تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی پلک / جراحی پلک ضروری (بلفاروپلاستی) برای چه افرادی نیاز است؟
۸ دقیقه
جراحی پلک ضروری (بلفاروپلاستی) برای چه افرادی نیاز است؟

جراحی پلک ضروری (بلفاروپلاستی) برای چه افرادی نیاز است؟

آنچه می خوانید...

چشم‌ها از مهم‌ترین اعضای صورت انسان‌ هستند که در نگاه اول به چهره‌ی یک فرد، دیده می‌شوند. از این رو، زیبایی چشم از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برای بسیاری از افراد، دغدغه‌ی محافظت از چشم‌ها و پوست اطراف آن به چالشی دائمی تبدیل شده است. در این راستا، برخی از عمل‌های جراحی نیز وجود دارند که به رفع مشکلات چشم و پلک‌ها کمک کنند. جراحی پلک ضروری نمونه‌ای از این عمل‌ها است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که کاندیدای مناسب جراحی پلک چه کسانی هستند؟ جراحی پلک ضروری یا بلفاروپلاستی برای چه افرادی نیاز است؟ در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

در ادامه با ما همراه باشید…

جراحی پلک بلفاروپلاستی چیست؟

عارضه‌ی افتادگی پلک از شایع‌ترین عوارض زیبایی صورت است که سالانه افراد بسیاری در مواجهه با آن به پزشکان و متخصصان زیبایی مراجعه می‌کنند. برای درمان این عارضه، جراحی پلک ضروری بوده و توسط پزشکان و جراحان توصیه و انجام می‌شود. زیرا افتادگی پلک، علاوه بر تاثیر واضحی که بر زیبایی هر فرد می‌گذارد، در صورت پیشرفت حتی می‌تواند دید شما را با اختلال مواجه کند.

به بیان بهتر، از آن‌جا که به مرور زمان و با افزایش سن، ممکن است افتادگی پلک به حدی افزایش پیدا کند که شخص قادر به باز کردن کامل چشم‌ها نباشد، بنابراین جراحی پلک ضروری خواهد بود. انباشت چربی اضافی در زیر پلک‌ها موجب شل شدن پلک و افتادگی پلک و حتی ابروها می‌شود.

عمل جراحی پلک به منظور رفع این مشکل انجام می‌شود که به آن بلفاروپلاستی (blepharoplasty) نیز می‌گویند. در این جراحی، پزشک حاذق و متخصص، مقداری از پوست، ماهیچه یا چربی اضافی در اطراف چشم و حوالی پلک‌ها را برمی‌دارد، یا تغییراتی در آن اعمال می‌کند تا افتادگی پلک برطرف شود. پوست این ناحیه بسیار حساس بوده و مویرگ‌ها و عصب‌های زیادی در آن وجود دارد که حساسیت این عمل را دو چندان می‌کند.

بنابراین، با توجه به حساسیت بالای این عمل زیبایی، می‌بایست یک پزشک مورد اعتماد و با تجربه را برای انجام آن انتخاب نمود. این پزشک با توجه به دانش و تجربیات خود تشخیص می‌دهد که کاندیدای مناسب جراحی پلک چه افرادی هستند.

عمل بلفاروپلاستی چه فوایدی دارد؟

در برخی افراد به طور مادرزادی پلک‌ها دچار ناهنجاری و حالت غیر طبیعی است. در بعضی دیگر از افراد نیز با افزایش تدریجی سن، عضلات پلک ضعیف شده و با تجمع چربی در اطراف آن، حالتی شل و افتاده به خود می‌گیرد. در چنین مواردی شخص با نارضایتی به متخصصان زیبایی مراجعه کرده و برای درمان اقدام می‌کند.

امروزه جراحی پلک ضروری یا بلفاروپلاستی در بسیاری از مناطق کشور ما توسط جراحان زیبایی قابل انجام است اگر دارید در شهر تهران این عمل را انجام دهید می توانید به بهترین جراح پلک در پاسداران مراجعه کنید. جراحی بلفاروپلاستی محدودیت دید و یا عواقبی را که افتادگی پلک برای زیبایی به همراه می‌آورد، درمان خواهد کرد.

افتادگی پلک‌ها در هر درجه‌ای که باشد، قابل تشخیص است، به ویژه زمانی که یکی از چشم‌ها دچار این عارضه شود. این عارضه یعنی شل شدن پوست اطراف چشم و متمایل شدن آن به سمت پایین، علاوه بر مشکلات بینایی و محدود کردن دید شخص، شما را پیرتر نیز نشان می‌دهد.

جراحی پلک ضروری (بلفاروپلاستی) برای چه افرادی نیاز است؟

انجام عمل بلفاروپلاستی می‌تواند مشکلات افتادگی پلک را در افراد مسن و میانسال، و هم‌چنین افرادی که به طور مادرزادی از این مشکل رنج می‌برند، برطرف کند. در بلفاروپلاستی، بافت اضافه در قسمت بالایی پلک برداشته شده و پلک‌ها به گونه‌ای ترمیم می‌شوند که به حالت نرمال و اولیه‌ی خود بازگردند. البته لازم به ذکر است که در شرایطی نیز پلک‌های پایینی چشم‌ها دچار این عارضه هستند و جراح زیبایی اقدام به ترمیم آن‌ها می‌کند. بنابراین به طور کلی، جراحی پلک ضروری برای چنین افرادی، راهی اثبات شده برای رفع عیب چشم‌ها و پلک‌ها است که ظاهر طبیعی و جوان را به صورت آن‌ها باز خواهد گرداند.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی نیمه فانتزی

بلفاروپلاستی برای چه افرادی مورد نیاز است؟

اکنون که با چیستی عمل بلفاروپلاستی آشنا شدید، لازم است بدانیم در چه شرایطی و برای چه افرادی این جراحی پلک ضروری خواهد بود. عمل بلفاروپلاستی از جمله عمل‌های زیبایی متداول است که برای افرادی که یک یا چند نمونه از علائم زیر را دارند، ضروری خواهد بود.

  • افتادگی در قسمت بالا و پایین پلک‌ها
  • پوست اضافه در قسمت بالا یا پایین پلک
  • پف کردگی و چین و چروک در پایین چشم‌ها

در چنین شرایطی، انجام عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی یک گزینه‌ی بسیار مناسب برای رفع مشکلات مذکور است. به طوری که پس از اتمام این عمل جراحی پلک ضروری، در حدود ۱۰ تا ۱۴ روز زمان برای دستیابی کامل به نقاهت، مورد نیاز است. به طور معمول، عمل بلفاروپلاستی بر روی اشخاص با سن بالاتر از ۱۸ سال، توسط بهترین جراح پلک در تهران انجام می‌شود.

همان طور که پیش‌تر گفتیم، برخی از افراد به طور مادرزادی و طبیعی، پلک‌های افتاده یا پوست اضافی در بالای پلک فوقانی چشم خود دارند. و برخی دیگر با پا به سن گذاشتن، به این عارضه دچار می‌شوند. هم چنین توده‌های چربی در این نواحی ایجاد اختلال و ضایعات پوستی می‌نمایند که می‌توان با جراحی آن‌ها را درمان نمود.

چگونگی انجام عمل بلفاروپلاستی

در این عمل جراحی، پزشک جراح باید تمامی عارضه‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم را مدیریت و برطرف نماید. جراحی، با تزریق یک ماده‌ی بی حس کننده به ناحیه‌ی مورد نظر آغاز می‌شود و پس از بی حس شدن موضع، پزشک کار خود را آغاز می‌کند. ایجاد شکافی در قسمت‌های پلک بالایی و رفع مشکل مانند برداشتن توده‌ی چربی اضافه در این قسمت، از مراحل اساسی در این جراحی پلک ضروری است.

اگر در این قسمت پوست اضافی نیز وجود دارد، می‌بایست برداشته شود و موضع به فرمی بخیه شود که حالت طبیعی و نرمال در آن ایجاد شود. اگر فرد در پلک پایین خود نیز مشکل داشته باشد، جراح شکافی در موضع مشخص یعنی زیر چشم ایجاد کرده و پس از برداشتن مواد اضافی، پوست را با دقت و ظرافت بسیار بخیه می‌زند.

پس از اتمام عمل بلفاروپلاستی، بیمار باید دستور العمل‌های توصیه شده توسط پزشک معالج را به درستی رعایت کرده و از چشم‌ها و پلک‌های خود محافظت نماید. اگر بیمار با درد زیادی روبرو شد، پزشک برای تسکین وی از تزریق مسکن‌ها استفاده می‌کند. پس از چند روز و گذراندن دوره‌ی بهبودی، بنابر صلاح دید پزشک، می‌توانید معاینات لازم را گذرانده و بخیه‌ها را خارج کنید.

آیا بلفاروپلاستی عمل خطرناکی است؟

به طور کلی این جراحی جزو عمل‌های پر خطر و پر از ریسک نیست، اما در برخی موارد می‌تواند خطراتی نیز به همراه داشته باشد. بنابراین قبل از انجام جراحی پلک ضروری، باید در انتخاب پزشک جراح با تجربه و مشورت با وی در مورد خطرات احتمالی، دقت کنید. حتی ممکن است در شرایط شما، انجام عمل بلفاروپلاستی مناسب نباشد و توصیه شود که آن را به سن دیگری واگذار کنید. درباره سن مناسب جراحی پلک با پزشک خود مشورت نمایید.

بنابراین، اهمیت دادن به دستورالعمل‌های پزشک، در این مورد بسیار مهم بوده و از ابتلا به عوارض جراحی جلوگیری می‌کند. معمول‌ترین عوارض بلفاروپلاستی شامل نمونه‌های زیر است که با جراحی حرفه‌ای و مشورت پزشک، به کمترین حد کاهش خواهد یافت.

کاندیدای-مناسب-جراحی-پلک
  • خشکی چشم‌ها
  • قرمزی چشم‌ها
  • عفونت یا خونریزی ناحیه‌ی جراحی شده
  • تار شدن یا دوبینی در دید چشم
  • درد و ناراحتی پلک
  • ورم پلک
  • سختی در بستن چشم‌ها
  • حساسیت به نور
  • آسیب دیدگی عضلات چشم
  • کبودی و یا لختگی خون در ناحیه‌ی جراحی
  • و…

حتی ممکن است در شرایطی نیاز به جراحی مجدد یا به عبارتی ترمیم وجود داشته باشد تا عوارض احتمالی برطرف گردد. این اتفاق زمانی می‌افتد که جراحی پلک ضروری به طور کامل نتوانسته باشد مشکل پلک‌ها را برطرف نماید. یک نکته‌ی دیگر آن که در این جراحی زیبایی نیز پزشک معالج به شما توصیه می‌کند که در طول دوره‌ی نقاهت، برای رسیدن به بهبودی هرچه سریعتر، غذاهای آبکی میل کنید تا فشار کمتری به عضلات صورت وارد شود. هم چنین باید با دقت از قسمت جراحی شده‌ی پلک‌های خود مراقبت کنید تا دچار خونریزی و عفونت نشود.

چه اقداماتی بعد از جراحی پلک باید انجام شود؟

برای رسیدن به بهبودی مورد انتظار، تنها انجام عمل جراحی پلک کافی نیست و مراقبت‌های بعد از جراحی پلک که پزشک معالج به شما توصیه می‌کند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. چند نمونه از کارهایی را که پس از این جراحی پلک ضروری است، در ادامه نام می‌بریم.

  • از بلند کردن اشیای سنگین خودداری کنید.
  • تا قبل از بهبودی کامل، از خوردن غذاها و خوراکی‌های سفت که به عضلات صورت شما فشار وارد می‌کند، پرهیز نمائید.
  • از مالش دادن چشم‌ها و پلک‌هایتان خودداری کنید.
  • تا قبل از دوران نقاهت از رفتن به استخر و شنا کردن پرهیز کنید.
  • از انجام ورزش‌های سنگین مانند ورزش‌های رزمی و پرشی، امتناع کنید.
  • از مصرف دخانیات همچون سیگار، دوری کنید.
  • از لنز استفاده نکنید و برای محافظت از چشم‌ها پس از جراحی پلک ضروری، حتما از عینک‌های آفتابی استفاده کنید.
  • یک روز بعد از عمل بلفاروپلاستی، از کمپرس موضعی یخ به منظور پیشگیری از ورم کردن دور چشم استفاده کنید. توصیه می‌شود که این کمپرس را در حدود ۴ تا ۵ بار در روز تکرار نمائید.
  • اگر نیاز به تمیز کردن پلک داشتید، از قطره‌ها یا پمادهایی که پزشک به این منظور تجویز کرده، استفاده کنید.

با اطلاعات گفته شده در رابطه با این جراحی پلک ضروری که جزو مهم‌ترین عمل‌های زیبایی به شمار می‌آید، تا حدودی با شرایط و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. این مساله ابعاد مهمی از زیبایی صورت و سلامتی در بینایی را در بر می‌گیرد و جراحان زیبایی باید برای انجام آن، تجربه و مهارت لازم را داشته باشند. هم‌چنین رعایت کردن اصول مراقبتی به گرفتن نتیجه‌ی دلخواه از آن، کمک خواهند کرد.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =