تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / جراحی بینی | نمونه کار قبل و بعد و ویدئوهای اتاق عمل
۸ دقیقه
مزایای-جراحی-بینی

جراحی بینی | نمونه کار قبل و بعد و ویدئوهای اتاق عمل

آنچه می خوانید...
جراحی-بینی

جراحی بینی یا رینوپلاستی، برای اصلاح هر گونه مشکل در ساختار بینی و ایجاد فرم و شکلی متناسب با سایر اجزای صورت انجام می شود. این جراحی برای افرادی که از شکل و فرم بینی خود رضایت ندارند یا دچار اختلالات تنفسی می باشند، مناسب است. چنانچه قصد انجام جراحی بینی را دارید یا می خواهید در این زمینه اطلاعات جامعی درباره کسب کنید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید…

جراحی بینی چیست؟

عمل جراحی بینی، یکی از محبوب ترین جراحی ها در بین افراد می باشد که باعث اصلاح فرم و ظاهر بینی و ایجاد تناسب بین آن و سایر اعضای صورت، ضمن حفظ عملکرد اصلی بینی انجام می شود. از آنجایی که بینی برجسته ترین و مهم ترین عضو صورت می باشد، اندازه و شکل بینی تأثیر زیادی روی ظاهر افراد دارد. ممکن است این گونه تصور شود که جراحی رینوپلاستی تنها توسط خانم ها مورد استفاده قرار می گیرد، ولی آقایان در فضای رقابتی بصورت فزاینده ای تقاضای انجام اعمال جراحی مختلف از جمله عمل بینی را دارند.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی نیمه فانتزی

در ویدئوی زیر توضیحات دکتر هادی سرمست درباره جراحی بینی و همچنین فیلم جراحی در اتاق عمل را مشاهده کنید:

بیماران به موضوع تنفس بعد از عمل جراحی بینی یا همان رینوپلاستی نیز بایستی بسیار اهمیت بدهند. اگر در رینوپلاستی بینی بیمار خیلی باریک شود ممکن است تنفس دچار مشکل شود. بعضی اوقات بیماران محترم از جراح می خواهند که به اصطلاح اقدام به عروسکی کردن بینی کنند در حالی که به این نکته توجه ندارند که با این کار منطقه دریچه یا همان محل عبور هوا از بین می رود وبیمار دچار گرفتگی شدید بینی می شود.

کاندیدای مناسب جراحی بینی

  • افرادی که دارای قوز و هر گونه برآمدگی و فرورفتگی در پل بینی خود هستند.
  • افرادی که سوراخ های بینی پهنی دارند.
  • افرادی که داروهای خاص مصرف نمی کنند و بیماری خاصی ندارند.
  • کسانی که بینی آن ها با سایر اجزای صورت هم خوانی و تناسب ندارد و نامتقارن می باشد.
  • افرادی که از لحاظ فکری و جسمی به بلوغ رسیده اند. سن مناسب برای جراحی بینی بالای 18 سال در پسران و بالای 17 سال در دختران می باشد.
  • کسانی که به علت نقص مادر زادی یا سانحه، دچار انحراف بینی هستند.
  • افرادی که نوک بینی افتاده ای دارند.
  • بیمارانی که دچار مشکلات تنفسی هستند.

بحث و گفتگو راجع به رینوپلاستی با نگاه کردن به عکس های قبل و بعد از عمل جراحی رینوپلاستی شروع می شود، به این ترتیب بیمار بوسیله عکس ها متوجه می شود که بعد از عمل رینوپلاستی چه تغییری خواهد کرد.

نمونه-کار-جراحی-بینی-دکتر-هادی-سرمست
عمل-بینی

عمل های همزمان با جراحی بینی

برخی از بیماران می خواهند همزمان با جراحی بینی تغییرات دیگری در چهره خود ایجاد کنند و فرصت را غنیمت می شمارند که با یک بار رفتن به اتاق عمل، جراحی هایی که مدنظرشان است را انجام دهند. اقدام به اعمال جراحی دیگر مانند فرم دهی به چانه، لیفت ابرو، اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش، بلفاروپلاستی یا جراحی پلک و … را نیز می توان با این عمل رینوپلاستی انجام داد. برخی افراد که تمایل ندارند زیر تیغ جراحی بروند، می توانند از روش های کم تهاجمی مانند تزریق بوتاکس و تزریق فیلر برای جوانسازی پوست خود استفاده کنند.

اقدامات قبل از جراحی بینی

قبل از جراحی بینی، مهم ترین اقدام یافتن بهترین جراح بینی است. به علت اینکه جراحی بینی بسیار حساس و مهم است و باید توسط یک جراح با تجربه که سابقه جراحی های موفق را داشته است، انجام شود. پس از یافتن جراح باید به مطب او مراجعه کنید و طی جلسه مشاوره ای که با شما برگزار می شود انتظارات خود از جراحی و اینکه می خواهید بینی شما پس از جراحی چه شکل و فرمی داشته باشد، به پزشک توضیح دهید. سابقه پزشکی خود را از جمله ابتلا به بیماری و مصرف دارو در اختیار پزشک خود قرار دهید. انجام آزمایشات قبل از جراحی بینی از جمله آزمایش خون برای بررسی کامل سلامت شما ضروری می باشد. روز قبل از جراحی به حمام بروید.  

از مصرف داروهای رقیق کننده خون و قرص های ضد التهاب غیر استروئیدی و همچنین الکل و دخانیات دو هفته قبل از جراحی بینی خودداری کنید.

در اسلاید زیر می توانید نمونه کارهای جراحی بینی دکتر هادی سرمست را ملاحظه کنید:

روش های جراحی بینی

جراحی بینی به دو روش باز و بسته انجام می شود. با توجه به مشکلات بینی و تغییرات مورد نیاز، روش مناسب جراحی برای شما تعیین می شود. در این بخش به توضیح این روش ها می پردازیم:

جراحی بینی باز

در روش رینوپلاستی باز، برش هایی روی پوست کلوملا (بافت بین سوراخ های بینی) و داخل بینی ایجاد می شود. سپس پوست از غضروف بینی جدا شده و به سمت بالا برده می شود. پس از اصلاح ساختار بینی، پوست به جای خود برگردانده شده و در نهایت برش بخیه می شود.

در این روش جای بخیه روی بخش بیرونی بینی قابل مشاهده است.

جراحی-بینی-باز

جراحی بینی بسته

جراحی بینی به روش بسته که به آن روش “اندونازال” نیز گفته می شود، بدین معنی است که تغییرات لازم تنها با ایجاد برش های کوچک در داخل بینی و بدون برش خارجی انجام می شود. سپس تغییرات در غضروف ها و استخوان های بینی از طریق ابزارهای مخصوص انجام می شود. این جراحی به دلیل عدم برش در ناحیه کلوملا، اسکاری در خارج بینی از خود به جا نمی گذارد.

جراحی-بینی-بسته

جراحی بینی چگونه انجام می شود؟

برای انجام جراحی بینی، شما تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید. جراح با توجه به روش جراحی، برش ها را ایجاد کرده و سپس اقدام به تغییر ساختار بینی و انجام اقدامات لازم روی آن می کند. مدت زمانی که این جراحی به طول می انجامد، بستگی به میزان مشکلات بینی شما دارد. جراح پس از انجام تغییرات لازم، نواحی برش خورده را بخیه می زند و بینی را گچ می گیرد تا از ساختار آن محافظت گردد. جراح به شما درباره زمانی که باید برای خارج کردن تامپون و باز کردن گچ بینی مراجعه نمایید توضیحات لازم را ارائه می دهد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

انجام دقیق و منظم مراقبت های بعد از جراحی بینی در دستیابی به نتایج مطلوب و ماندگار و کاهش ریسک بروز عوارض بعد از عمل، بسیار موثر است. از جمله این مراقبت ها عبارتند از:

  • روز جراحی حتما با خود همراه داشته باشید که شما را به خانه برساند، زیرا شما مجاز به رانندگی نیستید.
  • تا 2 روز برای کاهش تورم و کبودی اطراف بینی می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. در دو روز بعدی از کمپرس گرم استفاده نمایید.
  • مسافرت بعد از جراحی بینی باید با اجازه پزشک انجام شود.
  • تا یک هفته استراحت کنید و از انجام فعالیت هایی که باعث فشار آمدن به شما می شود بپرهیزید.
  • انجام ورزش بعد از جراحی بینی ممنوع است، تا زمانی که پزشک به شما اجازه دهد.
  • از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن دارند و سفت هستند خودداری کنید. از غذاهای آبکی و نرم مانند سوپ، فرنی و آش استفاده کنید.
  • هنگام خواب و استراحت حتما دو بالش زیر سر خود قرار دهید تا سر بالاتر از بدن قرار بگیرد. این کار ریسک خونریزی را کاهش می دهد.
  • هنگام خندیدن، عطسه کردن، مسواک زدن و … مراقبت باشید تا به بینی فشار وارد نکنید.
  • تا 2 ماه بعد از جراحی از عینک زدن خودداری کنید.
  • از حمام کردن و خیس کردن گچ بینی اجتناب کنید.
  • از آب میوه های تازه و طبیعی مانند آب آناناس و کرفس استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • مدت زمان چسب زدن بعد از جراحی بینی توسط جراح شما مشخص می شود.

عوارض جراحی بینی

همانطور که اشاره شد، برای انجام جراحی بینی باید به یک جراح حاذق مراجعه نمایید تا دچار هیچ گونه خطر و عوارض جانبی نشوید. از جمله عوارض جراحی بینی و مشکلاتی که در نتیجه مراجعه به جراح غیر متخصص ممکن است برای شما ایجاد شود عبارتند از: مشکلات تنفسی، آسیب رسیدن به بویایی، کج شدن بینی، عدم تقارن بین سوراخ های بینی، سردرد و …

هزینه جراحی بینی

برای هزینه جراحی بینی نمی توان مبلغ دقیقی اعلام کرد، به دلیل اینکه فاکتورهای مختلفی در تعیین آن نقش دارند. از جمله این فاکتورها عبارتند از:

  • تخصص و مهارت جراح
  • میزان مشکلات بینی
  • پیچیدگی جراحی
  • دستمزد جراح
  • نوع روش جراحی
  • منطقه جغرافیایی کلینیک یا بیمارستان

سوالات متداول جراحی بینی

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 6 =