تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی زیبایی / جراحی لیفت صورت
۱۱ دقیقه
لیفت صورت

جراحی لیفت صورت

آنچه می خوانید...

جراحی لیفت صورت چیست؟

روش دقیقی که جراح زیبایی در طی لیفت صورت استفاده می­ کند وابسته به فاکتورهای مختلفی نظیر آناتومی بیمار و نیازهای فردی، محدوده و میزان لیفت صورت (مینی یا استاندارد) و انجام همزمان سایر روش­ ها می ­باشد. لیفت صورت معمولاً تحت بیهوشی عمومی صورت می ­گیرد، علاوه بر این، بی ­حسی موضعی با آرام بخشی می­ تواند در روش ­های کمتر تهاجمی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

پس از انجام برش ­های اولیه، پوست از بافت هم بند و عضلات زیرین جدا می­ شود. در این حالت، امکان تغییر موقعیت بافت­ های عمقی و برطرف کردن غبغب توسط جراح زیبایی فراهم شده و چارچوب قوی ­تری را برای پوست فراهم می ­کند. در ادامه پوست اضافی حذف شده و پوست باقی­مانده به آرامی بر روی بافت جوان شده صورت کشیده می ­شود که منجر به صاف­ تر شدن و جوان ­تر شدن صورت بدون محکم­ تر شدن بیش از حد پوست می­ شود.

جراحی لیفت صورت

شما نمی­ خواهید که زیبایی دوران جوانی خود را در اثر بالا رفتن سن خود از دست بدهید. با کمک یک جراح زیبایی مختصص و با تجربه می­ توانید با اثرات گذشت زمان و جاذبه مقابله کنید و ظاهر طبیعی و پر جنب و جوش خود را که از سالیان پیش به خاطر داشتید را بازیابی کنید و یا اثرات اولیه پیری را پیش از بروز از بین ببرید. در ادامه بیشتر در رابطه با لیفتینگ بدانید.

جراحی لیفت صورت منجر به کشیدن و سفت کردن بافت چروکیده شده صورت به منظور دست یابی به ظاهر طبیعی و جوان می ­شود. در اغلب موارد از لیفت صورت به عنوان “برگشت به عقب ساعت” یاد می­ شود که به بیمار کمک می­ کند که جوان­تر به نظر بیاید. با از بین بردن پوست ­های اضافی و چروکیده، صاف کردن رشته ­های عمقی و لیفت و محکم کردن بافت­ های عمقی، جراحی لیفت صورت نه تنها به جوان­ تر دیده شدن فرد بلکه زیباتر شدن وی نیز کمک می­ کند.

لیفت صورت

چرا باید لیفت صورت را انجام داد؟

با بالا رفتن سن، خاصیت ارتجاعی صورت به تدریج از بین می ­رود و بافت صورت حجم خود را از دست می ­دهد. در نتیجه، این اثرات در ناحیه غبغب در قسمت پایین صورت منجر به چین و چروک­ های عمقی و شل شدن پوست در ناحیه گردن می­ شود.

در حالی که این اثرات بخشی از فرایند پیرشدن می ­باشد، در افرادی که نسبت به این اثرات احساس ناراحتی دارند، لیفت صورت به عنوان یک راه حل مناسب ارائه می­ شود. در صورتی که هر یک از موارد زیر را داشته باشید، لیفت صورت می ­تواند به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود:

– در اثر ظاهر صورت و گردن خود و چروکیده شدن پوست احساس خجالت و ناراحتی دارید

– شما از لباس­های یقه­دار یا دستمال گردن نه به دلخواه خود بلکه برای پوشاندن علایم پیری در گردن خود استفاده می ­کنید.

– زمانی که خود را نگاه می­ کنید، احساس می­ کنید که بسیار پیر­تر از سن خود هستید.

– احساس می ­کنید که ظاهر شما اثرات منفی بر روی کار و نیز ارتباطات فردی شما می ­گذارد.

به دنبال لیفت صورت، افراد معمولاً افزایش اعتمادبه نفس را تجربه می ­کنند، چرا که ظاهر آنها سالم­ تر و پر انرژی­ تر دیده می­ شود.

آیا لیفت صورت منجر به بهبود وضعیت پلک­ ها نیز می ­شود؟

در برخی موارد واژه “لیفت صورت” برای هر نوع جراحی جوان ­سازی صورت مورد استفاده قرار می ­گیرد و به همین دلیل اغلب مردم تصور می ­کنند که جراحی صورت شامل جراحی بر روی تمامی صورت شامل چشم، ابرو، گونه و چانه می ­باشد. این مورد قابل درک است که چشم و پیشانی شما بخشی از صورت شما می ­باشد. با این حال، لیفت صورت تنها دو سوم پایین صورت ناحیه گونه ­ها و غبغب را هدف قرار می ­دهد.

چرا این چنین است؟

این مورد به صورت گسترده­ای به دلیل تفاوت در آناتومی می ­باشد، پوست، عضلات و سایر بافت ­های در کنار ابرو و پلک ­ها بسیار متمایز می ­باشند و جراحی زیبایی در این نواحی با روش ­های مورد استفاده برای سایر نواحی در طی لیفت صورت کاملاً متفاوت می­ باشد.

برای بیمار این امکان وجود دارد که همزمان با لیفت صورت، لیفت پلک، خط ابرو و یا گردن را نیز انجام دهد، اما در این موارد، جراح زیبایی در واقع دو روش متفاوت را در یک جراحی انجام می ­دهد. به همین ترتیب، بیمارانی که هدف آنها علایم پیری در اطراف چشم و گردن می­ باشد، می­تواند با انجام لیفت پلک یا گردن به هدف خود برسند و نیازی به لیفت صورت ندارند.

انواع روش ­های کشیدن پوست صورت

جراحی لیفت صورت با توجه به نیازهای هر فرد تعیین می ­شود و جراح زیبایی با توجه به نیازهای بیمار روش و نوع جراحی را تعیین می­ کند.

مینی لیفت صورت

بیمارانی که درجات متوسطی از خمیدگی و چروک پوست را دارند، گزینه ­های مناسبی برای مینی­ لیفت صورت می ­باشند. این روش کمتر تهاجمی بوده و به جراح زیبایی این امکان را می­ دهد که با استفاده از برش­ های کوتاه که معمولاً در طول خط مو در بالای گوش و یا چروک ­های طبیعی اطراف گوش ایجاد می­ شود بافت­ های عمقی را محکم کند. با استفاده از این برش­ ها، بافت­ های ساختاری در اطراف گونه کشیده شده و منجر به اصلاح ناهنجاری­ ها و نیز جوان ­تر شدن ظاهر خسته می­ شود.

بسته به بیمار، مینی لیفت صورت می ­تواند با استفاده از بی­ حسی موضعی با آرام ­بخشی و یا بیهوشی عمومی صورت بگیرد که این مورد به پیشنهاد جراح و با توجه به شرایط بیمار تعیین می­ شود. مینی لیفت صورت امکان برطرف کردن علایم ناخوشایند پیری را پیش از برجسته شدن آن فراهم کرده و نیاز به جراحی­ های گسترده را برای چندین سال به تاخیر می­ اندازد.

Drag face skin03

لیفت صورت استاندارد

روش لیفت صورت استاندارد یا سنتی بیشتر در مورد علایم متوسط تا پیشرفته پیری در اطراف گردن و قسمت میانی صورت مورد استفاده قرار می ­گیرد. در حالی که این روش نسبت به مینی لیفت صورت گسترده­ تر می­ باشد زمان ریکاروی مورد نیاز نیز بیشتر می­ باشد ولی نتایج بسیار مطلوب ­تر می ­باشد.

از طریق برش ­های ایجاد شده در پشت خط مو، که از نزدیکی گیجگاه و یا در اطراف قسمت قدامی گوش شروع می­ شود، جراح زیبایی با تغییر موقعیت بافت­ های عمقی در زیر پوست شروع به حذف پوست­ اضافی برای صاف کردن چروک­ ها و خمیدگی­ های زیر ناحیه چانه می­ کند. این جراحی منجر به بازیابی ظاهر طبیعی و جوان در ناحیه صورت و گردن می ­شود.

 

لیفت صورت برای سالمندان

امروزه بسیاری از سالمندان، متقاضی انجام جراحی‌های لیفت صورت از قبیل صاف کردن پوست با لیزر، درمان بوتاکس و بلفاروپلاستی (جراحی پلک) شده‌اند. پزشکان شرایط خاص هر فرد، از جمله سن او را قبل از تجویز یک عمل زیبایی، کاملاً مد نظر قرار می‌دهند. سالمندانی که جراحی زیبایی انجام می‌دهند، باید بدانند که با این کار نمی‌توانند ۲۰ سال جوان‌تر شوند، هر چند که حتماً ظاهر شاداب‌تر و با طراوت‌تری خواهند یافت.

گزینه‌های درمانی

جراحی

جراحی‌های زیبایی صورت، انواع مختلفی از جراحی‌های با حداقل تهاجم، مانند لیفت لانچ‌تایم گرفته تا جراحی‌های بسیار پیچیده‌تر و سطح بالا را شامل می‌شود. لیفت صورت با نخ، پوست اضافی در ناحیه صورت را بر می‌دارد، بافت‌ها و ماهیچه‌های زیر پوست را محکم می‌کند و پوسن صورت را صاف می‌کند و باعث کشیدن پوست گردن می گردد. این روش می‌تواند پژمردگی پوست قسمت میانی صورت، چروک‌های دو طرف دهان، چروک‌های آرواره و چانه دوم را برطرف کند و به همین دلیل، به روش طلایی برای جوان‌سازی دوباره صورت مشهور شده است.

مزایا

لیفت صورت و لیفت ابرو می‌تواند قسمت‌های متعددی از صورت را با انجام تنها یک عمل جراحی بهبود بخشد.
نتایج لیفت صورت می‌تواند تا ۱۰ سال یا بیشتر دوام داشته باشد و باعث شود که شما ۱۰ یا ۱۵ سال جوان‌تر به نظر برسید.
برای جوانسازی پوست گردن و فک پایینی، از هر روش دیگری بهتر عمل می‌کند.

معایب

لیفت صورت و کشیدن پوست نمی‌تواند از شما یک شخص جدید بسازد، بلکه فقط شما را جوان‌تر می‌کند.
با انجام این جراحی، لازم است مدتی در خانه بمانید تا آثار جراحی برطرف شود.
بسته به سن و نوع پوست شما، ممکن است بعداً به یک عمل دیگر هم نیاز داشته باشید.

بوتاکس

عمل زیبایی بوتاکس، شامل تزریق یک دارو به درون ماهیچه‌ها است که برای بهبود موقتی ظاهر صورت انجام می‌شود.

برای انجام عمل زیبایی بوتاکس، معمولاً فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا مایع مخصوص با استفاده از یک سوزن ریز، در ناحیه مورد نظر تزریق شود و عملاً به هیچ زمانی برای بهبودی بعد از عمل نیاز ندارد، چون سوزن مورد استفاده، بسیار ریز و مدت زمان عمل، بسیار کوتاه است، پزشک معمولاً ناحیه مورد عمل را بی حس نمی‌کند. اما برای نواحی حساس‌تری مانند اطراف لب‌ها، ممکن است برخی پزشکان از بی حسی موضعی قبل از انجام عمل استفاده کنند. ظرف تنها چند روز، اغلب افراد بهبودی قابل ملاحظه‌ای در خطوط ملایم تا عمیق صورت خود مشاهده می‌کنند.

عمل بوتاکس برای افرادی که دچار عفونت در محل تزریق هستند یا از اختلالات عصبی-عضلانی مانند بیماری اسکلروز جانبی آمپوتروفیک (ALS) و میاستنی گراویس یا نشانگان لامبرت-ایتون رنج می‌برند و نیز در دوران بارداری، توصیه نمی‌شود.

 

تزریق فیلر

مواد پرکننده پوستی، باعث کاهش خطوط صورت و بازیابی حجم و شکل با طراوت صورت، می‌شود. این عمل تزریق را می‌توان در مطب انجام داد. فیلر با استفاده از یک سوزن ریز و همراه با بی حسی موضعی، به نقاط حساس صورت تزریق می‌شود. نقاط محل تزریق ابتدا با یک ماده ضد باکتریایی تمیز شده و سپس عمل سرد کردن یا بی حسی موضعی انجام می‌شود تا بیماران حساس، احساس راحتی بیشتری داشته باشند. خود ماده فیلر ممکن است، عامل بی حسی هم داشته باشد، در غیر اینصورت ممکن است از بی حسی موضعی یا ترکیبی از بی حسی موضعی و بیهوشی سبک (که اصطلاحاً تحت عنوان “خواب دم صبح” شناخته می‌شود) استفاده شود.

انواع مختلفی از فیلرهای تزریقی، متناسب با نیاز بیماران مختلف وجود دارد:

 

اسکالپترا

این ماده برای درمان نوعی اختلال در پوست صورت که معمولاً از عوارض ابتلا به ویروس ایدز می‌باشد، ساخته شده است. اما اخیراً قابلیت این ماده برای رفع پیری صورت هم تأیید شده است. این روش، عملکردی مشابه با تزریق چربی دارد و در بیمارانی که چربی صورت خود را از دست داده‌اند، باعث افزایش حجم و بهبود شکل صورت می‌شود. مطالعات نشان داده است که آثار و نتایج این ماده تا دو سال دوام دارد.

کلاژن

کلاژن، یک پروتئین طبیعی است که جزء اصلی تشکیل دهنده لایه دوم پوست یا درمیس می‌باشد. کلاژن به عنوان ساختار حمایت کننده پوست عمل می‌کند و جایگاه رشد سلول‌ها و مویرگ‌های خونی است. فرمول کلاژن تزریقی، از مواد تشکیل دهنده پوست میانی انسان از جمله کاسمودرم یا کاسموپلاست تشکیل شده است. همچنین در ترکیب آن، دو ماده به نام‌های زایدرم و زایپلاست وجود دارد که اشکالی از کلاژن خالص‌سازی شده گاو هستند و برخلاف کلاژن انسانی، نیاز به انجام آزمایش آلرژی دارند. آثار و نتایج تزریق کلاژن معمولاً تا سه ماه دوام دارد.

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک، ماده‌ای است که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد. این ماده برای درشت کردن لب‌ها و پر کردن چروک‌های بین بینی و دهان و قسمت آرواره‌ها (خطوط عمودی دو طرف دهان) کارایی دارد. اسید هیالورونیک می‌تواند، برای رفع چروک‌های پوست و گودی‌های زیر چشم و ناحیه پیشانی و سایر قسمت‌های صورت نیز مؤثر باشد.

در حال حاضر، رایج‌ترین محصولات تجاری حاوی اسید هیالورونیک عبارت است از Juvederm، Restylane و Perlane که نتایج حاصل از تزریق آن‌ها بسته به مشخصات فرد و موضع محل تزریق، ۶ ماه یا بیشتر دوام دارد. امروزه اسید هیالورونیک، رایج‌ترین ماده فیلر تزریقی برای عمل‌های زیبایی است.

چربی انسان

چربی که از بدن خود شما گرفته می‌شود، می‌تواند برای افزایش حجم صورت و پر کردن چروک‌ها و بازسازی خطوط کم عمق، مجدداً در ناحیه صورت تزریق شود. انجام عمل زیبایی از طریق تزریق چربی، مستلزم اقدامات پیچیده‌تر و بیشتری در مقایسه با سایر فیلرهای تزریقی است، زیرا قبل از تزریق چربی، باید این چربی از طریق لیپوساکشن از ناحیه دیگری از بدن برداشنه شود. پیش‌بینی دقیق در مورد مدت زمان دوام آثار و نتایج تزریق چربی به سادگی امکان‌پذیر نیست. طول زمان عمل هم از فردی به فرد دیگر و برای نقطه‌ای به نقطه دیگر، متفاوت است.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =