تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی زیبایی / آیا نوع پوست در نتیجه جراحی بینی تاثیر گذار است؟
۸ دقیقه
تاثیر-پوست-ضخیم-در-جراحی-بینی

آیا نوع پوست در نتیجه جراحی بینی تاثیر گذار است؟

آنچه می خوانید...

امروزه جراحی زیبایی بینی در بین خانم ها و آقایان یک روش مطلوب و بسیار محبوب است. رینوپلاستی زیبایی می تواند کمک زیادی به بهبود اندازه و کانتور بینی کند. یکی از خصوصیات مهم در جراحی بینی، ضخامت پوست بینی است. پوست بینی که نه خیلی ضخیم است و نه خیلی نازک، تا حد زیادی برای جراحی زیبایی بینی قابل قبول است. به همین دلیل اهمیت پوست در جراحی بینی تا حدی است که می تواند روی نتیجه عمل تاثیر مستقیم داشته باشد. ما در این مقاله به توضیحات کاملی درباره اهمیت پوست در جراحی بینی می پردازیم و تاثیر انواع در جراحی بینی را مورد بررسی قرار می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید…

اهمیت پوست در جراحی بینی

شکل بینی عمدتاً توسط اندازه و شکل اسکلت زیرین بینی تعیین می شود. به همین دلیل، جراحی زیبایی بینی عمدتاً به منظور اصلاح کانتور اسکلتی زیرین به منظور دستیابی به ظاهر مطلوب تر انجام می شود. با این حال، از آنجایی که چارچوب اسکلتی توسط پوست و بافت ‌های زیر جلدی مانند ماهیچه و چربی پوشانده شده است، شکل اسکلت بینی شباهت بسیار کمی به ظاهر خارجی بینی دارد. پوست پوشاننده، برای صاف کردن، نرم کردن، پوشاندن و تغییر شکل چارچوب اسکلتی عمل می کند. معمولا طی عمل جراحی تغییری روی پوست بینی انجام نمی شود و تغییرات بیشتر روی ساختار استخوانی و غضروفی جهت اصلاح مشکلات موجود صورت می پذیرد، اما با این وجود نوع پوست بینی تاثیر مستقیم روی نتیجه جراحی بینی خواهد داشت.

اهمیت-پوست-در-جراحی-بینی

انواع پوست

به طور کلی، 4 نوع پوست اصلی وجود دارد: معمولی، خشک، چرب و مختلط. با این حال، تعادل پوست هر فرد بسته به سن، سلامت و سبک زندگی، تغییرات هورمونی، سطح استرس و غیره متفاوت است، بنابراین ویژگی های پوست می تواند در مراحل مختلف زندگی تغییر کند.

پوست معمولی

این پوست نه خیلی خشک است و نه خیلی چرب. این بافت معمولی بی عیب بوده و ظاهری مرتب و نرم دارد و نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

پوست حساس

پوست حساس بیشتر مستعد واکنش به محرک هایی است که پوست معمولی به آنها واکنش نشان نمی دهد. این نوع پوست شکننده است که معمولاً با ناراحتی هایی مانند گرما، گرفتگی عضلات، قرمزی یا خارش همراه است. این نوع پوست زمانی که عملکرد محافظتی خود را از دست می دهد، ورود میکروارگانیسم ها و محرک ها به آن را تسهیل می کند و خطر عفونت و واکنش های آلرژیک را افزایش می دهد. این پوست برای مقابله با خشکی، زبری و ظاهر معمول خود نیاز به مراقبت بیشتری دارد. گاهی اوقات به جای اینکه حساس باشد به آن پوست تحریک شده نیز می گویند، اما این اصطلاحات مترادف هستند و هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: تاثیر مصرف راکوتان بر جراحی بینی

پوست خشک

در بسیاری از موارد خشکی پوست در اثر عوامل خارجی مانند هوا، رطوبت کم و غوطه ور شدن در آب داغ ایجاد می شود و معمولاً موقتی است. با این حال، برای برخی افراد، خشکی پوست ممکن است بیشتر اتفاق بیفتد و حتی ممکن است یک مشکل مادام العمر باشد. از آنجایی که خشکی پوست می‌تواند باعث ترک ‌خوردگی و قرار گرفتن پوست در معرض باکتری‌ ها شود، اگرچه این به طور کلی یک مشکل جدی نیست، ممکن است باعث سایر اختلالات پوستی مانند اگزما شود یا اگر به درستی مدیریت نشود، باعث قرار گرفتن در معرض عفونت شود.

علائم و نشانه های خشکی پوست ممکن است بسته به عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت سلامتی یا علل آنها متفاوت باشد. به طور کلی با احساس سفتی و زبری مشخص می شود. همچنین ممکن است با خاکستری، خارش، قرمزی و ترک های کوچک خاکستری ظاهر شود. پوست ترک خورده معمولا در پوست های خیلی خشک دیده می شود و ترک های کوچکی ایجاد می کند که در موارد جدی تر ممکن است عمیق تر و حتی باعث خونریزی شود.

پوست چرب

پوست چرب متخلخل، مرطوب و سبک به نظر می رسد. این به دلیل تولید بیش از حد چربی توسط غدد چربی است و معمولاً به دلایل ژنتیکی یا هورمونی تعیین می شود. پوست چرب بر نوجوانان و جوانان زیر 30 سال تأثیر می گذارد و معمولاً با آکنه همراه است.

پوست مختلط

این نوع پوست، هم ویژگی های پوست خشک و هم ویژگی های پوست چرب را دارد. ناحیه ای که بیشترین میزان چربی را دارد معمولاً ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) است، در حالی که گونه ها طبیعی یا خشک هستند. رنگ پوست مردم خاورمیانه بسیار مایل به زیتونی یا سبزه است. این به معنای رنگ تیره تر با ته رنگ زرد روشن در رنگ پوست است. داشتن پوست زیتونی به این معنی است که به نور خورشید پاسخ بهتری می دهند و کمتر دچار آفتاب سوختگی می شوند، اما برای محافظت از پوست در برابر لکه ها و لک های قهوه ای و البته محافظت در برابر سرطان پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب همیشه ضروری است.

برخی از آسیایی ها پوست ضخیمی دارند و نگران این هستند که جراحی زیبایی بینی چه تاثیری بر آنها خواهد گذاشت. این پوست ضخیم آنهاست که تا حدودی از مشکلات پوستی محافظت می کند. فردی که پوست ضخیم دارد باید بازسازی غضروف پیشرفته ای داشته باشد تا غضروف را تقویت کند تا افتادگی پوست ضخیم را جبران کند.

انواع-پوست

تشخیص نوع پوست بینی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص وجود پوست نازک روی بینی این است که در آینه نگاه کنید و ببینید که آیا لبه‌های غضروف در نوک بینی از طریق پوست قابل مشاهده است یا خیر. اگر لبه ها قابل مشاهده است، پوست شما نازک است. اگر غضروف دیده نشود، پوست بینی ضخیم است. اگر با این روش نتوانستید نوع پوست بینی خود را تشخیص دهید می توانید از بهترین جراح بینی مشاوره بگیرید.

بینی با پوست نازک بهتر است یا پوست ضخیم؟

پوست نازک از چهار لایه و پوست ضخیم از پنج لایه تشکیل شده است. این باعث می شود پوست نازک بیشتر از پوست ضخیم در معرض آسیب قرار گیرد. البته داشتن پوست ضخیم تر روی بینی فوایدی نیز دارد. پوست ضخیم می تواند عیوب بیشتری را نسبت به پوست نازک پنهان کند، اما برخی از افراد با این نوع پوست در صورت وجود برآمدگی یا فرورفتگی خفیف به طور کلی باید از جراحی بینی خودداری کنند. پوست ضخیم و چرب نیز کندتر از پوست نازک و خشک پیر می شود و اغلب می تواند در برابر نور خورشید با آسیب کمتری مقاومت کند.

بیشتر بخوانید: بهترین سن برای جراحی بینی

چرا نوک بینی در برخی افراد گرد است؟

پوست ضخیم دلیل نوک بینی گرد است. اگر مشکل از پوست نباشد، غضروف نوک بینی ممکن است گرد باشد.

آیا پوست بینی در جراحی بینی برداشته می شود؟

پوست بینی به ندرت در طی جراحی زیبایی برداشته می شود، حتی اگر بینی بسیار کوچکتر باشد.

تاثیر پوست ضخیم در جراحی بینی

بیمارانی که بینی ضخیم دارند، یک لایه چربی زیر جلدی قابل توجهی در زیر پوست خود دارند که می تواند مایع متورم (ادم) را برای مدت طولانی در خود نگه دارد. یک جراح بینی با تجربه می تواند این لایه زیر جلدی را به آرامی نازک کند تا پوست بیمار در پوست ضخیم تر ترمیم شود. پوست ضخیم نه تنها بیشتر مستعد ایجاد جای زخم است، بلکه مدت زمان بیشتری طول می کشد تا تورم فروکش کند. در طی جراحی بینی، تغییرات در استخوان و غضروف در نهایت می تواند ساختار بینی را ضعیف کند.

آیا پوست بینی بعد از جراحی زیبایی بینی جمع می شود؟

جای نگرانی نیست زیرا پوست خاصیت ارتجاعی دارد، به این معنی که پوست پس از جراحی کوچک می شود. انقباض پوست بعد از جراحی بینی معمولا زمانی که بیمار جوان است بیشتر است. پوست بیماران مسن به دلیل خاصیت ارتجاعی ضعیف کمتر جمع می شود.

تاثیر پوست نازک بر نتیجه جراحی بینی

مانند پوست ضخیم بینی، پوست نازک نیز مزایا و معایب خود را در جراحی بینی دارد. بیماران با پوست نازک معمولا تورم کمتری را نسبت به بیماران با پوست ضخیم‌تر تجربه می‌کنند. همچنین تورم بینی سریعتر از بین می رود و برش ها کمتر باعث ایجاد زخم می شوند. پوست نازک می تواند به اندازه پوست ضخیم مشکل ساز باشد و برای دستیابی به نتایج عالی به تکنیک های خاصی نیاز دارد. همچنین پوست بینی با هر عمل جراحی بینی نازکتر می شود. درمان بیرون زدگی غضروف یا بزرگ شدن نوک بینی در بیماران با پوست نازک بیشتر رایج است.

با این حال، پوست نازک استتار و پوشش کمتری برای اسکلت بینی در زیر لایه آن دارد. با وجود پوست نازک، حتی کوچکترین زبری روی پل بینی دیده می شود. در برخی موارد می توان مواد دیگری (فاسیا، درم، غضروف) را پیوند زد و یا با تزریق مواد مخصوص ضخامت پوست را تقویت کرد.

منابع:

https://www.popeplasticsurgery.com/blog/the-importance-of-nasal-skin-in-rhinoplasty

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

2 پاسخ
  1. من تنها نگرانیم اینه پوستم گاهی خیلی چرب میشه گاهی خشک . نمیدونم دوران عمل باید چه کنم

  2. با پزشک مشورت نمایید و طبق دستورالعمل هایی که برای شما تجویز می کنند پیش بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =