تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / یهترین زمان مراجعه به دندانپزشکی بعد از جراحی بینی
۵ دقیقه
دندانپزشکی-بعد-از-عمل-بینی

یهترین زمان مراجعه به دندانپزشکی بعد از جراحی بینی

آنچه می خوانید...

مراقبت از دندان‌ها در تمام مراحل زندگی ضروری می‌باشد اما اگر قصد جراحی بینی را دارید یا اینکه به تازگی تحت جراحی بینی قرار گرفته‌اید شاید این سوال برای شما پیش بیاید که زمان مناسب برای دندانپزشکی بعد از جراحی بینی چه موقع است؟ ممکن است شما نیاز به خدماتی مانند درمان دندان درد، عصب کشی، ترمیم، ارتودنسی و … داشته باشید اما ندانید چه مدت پس از جراحی بینی باید آن ها را انجام دهید. اگر می خواهید بدانید بهترین زمان برای دریافت خدمات دندانپزشکی بعد از جراحی بینی چه وقتی است، با ما در ادامه همراه باشید…

چکاپ دندان پیش از جراحی بینی

یکی از مراحل مراقبت از دندان چکاپ‌های سالیانه می‌باشد، در هنگام چکاپ دندان پزشک وضعیت کلی دندان شما را بررسی می‌نماید تا دندان‌هایی را که احتیاج به ترمیم دارند شناسایی کند و پیش از آنکه پوسیدگی‌های کوچک منجر به آسیب‌های جدی به اعصاب دندان شود آن‌ها را تحت درمان قرار دهد.

به طور کلی پیشنهاد می‌شود که از چند هفته پیش از جراحی بینی قرار ملاقاتی با دندانپزشک خود داشته باشید و تمام مشکلات احتمالی که ممکن است در چند ماه آینده برای دندان‌هایتان ایجاد شود را برطرف نمائید در این صورت می‌توانید به آسودگی روند جراحی بینی خود را شروع نمائید. اما اگر به هر دلیلی پیش از جراحی موفق به ترمیم دندان‌های خراب خود نشده‌اید جهت حضور در مطب دندانپزشکی پس از جراحی بینی باید به این نکات توجه فرمائید:

زمان مناسب دندانپزشکی بعد از جراحی بینی

دندانپزشکی-بعد-از-جراحی-بینی

پس از جراحی بینی، بدن شما به مدتی زمان احتیاج دارد تا فرآیند بهبود طی شود. دوره‌ نقاهت پس از جراحی بینی در افراد مختلف و با توجه به میزان تغییراتی که در ساختار اسکلتی بینی او صورت گرفته است متفاوت می‌باشد اما به طور کلی حدود ۳ تا ۶ ماه زمان جهت بهبود و بازگشت به فعالیت‌های روزمره لازم است، مدت زمان اعلام شده در تمام افراد یکسان نیست و ممکن است برخی از افراد احتیاج به دوره‌ی طولانی‌تری جهت بهبود داشته باشند بنابرای بهتر است پیش از حضور در مطب دندانپزشکی ابتدا با جراح بینی خود مشورت نمائید و در صورتی که او به شما اجازه داد جهت ترمیم دندان‌هایتان اقدام نمائید.

علت مراجعه به دندانپزشکی بعد از جراحی بینی

مهم نیست که شما به چه علتی به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌نمائید، حتی اگر برای یک جرم‌ گیری ساده قصد مراجعه به دندانپزشک را دارید باید بدانید که همواره احتمال خونریزی و عفونت پس از مراجعه به دندانپزشکی وجود دارد، همچنین عوارض باز بودن دهان برای مدت طولانی می‌تواند نتایج جراحی را دستخوش تغییر نماید و فراتر از تمام این موارد هرگونه ضربه به بینی (هرچند که شدت ضربه بسیار ناچیز باشد) می‌تواند منجر به خونریزی، عدم تقارن، باز شدن بخیه‌های داخلی، کج شدن تیغه‌ی داخلی بینی و مشکلات بسیار دیگری شود که در برخی موارد ممکن است جهت ترمیم این عوارض احتیاج به یک جراحی مجدد داشته باشید. شما باید مراقبت های بعد از جراحی بینی را به درستی انجام دهید.

در مورد درمان‌های جدی مانند عصب‌کشی و کشیدن دندان شدت عوارض بیشتر خواهد بود. بنابراین جز موارد اورژانسی، لازم است مراجعه به دندانپزشک را تا زمان بهبودی کامل خود به تعویق بیندازید.

بهترین-زمان-مراجعه-به-دندانپزشکی-بعد-از-جراحی-بینی

چرا باید مراجعه به دندانپزشکی بعد از جراحی بینی را به تعویق بیاندازیم؟

همان طور که می‌دانید پیش از جراحی و چند روز پس از جراحی بینی جهت جلوگیری از عفونت باید آنتی بیوتیک‌های خوراکی مصرف نمائید. مصرف آنتی بیوتیک‌ها منجر به ضعیف شدن بدن شما می‌شود. طی دوران نقاهت سیستم ایمنی شما ضعیف می‌شود و احتمال ابتلاء به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی در شما افزایش می‌یابد، به همین دلیل جراح به شما توصیه می‌نماید تا از حضور در اجتماعات شلوغ پرهیز داشته باشید و تا چند هفته در منزل استراحت نمائید. اما مراجعه به مطب دندانپزشکی و روش‌های ترمیم دندان مانند از بین بردن پلاک‌ها دندانی منجر به آزاد شدن تعداد زیادی باکتری در دهان شما می‌شود، اگرچه باکتری‌ها با دقت بالایی از بین برده می‌شوند اما ممکن است تعدادی از آن‌ها منجر به ایجاد عفونت در بدن شود.

روش‌های دیگر مانند عصب‌کشی، کشیدن دندان، ایمپلنت و سایر روش‌های درمانی که در دندانپزشکی اعمال می‌شود نیاز به مصرف آنتی بیوتیک جهت جلوگیری از عفونت دارند، همان طور که اشاره شد پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک‌هایی که بعد از جراحی بینی باید استفاده نمائید بدن شما ضعیف شده و مصرف آنتی بیوتیک مجدد و یا ابتلاء به هرگونه عفونت باکتریایی می‌تواند برای شما مشکلات فراوانی را پس از جراحی بینی به همراه داشته باشد. ارتودنسی و جراحی بینی باید با فاصله زمانی انجام شوند که اولویت با انجام ارتودنسی می باشد.

درمان دندان درد بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی ممکن است شما احساس دندان درد داشته باشید. چنانچه این درد به دلیل تحریک اعصابی که بین بخش تحتانی بینی و قسمت فوقانی دندان ها وجود دارد اتفاق افتاده باشد، با مصرف مسکن قابل حل است. اما چنانچه دندان درد به دلیل پوسیدگی دندان باشد باید طبق تجویز دندانپزشک دندان های شما درمان شود. برای عصب کشی بعد از جراحی بینی باید حداقل ۴ ماه صبر کنید. کشیدن دندان بعد از جراحی بینی بعد از گذشت حدود ۸ ماه قابل انجام می باشد.

اگر به دلیل درد، تورم و التهاب لثه مجبور هستید که هر چه سریعتر درمان دندانپزشکی را شروع نمائید، بهتر است پیش از ویزیت ابتدا به دندانپزشک خود اطلاع دهید که به تازگی تحت جراحی بینی قرار گرفته‌اید، در این صورت دندانپزشک شرایط شما را درک کرده و در هنگام درمان دندان شما مراقب هرگونه ضربه ی احتمالی به ناحیه‌ی بینی خواهد بود، همچنین به شما اجازه می‌دهد که در فواصل زمانی کوتاه دهان خود را ببندید تا هم از خستگی شما جلوگیری نماید و هم شدت عوارض احتمالی را کاهش دهد.

منبع:

https://dawsondental.ca/dental-work-following-surgery-five-things-know/

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 11 =