معرض قرار گرفتن نور خورشید می‌باشند، البته احتمالات دیگری نیز مطرح هستند.
  • جای جوش (Scar): پس از ترمیم جراحت یا جوش صورت (آکنه)، جای زخم ممکن است روی صورت باقی بماند و در اشکالی نظیر برآمدگی‌ موج‌مانند، بروز حفره، بدرنگی پوست و یا مرز‌های برجسته، قابل تشخیص باشد.
  • ضایعه‌های عروقی در پوست: در سطح پوست، رگ‌های خونی قابل مشاهده هستند، ضایعه‌های که به شکل تاول‌های خونی کوچک بوده، و یا حتی سرخی پوست (شبیه به گل انداختگی صورت)، دائمی می‌باشد.
  • شلی و افتادگی پوست: فشار و نیروی وارده به پوست، توسط ساختارهای پوستی (نظیر کلاژن و الاستین)، مهار می‌شود. در اثر ضعیف‌ شدن این ساختار‌ها، کاهش سفتی پوست و یا بروز سلولیت، بروز خواهد کرد.

فهرست مطالب

درمان لک های صورت

جوانسازی پوست با تزریق

  • پلاسمای غنی از پلاکت
    مکانیسم این شیوه درمانی، به‌کارگیری پلاکت‌های طبیعی بدن (Platelets)، در هدایت بافت مورد نظر، به منظور تولید کلاژن جدید می‌باشد. با تحریک بافت هدف، کلاژن جدید، ایجاد شده و هموار بودن، سفتی و کشیدگی پوست، افزایش ‌خواهد یافت. محلول حاوی پلاکت، می‌تواند همراه یا بدون پر‌کننده‌ها (Fillers) با روش های جوانسازی پوست مختلفی به بافت مورد نظر راه پیدا کند.
    انجام تزریق، استفاده از سیستم اتوماتیک میکرونیدلینگ (سوزن‌های بسیار ریز) و یا استعمال موضعی پس از بازسازی پوست، از جمله روش‌های راهیابی به بافت هدف می‌باشند. این عمل، از نوع غیر جراحی بوده و در مطب پزشک انجام‌ می‌گیرد. در اولین مرحله، از بازوی بیمار، مقداری خون گرفته می‌شود که میزان آن، کمتر از مقداری است که برای آزمایش‌های خون مرسوم، لازم است.
    خون در محفظه‌ای شیشه‌ای قرار گرفته و با سانتریفیوژ، سلو‌ل‌های قرمز از پلاسما، جدا می‌شوند. سپس تعداد پلاکت‌ها در حدود ۴ برابر، افزایش داده می‌شود. محلول جدید، پلاسمای غنی از پلاکت نامیده شده و به بافت هدف، هدایت می‌شود تا قابلیت تولید طبیعی کلاژن را تحریک و فراخوانی کند. این روش کاربردهای متنوعی دارد و گاهی نیز، به‌همراه پر‌کننده‌های پوستی (Fillers)، به منظور افزایش کارایی و ماندگاری، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تزریق کلاژن
    کلاژن موجود در پوست، سازه استحکامی مهمی است که با شبکه‌ رشته‌ای خود، چارچوبی برای رشد سلول‌ها و عروق خونی، فراهم می‌کند. کلاژن، در غضروف‌ها، دندان‌ها و استخوان ها نیز یافت می‌شود. علم پزشکی، این پروتئین طبیعی را به خدمت گرفته و امروزه، جراحان، به‌منظور کاهش نشانه‌های پیری، ترمیم زخم ها و بهبود نمود چهره از طریق افزایش حجم بافت‌ها، گونه‌های متعددی از پرکننده‌های کلاژنی را مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • بوتاکس
    بوتاکس، باعث می‌شود عضله‌های صورت، آزاد شده و در حال انقباض نباشند. اصولا، شکل‌گیری خطوط صورت و چین و چروک‌ها، مربوط به وضعیتی است که عضله‌هایی از صورت، در حالت انقباض باشند. انجام بوتاکس، سریع بوده و در بیشتر مواقع، در حدود ده دقیقه زمان می‌برد. از آنجا که نتایج بوتاکس به‌طور متوسط سه تا شش ماه، ماندگاری دارند، درمان‌های متوالی روتوش، ضروری می‌باشند.
  • هیالورونیک اسید
    یک ترکیب طبیعی بوده که در بدن وجود دارد. در بافت همبندی سست (soft connective tissues) و در مایعی که چشم‌ها در آن احاطه شده‌اند، غلظت بالایی از هیالورونیک اسید یافت می‌شود. همچنین در برخی غضروف‌ها، مایعات مفصلی و بافت‌های پوست نیز، این ترکیب دیده می‌شود.
    این ترکیب استخراج و با فرمول‌بندی تازه، امروزه، یکی از شناخته‌شده‌ترین پرکننده‌های قابل تزریق می‌باشد. پس از انجام تزریق، عملکردی مشابه یک بالشتک باد شده، از خود نشان می‌دهد، و باعث استحکام بافت‌ها و اجزاء صورت می‌شود که ممکن است در اثر پیری معمول، حجم و یا انعطاف‌پذیر خود را از دست داشته باشند. همچنین باعث می‌شود در سطوح بالایی پوست، آب در بافت پوست حضور داشته باشد و در نتیجه صورت تازه و نرم به نظر می‌رسد.
  • تزریق چربی
    تزریق چربی، یکی از بی‌خطرترین روش‌های درمان چین و چروک است، چرا که از چربی بدن خود بیمار استفاده می‌کند. پزشک با انجام عمل لیپوساکشن با توان پایین، مقادیر کمی چربی از ران یا نشیمن‌گاه بیمار برمی‌دارد. سپس چربی به نواحی هدف در بافت صورت بیمار، تزریق می‌شود. نتایج این عمل می‌توانند ماندگاری زیادی داشته باشند.
    در حالیکه پس از گذشت چند ماه از عمل، مقادیر زیادی از چربی ممکن است توسط بدن دوباره جذب شود، با این حال، در حدود یک سوم کل حجم تزریق‌شده، می‌تواند تا چندین سال، در بافت هدف، باقی بماند.

soft connective tissues

جوانسازی پوست بدون تزریق

  •  لایه‌برداری شیمیایی
    در این شیوه‌ درمانی، محلولی شیمیایی روی پوست اعمال می‌شود که باعث شکل‌گیری تاول شده، نهایتا پوست جدا می‌شود. پوست جدید نسبت به پوست قدیمی، معمولا هموارتر بوده و چین و چروک کمتری دارد. پس از لایه‌برداری شیمیایی، پوست به‌طور موقت به نور خورشید حساس‌تر است، لذا هر روز می‌بایست کرم‌های ضدآفتاب استفاده شود.
    معمولا افرادی برای لایه‌برداری شیمیایی، مناسب‌تر هستند که رنگ پوست و موی آنها، روشن‌تر باشد. بسته به نوع عارضه مورد درمان، حتی افرادی که پوست تیره‌تری داشته باشند نیز ممکن است نتیجه خوبی بگیرند، اما پس از عمل، احتمال بیشتری وجود دارد که رنگ پوست، یکدست و یکنواخت نباشد.
  • میکرودرم‌ابریژن
    این ‌شیوه درمانی، لکه‌های پیری و جای جوش‌های آکنه روشن را، به‌طور موثری از میان برده یا کاهش می‌دهد. در درمان میکرودرم‌ابریشن، پزشک ابزاری دستی را مورد استفاده قرار می‌دهد که به‌وسیله آن، ذرات بسیار ریز کریستال با فشار هوا، به سطح پوست برخورد می‌کنند. لایه بالایی پوست، در اثر برخورد کریستال‌ها، به نرمی پاکسازی شده و به‌طور همزمان، عمل مکش نیز، روی پوست انجام می‌شود تا سلول‌های مرده و ذرات کریستال، جمع‌آوری شوند.

سایر روش‌های جوانسازی پوست

  • درمان فتودینامیک ، ماده حساس به نور در بافت هدف
  • نور فوتو فاسیال پالس شدید نور
  • درمان آکنه با نور آبی
  • لیزردرمانی
  • ترماژ، سفت کردن پوست با ایجاد گرما
5/5 - (1 امتیاز)

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

1 دیدگاه

  • سلام خسته نباشین دکتر
    آیا بوتاکس های ایرانی خوبن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *