تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / تشخیص شکستگی بینی و درمان آن
۲ دقیقه

تشخیص شکستگی بینی و درمان آن

آنچه می خوانید...

شکستگی بینی شایعترین شکستگی در صورت است. برآمدگی رو به جلوی بینی و برجستگی استخوان های بینی از سطح صورت و نیز ظرافت و ضخامت کم استخوان های بینی موجب شده تا شکستگی بینی شایعترین شکستگی در صورت باشد. در کودکان شیوع شکستگی های صورت کمتر از بزرگسالان است.
بینی عضو مهمی است که در مرکز صورت قرار دارد از این رو نقشی کلیدی و بی بدیل در تناسب اجزأ صورت ایفا مینماید. از طرفی به عنوان اولین قسمت راه هوایی عضوی مهم در سلامت بدن انسان است.
با در نظر داشتن این دو نقش بینی اهمیت تشخیص دقیق و درمان صحیح ضربات و آسیب های وارده به این عضو روشن میگردد.
آسیب به بینی در کودکان ممکن است منجر به اختلال قابل توجه رشد بینی و میانه صورت گردد.

تشخیص شکستگی بینی و درمان آن

تشخیص شکستگی بینی

به یاد داشته باشیم که تشخیص قطعی شکستگی بینی بر مبنای معاینه بالینی است و به مهارت جراح بستگی دارد. علائم شکستگی بینی عبارتنداز: تورم بینی، کبودی اطراف کاسه چشم، تغییر شکل ظاهری بینی و پیدایش انحراف و ناقرینگی و خون دماغ.  به علل زیر در بسیاری از موارد، شکستگی بینی در کودک مورد غفلت قرار می گیرد:

  1. اندازه کوچک استخوان بینی در کودکان
  2. تورم شدید و گسترده بینی و بافتهای اطراف پس از ضربه
  3. همکاری نامناسب کودک در زمان لمس و معاینه بنابراین تشخیص صحیح و درمان و جا اندازی دقیق و درست شکستگی بینی در کودکان نیازمند تجربه و تبحر جراح بینی حاذق است.
تشخیص شکستگی بینی

زمان مناسب جهت جا اندازی شکستگی بینی

زمان ایده آل جااندازی در بزرگسالان ضمن ١٠ تا ١۴ روز اول پس از شکستگی است اما با توجه به سرعت بالای ترمیم بافت استخوانی در کودکان، اقدام به جااندازی در کودکان باید به صورت ایده آل طی ۴ روز اول پس از آسیب انجام پذیرد. جااندازی باید در زودترین زمان ممکن که تورم هنوز ارزیابی دقیق شکستگی را مبهم نساخته است صورت گیرد. اما اگر که تورم بینی و صورت در زمان معاینه کودک توسط پزشک چنان شدید باشد که مانع ارزیابی دقیق شکستگی و جابجایی و دفورمیتی حاصله گردد یک تأخیر ٢ تا ٣ روزه به منظور کاهش تورم قبل از اقدام به جااندازی قطعات شکسته توصیه می گردد.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − ده =