تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / اهمیت رعایت تغذیه سالم و اصولی بعد از جراحی بینی
۹ دقیقه
رژیم-غذایی-بعد-از-جراحی-بینی

اهمیت رعایت تغذیه سالم و اصولی بعد از جراحی بینی

آنچه می خوانید...
تغذیه-بعد-عمل-بینی

تغذیه بعد از جراحی بینی یکی از موارد مهم جهت بهبودی سریع‌تر و کاهش عوارض جانبی پس از جراحی می‌باشد، اگر پس از جراحی بینی رژیم غذایی خود را طبق دستورالعمل‌هایی که پزشک به شما داده است رعایت نکنید ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که دوره نقاهت شما طولانی‌تر شود. در این مقاله به طور کامل به بررسی تغذیه مناسب بعد از جراحی بینی و توضیحات مربوط به آن می پردازیم. با ما در ادامه همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات کاملی کسب کنید.

نگاهی به اهمیت تغذیه بعد از جراحی بینی

در حقیقت رژیم غذایی مناسب و تغذیه بعد از جراحی بینی، در کوتاه شدن دوران نقاهت و نتیجه بخش بودن عمل جراحی بسیار مؤثر است. توصیه می شود در صورتی که قصد انجام جراحی بینی را دارید، پیش از هر چیز از اقدامات پیش از عمل و مراقبت های بعد از عمل بینی و روند انجام عمل آگاهی کامل داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است از نتیجه جراحی رضایت نداشته باشید. بر همین اساس تغذیه بعد از جراحی بینی یکی از مهم ترین مواردی است که باید پیش از عمل به آگاهی کامل در مورد آن برسید؛ چرا که تغذیه و رژیم غذایی بعد از جراحی نقش مهمی در ریکاوری و بهبودی شما خواهد داشت.
همان طور که پیشتر به آن اشاره کردیم، تغذیه بعد از جراحی بینی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که دوره بهبودی را کوتاه و روند آن را راحت تر می کند. به همین دلیل تغذیه مناسب در کاهش عوارض عمل و نتیجه نهایی آن بسیار تأثیرگذار است. به طور معمول بعد از هر عمل جراحی به دلیل ماده بیهوشی که وارد بدن می شود، هضم بعضی از غذاها با دشواری همراه است. به همین خاطر یکی از مشکلات رایج بعد از هر عمل جراحی، یبوست است که در صورت تغذیه مناسب، به راحتی درمان می شود.

تغذیه-بعد-از-جراحی-بینی

رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی

بعد از هر عمل جراحی، بدن انسان به بازسازی جراحت ها و زخم های ناشی از جراحی مشغول است و در این دوره احتمال بروز بیشترین عفونت ها وجود دارد. بر همین اساس با رساندن مواد مغذی به بدن می توان قابلیت های بدن را حفظ نمود. در تمام طول دوره نقاهت مصرف غذاهای سالم، سبک و سرشار از مینرال و ویتامین بهترین گزینه موجود است. هم چنین می توانید غلات کامل، سبزیجات و میوه ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

به طور معمول گوشت و چربی های لازم و مفید، تأمین کننده پروتئین و انرژی بدن هستند و سطح انرژی و وزن را حفظ می کنند. در حقیقت رژیم غذایی مناسب خطر ابتلا به عفونت را کاهش داده و سرعت بهبود را افزایش می دهد. توصیه می شود تا چند روز بعد از عمل جراحی، از خوردن غذاهای سفت و جامد پرهیز کنید. حدالامکان مصرف میوه ها و سبزیجات، پوره، آش و سوپ را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

غذاهای ضد التهاب

یکی از مهم ترین مواردی که باید در رژیم غذایی خود قرار دهید، مصرف غذاهای ضد التهابی می باشد. همان طور که از نام این غذاها مشخص است، مصرف آن ها هرگونه التهاب بعد از عمل را کاهش می دهد. در نتیجه زخم ها سریع تر درمان می شوند و دوره بهبودی کوتاه تر می شود. این غذاها شامل روغن زیتون، ماهی چرب، زغال اخته، قارچ، گوجه فرنگی، انگور، آووکادو، شکلات تلخ، توت فرنگی و چای سبز است.

یکی از عوارض جانبی پس از جراحی بینی ایجاد التهاب و تورم در اطراف بینی و چشم می‌باشد که معمولاً طی دو هفته کاهش می‌یابد، جهت کمک به بهبود این التهابات مصرف غذاهای ضد التهاب باید در رژیم غذایی هر روز شما پس از جراحی بینی گنجانده شود. این مواد غذایی عبارتند از:

  • غذاهایی که مملو از چربی‌های غیراشباع هستند مانند آووکادو، ماهی‌های چرب، روغن زیتون
  • برخی از سبزیجات مانند توت فرنگی، زغال اخته، کلم بروکلی، قارچ، انگور، گوجه فرنگی، شکلات تلخ و چای سبز

مصرف غذاهای نرم

به طور معمول به منظور کمک به دستگاه گوارش و از آن جایی که خوردن غذاهای سفت بعد از عمل بسیار خطرناک و سخت است، توصیه می شود در دوره بهبودی از غذاهای نرم استفاده کنید. هم چنین از خوردن غذاهایی مثل پوره سیب زمینی، تخم مرغ خرد شده و سوپ مرغ غافل نشوید.

غذاهای ترمیم کننده زخم

سعی کنید غذاهایی که در ترمیم زخم مؤثر هستند را در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهایی از قبیل؛ تخم مرغ، گوشت، ماهی، ماست، هویج، اسفناج، مرکبات، پرتقال از جمله غذاهای ترمیم کننده زخم می باشند. برخی غذاها به دلیل میزان بالای پروتئین‌ها و ویتامین‌هایی که در خود دارند، می‌توانند در بهبود سریعتر زخم‌ها کمک کننده باشند، این گروه غذایی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند به عنوان مثال گوشت، ماهی و تخم مرغ
  • میوه‌هایی سرشار از ویتامین آ مانند هویج و پرتقال
  • سبزیجات دارای برگ‌های تیره مانند اسفناج
  • و غذاهایی با ویتامین سی بالا مانند مرکبات

غذاهای سرشار از فیبر

توصیه می شود که بعد از عمل جراحی غذاهای پر فیبر مصرف نمایید. چرا که این نوع غذاها موجب تقویت حرکات طبیعی روده به دستگاه گوارش شده و از یبوست جلوگیری می کند. این مواد غذایی شامل گندم، پاپ کورن، ماکارونی، نان گندم و برنج قهوه ای پخته شده هستند.

مصرف غذاهایی با فیبر بالا از ایجاد یبوست پس از جراحی بینی جلوگیری می‌کنند، این غذاها باعث افزایش حرکات روده و کمک به هضم غذاها می‌شوند، برخی از این غذاها عبارتند از:

  • غلات مانند پاستا، گندم، برنج قهوه‌ای پخته شده، نان گندم و ذرت بو داده
  • میوه‌های تازه مانند سیب، پرتقال، توت فرنگی، گلابی و …
  • سبزیجات تازه مانند هویج پخته شده، سیب زمینی آب پز، نخود سبز پخته شده، کلم بروکلی، اسغناج آب پز

مصرف غذاهایی جهت کاهش اضطراب

پس از جراحی بینی جدا از عوارض فیزیکی مانند درد و التهاب، به دلیل مشکلاتی که در دو سه روز اول حین تنفس، خوابیدن، غذا خوردن و انجام فعالیت‌های روزمره با آن‌ها درگیر هستید، ممکن است دچار اضطراب نیز بشوید، برخی غذاها اثرات خوبی جهت کاهش اضطراب دارند بنابراین مصرف آنها در روزهای پس از جراحی می‌تواند به آرامش روحی شما کمک نماید. مواد غذایی مانند آجیل، شکلات تلخ، چای سبز و دمنوش بابونه. توصیه می شود به بهترین جراح بینی مراجعه کنید تا شما را در زمینه مصرف غذاهایی که بعد از عمل بینی برای شما مناسب است راهنمایی کند.

میوه و سبزیجات تازه

پس از جراحی‌هایی که با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود مانند جراحی بینی، به دلیل اینکه ماده بی‌حس کننده وارد بدن می‌شود، هضم برخی غذاها برای بدن مشکل خواهد بود، به همین دلیل یبوست یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد در صورتی که رژیم غذایی خود پس از جراحی را به درستی رعایت نکنند به آن دچار می‌شوند. پس لازم است تا برای حل این مشکل از میوه و سبزیجات استفاده نمایید.

همواره توصیه می شود که بعد از جراحی بینی، از خوردن میوه و سبزیجات تازه غافل نشوید. چرا که میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها هستند که بعد از عمل مورد نیاز بدن می باشند. به طور مثال آناناس از آن دسته میوه هایی است که موجب مرطوب نگه داشتن بدن می شود و برای بعد از عمل بسیار مناسب است.

جویدن-غذا-بعد-از-عمل-بینی

 مصرف چه نوع مواد غذایی را نباید در تغذیه بعد از جراحی بینی قرار داد؟

در کنار مصرف مواد غذایی که خوردن آن ها به کاهش دوره بهبودی کمک می کند، مواردی وجود دارند که موجب اثرات منفی در نتیجه عمل شده و تا جایی که امکان دارد باید از خوردن آن ها پرهیز کرد. بهترین جراح بینی به شما توصیه های لازم درباره عدم مصرف خوراکی هایی که بعد از عمل بینی برای شما مفید نیست را ارائه می دهد.

غذاهای اسیدی و تند

یکی از مواردی که بعد از جراحی بینی باید از خوردن آن اجتناب کنید، مصرف غذاهای تند و اسیدی است. چرا که این گونه مواد غذایی موجب خونریزی و افزایش فشار خون می شود. هم چنین بافت مخاطی بینی را تحریک کرده و موجب عطسه کردن شما می شود. از طرف دیگر مصرف این مواد غذایی موجب تحریک معده و مشکلات گوارشی می شود که می تواند روند بهبودی را به تأخیر بیندازد.

غذاهای بسیار سرد یا بسیار گرم

یکی از مواردی که بعد از عمل باید از آن آگاهی داشته باشید، دمای غذایی است که بعد از جراحی میل می کنید. معمولا خوردن غذای بسیار سرد یا بسیار گرم بعد از جراحی توصیه نمی شود. چرا که این قبیل مواد غذایی باعث افزایش ناراحتی و درد در ناحیه دندان و فک می شوند.

غذاهی سفت که جویدن آن‌ها مشکل است

به دلیل اینکه تورم بافت بینی در نزدیکی دهان است بنابراین از مصرف غذاهای سفت که ممکن است باعث کشیده شدن لب بالایی شود مانند چیپس، زیتون، خیار و … خودداری کنید.

غذاهای فرآوری شده

این غذاها سرشار از قند، سدیم و چربی‌های اشباع هستند که همگی در روند بهبود زخم‌ها مشکل ایجاد خواهند کرد، دیر هضم می‌شوند و باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شوند.

غذاهای حاوی نمک

نمک باعث افزایش تورم و التهاب می‌شود بنابراین بهتر است تا چند ماه پس از جراحی بینی از مصرف غذاهایی با میزان نمک بالا پرهیز نمائید.

نوشیدنی‌های مفید پس از جراحی بینی

آب: جهت جبران کم آبی بدن، نوشیدن آب فراوان در روزهای اول پس از جراحی توصیه می‌شود

آب میوه‌های طبیعی: آب میوه‌های غیر اسیدی مانند آب کرفس، آب آناناس، آب هلو در این دوره بسیار مفید می‌باشد. آناناس حاوی آنزیمی به نام برملین است که به کاهش تورم و کبودی‌ها پس از جراحی بینی کمک می‌نماید. (آب میوه‌هایی مانند آب پرتقال ممکن است باعث تحریک معده شود بنابراین از مصرف آن‌ها خودداری نمائید.)

نتیجه گیری

معمولا بیشتر افرادی که عمل بینی انجام می دهند، تغذیه بعد از جراحی بینی را جدی نمی گیرند. تغذیه بعد از جراحی بینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به طور مستقیم بر بهبودی شما تأثیر می گذارد. چرا که می تواند موجب افزایش یا کاهش درد شما شود. آگاهی از بایدها و نبایدهای تغذیه بعد از جراحی بینی، اگرچه ساده به نظر می رسد اما در حقیقت بسیار دشوار است. بر همین اساس این مقاله را برای شما آماده کردیم تا آگاهی بیشتر درباره آن کسب کنید.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

2 پاسخ
  1. بهتر است بعد از جراحی از مصرف غذاهای تند خودداری نمایید به دلیل اینکه روند بهبودی شما را به تاخیر می اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =