تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

۷ دقیقه

روش تزریق ژل بینی

آنچه می خوانید...

زیبایی بینی بدون عمل جراحی یا روش زیبایی بینی با تزریق ژل در میان جوانان به ویژه دختران شایع است، در این روش مقدار مناسبی از یک ژل که می‌تواند کلسیم هیدروکسی اپتات و اسیدهیالورونیک باشد با سوزن ظریفی به زیر پوست تزریق می‌شود تا بینی با تزریق ژل ظاهری زیباتر پیدا کند.

تکنیک تزریق ژل بینی به صورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام می‌شود، با استفاده از تزریق ژل بینی می‌توان رفع قوز بینی و یا ناصافی، غیرقرینگی و یا تورفتگی‌های بینی را رفع کرد و هم‌چنین می توان با تزریق ژل بینی ،نوک بینی را بالا برد.

دوام و تاثیر تزریق ژل بینی بین یک تا سه سال است، تزریق ژل بینی در کمتر از ۱۰ دقیقه و بدون بیهوشی صورت می‌گیرد و نسبت به جراحی بینی مقرون به صرفه تر است.

اگر بینی دچار ناصافی، غیرقرینگی یا تورفتگی باشد می‌توان با پر کردن از طریق تزریق ژل بینی این نواحی سطح بینی را صاف و یکدست و ظاهری متناسب‌تر ایجاد کرد،‌ هم‌چنین در صورتی که بیمار از جراحی بینی رضایت نداشته و یا بینی پس از جراحی دچار ناصافی یا عدم تناسب با دیگر اجزای صورت شده باشد با تزریق ژل بینی ، زیبایی بینی تکمیل می‌شود.

تکنیک تزریق ژل بینیبه این صورت است که ژل بینی در برجستگی روی تیغه بینی تزریق شده و خط تیغه بینی صاف میگردد و موارد استفاده آن در افرادی است که فرد مایل به عمل جراحی بینی نیستند در این صورت می تواند از با تزریق ژل بینی به بینی خود ظاهری زیباتر دهد .

تفاوتهای جراحی زیبایی بینی وروشهای غیر جراحی:

۱- در روش جراحی فرد کاملا بیهوش است در حالی که در روش غیر جراحی یعنی تزریق ژل بینی فرد علاوه بر هوشیار بودن می تواند مرحله به مرحله تزریق ژل بینی را در آینه مشاهده کند و پزشک را یاری کند.

۲- روش تزریق ژل بینی نیاز به استراحت پس از عمل ندارد و امکان دارد تورم کم و یا کبودی مختصر ایجاد گردد کی طی ۳-۴ روز از بین می رود.

۳- تزریق ژل بینی در مقایسه با عمل رینوپلاستی، این روش درد پس از عمل ندارد و یا بسیار اندک است.

۴- در تزریق ژل بینی نیاز به بستن چسب روی بینی و یا پانسمان نمی باشد.

در تزریق ژل بینی به دلیل اینکه بینی حرکتی ندارد کلا فیلرها دوام بیشتری دارند در افرادی که از کلسیم هیدروکسی اپتات استفاده می کنند حداقل ۳ سال و ژویدرم تا ۲ سال باقی می ماند.

داروها نمی‌توانند مشکلات ظاهری بینی را برطرف کنند، بلکه بیشتر در جهت جلوگیری از بوجود آمدن و یا پنهان کردن آنها بکار می‌روند. تزریق پرکننده‌های پوستی یک راه حل کم خطر، سریع و موثر برای رسیدن به این مقصود است.

تزریق چربی و ژل برای پر کردن فرورفتگی‌ها ، ناصافی های بینی ،رفع قوز بینی وغیر قرینگی های بینی به کار می‌رود.

تزریق ژل و چربی در بینی بیمارانی که  مایل به جراحی زیبایی بینی نبوده یا به‌دلایلی عمل بینی در آنان مجاز نیست ، مناسب می باشد .

 مواد موجود در تزریق ژل و چربی در بینی چه خصوصیاتی باید داشته باشند؟

۱- خطری نداشته باشند.

۲- نتیجه قابل پیش بینی‌ داشته باشند.

۳- ارزان باشند.

۴- ایجاد کمترین درد در زمان تزریق داشته باشند.

۵- ایجاد آلرژی نکنند.

۶- در زیر پوست طبیعی به نظر برسند.

این تزریقات چند نوع می‌باشند و مزیت و معایب هر کدام چیست؟

تزریق ژل بینی یا چربی‌ هستند که از خود فرد گرفته م‌یشود، یا مواد ساختنی چربی‌ها باید ازنقاطی از بدن مثل شکم یا پهلو گرفته و پس از فرآوری هایی به شکل مایع‌ قابل تزریق در‌آید. آنگاه آنها را بوسیله یک سرنگ و سرسوزن ظریف در لایه‌های زیر پوست بینی تزریق می‌کنند.

حسن بزرگ تزریق ژل و چربی در بینی اینست که چون این چربی از خود فرد است احتمال خطر حساسیت و پس زدن را ندارد.

همه افرا می توانند از تزریق ژل و چربی در بینی استفاده کنند، تنها در کسانیکه سابقه حساسیت شدید به این مواد را دارند نباید به‌کار رود. همچنین افرادی که داروهای ضد انعقاد و آسپیرین یا بروفن یا داروهای مشابه مصرف می‌کنند باید یک هفته قبل آنرا قطع  کنند.

توصیه های بعد از تزریق تزریق ژل و چربی در بینی

عدم قرار گرفتن زیر نور خورشید بعد از تزریق ژل و چربی در بینی برای چند ماه و یا استفاده از کرمهای محافظت کننده .

عدم فعالیت سنگین به‌ مدت ۲۴ ساعت بعد از تزریق ژل و چربی در بینی .

قرار دادن کیسه یخ به‌مدت ۲۴ ساعت بعد از تزریق ژل و چربی در بینی .

محل تزریق را در روزهای اول بعد از تزریق ژل و چربی در بینی نباید ماساژ داده شود .

تزریق ژل بینی در شرایطی کاملا استریل، بطور سرپایی و در مطب به منظور زیبایی بینی انجام میشود. قبل از انجام تزریق ژل بینی ، صورت با استفاده از پمادهای بیحس کننده یا تزریق های لیدوکایین بیحس میگردد. سپس تزریق ژل بینی با استفاده از سرنگ و سوزن مخصوص در نواحی مورد نظر تزریق میشود. نحوه روش زیبایی بینی بدون عمل جراحی با تزریق ژل بینی شامل چندین مرتبه ورود و خروج سوزن به درون بافت تحت تزریق است. از آنجا که صورت شما بیحس شده درد چندانی احساس نخواهید کرد. پس از اتمام تزریق ژل بینی ، نواحی تزریق ژل بینی یافته توسط جراح ماساژ داده میشوند تا حالت یکنواخت تر و طبیعی تری پیدا کنند. شما میتوانید بلافاصله پس از اتمام تزریق ژل بینی تغییرات را در چهره خود مشاهده نمایید. تزریق ژل بینی نیازی به بستری، بخیه و چسب ندارد.

چه مراقبتهایی پس از تزریق ژل بینی لازم است؟

  ۱٫ کپسول سفالکسین هر شش ساعت بمدت سه روز بعد از تزریق ژل بینی

  ۲٫ مصرف روزانه ده لیوان آب بمدت ده روز بعد از تزریق ژل بینی

  ۳٫ ممنوعیت آرایش صورت بمدت ۲۴ ساعت بعد از تزریق ژل بینی

  ۴٫ ممنوعیت خوابیدن به پهلو یا شکم، ماساژ یا هرگونه فشار برصورت، بخور داغ، حمام داغ، استخر، سونا و جکوزی بمدت یکهفته بعد از تزریق ژل بینی

با توجه به اینکه ژل های بینی جدید از کیفیت بالایی برخوردارند و توانسته اند از مراکز نظارتی مربوطه مثل FDA مجوز مصرف دریافت کنند معمولاً تزریق ژل بینی با عارضۀ مهمی همراه نیست و اگر هم عارضه ای داشته باشد خفیف و کوتاه مدت است . از این جمله می توان از قرمزی، تورم و درد مختصر ناحیه تزریق ژل بینی نام برد.

فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید با بدن سازگار هستند یعنی اینکه روش زیبایی بینی با تزریق ژل باعث حساسیت نمی شوند با این وجود بهتر است کسانی که سابقه آلرژی های شدید به هر گونه داروی تزریقی دارند از تزریق ژل بینی خودداری نمایند.

کسانیکه داروهای تضعیف کنندۀ سیستم انعقاد خون مثل آسپرین یا بروفن یا ادویل استفاده می کنند ممکن است بدنبال تزریق ژل بینی دچار کبودی ناحیه تزریق ژل بینی شوند.

اگر بعد از تزریق ژل بینی اقدام به لیزر صورت، پیلینگ یا هر اقدام دیگری که منوط به پاسخ درم است نمائید احتمال واکنش التهابی وجود دارد.

در بیمارانیکه دچار ضعف سیستم ایمنی هستند و یا به هر دلیل از داروهای تضعیف کنندۀ سیستم ایمنی استفاده می کنند تزریق ژل بینی باید با احتیاط انجام شود زیرا در این افراد احتمال عفونت بیشتر از افراد معمول است.

بی ضرر بودن تزریق ژل بینی در حاملگی، خانم های شیرده و افراد زیر ۱۸ سال به اثبات نرسیده است.

بی ضرر بودن تزریق ژل بینی در بیمارانیکه سابقۀ اسکار برجسته (گوشت اضافه آوردن) دارند مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی