تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / مراقبت های بسیار مهم و ضروری بعد از عمل جراحی بینی
۶ دقیقه
رژیم-غذایی-بعد-از-جراحی-بینی

مراقبت های بسیار مهم و ضروری بعد از عمل جراحی بینی

آنچه می خوانید...
مراقبت-بعد-عمل-بینی

مراقبت بعد از عمل جراحی بینی بسیار حائز اهمیت است و باید با دقت انجام شود. در طی دوران نقاهت پس از جراحی بینی روند ترمیم زخم ها و التیام بافت باید به بهترین نحو انجام شود. بنابراین حصول به نتایج مطلوب در جراحی زیبایی بینی بدون انجام مراقبت های بعد از جراحی بینی به طور دقیق از جانب پزشک و بیمار امکان پذیر نیست. بنابراین توصیه می شود که دستورالعمل های تجویز شده توسط پزشک را با دقت اجرا کنید تا بهترین نتیجه ممکن را از عمل زیبایی بینی خود بگیرید. در این مقاله هر آنچه که می خواهید درباره مراقبت های بعد از جراحی بینی بدانید در اختیار شما قرار می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید…

اهمیت رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی

جراحی بینی جهت تغییر شکل، اندازه یا تناسب بینی و در جهت اهداف زیبایی یا عملکردی توسط جراح گوش و حلق و بینی یا جراح پلاستیک انجام می‌شود. در طول عمل جراحی ممکن است ساختار استخوان، غضروف، یا پوست و بافت اطراف بینی دستخوش تغییرات شود بنابراین پس از انجام جراحی بینی لازم است نکاتی را رعایت کنید تا دوره‌ی بهبودی را به آسانی پشت سر بگذارید. گاهی اوقات عمل نکردن به دستورالعمل‌های مراقبتی پس از جراحی بینی ممکن است منجر به آسیب‌هایی شود که نتایج جراحی را دستخوش تغییرات نماید. به همین دلیل رعایت این مراقبت ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

مراقبت-های-بعد-از-عمل-جراحی-بینی

مراقبت های مهم بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی باید توسط پزشک به شما توضیح داده شود. بنابراین انتخاب بهترین جراح بینی به شما کمک می کند تا از این مراقبت ها و دستورالعمل به طور کامل آگاه شوید.

در ادامه برخی بایدها و نبایدهایی که بعد از جراحی بینی باید رعایت کنید ذکر شده است:

  • از کمپرس یخ جهت کاهش التهابات استفاده نمایید، بدین صورت که 20 دقیقه کیسه یخ را در اطراف بینی و زیر چشم خود قرار دهید، سپس 20 دقیقه به صورت خود استراحت دهید و دوباره این مراحل را دوباره تکرار نمایید.
  • سر خورد را خم نکنید (نباید سر خود را از محدوده‌ی قلب پایین‌تر بیاورید)
  • پره‌های بینی خود را باز و بسته نکنید.
  • هیچ شیئی را وارد بینی خود نکنید حتی به قصد تمییز کردن.
  • تا جایی که امکان دارد از عطسه کردن خودداری نمایید یا سعی کنید از طریق دهان عطسه‌ی خود را خارج نمایید.
  • از دستگاه بخور جهت مرطوب کردن هوای اتاق استفاده نمایید (به خصوص در شب)
  • در حالت نشسته بخوابید یا سعی کنید چند بالشت زیر سر خود قرار دهید تا موقع خواب سر شما بالا نگه داشته شود.
  • اگر نیاز به استحمام داشتید از وان استفاده نمایید (از آب خیلی داغ استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث سرگیجه در شما شود)، سر خود را زیر دوش نبرید، حداقل تا سه روز از شستن سر خود خودداری نمایید.
  • در 3 هفته‌ی اول پس از جراحی از فعالیت‌های جنسی پرهیز نمایید.
  • جهت جلوگیری از تشکیل لخته خون، در منزل پیاده‌روی‌های سبک انجام دهید.
  • جهت جلوگیری از سرماخوردگی یا ابتلا به آنفولانزا که باعث آبریزش بینی و عطسه خواهند شد، از تماس‌های غیرضروری خودداری نمایید، دست‌های خود را به طور منظم بشویید و اگر فردی از اعضاء خانواده شما بیمار است تماس خود را با او تا حد امکان کاهش دهید، تهویه اتاق شما نیز باید به درستی انجام شود.

رژیم غذایی پس از جراحی بینی

رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است. درادامه به توضیح نکاتی در این زمینه می پردازیم:

  • 24 ساعت اول بعد از جراحی در روند بهبودی نقش مهمی دارد. پس از جراحی غذاهایی ملایم با پروتئين و کربوهیدرات (رژیم غذایی مدیترانه‌ای بهترین گزینه می‌باشد) را انتخاب نمایید تا هم از عوارض پس از بیهوشی جلوگیری نماید و هم در کاهش التهابات موثر باشد.
  • جهت جلوگیری از حالت تهوع بهتر است در 24 ساعت اول از غذاهای سبک مصرف نمایید.
  • در روز اول پس از جراحی مایعات فراوانی بنوشید. پس از جراحی بینی تا چند روز مجبور هستید تا از طریق دهان نفس بکشید بنابراین نوشیدن مایعات از خشکی دهان جلوگیری می‌کند.
  • در هفته اول پس از جراحی غذاهای نرم استفاده نمایید، غذاهایی که جویدن آن‌ها آسان باشد و فشاری به فک های شما وارد نکند. غذاهایی مانند ماست، حلیم، تخم مرغ آب پز، پوره سیب زمینی، سوپ، آش و …
  • در هفته اول پس از جراحی سعی کنید بدن شما همواره هیدراته باقی بماند، مصرف آب و آب میوه‌های تازه را در رژیم روزانه خود طی هفته‌ی اول قرار دهید. میوه‌های آب دار مانند توت‌ فرنگی و هندوانه نیز گزینه‌های مناسبی برای این دوره محسوب می‌شوند.
  • از مصرف غذاهایی با فلفل و ادویه زیاد، نمک بالا و یا غذاهای سفت خودداری نمایید.
  • تا 10 روز پس از جراحی بینی از مصرف الکل و کشیدن سیگار پرهیز نمایید.

خونریزی بعد از جراحی بینی

در دو روز اول پس از جراحی اگر خونریزی از بینی داشتید، صاف بنشینید، سر خود را عقب نگه دارید و  یک حوله را آرامی زیر بینی خود قرار دهید. به بینی خود به هیچ وجه فشار وارد نکنید و صبر کنید تا خونریزی پایان بیابد.

اگر بینی شما بیش از 10 دقیقه خونریزی داشت و شدت آن زیاد بود باید با پزشک خود تماس بگیرید. دیگر موارد اورژانسی که باید با پزشک خود تماس بگیرید شامل موارد زیر می‌باشد:

  • اگر دمای بدن شما به بیش از 37.5 درجه رسید.
  • اگر زیاد عطسه می‌کنید.
  • اگر ترشحات زیاد و غیرطبیعی از بینی شما خارج می‌شود.

ورزش پس از جراحی بینی

  • از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت‌های شدید که ممکن است به بینی شما فشار وارد کند پرهیز نمایید. دویدن، ورزش‌های هوازی، پیاده روی‌های سنگین تا زمانی که پزشک به شما اجازه دهد ممنوع می‌باشد (حداقل تا دو هفته).
  • حداقل تا 6 هفته از شنا کردن خودداری نمایید.
  • انجام ورزش‌هایی که احتمال ضربه به بینی در آن‌ها وجود دارد مانند بسکتبال، والیبال و فوتبال بعد از 2 ماه با استفاده از گاردهای مخصوص محافظ بینی امکان پذیر است.

خوابیدن بعد از جراحی بینی

خوابیدن-بعد-از-جراحی-بینی

بعد از جراحی بینی باید استراحت و خواب کافی داشته باشید تا روند بهبودی و ترمیمی بینی سریع تر انجام شود. توجه داشته باشید که حتما 8 ساعت در شبانه روز بخوابید و خودتان را خسته نکنید. اما برای شما سوال پیش می آید که نحوه صحیح خوابیدن بعد از جراحی بینی چگونه باید باشد تا آسیبی به بینی وارد نشود. باید توجه داشته باشید که هنگام خواب و استراحت سر شما باید بالاتر از بدن قرار بگیرد. همچنین باید رو به کمر بخوابید و از خوابیدن به پهلو یا روی صورت خودداری کنید تا روند بهبودی شما هر چه سریع تر طی شود.

منابع:

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دوازده =