تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / بهترین سن برای جراحی بینی چند سال است؟
۶ دقیقه
بهترین-سن-جراحی-بینی

بهترین سن برای جراحی بینی چند سال است؟

آنچه می خوانید...

بهترین سن برای جراحی بینی چه زمانی است؟ یکی از سوالات متقاضیان رینو پلاستی یا جراحی زیبایی بینی در ارتباط با سن انجام عمل آن هاست. جراحی زیبایی بینی زمانی انجام می شود که فرد به بلوغ رسیده باشد. تشخیص این مورد با جراح بینی است. با انجام آزمایش های مختلف و بررسی وضعیت جسمانی می توان بلوغ فرد را تشخیص داد. بنابراین گاهی ممکن است جراحی بینی در 18 سالگی نیزممکن نباشد. اگر می‌خواهید بدانید در چه سنی عمل بینی بهترین نتیجه را خواهد داشت، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

در ابتدا ویدئوی توضیحات دکتر سرمست درباره سن مناسب جراحی بینی را مشاهده کنید:

بهترین سن برای جراحی بینی دختران

آیا جراحی بینی دختران زیر ۱۸ سال انجام می شود؟ رشد و بلوغ جسمی هر فرد ممکن است با دیگری متفاوت باشد. بنابراین اینکه آیا جراحی بینی برای دختران در زیر سن قانونی انجام می شود یا خیر باید با معاینات دقیق بررسی شود. یه طور کلی بهترین  زمان برای جراحی بینی برای دختران و پسران در زمان ۲۰ سالگی الی ۳۰ سالگی است. چرا که در این زمان علاوه بر آنکه بلوغ جسمانی تکمیل شده است، فرد به بلوغ فکری نیز رسیده است. در دختران رشد بینی ممکن است در ۱۶ سالگی نیز تکمیل شود. اطمینان از این شرایط تنها با مشاوره جراحی بینی امکان پذیر است. برای انجام جراحی بینی در دختران و پسران پس از سن قانونی باید اقدام شود.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی نیمه فانتزی

بهترین سن برای جراحی بینی آقایان چه زمانی است؟

معمولا بلوغ کامل از سن ۱۶ سالگی تا ۱۸ سال اتفاق می افتد. این امر شاید در آقایان کمی بیشتر طول بکشد. بنابراین باید آن را از 18 سالگی در نظر گرفت. البته شرایط جسمانی هر فرد با دیگری متفاوت است. اما برای دانستن بهترین زمان برای جراحی بینی بهتر است طی یک جلسه مشاوره با پزشک این موضوع مشخص شود. شادابی پوست برای بازسازی سریع تر پس از جراحی برای آقایان نیز صدق می کند. به همین دلیل است که سن مراجعه برای آقایان هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزایای-جراحی-بینی
نمونه-عمل-بینی-دکتر-سرمست

عوارض عمل بینی زودهنگام

عوارضی که ممکن است با جراحی زودهنگام ایجاد شود از بین رفتن ظاهر ایده آل بینی و در برخی موارد غیر طبیعی شدن بینی و ناهماهنگی آن با صورت است. همچنین ممکن است عمل های ترمیمی بینی نتواند این عوارض را جبران کند. بنابراین بهتر است به توصیه پزشکان در ارتباط با بهترین سن جراحی بینی، عمل کنید. همچنین در صورت جراحی زودهنگام امکان بازگشت فرم بینی به دوران قبل از عمل زیاد است.

از طرفی جراحی زودهنگام ممکن است موجب بروز صدمات به غضروف های بینی شود. این صدمات خسارات جبران ناپذیری برای رشد سایر اجزای صورت به وجود می آورند. جراحی بینی در سنین پایین در مواقع خاص و در صورتی که انحراف تیغه بینی تنفس را دچار مشکل کند، توسط پزشکان باتجربه در این حوزه انجام می شود.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی مردانه

جراحی بینی در سنین بالا

همانطور که در بالا به معایب جراحی بینی در سنین پایین پرداختیم، جراحی ببینی در سنین بالا هم مشکلات خاص خود را دارد. در واقع بهترین سن برای جراحی بینی زمانی است که علاوه بر کامل شدن رشد بینی پوست صورت جوان و شاداب باشد تا بتواند در اسرع وقت خود را بازسازی کند. از بین رفتن جای بخیه و بازسازی سریع تر پوست و کوتاه شدن دوران نقاهت با سن متقاضی رابطه مستقیم دارد.

جراحی بینی حداکثر تا چه سنی انجام می شود؟

حداکثر سن جراحی بینی ۶۰ سال است. البته با توجه به شرایط جسمانی متقاضی باید این مورد تایید شود. در صورتی که پزشک بیهوشی تشخیص دهد این کار می تواند خطر آفرین باشد، جراحی زیبایی امکان پذیر نیست. در کل بهتر است جراحی در سنین بالا صورت نگیرد. چرا که نه تنها پوست بینی دیرتر ترمیم می شود، ورم بینی بعد از عمل نیز بسیار دیرتر از بین می رود. بنابراین نتیجه عمل دیرتر مشخص می شود. در این سن پوست خاصیت کشسانی خود را تا حدی از دست داده و ممکن است عوارض پس از عمل برای اسم گروه از افراد بیشتر باشد.

مشاوره انتخاب سن مناسب جراحی بینی

قبل از انجام جراحی بینی لازم است به بهترین جراح بینی مراجعه کنید و در مورد سن مناسب جراحی بینی از او مشاوره بگیرید. در مشاوره رینوپلاستی علاوه بر انجام بررسی های لازم پزشک اطلاعات کاملی در اختیار متقاضی در ارتباط با فرم بینی قرار می دهد. ریسک های عمل بیان می شود. اهمیت مشاوره در برای متقاضیان سنین پایین تر برای آگاهی رسانی بسیار بیشتر است. نوجوانان معمولا با وسواس بیشتری به صورت خود نگاه می کنند و توصیه های آگاهانه از جانب پزشک می تواند بهترین سن برای جراحی آن ها را مشخص کند. 

جراحی-بینی-باز

آیا نوع عمل جراحی در سن تاثیر گذار است؟

برخی از افراد گمان می کنند سن عمل تنها برای بینی هایی مهم است که قرار است تیغه بینی بیشتر تراشیده شود. بنابراین سن جراحی برای بینی های فانتزی و نیمه فانتزی با بینی های طبیعی متفاوت است. اما درواقع اینطور نیست. معیار سن به دلیل تکمیل رشد بینی مهم است و به نوع عمل جراحی بینی بستگی ندارد.

بهترین سن برای عمل بینی گوشتی

بهترین سن برای عمل بینی های گوشتی پس از بلوغ کامل است. معمولا سن 20 سالگی بهترین زمان برای رینوپلاستی بینی های گوشتی است. چالشی که برای عمل بینی های گوشتی وجود دارد این است که بهبودی ورم آن ممکن تا مدت ها به طول بیانجامد. در جلسه مشاوره رینوپلاستی علاوه بر مشخص شدن ریسک های عمل می توانید از بهترین سن برای جراحی آگاه شوید.

زمان مناسب دوران نقاهت جراحی بینی

دوران نقاهت جراحی بینی در هر فرد ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی علی الخصوص در روزهای اول مراقبت های لازم باید شدیدتر صورت بگیرد. به همین دلیل این جراحی زیبایی به یک هفته الی ۱۰ روز استراحت کامل نیاز دارد. البته مراقبت های پس از جراحی بینی ممکن است تا چندین ماه ادامه داشته باشد. همانطور که نتیجه عمل با از بین رفتن ورم ناشی از عمل ماه ها بعد از بین می رود.

حرف آخر

در کل جراحی زیبایی بینی در سنین پایین تحت هیچ عنوان توسط پزشکان و جراحان متخصص توصیه نمی شود. چرا که پس از چند سال نتیجه کاملا از بین می رود. بنابراین لازم است اگر قصد انجام رینوپلاستی را دارید، تا زمان بلوغ کامل این عمل را به تعویق انداخته و پس از آن تصمیم بگیرید.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − یازده =