تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / بیماران دیابتی و جراحی بینی
۳ دقیقه

بیماران دیابتی و جراحی بینی

آنچه می خوانید...

دیابت چیست؟

دیابت یک اختلال در سوخت و ساز یا متابولیسم بدن است. در این بیماری، گلوکز یا سطح قند خون فرد بالاتر از حد نرمال می باشد. در حالت طبیعی غذا تبدیل به قند خون یا گلوکز می شود و بدن آن را برای انرژی مصرف می کند.

لوزالمعده یا همان پانکراس هورمون انسولین را ترشح می کند و این هورمون باعث می شود قند از جریان خون وارد سلول های بدن شود در نتیجه مقدار قند خون در حد نرمال و متعادل باقی می ماند.

ولی در بیماری دیابت انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست وظایف خود را به درستی انجام دهد در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن قند خون نمی تواند به طور موثری وارد سلول های بدن شود و مقدار آن بالا می رود.

انواع دیابت

جراحی زیبایی بینی و دیابت

دیابت نوع یک

این نوع دیابت بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک قادر به تولید انسولین نمی باشد در نتیجه قند موجود نمی تواند وارد سلول های بدن شود و انرژی بدن را تامین کند و این مساله باعث افزایش شدید قند خون می شود.

این نوع دیابت قابل پیشگیری نیست اما مصرف ماهی در دوران بارداری و مصرف ویتامین D در شیرخواران احتمال ابتلا به دیابت را در دوران کودکی کاهش می دهد.

دیابت نوع دو

این نوع دیابت معمولا در میانسالی شایع است و علت آن کمبود تولید انسولین یا مقاومت بدن در برابر انسولین می باشد. در این حالت انسولین ترشح شده تاثیری بر روی جذب قند ندارد.

دیابت حاملگی

حدود ۵ درصد از کل بانوان در دوران حاملگی به علت کمبود تولید یا مقاومت به انسولین به این نوع دیابت مبتلا می شوند که معمولا پس از دوران حاملگی برطرف می شود.

ارتباط میان انجام جراحی بینی و دیابت

درمان دیابت

برای دیابت درمان قطعی وجود ندارد و بیماران باید در طول عمر دیابت خود را با روش هایی از جمله تغذیه مناسب کنترل کنند. به طور مثال باید غذاهای حاوی قند را از رژیم غذایی خود حذف کنند و بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنند.

همچنین بهتر است تعداد وعده های غذایی خود را از سه وعده به شش وعده در روز تغییر دهند.

آیا جراحی بینی برای بیماران دیابتی امکان پذیر است؟

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نسبت به انجام جراحی بینی شک دارند و نمی دانند جراحی بینی برای آنها خطری دارد یا خیر.

این بیماران لازم است پیش از جراحی بینی با جراح بینی مشورت کنند و آزمایشات لازم را انجام دهند. در صورتی که قند خون آنها از ۱۵۰ کمتر باشد بدون مشکلی می توانند جراحی بینی را انجام دهند در غیر اینصورت باید زیر نظر پزشک قند خون خود را کاهش داده و سپس اقدام به جراحی بینی کنند.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =