تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی /  جراحی شکستگی بینی در چه شرایطی ضرورت دارد؟
۸ دقیقه

 جراحی شکستگی بینی در چه شرایطی ضرورت دارد؟

آنچه می خوانید...

شکستگی بینی بر اثر ضربه، تصادف، افتادن به زمین حین دویدن یا ورزش و علل دیگر ممکن است رخ بدهد. هنگام شکستگی بینی روی استخوان بینی معمولا سپتوم یا پل، ترک ایجاد می شود و مشکلات ظاهری مانند کج شدن و انحراف بینی یا مشکلات تنفسی را در پی دارد. برای درمان بینی شکسته معمولاً احتیاجی به جراحی نیست اما اگر شدت آسیب شدید باشد، جراحی شکستگی بینی تنها راه درمان محسوب می‌شود. در این مقاله به طور کامل به موضوع جراحی شکستگی بینی می پردازیم و اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید…

شکستگی-بینی

شکستگی بینی چه علائمی دارد؟

کبودی اطراف چشم و یا کج شدن بینی به دنبال آسیب، معمولاً نشان دهنده شکستگی بینی است. آنچه مهم‌تر است این است که آیا استخوان‌های بینی جابه‌جا شده‌اند یا خیر. تصویربرداری با اشعه ایکس یا سی‌تی اسکن می تواند به تشخیص شکستگی بینی جابجا شده کمک کند. علائم و نشانه های شکستگی بینی ممکن است بلافاصله ظاهر شوند یا ممکن است تا سه روز طول بکشد تا ایجاد شوند. از علائم شکستگی بینی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • درد یا حساسیت، به خصوص هنگام لمس بینی
  • تورم بینی و نواحی اطراف
  • خون ریزی
  • کبودی اطراف بینی یا چشم
  • کجی یا بدشکلی بینی
  • مشکل در تنفس از طریق بینی
  • ترشح مخاط از بینی شما (رینوره)
  • احساس مسدود شدن مجرای بینی

علل شکستگی بینی

از آنجایی که بینی برجسته‌ترین عضو صورت شماست، این ویژگی بینی را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد. شکستگی بینی تقریباً ۴۰ درصد از شکستگی های صورت را تشکیل می دهند. بینی شما توسط غضروف (در جلو) و استخوان (در پشت و پل) حمایت می شود. وقتی این چارچوب استخوان و غضروف با نیرویی خارجی ضربه می بیند، استخوان ها می توانند ترک بخورند یا شکسته شوند که منجر به شکستگی بینی می شود.

جراحی-بینی-شکسته
  • آسیب ناشی از ورزش های تماسی مانند فوتبال، بسکتبال یا فوتبال
  • دعوا، وقتی مشت به بینی پرتاب می شود.
  • تصادفات وسایل نقلیه موتوری
  • سقوط از ارتفاع
  • شکستگی بینی حتی می‌تواند در اثر فعالیت‌هایی مانند راه رفتن روی یک جسم ثابت یا بازی‌های خشن ایجاد شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر همراه با جراحت بینی علائم زیر را داشتید، در اسرع وقت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید:

  • جراحت سر یا گردن که همراه با سردرد شدید، درد در ناحیه گردن، استفراغ و یا از دست دادن هوشیاری باشد.
  • دشواری در تنفس
  • خون‌ریزی شدید از بینی تا حدی که نمی‌توانید ان را متوقف کنید.
  • تغییر در فرم و ظاهر بینی که مربوط به تورم ناشی از ضربه نمی‌باشد، به طوریکه شکستگی و انحراف در بینی کاملاً واضح می‌باشد.
  • خروج مایع شفاف و آبکی از بینی

اگر آسیب وارد شده به بینی شما جزئی باشد، یعنی فقط با تورم و درد متوسط ​​همراه باشد، لازم است قبل از مراجعه به پزشک صبر کنید. این کار اجازه می دهد تا تورم بینی کاهش پیدا کند. بنابراین شما و پزشکتان بهتر می توانید آسیب وارد شده به بینی را ارزیابی کنید. در صورت تداوم علائم و نشانه ها بهتر است قبل از مراجعه به پزشک بیش از یک هفته منتظر نمانید.

عوارض شکستگی بینی

  • انحراف سپتوم: شکستگی ممکن است باعث انحراف تیغه میانی بینی شود، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دیوار نازکی که بینی شما را به دو قسمت تقسیم می‌کند جابه‌جا شود. در این حالت برای درمان حتماً احتیاج به جراحی می‌باشد.
  • جمع شدن خون: گاهی اوقات لخته‌های خون در بینی شکسته تشکیل می‌شود و شرایطی را ایجاد می‌کند که به آن هماتوم سپتوم می‌گویند. هماتوم می‌تواند باعث گرفتگی یک یا هر دو مجرای بینی شود. این شرایط نیز احتیاج به جراحی فوری دارد تا از آسیب به غضروف جلوگیری کند.
  • شکستگی غضروف: اگر شکستگی ایجاد شده مربوط به یک ضربه محکم باشد مثلاً ناشی از یک تصادف رانندگی ممکن است دچار شکستگی غضروف نیز بشوید. این نوع شکستگی هم احتیاج به جراحی دارد تا جراح هم شکستگی استخوان بینی و هم آسیب‌هایی که به غضروف وارد شده است را ترمیم کند.

آیا شکستگی بینی قابل درمان است؟

شکستگی بینی در واقع ایجاد ترک روی استخوان بینی است که اغلب روی استخوان پل بینی اتفاق می‌افتد. از علل شایع شکستگی بینی می‌توان به ضربه در هنگام ورزش، افتادن، برخورد با در و دیوار، مشت خوردن به بینی هنگام دعوا و تصادف با وسایل نقلیه که باعث ضربه به صورت ‌شود، اشاره کرد. درد، تورم و کبودی اطراف بینی و زیر چشم از علائم شکستگی بینی محسوب می‌شوند و عواقب آن کج شدن و مشکل هنگام تنفس است. برای درمان شکستگی بینی معمولاً احتیاجی به جراحی نیست اما اگر شدت آسیب شدید باشد جراحی شکستگی بینی تنها راه درمان محسوب می‌شود.

جا انداختن شکستگی‌ بینی بدون جراحی

اگر استخوان و غضروف بینی شما جابه‌جا شده باشد، ممکن است پزشک بتواند به صورت دستی و بدون نیاز به جراحی آن را برای شما جا بیندازد به شرطی که بیشتر از ۱۴ روز از زمان شکستگی نگذشته باشد. در این حالت پزشک ابتدا با اسپری یا تزریق بینی شما را بی‌حس می‌کند، سپس استخوان‌ها و غضروف‌ها را به حالت اولیه خود باز می گرداند. ممکن است داخل بینی پانسمان‌هایی گذاشته شود یا اینکه خارج بینی برای مدت کوتاهی احتیاج به آتل داشته باشد که معمولاً تا یک هفته باید استقاده شود. همچنین برای جلوگیری از عفونت نیاز به مصرف یه دوره آنتی بیوتیک دارید.

تثبیت استخوان معمولاً در عرض ۲ تا ۳ هفته در بیماران جوان و سالم ایجاد می شود. جا انداختن به روش بسته باید بین روزهای ۳ تا ۷ در کودکان و ۵ تا ۱۰ روز در بالغین انجام شود.

 جراحی رینوپلاستی یا سپتورینوپلاستی برای شکستگی بینی

بینی های شکسته ای که بیش از ۱۴ روز درمان نشده اند، ممکن است کاندیدای روش غیر جراحی نباشند. در این موارد، جراحی برای تراز مجدد استخوان ها و تغییر شکل بینی ممکن است ضروری باشد. اگر شکستگی به تیغه بینی شما آسیب رسانده و باعث انحراف تیغه بینی و در نتیجه انسداد یا مشکل در تنفس شده است، ممکن است جراحی ترمیمی به نام سپتورینوپلاستی (جراحی بینی و جراحی انحراف تیغه بینی) توصیه شود.

جراحی شکستگی بینی

جراحی-شکستگی-بینی

اگر شکستگی شدید باشد، تعداد محل‌های شکستگی زیاد باشد یا بیشتر از ۱۴ روز از شکستگی گذشته باشد در این شرایط شما نیاز به جراحی دارید. (پس از ۱۴ روز معمولاً استخوان ها در موقعیت جدید خود ثابت می‌شوند و با روش های غیرجراحی نمی توان اقدام به ترمیم آن نمود). اگر شکستگی به تیغه‌ی میانی بینی آسیب رسانده باشد و باعث گرفتگی یا مشکل در تنفس شده باشد، به احتمال زیاد جراحی بینی ترمیمی نیز به شما توصیه می‌شود.
گاهی اوقات به علت تورم و التهاب اطراف بینی ممکن است جراح به شما پیشنهاد کند که دو تا سه ماه صبر نمایید تا تورم‌ها التیام یابد و سپس اقدام به جراحی نمایید. با کم شدن تورم جراح می‌تواند تصویر واضح‌تری از حالت اولیه بینی شما داشته باشد و سپس اقدامات جراحی و ترمیمی را انجام دهد.

جراحی شکستگی بینی چگونه انجام می شود؟

درمان شکستگی بینی ممکن است شامل روش هایی برای بازیابی عملکرد بینی باشد که باید تحت نظر بهترین جراح بینی انجام شود. جراحی معمولاً با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد. بعد از درمان شکستگی‌ها اگر شما جراحی ترمیمی و زیبایی نیز احتیاج داشته باشید طی همان جلسه انجام خواهد شد، بخیه‌ها همگی داخل بینی زده می‌شود، ممکن است پانسمانی برای جلوگیری از خون‌ریزی داخل بینی قرار داده شود، سپس یک گچ سبک برای کنترل تورم و جلوگیری از ضربه روی بینی قرار داده می‌شود.
بیمار در صورتی که حال عمومی خوبی داشته باشد همان شب می‌تواند به منزل بازگردد، بخیه‌ها چند روز پس از جراحی کشیده می‌شود و گچ نیز تا یک هفته بعد برداشته می‌شود. مصرف آنتی‌بیوتیک و مسکن تحت نظر پزشک تا چند روز پس از جراحی باید ادامه داشته باشد.

وضعیت اوررژانسی در شکستگی بینی

اگر آسیب دیدگی بینی همراه با آسیب سر یا گردن را تجربه کردید که ممکن است با سردرد شدید، گردن درد، استفراغ یا از دست دادن هوشیاری مشخص شود، به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

از شرایط اورژانسی دیگر حین شکستگی بینی می توان موارد ذیل را نام برد:

  • دشواری در تنفس
  • خونریزی که متوقف نمی شود.
  • تغییر قابل توجه در شکل بینی شما که به تورم مربوط نمی شود، مانند ظاهر کج یا پیچ خورده
  • خارج شدن مایع از بینی
وضعیت-اورژانسی-در-شکستگی-بینی

مراقبت های قبل از جراحی شکستگی بینی

قبل از عمل به داروهای ضد درد از جمله تزریق موضعی و اسپری بینی نیاز خواهید داشت. اگر خونریزی مداوم مربوط به هر شکستگی بینی را تجربه می کنید، ممکن است لازم باشد سوراخ های بینی خود را با نوارهای گاز مرطوب شده پر کنید. این نوارها حاوی یک پماد آنتی بیوتیک برای کمک به جلوگیری از عفونت هستند. بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند در طول روند بهبودی چند روز در خانه بمانند، زیرا تورم و کبودی قابل توجه از عوارض جانبی رایج جراحی بینی شکسته است.

ناراحتی، تورم و کبودی معمولاً حدود یک تا دو هفته پس از جراحی به طور قابل توجهی بهبود می یابد.

در کودکان عمل جراحی را می توان تا ۱۵ ـ ۱۶ سالگی به تأخیر انداخت که در آن سن، رشد صورت تقریباً کامل شده است.

کلام آخر

در این مطلب به طول کامل به بررسی جراحی شکستگی بینی پرداختیم. باید توجه داشته باشید که برای درمان شکستگی بینی با جراحی باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی با تجربه انجام شود. دکتر هادی سرمست متخصص گوش و حلق و بینی و جراح پلاستیک صورت و بینی، جراحی شکستگی بینی را با بهترین روش ها و با استفاده از جدیدترین تجهیزات انجام می دهند. برای مشاوره با شماره ۰۹۹۲۳۵۵۵۵۱۴ تماس بگیرید.

منابع:

https://www.dallasent.com/ent-services/nasal-fractures

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − ده =