تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

۵ دقیقه

کیست پلک چشم

آنچه می خوانید...

انواع زیادی از کیست های پلک چشم وجود دارند. بیمار بایستی توسط پزشک معاینه شود و در صورت نیاز، آن را برداشت.گاهی اوقات کیست پلک چشم  درد دارند و گاهی اوقات درد ندارند. این بیماری می تواند عفونت کند و چهره فرد را بدشکل نماید. اگر عفونت چشم زیاد باشد، روی بینایی شخص تأثیر می گذارد. برخی از کیست های پلک چشم  با گذشت زمان خودبخود از بین می روند، ولی برخی دیگر نیاز به داروهای آنتی‌بیوتیک و عمل جراحی برای درمان کیست پلک چشم   دارند.

علائم

۱- برآمدگی روی پلک یا اطراف چشم  .

۲– قرمزی پلک .

۳- ورم پلک ناشی از کیست پلک چشم  .

۴- سوزش چشم  .

۵- بدرنگی چشم  .

۶- ترشحات از علائم کیست پلک چشم  میباشد .

۷- پوسته چشم  .

۸- درد چشم .

۹- احساس ناراحتی هنگام چشم بهم زدن از علائم کیست پلک چشم  میباشد .

۱۰ – احساس خارش .

هرگز دست های خود را به چشم هایتان نزنید و یا چشم های خود را نمالید، زیرا این کار باعث انتقال میکروب های دست به چشم ها می شود . بسیاری از افراد می فهمند که کیست پلک چشم  در حال تشکیل یا بیرون زدن است، در حالی که برخی متوجه  نمی شوند. اگر شما هر یک از علائم بالا را داشتید، بهتر است چشم های خود را نمالید و یا به آنها دست نزنید.

*****  یکی از علل مهم بروز کیست پلک چشم،”  باکتری  “است. 

علل

انتقال آلودگی ها، گرد و خاک، باکتری و … به چشم ها می تواند باعث ایجاد کیست پلک چشم  شود.

۱- باکتری استافیلوکوک .

۲- بسته شدن مجرای چشم  .

۳ – عدم رعایت بهداشت پلک چشم   .

۴ – تماس چشم با آلودگی ها .

۵ – بلفاریت (التهاب پلک) طولانی مدت .

۶ – مواد آرایشی چشم تاریخ گذشته نیز می تواند از علل  کیست پلک چشم باشد .

۷- پاک نکردن آرایش چشم موقع خواب شب   .

۸ – کیست پلک چشم ناشی از زدن دست آلوده به چشم ها   .

انواع کیست پلک چشم

 ۱- گل مژه

گل مژه یا آبسه غدد چربی، یکی از معروف ترین انواع کیست پلک چشم می باشد. گل مژه چرکی باعث قرمزی، ورم و سوزش پلک می شود. گل مژه معمولا ۱ تا ۳ روز وجود دارد، ولی اگر بیشتر طول بکشد نیاز به معاینه پزشک دارد.

۲- شالازیون

شالازیون یک نوع برآمدگی بزرگ روی پلک است. شالازیون معمولا ۸ تا ۱۶ هفته طول می کشد تا محو شود. اگر بیشتر از این مدت وجود داشته باشد بایستی با عمل جراحی برداشته شود. ممکن است جراحی شالازیون  درد داشته باشد و یا بدون درد باشد. شالازیون معمولا در اثر باقی ماندن گرد و خاک بعد از عفونت روی چشم ایجاد می شود.

۳- کیست غده عرق

این نوع نیز خیلی شایع است. ظاهر این نوع کیست پلک چشم  برآمدگی های گرد، براق و شفاف در نزدیکی مجرای اشکی چشم است.

۴- کراتوز

این عارضه از کراتین پوست و بافت تشکیل شده است و به شکل های مختلفی دیده می شود.برای جلوگیری از ایجاد کیست پلک چشم کواتوز بایستی قبل از خوابیدن هنگام شب، تمام آرایش صورت و چشم خود را به طور کامل پاک کنید .

۵- کیست انباشته

انباشته سفیدرنگ هستند و باعث ورم پلک ها می شوند و دردی ندارند. اگرچه گفته می شود کیست پلک چشم  انباشته  ضرری ندارند، ولی بهتر است برای معاینه چشم ها نزد چشم پزشک بروید.

۶- خال گوشتی

 معمولا توده های رنگی گوشتی در داخل پلک چشم هستند.

درمان

اگر شما دچار کیست پلک چشم هستید، بهترین کار برای درمان ، رعایت دقیق تر و بهتر بهداشت شخصی است.

** دست ها و صورت خود را همیشه تمیز نگه دارید.

** هرگز دست های خود را به چشم هایتان نزنید و یا چشم های خود را نمالید، زیرا این کار باعث انتقال میکروب های دست به چشم ها می شود.

** اگر آرایش می کنید، بایستی لوازم آرایش قدیمی و تاریخ گذشته خود را دور بیندازید. به خصوص مواد آرایشی مایع مثل ریمل چشم تاریخ انقضای کوتاهی دارند، مثلا تاریخ انقضای ریمل چشم، سه تا چهار ماه است.

**  همچنین تا درمان کیست پلک چشم ، دیگر از مواد آرایشی چشم استفاده نکنید. این کار از آلودگی مواد آرایشی چشم به میکروب ها  نیز جلوگیری می کند.

** برای پیشگیری از این عارضه  بایستی قبل از خوابیدن هنگام شب، تمام آرایش صورت و چشم خود را به طور کامل پاک کنید.

** هرگز اجازه ندهید کسی از لوازم آرایشی شما استفاده کند. همچنین از لوازم آرایشی کسی استفاده کنید، زیرا میکروب ها تبعیضی بین افراد قائل نمی شوند و در صورت استفاده مشترک از لوازم آرایشی، شما را بیمار می کنند.

** اگر کیست پلک چشم شما شدید است و یا درد زیادی دارد و یا بیشتر از حد معمول روی چشم شما وجود دارد، به پزشک مراجعه کنید.  پزشک می تواند با تجویز داروهای آنتی بیوتیک به درمان این بیماری بپردازد و یا با عمل جراحی، کیست  شما را بردارد. همچنین پزشک می تواند سایر راه های جلوگیری از ایجاد آن  را به شما بگوید تا مجددا دچار آن نشوید.

توصیه :

” پیشگیری بهتر از درمان هست پس عوامل گفته شده را رعایت کنید تا دچار کیست پلک چشم  نشوید.”

 خواننده گرامی، پیشنهاد می شود مطلب “علل خشکی پوست پلک چشم” را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه “عمل زیبایی پلک” مطالعه فرمایید .

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − پنج =