تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

۷ دقیقه
بوتاکس زیر بغل

بوتاکس زیر بغل

آنچه می خوانید...

امروزه استفاده از میکروارگانیسم‌های مختلف در علوم و صنایع پیشرفته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. خصوصا در علم پزشکی شاهد به‌کارگیری انواع باکتری‌ها هستیم و استفاده از مواد مترشحه‌ی آنها امری بسیار معمول است. در این بین باکتری کلستردیوم بوتولونیوم سمی به نام بوتولیسم تولید می‌کند که می‌تواند عامل فلج‌کنندگی باشد. اما پزشکان راهی برای خنثی کردن اثر این سم یافته‌اند و با تغییراتی که در نحوه‌ی استفاده از آن ایجاد نموده‌اند ماده‌ای به نام بوتاکس، را تولید کرده‌اند.

بوتاکس صورت یا بوتاکس زیر بغل با فلج کردن عضلات و اعصاب  ناحیه‌ی مورد نظر می‌تواند مزایایی زیادی از جمله کاهش چین و چروک و میزان تعریق و… داشته باشد. همچنین افرادی که از جراحی و بیهوشی ترس دارند به راحی می‌توانند از بوتاکس و فواید آن بهره ببرند چرا که بوتاکس، تنها با یک سوزن باریک و به صورت سرپایی و بدون هیچگونه جراحی یا بیهوشی انجام می‌پذیرد. که در ذیل سایر ویژگی‌های بوتاکس از جمله بوتاکس، زیر بغل توضیح داده خواهد شد.

انواع بوتاکس

طبق یافته‌های پزشکی هفت نوع سروتیپ برای سم بوتولیسم وجود دارد (سروتیپ‌های A, B, C, D, E, F, G) که پنج نوع آن در محلی که عصب و ماهیچه متصل می‌شوند، تاثیر می‌کند. سم بوتولیسم مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA)، نوع A است که نام‌های تجاری دیسپورت و بوتاکس برای آن اختصاص داده شده است و همانطور که امروزه شاهد آن هستیم در بخش‌های مختلف بدن همچون زیر بغل، صورت و… استفاده می‌شود.

در واقع بوتاکسی که در بازار تجاری موجود هست، به شکل پودر بوده و تنها زمانیکه با ماده‌ای به نام سالین ترکیب شود، امکان تزریق پیدا می‌کند. بعد از اینکه در موضع مورد نظر مثل زیر بغل و صورت تزریق شد از ناحیه‌ی زیر پوست حرکت کرده و به ماهیچه‌ی مورد نظر می‌رسد. در این ناحیه اعصاب به ماهیچه متصل هستند که بوتاکس با بستن سیناپس‌های عصبی مانع ارسال پیام‌های عصبی به این ماهیچه می‌شوند و در واقع مانع حرکات انقباضی ماهیچه می‌گردد. در نهایت چین‌وچروک‌های این ناحیه یا فعالیت غدد آن کم می‌شود. در ناحیه‌ی زیر بغل بوتاکس می‌تواند مانع فعالیت غدد عرق شود.

نحوه عملکرد بوتاکس

ناگفته نماند که حرکت بوتاکس تنها در حد ۳ سانتی‌متر در اطراف منطقه‌ی تزریق است و در کل بدن حرکت نمی‌کند و در مواقعی که امر تزریق به درستی و با دوز نامناسب صورت گیرد عوارض جانبی خواهد داشت که به آنها اشاره خواهد شد. بوتاکس زیر بغل باعث غیرفعال‌سازی سیگنال‌های عصبی ارسال شده از مغز به غدد عرق شده و آنها را مسدود می‌نماید. به موجب این امر ، در عین اینکه فرایند تنطیم دما پابرجا باقی می‌ماند، میزان تعریق به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.

نواحی مورد نظر برای بوتاکس

از پرکاربردترین نواحی برای تزریق بوتاکس می‌توان به مناطق پنجه کلاغی در اطراف چشم، چروک‌های بین ابروها، شیارها و خطوط روی پیشانی، خط آرواره، و بوتاکس زیر بغل، کف دست و پاها اشاره نمود.

بوتاکس زیر بغل

در بدن بیش از ۴ میلیون غدد عرق داریم و امروزه مصرف غذاهای فست فودی بر روی متابولیسم بدن تاثیر منفی داشته و موجب فعالیت بیش از حد این غدد و در نتیجه افزایش تعریق می‌شود. مشکلات هورمونی، پارکینسون، نقرس و دیابت و افرادی که اعصاب سمپاتیک بیش از فعال دارند موجب فعالیت زیاد غدد تعریق می‌گردند.  افراد زیادی را می‌بینیم که از میزان زیاد عرق یا هایپر هیدروزیس شکایت می‌کنند و از این بابت خجالت می‌کشند. اما در واقع با پیشرفت علم پزشکی این مورد به سادگی رفع شده است و با تزریق بوتاکس به ناحیه‌ی زیر بغل امکان غیرفعال سازی غدد عرق فراهم شده است.

از مهمترین آثار بوتاکس زیر بغل می‌توان به افزایش بهداشت فردی اشاره کرد که در نتیجه‌ی کاهش عرق و به تبع کاهش رطوبت مورد نیاز برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد می‌شود.

بوتاکس زیر بغل

تاریخچه‌ی بوتاکس زیر بغل

اولین بار در سال ۱۹۹۴ از سم بوتولینیوم (بوتولیسم) برای درمان هایپر هیدروزیس به کار گرفته شد. تا قبل از آن از این سم فقط برای رفع چین و چروک استفاده می‌شده است.

سن مناسب برای بوتاکس

طبق نظر پزشکان تقریبا اکثر افراد قابلیت استفاده از بوتاکس را دارند. اما سن مناسب برای تزریق بوتاکس صورت و رفع چین‌وچروک‌ها در اواخر ۲۰ سالگی یا اوایل ۳۰ سالگی است. برای بوتاکس زیر بغل باید گفت که از آنجا که  بیشترین شیوع تعریق بین افراد با سن ۱۸ تا ۵۴ سال است، توصیه می‌شود این افراد با شروع فصل گرما حتما از بوتاکس استفاده نمایند.

ممنوعیت بوتاکس زیر بغل

بوتاکس در زمان بارداری، شیردهی، و برای بیماران دیابتی، مبتلایان به سرطان بدخیم و اختلالات عصبی ممنوع است. و قبل از بوتاکس حتما باید پزشک را از داروهای مصرفی یا بیماری‌هایی که دارید، مطلع نمایید.

عوارض جانبی بوتاکس زیر بغل

همانطور که گفته شد امکان کبودی و ورم جزئی و سوزش خفیف در محل تزریق وجود دارد که پس از ۱ ساعت رفع می‌شود، اما در صورتیکه میزان بوتاکس تزریقی افزایش یابد یا تزریق عمیقی صورت گیرد و یا ابزار و شرایط استریل نباشد امکان ایجاد درد، سرگیجه، ضعف و تهوع وجود دارد. به همین دلیل توصیه‌ی اکید می‌شود که حتما قبل از انجام هرگونه بوتاکس به پزشک متخصص مراجعه نمایید و از انجام بوتاکس در سالن‌های آرایشی و بدون مجوز خودداری نمایید زیرا هرگونه اشتباه هرچند جزئی می‌تواند سلامت ناحیه‌ی مورد نظر و در مواردی حتی کل بدن را به خطر بیاندازد.

عوارض جانبی بوتاکس

زمان اثر بوتاکس زیر بغل

پس از تزریق بوتاکس در هر ناحیه‌ای از جمله زیر بغل امکان ورم به دلیل تزریق عمیق و در موارد نادر کبودی وجود دارد. اما پس از ۱ ساعت ورم شروع به کاهش یافتن نموده و بین ۱ تا ۱۰ روز بسته به پاسخ بدن هر فرد روند بهبودی متفاوت خواهد بود. تاثیر بوتاکس در افراد مختلف بین ۳ تا ۸ ماه است که در واقع این زمانی است که بدن باید گیرنده‌های جدید در ماهیچه بسازد و پس از آن مجددا نیاز به بوتاکس خواهد بود.

قبل از بوتاکس

برای بوتاکس زیر بغل باید تا ۳ روز قبل از آن از اصلاح و شیو زیر بغل خودداری نمایید. همچنین مصرف داروهایی از جمله آسپرین، ایبوپروفن، ویتامین‌ها، زنجبیل و سیر پیش از هرگونه بوتاکس از جمله بوتاکس زیر بغل نباید مصرف شود.

اعمال پس از بوتاکس

با توجه به نظر محققین و پزشکان پس از ۵ تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق بوتاکس بسته به نظر پزشک باید از برخی کارها از جمله: شستشو خصوصا با آب داغ، آرایش کردن، دراز کشیدن، خاراندن موضع، مصرف الکل و کافئین، هرگونه اپیلاسیون و موم؛ اجتناب نمود. همچنین برای بهبود اثر بوتاکس باید تا سه روز از انواع فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های شدید خودداری نمود. در صورت وجود درد، می‌توان از استامینوفن ساده استفاده کرد و نیز برای کاهش التهاب و کبودی کمپرس یخ کمک کننده خواهد بود.

اعمال پس از بوتاکس

در مجموع باید به یاد داشت که نباید از تزریق بوتاکس، به عنوان راهی برای درمان دائم جهت از بین بردن چین و چروک‌ها و یا کاهش فعالیت غدد عرق یاد کرد. چرا که تزریق بوتاکس، در محل اتصال اعصاب و بافت ماهیچه‌ای صورت می‌گیرد و به طور موقت می‌تواند سیناپس‌های عصبی این ناحیه را غیرفعال نماید اما پس از مدت ۳ تا ۸ ماه مجدد سیناپس‌های عصبی جدید شکل می‌گیرد و باید بوتاکس دوباره تزریق شود. اما با این وجود باید در نظر داشت که این مدت برای افراد با تعریق بالا مزیت بسیار زیادی دارد و همین امر موجب شده است تا بوتاکس زیر بغل طرفداران زیادی داشته باشد.

در صورتیکه بعد از بوتاکس، نکاتی که پزشک تجویز می‌کند، توسط مراجعه کننده رعایت شود، به طور حتم در روند بهبودی و افزایش کارکرد بوتاکس تاثیر خواهد داشت. مواردی همچون شستشو با آب داغ و مصرف الکل و کافئین و… می‌تواند تاثیر منفی بر موارد یاد شده داشته باشد.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 4 =