تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی زیبایی / از بین بردن خط اخم
۶ دقیقه

از بین بردن خط اخم

آنچه می خوانید...

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که مایلید چهره‌ای شاد داشته باشید اما به خاطر وجود چروک‌ها نمی‌توانید، قطعاً می‌دانید که خط اخم می‌تواند به چه معضلی تبدیل شود.‌ خطوط اخم، که بین دو ابرو ظاهر می‌شوند، می‌توانند حتی در زمانی که خوشحال هستید هم شما را ناراحت نشان بدهند، همچنین، حتی هنگامی که به خوبی استراحت کرده‌اید چهره‌تان را خسته نشان می‌دهند. در هر صورت، اگر از اینکه دیگران دائماً به شما بگویند اخم نکن خسته شده‌اید، می‌توانید از چندین گزینه درمانی موجود برای رفع خط اخم استفاده کنید.

روش‌های از بین بردن خط اخم از یک روش کم درد و ساده، که می‌توانیم آن را در طول وقت ناهار در کلینیک انجام بدهیم، تا جراحی را در برمی‌گیرند.

البته، بیمه‌ها عمل‌هایی که برای رفع چروک انجام می‌شوند را پوشش نمی‌دهند زیرا آن‌ها اعمال زیبایی محسوب می‌شوند نه درمانی.

علت‌ها و دلایل

چین‌های پیشانی و سایر چروک‌های صورت به دلیل آسیبی به وجود می‌آیند که نور آفتاب به ماتریس الاستین و کلاژن پوست وارد می‌کند. نور آفتاب کلاژن و الاستین را تجزیه کرده و به مرور زمان باعث نازک‌تر شدن پوست و کاهش توانایی آن در صاف و کشیده ماندن می‌شود. اگر شخصی احساسات زیادی را از طریق چهره‌اش بروز بدهد (به عبارت دیگر، زیاد بخندد، اخم کند یا چشم‌هایش را نیمه باز کند)، خطوط دینامیک پیشانی او عمیق‌تر خواهند بود.

راه و روش‌های درمان

Untitled-1

بوتاکس

بوتاکس پروتئینی است که توسط یک باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم تولید شده و می‌تواند عضلات را شل کند. سال‌ها است که چشم‌پزشکان از این ماده برای برخی عارضه‌های عضلانی چشم، مثل انحراف چشم (استرابیسم یا لوچی) استفاده می‌کنند. بوتاکس خط اخم می‌تواند با شل کردن عضله‌ای که باعث قرار گرفتن چشم در جهت اشتباه می‌شود، مشکل انحراف آن را رفع کند.

بوتاکس، در صورتی که مطابق دستورالعمل‌های سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده شود، یک درمان خط اخم  مؤثر و بی‌خطر خواهد بود. عوارض جانبی این ماده، که معمولاً ناشی از تزریق بیش از حد آن هستند جزئی بوده، یا اصلاً بروز نمی‌کنند. در صورت تزریق بیش از حد بوتاکس، بخش‌هایی بیش از آنچه مورد نظر است (یا ناحیه‌هایی از صورت که نباید بی‌حرکت ‌شوند، مانند لب‌ها) از حرکت می‌افتند.

ظرف ۳ تا ۷ روز بعد از درمان با بوتاکس خطوط و چروک شروع به کم شدن می‌کنند. تأثیر بوتاکس معمولاً تا چهار ماه بعد از درمان دوام دارد، که البته طول مدت آن برای بیماران مختلف متفاوت است. برای باقی ماندن آثار بوتاکس نیاز است که تزریق آن هر چند ماه یک بار تکرار شود. برخی شواهد نشان می‌دهند که تکرار درمان، دوام تأثیر بوتاکس را افزایش می‌دهد.

فیلرهای پوست

در طول جلسه مشاوره، پزشک ما پس از معاینه به شما خواهد گفت که چه درمانی برایتان مناسب است. البته گاهی اوقات انجام ترکیبی از دو درمان توصیه می‌شود. در چنین شرایطی، طبیعتاً نتیجه درمان دوام بیشتری خواهد داشت، زیرا هر دو درمان به بیشتر شدن دوام یکدیگر کمک می‌کنند.

فیلرهای پوست موادی هستند که معمولاً از آن‌ها برای اصلاح اسکارها، خطوط، چین‌ها و سایر عیوب پوست استفاده می‌شود. آن‌ها نوعی بافت نرم هستند که به پوست تزریق می‌شوند تا ظاهر آن بهبود یابد. این مواد از چندین نوع ماده مصنوعی، طبیعی یا ترکیبی از آن‌ها ساخته شده و بر اساس سطح کاربردشان تقسیم‌بندی می‌شوند.

پرکاربردترین فیلر پوست فیلرهای موقت با پایه اسید هیالورونیک هستند (مثل رستیلن و ژوویدرم).

اسید هیالورونیک یکی از جالب‌ترین و پرتنوع‌ترین مواد طبیعی است. این ماده در سراسر بدن انسان و اکثر ارگانیسم‌های زنده دیگر یافت می‌شود. رستیلن و ژوویدرم ژل‌های استریلی هستند که حاوی اسید هیالورونیک (HA) غیرحیوانی با اتصالات متقاطع بوده و در آزمایشگاه ساخته می‌شوند. این ژل‌ها حاوی هیچگونه دی‌ان‌آی انسانی یا حیوانی نبوده و از همه فیلرهای موجود در بازار بی‌خطرترند، زیرا آن‌ها تنها فیلرهای برگشت‌پذیر هستند.‌

روش کار

۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیش از درمان، داروی بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود. فیلر دقیقاً به محل مورد نظر در پوست تزریق می‌شود. سپس پزشک پوست محل مورد درمان را ماساژ می‌دهد تا ماده تزریق شده به طور یکنواخت در محل مورد نظر توزیع شود. شما در طول درمان کاملاً بیدار خواهید بود. همچنین، به شما یک آینه داده می‌شود تا کاملاً نتیجه درمان را تحت کنترل داشته باشید. بعد از درمان، می‌بایست به مدت ۶ ساعت از لمس یا آرایش کردن محل درمان خودداری کنید تا از بروز عفونت جلوگیری شود. به علاوه، دستورالعمل‌هایی برای مراقبت‌های بعد از درمان به شما داده می‌شود. نتایج فوراً قابل مشاهده بوده و ۶ تا ۱۲ ماه دوام دارند. از آنجا که نتایج بدست آمده موقتی هستند، در طول زمان می‌توان اصلاحاتی در آن‌ها انجام داد، و البته بعد از محو شدن تأثیرات درمان، چهره‌تان همیشه به حالت اولیه‌اش بازمی‌گردد.

تزریق کلاژن

تزریق کلاژن به از بین بردن خطوط اخم، چروک‌های پنجه کلاغی، چین‌های نازولبیال (دو طرف بینی به دو طرف دهان) یا خطوط لبخند کمک می‌کند. هرچند که تزریق کلاژن سابقه‌ای نسبتاً طولانی دارد، اما با معرفی فیلرهای بافت نرم مثل رستیلن که دوام بیشتری دارند، از محبوبیت آن کاسته شده است.

کلاژن پروتئین اصلی موجود در بافت همبند است. این ماده از پوست، استخوان، غضروف و رگ‌های خونی پشتیبانی می‌کند. کلاژن، تا ۸۰% از پوست را تشکیل می‌دهد. این ماده، که وظیفه‌اش حفظ یکپارچگی پوست است، با بالا رفتن سن تجزیه می‌شود. تجزیه کلاژن و از دست رفتن در طول فرایند پیری باعث ایجاد چروک، خط و چین در پوست می‌شود و تزریق کلاژن این کلاژن از دست رفته پوست را جبران می‌کند.

در بازار چند نوع فیلر کلاژن وجود دارد. برای مثال، فیلرهای کلاژن حاوی کلاژن انسان عبارتند از کازمودرم و کازموپلاست؛ فیلرهای کلاژن گاوی هم عبارتند از زیدرم و زیپلاست. بلافیل نیز یک ژل ترکیبی متشکل از میلیون‌ها ریزکُره مصنوعی (پلی متیل متاکریلات یا PMMA) معلق در کلاژن تصفیه شده گاوی است.

عموماً، این روش برای افراد ۳۵ تا ۶۰ ساله که دارای خطوط اخم، چروک‌های پنجه کلاغی، چین‌های نازولبیال یا خطوط لبخند هستند بهترین جواب را می‌دهد.

انتقال چربی (میکرولیپواینجکشن)

انتقال چربی روشی است که در آن از چربی خود شخص برای حجم دادن به بخش‌های فرورفته یا لاغر صورت یا سایر نقاط بدن استفاده می‌شود. این روش سه مرحله دارد. مرحله اول شامل مکش آرام مقداری از چربی‌های اضافه بدن است (مانند چربی‌های اطراف فک، شکم، ران‌ها یا باسن). مرحله دوم شامل جداسازی و تمیز کردن سلول‌های چربی است. در مرحله سوم نیز سلول‌های چربی به ناحیه مورد نظر در صورت تزریق می‌شوند (که به آن پیوند سلول‌های چربی هم گفته می‌شود).

کلاً، روش تزریق چربی برای بزرگسالانی مناسب است که مایل‌اند چین‌ها، چروک‌ها، شیارها، خطوط لبخند یا اخم، خطوط ماریونت (خطوط دهان به چانه) یا فرورفتگی‌های موجود در پوست صورتشان را برطرف کرده یا کاهش دهند. با انتقال چربی می‌توان نواحی گوده رفته پوست را پر کرده و فرم مطلوب چهره را به آن بازگرداند. از آنجا که در این روش چربی از خود شخص بدست می‌آید، دیگر احتمال وجود حساسیت نسبت به ماده تزریق شده وجود ندارد. البته، می‌بایست در جلسه مشاوره تاریخچه پزشکی‌ و عادات فعلی‌تان مثل سیگار کشیدن و همچنین مصرف هرگونه مواد رقیق کننده خون، دارو، قرص‌های جلوگیری از بارداری، یا مکمل‌ها را به طور کامل به متخصص پوست یا جراحتان توضیح دهید، تا او دقیقاً مشخص کند که روش انتقال چربی برایتان مناسب است یا خیر.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =