تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / تزریق چربی،ژل و بوتاکس / تزریق بوتاکس کف دست و مزایای آن
۱۰ دقیقه

تزریق بوتاکس کف دست و مزایای آن

آنچه می خوانید...

تزریق بوتاکس کف دست

کف دست و پا در انسان ها از ناحیه هایی می باشند که غدد آکرین یا غدد عرق ساز در مقایسه با نواحی دیگر بدن بیشتر مشاهده می شوند.

همین امر سبب گردیده بعضی از افراد از تعریق دست و پا در عذاب باشند. تعریق کف دست و پا سبب می شود تا فعالیت های روزمره و روابط اجتماعی فرد با مشکل مواجه شود.

در بسیاری از کشور ها زمانی که افراد به هم می رسند و با یکدیگر در آستان شروع ارتباط قرار می گیرند در ابتدا مرسوم است که با یکدیگر دست می دهند.

تعریق کف دست مشکلی که اکثر افراد را درگیر میکند.

افرادی که دچار مشکل تعریق در کف دست می باشند ممکن است برای انجام این کار خجالت بکشند و یا از انجام آن اجتناب کنند. در این صورتی که فرد از انجام این کار اجتناب کند ممکن است فرد مقابل از انجام این کار ناراحت شود.

افرادی که به این مشکل مبتلا هستند معمولا به دنبال راه کارهای زیادی هستند تا این مشکل بسیار کلافه کننده را از بین برده و مانند افراد ساده ای که دست شان عرق نمی کند رفتار کنند.

این تعریق زمانی که بیش از اندازه باشد سبب بهم خوردن آرامش فرد می شود و پس از آن به اصطلاح فرد بی اعصاب می شود و نمی توانند رفتار مناسبی را با اطرافیان خود داشته باشد که این کار تا حدودی قابل درک می باشد.

برخی از افراد اعتقاد دارند که تعریق بیش از حد کف دست و پا ممکن است از عوارض بیماری های مختلف باشد و در نتیجه فرد باید قبل از هر اقدام درمانی آزمایشات کاملی انجام دهد.

در حالی که به این نکته توجه کنید، که تعریق موضعی در یک یا دو ناحیه از بدن بیشتر به عوامل محیطی و ژنتیکی بستگی دارد و تعریقی که نشانه ی بیماری می باشد، کل بدن فرد را درگیر می کند.

تعریق بدن خصوصا تعریق کف دست و پا به هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد خوانده می شود. بیماری هایپرهیدروزیس می تواند عوارضی را در پی داشته باشد که از این عوارض می توان به اضطراب و استرس زیاد، افزایش عفونت های پوستی، افزایش عارضه ی درماتیت اگزمایی، افزایش عارضه ی کرامپ های عضلانی اشاره کرد.

کرامپ های عضلانی در واقع عارضه ای می باشد که عضلات فرد دچار گرفتگی و انقباض می شوند که درد زیادی را نیز در پی دارد. درماتیت اگزمایی نیز با خارش، سوزش، قرمزی، پوسته ریزی، خشکی و ترک پوستی نیز همراه می باشند.

تعریق بیش از حد کف پا در برابر تعریق بیش از حد کف دست عارضه ای ناخوشایندتر می باشد. زیرا پاها به مدت طولانی در کفش قرار دارند و هوا به آن ها نرسیده و امکان خشک کردن تعریق آن ها نیز وجود ندارد.

در نتیجه پاها بیش تر از کف دست در معرض عارضه های ناشی از تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس قرار دارند.

راه حل های زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد که می توان به عمل های جراحی که در طی آن غدد عرق کف دست و پا را برمی دارند، دارو درمانی و محلول درمانی و تزریق بوتاکس اشاره کرد.

تعریق کف دست که به معظلی برای مبتلایان تبدیل شده است

تزریق کردن بوتاکس یکی از روش هایی است که امروزه برای جلوگیری از تعریق نقاط مختلف بدن به کار گرفته می شود و مزیت های بسیار خوبی را برای افراد پس از استفاده به دنبال خواهد داشت.

این روش امروزه برای افراد در سراسر جهان جذابیت های بسیار زیاد دارد به گونه ای که اکثر افرادی که امکان استفاده از آن را دارند به احتمال بسیار زیاد نسبت به استفاده و انجام آن اقدام خواهد کرد.

تزریق بوتاکس مزیت های بسیار مناسبی و همچنین جذابی را برای فرد به دنبال خواهد داشت. برای مثال یکی از مزیت های این روش ماندگاری بالای آن می باشد.

زمانی که یک فرد برای از بین بردن مشکل خود از یک ماده ی تزریقی استفاده می کنند در ابتدا میزان ماندگاری آن مطلع می شود که درباره ی بوتاکس باید بگوییم که میزان ماندگاری آن نسبت به روش های دیگر بیش تر می باشد.

همچنین از دیگر روش های این روش می توانیم به مقرون به صرفه بودن ان اشاره کنیم. افرادی که بوتاکس می کنند برای هر از بین بردن هر مشکلی معمولا در مقابل مزیت هایی که با انجام این تزریق دریافت می کنند هزینه های بسیار مناسب و معقولی را برای انجام این روش پرداخت می کنند. افراد می توانند برای اطلاع دقیق از این هزینه های از پزشک متخصص خود بخواهند تا آن ها را از این هزینه ها مطلع کند.

راهکارهای درمانی تعریق کف دست و پا

همانطور که بیان شد تزریق بوتاکس از راهکارهای درمانی کاهش تعریق کف دست و پا می باشد. بوتاکس در واقع سم یا توکسین باکتری کلستریدیوم بوتولینوم می باشد که سم این باکتری در صورتی که به بدن وارد شود فرد دچار دوبینی، فلج و در نهایت مرگ می شود.

متخصصان و داروسازان با تغییر این سم و کاهش سمیت آن و تخلیص ماده ی پروتئینی آن دارویی به نام بوتاکس را تولید کرده اند. بوتاکس جذب ماهیچه شده و باعث غیر فعال شدن غدد عرق یا آکرین می شوند.

پس از تزریق بوتاکس به مدت یکسال تعریق شدید دست و پا کاهش چشمگیری پیدا می کند. اما پس از گذشت یکسال باید مجددا به پزشک معالج مراجعه شود تا تزریق مجدد صورت بگیرد.

از دیگر راهکارهای درمانی می توان به دارو درمانی نیز اشاره کرد، دارو درمانی هزینه ای بسیار کمتر از تزریق بوتاکس دارد اما عوارض داروها بسیار بیشتر از تزریق بوتاکس می باشد.

لازم به ذکر است که دارو درمانی و مداومت به استفاده ی از داروها صرف وقت و دقت بیشتری می باشد، اما با یک بار مراجعه به پزشک به مدت یکسال از تعریق بیش از حد کف دست و کف پا راحت می شویم.

مزایای دیگر تزریق بوتاکس برای تعریق کف دست و پا

تزریق بوتاکس کف دست و پا علاوه بر درمان تعریق بیش از حد مزایای دیگری نیز دارد که می توان به جوانسازی پوست و جلوگیری از پیری پوست اشاره کرد. تزریق بوتاکس باعث بازگشت حالت کشسانی پوست شده و در نتیجه چین و چروک های پوست را از بین می برد.

همچنین کلاژن سازی را تحریک کرده و از پیری پوست جلوگیری می کند.

گزارش هایی که وجود دارد حاکی از آن است که افرادی که سابقه ی انجام بوتاکس را برای از بین بردن مشکل تعریق در ناحیه ی دست و پا و همچنین دیگر نواحی بدن دارد مزیت های بسیار خوبی را دریافت کرده اند.

افرادی که اقدام به انجام این تزریق می کنند معمولا دستورات پزشک را به صورت دقیق و کامل انجام می دهند و برای انجام آن دقت و وقت کافی را اختصاص می دهند.

فواید و مزایای بوتاکس کف دست

معایب تزریق بوتاکس برای تعریق کف دست و پا

تزریق بوتاکس با وجود مزیت های زیادی که دارد، اما معایبی نیز دارد که از این دست معایب می توان به کاهش فعالیت ماهیچه های دست اشاره کرد. پر هزینه بودن این روش نسبت به درمان های دارویی نیز از معایب این روش می باشد.

انجام عمل های زیبایی و به طور کل عمل های جراحی و غیر جراحی دارای عوارض پس از انجام می باشد. به هیچ عنوان هیچ کدام از این عمل ها بدون عوارض نمی باشد.

در صورتی که گفته شود این عمل بدون عوارض انجام می شود منظور این است که این عمل با حداقل عوارض انجام می شود و این حداقل ها به مقداری ناچیز هستند که به اصطلاح به آن ها عمل های بدون عوارض گفته می شود.

موارد منع تزریق بوتاکس برای تعریق کف دست و پا

محدودیت هایی برای تزریق بوتاکس وجود دارد که از این محدودیت ها می توان به عدم تزریق در مادران باردار و شیرده اشاره کرد.

علت منع مصرف بوتاکس برای مادران باردار و شیر ده این می باشد که ممکن است بوتاکس از طریق جریان خون وارد جفت شود و یا از طریق گردش خون وارد غدد شیری شود، از آنجا که تحقیقاتی راجع به ضررهای بوتاکس در جفت و جنین انجام نشده است، انجام بوتاکس به هیچ عنوان به این مادران توصیه نمی شود.

کسانی که مشکلات عضلانی دارند و یا دچار بیماری های عصبی مختلف می باشند و یا دچار بیماری هایی می باشند که فرد پس از مدتی دچار عارضه ی ناتوانی در عضله می شود، مصرف بوتاکس به هیچ عنوان به آن ها توصیه نمی شود.

بیمارانی که داروهایی چون آنتی بیوتیک های گلیکوزیدی مصرف می نمایند و یا از مهار کننده های کولین استراز استفاده می کنند، نباید تزریق بوتاکس را انجام دهند.

فرد باید به دنبال راه چاره ی دیگری باشد و پا فشاری برای انجام و انجام دادن روش فوق فقط به سلامتی خود ضرر می زند و نباید این کار انجام شود.

عوارض تزریق بوتاکس برای تعریق کف دست و پا

تزریق بوتاکس کف دست اگر در نزد پزشک متخصص انجام شود، عوارض جانبی بسیار کمی خواهد داشت.

از عوارض جانبی گذرای تزریق بوتاکس کف دست و پا می توان به کبودی خفیف، خارش و سوزش محل تزریق، درد و تورم اشاره کرد. علائم گفته شده پس از چند روز بهبود می یابد.

اما در مواردی که سیستم ایمنی بدن فرد خیلی حساس می باشد، ممکن است مشکلات جدی تری را برای فرد ایجاد کند.

در صورت بروز علائم زیر باید حتما به پزشک مراجعه نمایید:

۱- تنگی نفس و نفش کشیدن دشوار، برخی از افراد این مشکل را جدی نمی گیرند و آن را به پزشک متخصص گزارش نمی دهند. انجام این کار صرفا به ضرر خود فرد می باشد و مشکلاتی که بعدا و یا در حین سپری کردن دوره ی نقاهت برای آن ها به وجود می آید فقط می تواند بخشی از ماجرا باشد. افراد حتما در صورت مبتلا شدن به این مشکل پزشک را از مراتب آن آگاه کند.

۲- دوبینی و یا تاری دید، یکی از مشکلاتی که با بله وجود آمدن آن افراد را دچار وحشت می کند مشکل تاری دید می باشد. افراد در صورتی مبتلا شدن به این مشکل نباید هیجان زده شوند و احساس کنند مشکل شدیدی برای آن ها به وجود آمده و فقط باید طبق دستور آن را به پزشک اطلاع داده و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

بعضی از عوارض نیز ممکن است پیش بیاید که فعالیت های روزمره ی فرد را به مدت چند روز دچار اختلال کند، از این عوارض می توان به مشکل راه رفتن، درد و هماتوم در محل تزریق خصوصا در کف پا و آتروفی اشاره کرد، لازم به ذکر است که در صورت بروز این علائم به مدت چندین روز استراحت نمایید.

چه افرادی داوطلب تزریق بوتاکس برای درمان تعریق کف دست و پا می توانند باشند: 

تزریق بوتاکس کف دست و پا برای افرادی پیشنهاد می شود که تعریق کف دست و کف پای آن ها، آن ها را دچار مشکلات جدی کرده و فعالیت های روزمره را با مشکل مواجه کرده است.

همچنین افرادی که تعریق کف دست و پا در آن ها دو طرفه بوده و حملات آن ها بیش از یکبار در هفته می باشد.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =