تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی زیبایی / علل خشکی پوست پلک چشم و التهاب چشمی
۴ دقیقه

علل خشکی پوست پلک چشم و التهاب چشمی

آنچه می خوانید...

علل خشکی پوست پلک چشم و التهاب چشمی

ناحیه اطراف چشم، بسیار حساس است و مراقبت از آن ناحیه بسیار حیاتی می باشد. زمان هایی است که این ناحیه؛ خشک، قرمز و پر خارش می شود. این اتفاق، به دلیل محرکان خاصی است که پلک چشم را تحریک می کنند.

پوست خشک می تواند شرایط و بیماری ناراحت کننده ای را برای فرد ایجاد کند. گرچه این وضعیت بسیار نادر است اما در صورت پیدایش، می تواند به درد و التهاب و سوزش زیادی منجر گردد. علاوه بر این، اگر فرد دارای پوست خشکی باشد، مخفی کردن آن، با استفاده از لوازم آرایش کمی دشوار است.

عوامل خشکی پوست پلک چشم

۱- یکی از شایع ترین علل خشکی پوست پلک چشم ، بلفاریت یا همان التهاب پلک  است. این بیماری منجر به قرمزی، خارش، خشکی و بطور کلی تحریک پوست می گردد.

۲- حساسیت هایی مثل نیش زنبور می توانند منتهی به متورم شدن، خشکی و قرمزی پلک ها شوند.

۳- مشکلات قرنیه را نیز می توان مسئول ایجاد خشکی پوست پلک چشم دانست. زمانی که غدد اشکی درست عمل نمی کنند و بدان جهت، فقدان جریان اشک به وجود می آید و چشم خشک می شود. البته این امر، باعث خشکی شدید چشم نمی شود اما منجر به سوزش و تحریک چشم و التهاب پلک می گردد.

۴ – اگر مقدار زیادی شامپو یا صابون با شدت بر روی چشم مالیده شود، می تواند موجب خشکی چشم شود.

۵- عامل دیگری که می توان از آن نام برد، درماتیت پلک است. درماتیت پلک، یک بیماری پوستی است که موجب التهاب پوست پلک می شود و علایمی شبیه به علایم  درماتیت پلک  در سایر نقاط بدن دارد. در این بیماری، پوست پلک ها خشک شده و به خارش و سوزش میفتد.

۶- استفاده بیش از حد لوازم آرایشی مانند سایه و ریمل که امکان دارد شامل مواد تشکیل دهنده ای باشند که یا شما نسبت به آنها حساسیت نشان می دهید و یا مناسب پوست شما نیستند؛ نیز می توانند منجر به عوارض جانبی مثل خشکی پوست پلک چشم گردند.

۷-ممکن است گاهی اوقات؛ فرد، در حال غذا خوردن، ناخواسته دستان نشسته خود را به چشمان خود بمالد. این امر، می تواند منتهی به آلودگی پوست پلک و نهایتا خشکی آن بشود.

۸- سایر عفونت های چشم نیز امکان دارد منجر به ایجاد پوستی خشک، ملتهب و متورم در پلک ها گردد.

بلفاریت چیست؟

بلفاریت یا التهاب  پلک در واقع التهاب مزمن حاشیه پلک ها است که منجر به خارش ، سوزش و قرمزی پلک و پوسته پوسته شدن در اطراف مژه ها می شود . این وضعیت مشابه با شوره سر (Dandruff) می باشد ولی لزوما هر دو بیماری در یک زمان تظاهر نمی کنند.

درمان بلفاریت یا التهاب پلک

درمان بسیار مشابه با درمان شوره سر می باشد لازم است بیمار درمان بلفاریت را به مدت طولانی حتی سالها، ادامه دهد تا بیماری کاملا ریشه کن شود. در تعدادی از بیماران در تمام طول عمر درمان التهاب پلک ادامه میابد.  قرمزی و ناراحتی چشم اغلب در اثر محرکات موجود در هوا مثل دود سیگار، بخار و دود ناشی از آشپزی و گاهی بدنبال استفاده از لوازم آرایشی مثل ریمل تشدید می شود.

موارد مورد نیاز در درمان بلفاریت:

۱-  درمان بلفاریت با جوش شیرین یا نمک آشپزخانه
۲-استفاده از آب جوشیده سرد شده که تازه تهیه شده است.
۳-درمان التهاب پلک با گوش پاک کن ( بدیهی است الیاف موجود در پنبه معمولی در لا به لای مزه ها گیر کرده و چشم را تحریک می کن) .
۴-یک آینه و نور مناسب.
۵-تمام موارد فوق در درمان بلفاریت ، روی یک دستمال تمیز قرار داده می شود.

نکات مهم:

۱-شستن دستها قبل از شروع  درمان بلفاریت یا التهاب پلک  .
۲- نصف قاشق چای خوری جو ش شیرین را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده حل می کنیم (همیشه از آب تازه استفاده شود ).
۳-گوش پاک کن را در محلول آب و جوش شیرین فرو برده و مرطوب می کنیم سپس به آرامی لبه پلک و مژه ها را با آن ماساژ می دهیم تا زمانیکه پوسته های روی پلک کاملا پاک شود. گوش پاک کن را دور بریزید. اگر پمادی برای شفا تجویز شده، مقدار کمی از آن روی یک گوش پاک کن قرار دهید و به آرامی روی مژه ها بمالید ( همانند کشیدن یک مداد چشم ) این عمل را باید قبل از خواب انجام دهید.
۴-عمل فوق را تا درماننسبی علائم  بلفاریت حداقل روزانه یکبار انجام دهید.سپس هر ۲ تا ۳ روز تکرار شود. به این طریق می توانید بلفاریت را تحت کنترل قرار دهید.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =