تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی زیبایی / جراحی پیشانی نئاندرتال چیست و چه عوارض و مزایایی دارد؟
۸ دقیقه

جراحی پیشانی نئاندرتال چیست و چه عوارض و مزایایی دارد؟

آنچه می خوانید...

پیشانی برجسته چیست؟

پیشانی در حالت استاندارد و ایده آل خود، یا حالتی صاف و کشیده دارد یا دارای میزان کمی انحنا به سمت بیرون است. (یعنی حالت محدب دارد) عواملی مختلفی میتواند روی حالت پیشانی تاثیر گذاشته و آن را از حالت طبیعی خود خارج کند.

در این حالت قسمت پایین پیشانی (بالای ابرو ها) دچار برجستگی بیش از حد می شود و پیشانی را از حالت طبیعی و زیبای خود خارج می کند. این عارضه، پیشانی برجسته یا پیشانی ناندرتال نامیده می شود. (در قسمت بعد همین مقاله به عوامل مختلفی که باعث ایجاد برجستگی پیشانی می شود، خواهیم پرداخت)

برجستگی پیشانی به چه دلایلی ایجاد می شود؟

برجستگی پبشانی معمولا پس از دوران بلوغ به دلیل رشد بیش از حد سینوس های پیشانی به سمت جلوایجاد می شود. همچنین افرادی که دچار این مشکل هستند معمولا بیشتر نسبت به سایرین دچار دردهای میگرنی در سر می شوند.

چگونگی برطرف کردن برجستگی ناحیه پیشانی

سینوس پیشانی وقتی برجسته می شود باعث می شود در نمای نیمرخ یعنی قسمت بالای چشم به سمت جلو بیاید و حالت گودی در پیشانی ایجاد شود. همچنین برجستگی پیشانی باعث می شود در حالت تمام رخ چشم ها کمی گودتر به نظر برسند و چهره هم اخم آلود باشد.

بعضی از افراد همزمان با این مشکلات سردردهای مزمن در پیشانی دارند و در اکثر مواقع همزمان با جراحی برطرف کردن برجستگی ناحیه پیشانی، این دردها درمان می شوند.

دربعضی از موارد برای لیفت پیشانی یا برای برخی از عمل های جراحی یک برش در سر ایجاد می شود و هدف از این برش رسیدن به ناحیه مورد نظر برای جراحی می باشد. پس از جراحی هم جای برش و بخیه لیفت در لابلای موهای سر مخفی می شود.

بلافاصله پس از جراحی، برجستگی ناحیه پیشانی از بین می رود و همسطح با قسمت های دیگر پیشانی می شود.

اصلاح برجستگی پیشانی

روش های اصلاح برجستگی پیشانی

برای اصلاح برجستگی پیشانی و بهبود زیبایی صورت فرد می توان از روش های اصلاح پیشانی برجسته یا ناندرتال استفاده کرد.

روش های مختلفی برای اصلاح برجستگی پیشانی وجود دارد. انتخاب روش اصلاح پیشانی برجسته به میزان برجستگی و جلو آمدگی پیشانی نسبت به اجزای مجاورش بستگی دارد. با در نظر گرفتن موارد بالا، روش های اصلاحی به دو دسته جراحی و غیر جراحی تقسیم می شوند.

اگر میزان جلو آمدگی پیشانی کم باشد، می توان از روش های غیر جراحی استفاده کرد. این روش نسبت به روش جراحی پیشانی برجسته به مراتب ساده تر و کم هزینه تر است.
اما اگر میزان جلو امدگی پیشانی زیاد باشد، برای اصلاح آن باید از روش جراحی پیشانی استفاده نمود. تا بتوانی تغییر شکل لازم به جهت اصلاح برجستگی را در استخوان پیشانی فرد انجام داد.

آیا روش غیر جراحی برای اصلاح پیشانی برجسته وجود دارد؟

برای اصلاح برجستگی پیشانی روش هایی غیر از جراحی نیز وجود دارد. روش غیر جراحی برای افرادی قابل استفاده است که

میزان برجستگی و جلو امدگی پیشانیشان کم باشد یا قسمت میانی پیشانی شان حالت فرو رفته به خود گرفته باشد.
در این حالات دکتر جراح با استفاده از تزریق فیلر یا قرار دادن پروتز، قسمت گود پیشانی را به قدری بالا می آورد که هم سطح ناحیه برجسته شود و پیشانی به حالت نرمال خود بازگردد.

روش غیر جراحی (تزریق چربی و فیلر) برای افرادی که برجستگی شدیدی دارند به هیچ وجه مناسب نیست. زیرا حتی اگر گودی به وجود آمده در پیشانی هم پر شود و هم سطح ناحیه برجسته شود، پیشانی بیش از حد جلو آمده و اصطلاحا شکل خربزه!!! به خود می گیرد.
بنابراین در اکثر افراد توصیه بر این است که خود جلوآمدگی پیشانی را اصلاح کنیم. برای انجام این اصلاح استخوان پیشانی را تغییر شکل داده و به حالت مطلوب باز میگردانیم.

تفاوت پیشانی برجسته با ناندرتال چیست؟

نوع دیگری از برجستگی در پیشانی وجود دارد که با پیشانی ناندرتال متفاوت است. در پیشانی ناندرتال فقط در قسمت بالای ابروها برجستگی وجود دارد و پیشانی در قسمت بالا فرو رفته به چشم می‌آید. اما پیشانی برجسته به‌طور کامل دچار برجستگی بیش از حد است و استخوان انحنای رو به بیرون زیادی دارد.

این قضیه هم ژنتیکی است و در کودکی تشخیص داده می‌شود. احتمالا مادران در دوران کودکی با نگاه به فرزند خود متوجه این برجستگی می‌شوند. باید بگوییم این موضوع در کودکی باید مورد بررسی قرار گیرد و اگر مشکل دیگری وجود نداشته باشد جای نگرانی نیست.

اگر برجستگی پیشانی مشکل زیبایی برای‌تان ایجاد کرده باشد گاهی می‌توان آن را با جراحی تصحیح کرد. برای درمان این نوع از پیشانی هم از روش‌های مشابه درمان پیشانی ناندرتال استفاده می‌شود فقط منطقه وسیع‌تری برای آن درنظر گرفته می‌شود.

نحوه انجام جراحی پیشانی برجسته

بعد از آماده سازی بیمار، ابتدا فرد بیهوش می شود. سپس ناحیه پیشانی برش داده می شود. این برش در محل رویش موها یا داخل موها زده می شود. این برش به گونه ای انجام می شود که تا حد ممکن اثری از محل جراحی بعد از ترمیم باقی نماند. بعد از انجام برش، بافت های پیشانی کنار زده می شود تا دسترسی به ناحیه استخوانی پیشانی ایجاد شود.

سپس با تراش و تغییر شکل ناحیه برجسته، پیشانی اصلاح می شود. اگر در پیشانی فرد حالت گودی و فرورفتگی نیز وجود داشته باشد، در حین انجام جراحی این گودی و فرو رفتگی نیز اصلاح می شود.

جراحی اصلاح برجستگی پیشانی با بیهوشی یا بی حسی؟

در مرکز جراحی زیبایی لیمون، جراحی پیشانی برجسته با بیهوشی انجام می گیرد. دکتر اکبر بیات برای انجام این جراحی فقط از روش بیهوشی استفاده می کنند و به هیچ وجه توصیه نمی کنند که از روش های بی حسی موضعی یا خواب استفاده شود. زیرا تمرکز جراح در روش بیهوشی بالاتر بوده و تسلط بیشتری بر روی روند جراحی دارد. تسلط و تمرکز بالای جراح بر روند جراحی فاکتور بسیار مهمی است که نتیجه جراحی تا حد زیادی به آن بستگی دارد.

پیشانی من حالت گود افتادگی دارد؛ چیکار کنم؟

گاهی اوقات همزمان با اینکه برجستگی در ناحیه پیشانی وجود دارد، قسمت بالای پیشانی هم به قدری به عقب کشیده شده اند که آن قسمت ها حالت گود و فرو رفته به خود گرفته اند. این فرو رفتگی به قدری زیاد است که حتی با اصلاح کامل برجستگی پیشانی، باز هم حالت ناصاف و خمیده پیشانی حفظ خواهد شد.

(این حالت در موارد حاد برجستگی پیشانی دیده میشود) هنگامی که این حالت بروز می کند پزشک جراح می تواند از پروتز استفاده کند تا گودی را پر کند یا از طریق تزریق چربی (که از بافت های طبیعی بدن فرد برداشته می شود) گودی بوجود آمده را برطرف کند. بدین ترتیب پیشانی مراجعه کننده به بهترین نحو، اصلاح می شود.

مراقبت های پس از جراحی برجستگی پیشانی

این جراحی هم مانند تمام جراحی های دیگر نیازمند رعایت نکاتی می باشد تا بیمار زودتر بهبود یابد. تعدادی از این نکات عبارتند از:

  • توصیه می شود تا ۴۸ ساعت پس از عمل از کمپرس سرد استفاده کنید تا تورم و درد زودتر برطرف شود. ولی حتما دقت کنید یخ را به صورت مستقیم روی پیشانی خود قرار ندهید.
  • بهتر است تا ۴۸ ساعت پس از جراحی از حمام کردن خودداری کنید و در زمان استحمام مراقب بخیه های روی سر خود باشید.
  • مطابق نظر جراح بین ۶ ماه تا ۱ سال زیر تابش شدید آفتاب قرار نگیرید در غیر اینصورت از ضد آفتاب قوی استفاده کنید.
  • تا مدتی پس از عمل به تنهایی حمام نروید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.
  • در هنگام استحمام مراقب باشید آب با فشار زیاد به زخم ها و بخیه های شما برخورد نکند.
  • هنگام سشوار کشیدن، درجه آن را روی درجه بسیار گرم و داغ قرار ندهید.
  • تا حدود یک ماه پس از جراحی از رنگ کردن مو خودداری کنید.
  • زخم ایجاد شده بر اثر جراحی را تمیز نگه دارید تا دچار عفونت نشود.
  • ممکن است مطابق توصیه جراح برای شما پماد چشمی تجویز شود و باید روزانه ۲ تا ۳ بار آن را استفاده کنید.

عمل جراحی پیشانی ناندرتال چیست؟

جراحی رفع برجستگی پیشانی یک عمل جراحی است که به منظور کاهش ظاهر برجسته یا مردانه پیشانی (یا پیشانی ناندرتال) انجام می‌شود. پیشانی یکی از چند مشخصه اصلی چهره است که بسته به شکل و اندازه آن می‌تواند ظاهر مردانه یا زنانه‌ای داشته باشد. برای مثال پیشانی‌های مردانه معمولاً یک لبه درشت و استخوانی دارند که اصطلاحاً به آن «برجستگی پیشانی» (Brow bossing) گفته می‌شود. در حالی که پیشانی‌های زنانه معمولاً صاف‌تر و هموارتر هستند و لبه‌های برآمده ندارند. در جراحی رفع برجستگی پیشانی، این برآمدگی‌ها صاف می‌شوند و شکل برجستگی پیشانی به گونه‌ای اصلاح می‌شود که ظاهر لطیف‌تر و زنانه‌تری پیدا کند.

چه عوارضی انتظار شما را می‌کشد؟

عوارضی که بعد از جراحی پیشانی برجسته و ناندرتال ممکن است به وجود آیند، جزء مراحل درمان محسوب می‌شوند. کبودی و ورم در ناحیه پیشانی، درد، خونریزی و… بعد از مدتی ازبین خواهد رفت. البته بی‌حسی هم ممکن است در این ناحیه به وجود آید که نهایتا بعد از چند ماه ازبین خواهد رفت. در اکثر موارد، شکاف پوست و بخیه زیر خط رویش مو زده می‌شود و بعد از مدتی ازبین خواهد رفت.

جایش می ماند؟

معمولاً هر وقت که کسی به یک عمل جراحی فکر می‌کند، نکته‌ای که خیلی برایش اهمیت دارد آن است که آیا بافت جای زخم در محل جراحی باقی می‌ماند یا خیر. از آنجا که بریدگی پوست در طی جراحی رفع برجستگی پیشانی در زیر خط رویش موی سر زده می‌شود، جای زخم حاصل از آن خیلی کوچک خواهد بود و به مرور زمان محو می‌شود.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 18 =