تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی گوش / همه چیز درباره جراحی گوش گل کلمی
۳ دقیقه

همه چیز درباره جراحی گوش گل کلمی

آنچه می خوانید...

گوش گل کلمی که به گوش کشتی گیران نیز معروف است به بدشکلی گوش بیرونی معمولا” ناشی از ضربه گوش  گفته می شود ولی از علل دیگر این عارضه التهاب و عفونت گوش نیز می باشد.

وقتی غضروف بالایی گوش در اثر فشار زیاد یا ضربه بشکند، خونریزی زیادی ایجاد شده و خون بین غضروف و پوست محتقن می شود. این خون در ناحیه لخته شده و در آنجا باقی می ماند. وجود این هماتوم باعث می شود تا بافت های اطراف و همسایه، مویرگ هایی را وارد هماتوم کنند تا لخته را جذب کند. این مویرگ ها تنها قادرند مقداری از این لخته ها را جذب کنند و خود این مویرگ ها وقتی بی فایده باقی می مانند، به صورت فیبرین سخت درمی آیند. هماتوم باقی مانده هم به تدریج دچار کلسیفیکاسیون رسوب کلسیم شده و نهایتا فرم گوش گل کلمی می شود.

جراحی گوش گل کلمی چیست؟

در مرحله اول گوش گل کلمی که خونریزی زیر پوستی ایجاد می شود می توان خون به وجود آمده را آسپیره تخلیه کرد، البته ممکن است گوش کاملا به حالت اول برنگردد، ولی از ایجاد فرم برجسته و پیچ در پیچ گل کلمی جلوگیری می شود. اگر آسپیراسیون انجام نگیرد، لخته ها و عروق ناحیه کوآگوله شده و تنها راه درمان گوش گل کلمی ، جراحی است. پس از جراحی باید با باندهای بسیار سفت و محکم بسته شود.

بین متخصصین بر سر اینکه در ایجاد گوش گل کلمی واقعا غضروف می شکند یا تنها پارگی مویرگ در کار است، اختلاف نظر وجود دارد اما واقعیت این است که گوش گل کلمی هر دو حالت ممکن است. در صورت فشار زیاد معمولا غضروف شکسته و خود باعث پارگی مویرگ ها و در نتیجه منجر به گوش گل کلمی می شود. در بعضی موارد هم مثل ضربه محکم زانو، تنها مویرگ پاره شده و خونریزی ایجاد می شود. به هر حال در هر دو مورد آنچه باعث تغییر شکل گوش می شود، خونریزی و احتقان خون زیر پوست است که منجر به گوش گل کلمی می شود. ولی اگر غضروف هم بشکند معمولا تغییر شکل گوش به طرف گوش گل کلمی شدیدتر است حتی گاهی بر اثر شکستگی غضروف، گوش کوتاه تر شده و تغییر اندازه می دهد.

به هر حال به نظر می رسد امروزه شیوع گوش های گل کلمی در بین کشتی گیران کمتر شده است. معلوم نیست این کاهش مقدار گوش گل کلمی ، ناشی از وقوع کمتر شکستگی های گوش بر اثر مراقبت و احتیاط های بیشتر است یا درمان های به موقع و پیشگیری از عوامل بوجود آورنده .

تکنیک جراحی گوش گل کلمی

تصحیح شکل گوش های برجسته با ایجاد یا افزایش چین داخل لبه ی خارجی گوش  و کاهش اندازه ی غضروف بزرگ شده ی کونکا ( بزرگترین و عمیق ترین تقعر گوش خارجی ) انجام می پذیرد . برش های اتوپلاستی در جراحی گوش گل کلمی عموما در سطح پشتی گوش ایجاد می شوند . بخیه های قابل جذب داخلی جهت شکل دادن و پایدار کردن غضروف تازه شکل داده شده بکار گرفته می شوند . بخیه های خارجی برای بستن برش ها بکار می روند . تکنیک های متفاوتی برای اینکار وجود دارد . در جراحی گوش گل کلمی دقت می شود که اجزای گوش منحرف نشده ، و منظره ی غیرطبیعی ” گوش سنجاق شده ” ایجاد نگردد . نتیجه جراحی گوش در مورد گوش های گل کلمی و برجسته ، بلافاصله پس از برداشتن پانسمان هائی که در مراحل اولیه برای حفظ شکل جدید گوش گل کلمی گذاشته شده اند ، قابل رویت است .

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =