تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

۲ دقیقه

شالازیون پلک

آنچه می خوانید...

شالازیون برجستگی کوچکی در لبه پلک در زیر پوست است که در اثر انسداد مجرای خروجی غدد ترشح کننده چربی پلک و تجمع مواد ترشح شده در غده چربی ایجاد می شود.استفاده از کمپرس گرم و ماساژ ملایم ممکن است به تخلیه شالازیون کمک کند اما در مواردی که با وجود این اقدامات بیماری بهبود پیدا نکند می توانید به چشم پزشک مراجعه کنید تا با عمل جراحی شالازیون پلک را تخلیه کند.

** روش عمل جراحی بیماری شالازیون

در درمان جراحی بیماری شالازیون پلک که در مطب یا در اتاق عمل انجام می شود ابتدا پلک با استفاده از قطره و آمپول بی حسی کاملاً بی حس می شود به طوری که بیمار دردی احساس نکند. سپس با برش کوچکی از پشت پلک تخلیه می شود. این برش معمولاً نیازی به بخیه ندارد و خود به خود جوش می خورد به علاوه چون برش در سمت داخل پلک قرار دارد محل آن از روی پلک دیده نمی شود. پس از تخلیه شالازیون چشم پانسمان می شود و پانسمان تا چند ساعت روی چشم می ماند. گاهی اوقات (به خصوص در کسانی که مکرراً دچار این بیماری می شوند) ترشحات تخلیه شده برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه آسیب شناسی (پاتولوژی) فرستاده می شود.

** مراقبت های پس از عمل

پس از برداشتن پانسمان ممکن است متوجه ترشحات رقیق خونی بر روی پانسمان یا در داخل چشم شوید که این امر طبیعی است و جای نگرانی ندارد. معمولاً این ترشحات ظرف یکی دو روز برطرف می شود.
معمولاً پس از انجام جراحی بیماری شالازیون پلک در محل عمل کبودی و تورم ایجاد می شود که این امر نیز طبیعی است. کبودی معمولاً ظرف ۱۰ روز تا دو هفته برطرف می شود.
پس از عمل ممکن است چشم پزشک به شما توصیه کند که تا چند روز از قطره ها، پمادهای آنتی بیوتیک یا استروییدی استفاده کنید. استفاده از این داروها باعث کاهش التهاب و بهبود سریع تر محل عمل می شود.
در صورت بروز درد در محل عمل می توانید از مسکن های معمولی مثل استامینوفن برای کنترل درد استفاده کنید.
در بچه های کوچک انجام جراحی شالازیون پلک با بی حسی موضعی امکان پذیر نیست، در این افراد عمل جراحی با بیهوشی عمومی و در اتاق عمل انجام می شود .

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 1 =