تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / راهنمای جامع بیماران جراحی بینی
۳۹ دقیقه

راهنمای جامع بیماران جراحی بینی

آنچه می خوانید...

بینی عضو مرکزی صورت است که معمولاً وسواس زیادی روی ظاهر آن وجود دارد و حرف اول را در زیبایی صورت می‌زند و تأثیرگذارترین جراحی زیبایی نیز به حساب می آید. بطوریکه برخی ادعا می‌کنند به دنبال عمل جراحی بینی از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار می‌شوند. یک بینی زیبا اگرچه به خودی خود هم می تواند جذاب باشد ولی بیشتر از آن باعث بارز شدن بقیه زیبایی های صورت می گردد که با عمل راینوپلاستی دقیق و با توجه به آنالیز زیبایی بینی و صورت و اصول و قوانین آن، بینی متناسب با هر صورت حاصل می گردد که زیبایی دو چندان صورت را به ارمغان می آورد .

شرایط عمومی عمل جراحی پلاستیک بینی

مجموعه اقداماتی که برای جراحی بینی به منظور تغییر وضع ظاهری و زیبایی آن صورت می گیرد ” رینو پلاستی ” نام دارد که این عمل جراحی آمیزه ای از دانش ، هنر و تجربه جراح است . معمـولاً سن مناسب جهت عمل جراحی بینی ۱۸ سالگی است ولی در صورت کامـل بودن رشد جسمی در سنین پایین تر مثل ۱۵ سالگی هم امکان پذیر است و حتی در مواردی که انسداد کامل بینی به علت تغییر شکل یا انحراف شدید تیغه بینی وجود دارد، انجام این جراحی در سنین پایین تر نیز امکانپذیر است. در افراد مسن نیز جراحی بینی محدودیتی ندارد، هرچند که جراحی در سنین بالا تکنیک های ویژه ای داشته و لازم است جراح تبحر کافی در این زمینه داشته باشد.

علاوه بر آن افرادی می توانند متقاضی عمل زیبایی بینی باشند که از نظر قلب و ریه و دیگر اعضای حیاتی سالم هستند و از بلوغ فکری و رشد خوبی برخوردار هستند. همپنین انگیزه بیمار برای این عمل بسیار مهم و کمک کننده است و بهترین کاندیداهای عمل جراحی افرادی هستند که دلایل مستدل و هدفمندی از تغییرات مورد نظر در بینی خود دارند، توقعات منطقی و واقع بینانه از جراحی داشته و محدودیت های عمل را می دانند، قبل از انجام جراحی با جراح همکاری کافــی داشته و نسبت به عمل جراحی و نتایج آن کاملا توجیه هستند (زیرا هرگونه جراحی، حتی در بهترین شرایط ممکن است با عوارضی همراه باشد، بنابراین نتیجه ی جراحی بینی نیز ممکن است همیشه کاملا ایده آل نباشد).

بنابراین اگر که از نظر جسمی سالم هستید و از نظر روحی- روانی نیز در وضعیت مناسبی قرار دارید و انگیزه ی کافی برای انجام این عمل دارید می توانید کاندیدای مناسبی برای جراحی بینی باشید.

تکنیک ها و مراحل کلی عمل جراحی بینی

قبل از جراحی زیبایی بینی

در ملاقات اولیه با پزشک، قبل از عمل بینی شما ازنظر ظاهری و وضعیت تیغه بینی ، شاخک های داخل بینی و… مورد معاینه قرار خواهد گرفت و مراقبت قبل از جراحی بینی به شما آموزش داده خواهد شد . درصورت لزوم برای شما آزمایش خون نیز درخواست خواهد شد. همچنین پرستار ما راهنمایی های لازم را به شما می کند تا نکات قبل از عمل بینی را در نظر بگیرید و اقدامات لازم بعد از عمل را انجام دهید. در یک روز به عمل مانده به ما زنگ بزنید تا قرار عمل را تأیید کنیم.

در روز عمل، با پرستار صحبت خواهید کرد (کسیکه شما را بیهوش می کند) و قبل از رفتن به اتاق عمل با دکتر خود ملاقات خواهید نمود. عمل جراحی بینی با توجه به ساختار زیرپوستی و میزان بافت اضافه حدود ۲ ساعت طول می کشد. اگر غیر از عمل بینی، عمل دیگری نیز داشته باشید، بالطبع این مدت بیشتر طول خواهدکشید. به هوش آمدن از حالت بیهوشی حدود یک ساعت طول می کشد و اکثر بیماران بعد از ۵ ـ ۴ ساعت پس از پذیرش مرخص می شوند.

اقداماتی که نیاز است قبل از عمل انجام دهید عبارتند از:

  1. لطفا از خوردن آسپرین یا مواد حاوی آسپرین یا ایبوپروفن تا یک هفته قبل از عمل و ۱ هفته بعد از عمل خودداری فرمائید. برای آگاهی از لیست کامل داروهایی که نباید قبل از عمل مصرف کنید به منشی مطب مراجعه کنید. اگر دارویی مصرف می کنید که روی گردش خون و خونریزی تأثیر می گذارد سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. لطفا ما را در جریان داروهایی که مصرف می کنید و سابقه پزشکی خود قرار دهید. شما باید داروهای روتین خود را مصرف کنید مگر اینکه پزشک از شما بخواهد. در قرار ملاقات قبل از عمل پرستار شما را در جریان داروهایی که باید در روز عمل با یک جرعه آب مصرف کنید، قرار می دهد.
  3. در قرار ملاقات پیش از عملتان به شما نسخه ای داده می شود که باید پس از عمل آنرا مصرف کنید، این نسخه شامل یک آنتی بیوتیک خوراکی، داروهای ضد درد و درمان ورم بعد از عمل بینی است. لطفا این داروها و نسخه را پیش از عمل تهیه کنید تا پس از عمل آنها را بصورت آماده در اختیار داشته باشید و پس از اتمام عمل مصرفشان کنید.
  4. نباید از بعد از نیمه شب روز قبل از عمل چیزی بخورید یا بیاشامید. مگر اینکه پزشک خلاف این را برای شما تجویز نماید. بهتر است پیش از عمل دندانهایتان را بشوئید.

مدت زمان عمل زیبایی بینی

عمل جراحی رینوپلاستی حتما باید در شرایط استاندارد یک جراحی کامل انجام شود. مدت زمان عمل جراحی بینی حدود یک و نیم  تا دو ساعت خواهد بود که از یک ربع قبل از عمل تا یک ربع بعد از عمل همکاران بیهوشی بطور مستقیم ازشما مراقبت می کنند و بعد از آن هم حدود نیم ساعت در ریکاوری از شما دقیقا مراقبت خواهد شد.انجام مراقبت های پس از عمل بینی برای حفظ نتایج جراحی، ضروری است. پس حدوداً از وقتی که وارد اطاق عمل می شوید تا وقتی که مجدداَ به بخش برمی گردید حدود دو و نیم یا سه ساعت به طول می انجامد که البته این مدت زمان، به وضعیت بینی و صورت شما بستگی دارد و در صورت وجود انحراف بینی، شکستگی بینی و مشکلات سینوس می توان این جراحی ها را بصورت همزمان با جراحی زیبایی بینی انجام داد و در اینصورت مدت زمان جراحی بیشتر می شود.

بیهوشی در عمل بینی

برخی از پزشکان بیهوشی عمومی و برخی دیگر بیحسی موضعی را برای جراحی ترجیح میدهند. برخی اوقات نیز ملاک تصمیم گیری جراح خواست و تمایل بیمار است. در مواردیکه به علت بیماری زمینه ای بیهوشی عمومی به صلاح بیمار نمی باشد با نظر متخصص بیهوشی رینوپلاستی تحت بی حسی موضعی انجام می پذیرد.

بیهوشی یکی از نگرانی های عمده بسیاری از افرادی است که در خصوص جراحی بینی از پزشک درخواست مشاوره می کنند. این هراس بی مورد غالباً به تصورات و باورهای شایع درباره بیهوشی مربوط است و ریشه نگرانی ها در مورد بیهوشی احتمالا به گذشته و تجربیات گذشته بیمار بر می گردد. زیرا در گذشته ای نه چندان دور، از داروهای بیهوشی با ضریب خطر بالاتر استفاده می‌شد که عوارضی را به‌دنبال داشت. اما با پیشرفت علم پزشکی و دستاوردهای چشمگیری که در عرصه بی هوشی حاصل شده، آن داروها در حال حاضر از رده خارج شده‌اند. امروزه نسل جدیدی از داروهای بیهوشی در دسترس است که ایمنی فوق‌العاده ای دارند.

علاوه بر داروهای کم‌ عارضه و پیشرفته، امروزه با وجود دستگاه‌های نمایشگر متعددی که علائم حیاتی بیماران را لحظه به لحظه در حین عمل نمایش می‌دهند و پزشکان و پرسنل مجربی که بیماران را حین بیهوشی به طور مداوم تحت نظر قرار می‌دهند، بیهوشی دیگر عملی کاملا ایمن و بی خطر به شمار می آید. علاوه بر آن، برای اینکه یک بیهوشی کاملا ایمن داشته باشید لازم است که خود شما نیز نکاتی را رعایت کنید، یعنی اینکه قبل از عمل به مدت ۸ ساعت چیزی نخورید تا معده شما کاملا خالی باشد. زیرا در هنگام بیهوشی اگر چیزی داخل معده باشد، ممکن است محتویات معده برگشت کرده و وارد مجرای تنفسی گردد. هرچند که وجود یک لوله پلاستیکی در نای شما در هنگام جراحی خطر این حادثه را پائین می آورد، اما اگر معده خالی نباشد باز هم احتمال خطر وجود دارد. این را هم بدانید که قرار نیست ۷ ساعت و ۵۹ دقیقه قبل از عمل تا حد توان بخورید و بیاشامید و شکمتان را پر کنید! زیرا با این کار، از منظور اصلی ناشتا بودن که همان خالی بوده معده است دور خواهید شد. بهترین کار آن است که شب قبل از عمل، شام معمولی بخورید و صبح روز عمل ناشتا بیایید.

در ویزیت های قبل از عمل، هرگونه بیماری زمینه ای، داروهایی که مصرف می کنید، عادت هایی که دارید مثل سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکلی را بدون رو دربایستی با پزشک خود در میان بگذارید. زیرا پزشک با در نظر گرفتن همه این موارد برنامه ی بیهوشی شما را برای روز عمل تنظیم می کند.

اگر سیگاری هستید، ۲ هفته قبل از عمل سیگار کشیدن را متوقف کنید. البته هر چه زمان توقف سیگار کشیدن بیشتر باشد بهتر است. سیگار اکسیژن خون را کم کرده و احتمال مشکلات تنفسی در حین عمل را افزایش میدهد. یکی از مواردی که در حین عمل به دقت توسط دستگاه کنترل می شود و در نمایشگر نشان داده می شود میزان اکسیژن موجود در خون است.

قبل از شروع عمل جراحی، از شما خواسته می شود روی تخت دراز بکشید. سپس متخصص بی هوشی بالای سرتان آمده و شرح حال مختصری از شما می گیرد. معمولاً قبل از بیهوشی یک بار دیگر پزشک را بالای سرتان می بینید تا دوباره در مورد مدل بینی مورد نظرتان با او صحبت کنید و خواسته هایتان  را مرور کنید.

برای تزریق داروی بیهوشی، در ابتدا یک سوزن پلاستیکی نرم و باریک به کمک سوزن فلزی درون رگ شما وارد می شود. سوزن فلزی سپس خارج شده و لوله پلاستیکی ظریف که به یک دریچه یک طرفه مجهز است درون رگ باقی می ماند. این دریچه یک طرفه از بیرون آمدن خون از رگ و یا برگشت مایع تزریقی ممانعت می کند. ورود سوزن به داخل پوست دست یا ساعد کمی دردناک است. اما بعد از خروج سوزن از درون لوله پلاستیکی آنچه در درون رگ باقی میماند دردی نخواهد داشت. برای کاهش درد خفیف ناشی از تزریق سوزن به رگ می توانید یکی دو ساعت قبل از عمل پشت دست چپتان کرم بی حس کننده املا (حاوی لیدوکائین) بمالید.

به این ترتیب قبل از عمل، در طول عمل یا حتی بعد از عمل، هر گونه سرم یا مایع دیگری که برای شما لازم است بدون نیاز به رگ گیری مجدد، به بدن شما تزریق می شود. داروهای بیهوشی، داروهای ضد درد، داروهای شل کننده عضلانی، داروهای آرامبخش، آنتی بیوتیک، سرم و حتی در صورت لزوم (اما به ندرت) خون از جمله مایعاتی هستند که ممکن است بسته به علائم حیاتی بدن از طریق این مجرای باریک به رگ وارد شوند. این لوله پلاستیکی توسط نوار چسب، محکم به پوست چسبیده میشود تا از رگ بیرون نیاید.

قبل از تزریق داروی بی هوشی، یک ماسک اکسیژن روی بینی و دهان شما قرار داده می شود تا چند ثانیه ای تنفس کنید و اکسیژن خونتان تا حدی بالا رود. چند دقیقه بعد از اینکه داروی بی هوشی وارد بدنتان شد، کم کم به خواب عمیقی فرو می روید که با خواب معمولی تفاوت های زیادی دارد. خواب طبیعی با یک صدای بلند، یک ضربه یا یک عامل تحریک کننده می پرد اما وقتی شما بی هوش هستید هیچ دردی را احساس نمی کنید، هیچ صدایی را نمی شنوید و هیچ چیز شما را بیدار نمی کند. این بی هوشی و بی دردی تا زمانی که داروهای بی هوشی به شما تزریق می شوند باقی خواهد بود.

همچنین در هنگام بی هوشی ماهیچه های شما توان باز نگه داشتن مجاری تنفسی را ندارند و اختیار نفس کشیدن تان دست خودتان نیست. به همین علت قبل از شروع عمل جراحی، یک لوله پلاستیکی نرم به آرامی وارد نای گردیده و به دستگاه تنفس مصنوعی وصل می شود تا اکسیژن مورد نیاز بدن به صورت کنترل شده ای فراهم گردد.

هنگامی که شما بی هوش هستید یک گیره فلزی به یکی از انگشتان دست یا پایتان وصل است که اکسیژن خون را اندازه گیری می کند. بازوبند فشار خون آماده روی بازوهایتان قرار گرفته و هر چند دقیقه یکبار در حین جراحی فشار خونتان اندازه گیری می شود. چسبهای خاصی روی قفسه سینه قرار می گیرند که به دستگاه مانیتور نوار قلبی متصل است و نوار قلب شما را در طول عمل به جراح نشان می دهد. علاوه بر اینها، دمای بدن، ضربان قلب، سرعت تنفس، میزان دی اکسید کربن بازدمی و فعالیت های مغز با استفاده از دستگاه های پیشرفته اتاق عمل به دقت توسط تیم بی هوشی و جراحی مورد پایش قرا می گیرند و در صفحات نمایشگر لحظه به لحظه نمایش داده شده و ثبت می گردند.

روش های عمل و اقدامات انجام شده حین عمل بینی

راهنمای بیماران جراحی بینی

این عمل میتواند به روش بسته یا باز انجام شود. انتخاب این روشها به سلیقه و تجربه جراح بستگی دارد، گرچه در پاره ای از موارد اکثر آنها روش باز را ترجیح می دهند. در بینی‌‌های مشکل با مسائل پیچیده همچون بینیهای پیچ خورده و یا با عدم تقارن شدید یا بیماران با ناهنجاری ‌های مادر زادی مثل لب شکری روش باز ارجح است.

در روش بسته تمام مراحل جراحی از داخل سوراخهای بینی انجام می شود و تمام برش‌ها در داخل بینی‌ است و معمولا جراح با یک دست پوست را بالا نگه داشته و با دست دیگر جراحی می کند .

در روش جراحی باز بینی، برش کوچکی به شکل w یا پله ای بر روی تیغه ی بین دو سوراخ بینی داده می شود. پس از آن پوست روی بینی کاملا بالا زده شده و هرگونه تغییر لازم در ساختمان بینی در زیر دید مستقیم انجام می گیرد و در انتها پوست به جای خود برگردانده شده و ترمیم می شود.

غالبا بعد از اینکه پوست بینی از اتصال خود به چارچوب استخوان و غضروف جدا می شود اولین کاری که انجام می شود، از بین بردن قوز بینی است. بعد از اینکه بخش اصلی قوز با یک ابزار مخصوص حذف شد، از سوهانهایی برای صاف کردن استخوان باقی مانده استفاده می شود. پس از آن اگر که بینی نیاز به باریک کردن داشته باشد دو برش روی استخوان بینی داده می شود و اقدامات لازم صورت می گیرد.

در برخی موارد جراح ممکن است یک قطعه کوچک از غضروف یا استخوان بیمار را، به عنوان یک پیوند، به منظور تقویت و یا تغییر شکل بینی شکل دهد. معمولا این غضروف از تیغه بینی برداشته می شود. اگر در تیغه غضروف کافی وجود نداشت، چیزی که ممکن است در رینوپلاستی ترمیمی رخ دهد؛ غضروف می تواند از استخوان صدفی گوش یا دنده برداشته شود. در یک مورد نادر جایی که استخوان مورد درخواست است از جمجمه، ران یا از دنده ها برداشته می شود. گاهی اوقات یک ایمپلنت مصنوعی ممکن است که برای تقویت پل بینی به کار رود.

در طی عمل رینوپلاستی اشکالات مختلف بینی را می توان برطرف کرد که برای مثال به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • بزرگ بودن اندازه بینی
  •  قوزدار بودن بینی
  • افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه بینی و لب
  • پهن بودن بینی
  • بزرگ بودن سوراخ های بینی
  • جعبه ای شکل بودن نوک بینی
  • زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
  • دررفتگی تیغه بینی و غیرقرینه بودن بینی
  • دو شاخه بودن نوک بینی
  • دماغ زین اسبی متعاقب ضربه های قبلی و یا عمل جراحی انحراف تیغه بینی
  • دفورمیتی های بعد از عمل جراحی

هنگامی که تمام عملیات جراحی و ترمیمی بینی انجام شد، پوست به چارچوب جدید برگردانده می شود. برخی جراحان از درون بینی بخیه می زنند و در تکنیک عمل بینی باز، بخیه بیرون بینی زده می شود. سپس به اتاق ریکاوری منتقل می شوید.

ریکاوری یا به هوش آمدن پس از عمل بینی

وقتی که به هوش می آیید در اتاق ریکاوری یا احیا هستید. سرم به شما وصل است و روی بینی آتل پلاستیکی، داخل بینی تامپون و زیر بینی گاز استریل قرار گرفته است. در این اتاق به مدت چند دقیقه تحت نظر قرار می گیرید تا به طور کامل به هوش آیید. معمولا گلودرد خفیفی شبیه آنچه در هنگام سرماخوردگی احتمالا تجربه کرده اید در این مرحله احساس می کنید که به علت وجود لوله پلاستیکی در گلو هنگام جراحی است. این درد خفیف معمولا ظرف چند ساعت و یا نهایتا ظرف یکی دو روز برطرف می شود.

ترخیص از کلینیک

پس از اینکه کارتان در اتاق ریکاوری تمام شد به بخش منتقل می شوید و چند ساعتی تا زمان ترخیص آنجا می مانید. معمولا هنگام ترخیص، تامپون از داخل بینی شما خارج می شود اما در صورت صلاحدید پزشک ممکن است در آوردن تامپون به روز بعد موکول شود. در نهایت سرم قطع می گردد و سوزن پلاستیکی از رگ خارج می شود. یک ظرف سوپ به شما داده می شود تا میل کنید. پس از آن اگر هیچ مشکلی نداشتید از کلینیک ترخیص می شوید. ممکن است که به صلاحدید پزشک، ترخیص شما صبح روز بعد انجام شود. حتما در هنگام ترخیص با خودتان حداقل یک نفر همراه داشته باشید زیرا رانندگی بعد از عمل مطلقا ممنوع است.

پس از جراحی زیبایی بینی

پس از اتمام عمل، بینی شما با یک پک نرم مخصوص بینی بسته می شود. در دو طرف سپتوم (تیغه میانی بینی) شما تخته های سیلاستیکی نرمی قرار دارد. این تخته ها باعث تقویت شکل جدید غضرو ف می شوند. ممکن است اشکهایتان روی گونه هایتان بریزد. این ناشی از تورم می باشد که در هفته اول بتدریج خوب می شود. بسته بندی بینی ممکن است، تنفس از طریق بینی را مشکل کند بنابراین شما باید با دهانتان تنفس کنید. لذا دهانتان خشک می شود. بنابراین تا می توانید مایعات بخورید تا از بروز دهیدراسیون (خشک شدن) جلوگیری شود. نوشیدن مایعات هنگام خواب به همراه مرطوب کننده (خنک یا گرم) ممکن است موثر باشد.

پس از جراحی بینی، غشاهای مخاطی، مخاط فراوانی تولید می کنند. نشت موکوس غلیظ و خونی از طریق پک ها روی آبریز لب شما عادی است. افراد زیادی می پرسند که این نشت و تراوش چقدر طول می کشد؟ اگر آبریز پک شما با خون قرمز شفاف هر ۵ دقیقه کاملاً پر می شود، حتماً به پزشک خود خبر دهید. پس از جراحی پرستار ما به شما در انجام موارد زیر کمک خواهند کرد:

خوردن مایعات، راه رفتن با گام های نرم و آهسته، دفع، مراقبت از شما و کنترل زخم های شما. پرستار ما مجدداً آموزشها و راهنمایی های لازم را به شما گوشزد می کنند. شما باید روز بعد از عمل برای چکاپ دوباره مراجعه کنید. اگر به شما بخیه زده باشند باید ۵ روز بعد برای برداشتن بخیه ها برگردید.

از آنجائیکه برداشتن بخیه ها بیشتر ایجاد ناراحتی می کند تا ایجاد درد، با این حال بهتر است یک ساعت قبل از مراجعه مسکن بخورید. شما باید حدود ۲ روز بعد از جراحی تامپون داخل بینی را خارج کنید. نحوه خارج کردن تامپون و زمان ان برای شما بعد از عمل توضیح داده خواهد شد.

امکان دارد پس از خارج کردن تامپون چند قطره خون از بینی خارج می شود که جای نگرانی نیست و خیلی سریع متوقف خواهد شد. برداشتن این تامپون فشار زیادی را از روی دماغ شما بر می دارد. با این وجود به علت وجود تورم تا یک هفته نمی توانید به راحتی با بینی تان تنفس کنید.

روش صحیح چسب زدن به بینی

راهنمای بیماران جراحی بینی

بعد از عمل جراحی بینی به بیماران توصیه می شود که به مدت ۲ هفته تا ۲ ماه روی بینی چسب بزنند. چسب زدن به بینی موجب کاهش سریع تر ورم بینی، تسریع روند بهبودی و دستیابی به نتایج بهتر می شود.

چسب زدن ۲ فایده مهم دارد:

  1. کاهش ورم بینی
  2. بهتر فرم گرفتن بینی

دو هفته اول، چسب زدن هم روی فرم بینی تائیر دارد هم روی ورم بینی. اما از هفته دوم به بعد چسب زدن فقط روی ورم بینی تائیر دارد. به عبارت دیگر، اگر دوست دارید ورم بینی تان زودتر برطرف شود می توانید از هفته دوم به بعد، باز هم چسب بزنید ولی اگر نزنید هم اتفاق مهمی نمی افتد. همچنین می توانید فقط شبها موقع خواب به بینی چسب بزنید و روزها چسب را از روی بینی بردارید.

البته چسب بینی نوعی زنگ خطر و اعلام هشدار برای اطرافیان هم هست. وقتی شما روی بینی تان چسب می زنید در واقع به اطرافیان هشدار می دهید که بینی شما تازه عمل شده و باید مواظب آن باشند. اطرافیان شما با دیدن چسب بینی متوجه می شوند که نباید به بینی شما دست بزنند یا شوخی ناجوری با شما بکنند که بینی تان آسیب ببیند.

۲ ماه بعد از عمل، معمولاً چسب بینی برداشته می شود اما اگر ورم بینی خوب نشده باشد یا دوباره بینی ورم کند، می توان چسب زدن به بینی را تکرار کرد.

برای استفاده از چسب بینی، به موارد زیر توجه کنید:

  1. بینی و گونه های خود را به خوبی با آب و صابون ملایم بشوئید یا با پنبه آغشته به الکل پاک کنید. سپس با استفاده از یک حوله نرم، به ملایمت و با روش گذاشتن و برداشتن آب اضافی را از روی پوست بزدائید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا پوست بینی به طور کامل خشک شود.
  2. چسب کاغذی مناسبی را درون محفظه جاچسبی قرار دهید تا بتوانید به راحتی استفاده کنید. بسته به سایز بینی، یک قطعه ۱۰ تا ۱۲ سانتی چسب کاغذی را جدا کنید و به صورت U شکل زیر بینی بچسبانید. دقت کنید که چسب جلوی سوراخ های بینی را نگیرد. بخش وسط نوار چسب زیر نوک بینی قرارگرفته و به سمت بالا روی کناره های بینی مالش داده می شود تا به خوبی روی بینی بخوابد. دو انتهای چسب باید تا نزدیک چشم ها بالا بیاید. این چسب در جلوگیری از افتادگی بینی موثر است.
  3. بعد سه قطعه چسب ۳ تا ۵ سانتی از بالا به پائین به صورت عرضی روی بینی بچسبانید به طوریکه لبه چسب ها روی یکدیگر را بپوشانند. روی چسب ها را به آرامی مالش دهید تا به خوبی روی پوست بینی تثبیت شوند.
  4. سپس یک لایه چسب عرضی دیگر روی لایه قبلی بچسبانید و مالش دهید تا به خوبی روی بینی قرار گیرند.
  5. در نهایت، قسمت اضافه چسب را از نوک بینی با قیچی بچینید.

دوره ی بهبودی  پس از عمل بینی

حدوداً تا ۵ ساعت بعد از عمل نباید چیزی میل کنید چرا که به دلیل داروهای بیهوشی حرکات معده و روده شما کند است و چنانچه شما چیزی میل کنید باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می شود. حدوداً ۵ ساعت بعد از عمل ابتدا کمی آب می آشامید اگر چنانچه مشکلی نداشتید یک ربع بعد مختصری آب میوه خواهید آشامید و بعداز آن میتوانید از غذاهای نرم استفاده کنید و از روز سوم به بعد هر چه خواستید میتوانید میل کنید . دراز کشیدن بعد از عمل باعث تورم بینی شما میشود لذا سعی کنید بعداز عمل فقط در حد معمول دراز بکشید. از روز سوم به بعد کارهای سبک مثل کارهای سبک منزل، کارهای اداری، کار با کامپیوتر و … بلامانع است.

در ۷ روز اول بعد از عمل لازم است هنگام خواب سرتان بالاتر از حد معمول قرار گیرد . استفاده از ۲ بالش بجای یکی برای این منظور مناسب است. هنگام خوابیدن بهتر است به پشت بخوابید و از خوابیدن به شکم پرهیز کنید. در صورت تمایل می توانید به پهلو هم بخوابید ، به شرط آنکه بینی شما با جائی تماس پیدا نکند و تحت فشار قرار نگیرد. البته ممکن است تورم صورت در آن سمت که به طرف پائین بوده است، بیشتر شود.

به طور کلی کلید بهبودی پس ازعمل زیبایی بینی این است که شما باید آماده، مطلع و مهیا باشید. وقتی شما فرایند را درک کنید، همینطور که روند بهبودی را طی می کنید انتظاراتتان به واقعیت بدل می شوند. اولین چیزی که در مورد عمل زیبایی بینی باید بدانید این است که بعد از اینکه عمل به اتمام رسید، شما هنوز لوله ها، اسپلینت ها،‌ پانسمان و سایر موارد مربوط به جراحی را درون و اطراف بینی خود دارید تا که ساختار مطلوب پس از جراحی بینی حفظ گردد. انتظار می رود، پس از گذشت حدود۱۰-۷ روز پس از عمل زیبایی بینی باندها و پانسمان شما باز شود. طول این مدت گاهی کمتر از این مقدار و اغلب بیشتر است، و به نوع جراحی شما بستگی دارد.

شما هم چنین باید بدانید که ورم پس از عمل بسیار رایج است. برخی بیماران بیشتراز سایرین ورم می کنند که این به ژنتیک خاص هر بیمار و  نوع جراحی که وی داشته بستگی دارد. ورم رایج است و نباید شما را غافلگیر یا وحشت زده کند حتی اگر بیشتر از آن چه که شما انتظار داشتید بود. در حقیقت اگر شما شکل بینی تان را تغییر دهید،‌ متوجه خواهید شد که پس از چندین ماه هنوز به طور کامل شکل جدیدش را نگرفته است. ورم کم کم برطرف خواهد شد اما زمان می برد تا بینی شکل دائمی جدیدش را بگیرد. همچنین یکی دو روز اول بعد از عمل ممکن است بیماران کمی کبودی داشته باشند ولی معمولا تا روز برداشتن گچ بینی که حدود روز ششم بعد از عمل است کبودی برطرف شده است. باید تا ۲۴ ساعت پس از عمل از کمپرس سرد استفاده کنید. تا وقتی که در مرکز جراحی بستری هستید پرستاران این کار را انجام خواهد داد. وقتی به منزل مراجعه کردید خودتان چند تکه یخ راخرد کرده و داخل کیسه فریزر ریخته و روی صورت و گونه هایتان قرار دهید. این کار باعث می شود ورم و کبودی شما به حداقل برسد .

گرفتگی بینی بعد از عمل

انسداد بینی بعد از جراحی بینی قابل انتظار است که ممکن است به دلیل جمع شدن ترشحات درون بینی و فشار گچ و پانسمان باشد و به تدریج در دوران بعد از عمل کاهش می یابد. جهت رفع این گرفتگی می توانید از قطره های تجویز شده توسط پزشک استفاده فرمائید و یا اینکه با احتیاط، از گوش پاک کن آغشته به پماد آنتی بیوتیک جهت تمیز کردن قسمتهای پائین داخل بینی‌ استفاده کنید و بیش از این بینی خود را دستکاری نکنید.

دستورالعمل کامل بیماران بعد از عمل جراحی بینی

  1. در ۲۴ ساعت اول کاملا استراحت کنید. در این مدت اگر قصد دارید از جایتان بلند شوید حتما با کمک دیگران باشد چون ممکن است سرگیجه داشته باشید. پس از این مدت می توانید حرکات بیشتری انجام دهید ولی‌ توصیه میشود که حتی المقدور در هفته اول بیشتر استراحت کنید. فعالیتهای ورزشی سنگین، شنا و ایروبیک تا دو ماه ممنوع است.
  2. در هنگام خوابیدن سعی‌ کنید بیشتر به پشت بخوابید و چند بالش بیشتر زیر سر خود بگذارید.
  3. اگر داخل بینیتان پانسمان (تامپون) است، زمان بیرون آوردن آن به شما اطلاع داده می شود. این زمان معمولاً ۲ تا ۳ روز است. این تامپونها کوچک بوده و درآوردن آن درد چندانی ندارد.
  4. معمولاً درد چندانی پس از عمل ندارید مگر آنکه بینی ضربه ای بخورد. درد با مسکنهایی مثل استامینوفن بهبود می‌یابد.
  5. پانسمان زیر بینی‌ را در صورت آغشته شدن به خون و یا ترشحات میتوانید تعویض کنید ولی‌ به هیچ عنوان به تامپون داخل بینی‌ و محافظ روی آن )اسپلینت) دست نزنید.
  6. بخیه‌ها و اسپلینت روی بینی‌ معمولاً در روز ۶ یا ۷ برداشته میشوند.
  7. استفاده از کمپرس یخ در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول به کاهش کبودی و تورم کمک می‌کند ولی‌ پس از آن اثر چندانی ندارد. از کمپرس یخ به تناوب استفاده کنید، مثلا هر نیم ساعت بمدت یک ربع آنرا روی چشم و صورت نگهدارید.
  8. در روز اول از مایعات و پس ازآن از غذاهای نرم استفاده کنید.
  9. از حرف زدن، خندیدن و مکالمه طولانی‌ تلفنی در ۲ تا ۳ هفته اول اجتناب نمائید.
  10. در روزهای اول ممکن است ترشحات خونابه ای از بینی‌ خارج شود که طبیعی است ولی‌ در صورت خونریزی مراتب را اطلاع دهید.
  11. از مسواک نرم استفاده کنید، با دهان باز عطسه کنید و  لباس‌های دکمه دار بپوشید.
  12. از روزهای دوم یا سوم شستشوی بینی‌ را به آهستگی با سرم ‌نمکی و با استفاده از سرنگ ۱۰ سی‌ سی‌ یا دیگر وسائل شستشو دهنده دیگر شروع کنید. می توانید با احتیاط از گوش پاک کن خیس جهت تمیز کردن قسمتهای پائین داخل بینی‌ استفاده کنید.
  13. می توانید ۲۴ ساعت بعد از عمل، حمام بروید ولی نباید سر و صورت خود را خیس نمایید. در شستشو دقت کنید که پانسمان وچسب ها خیس نشوند. می توانید برای حمام کردن از وان یا ریختن آب با ظرف روی بدن (از گردن به پایین) استفاده کنید. فرد دیگری می تواند موهای شما را در حالتی که سر به عقب برگردانده شده است بشوید. از دوش گرفتن خودداری کنید. زمان حمام کوتاه باشد و از گرمای زیاد و بخار اجتناب نمایید زیرا موجب تورم بیشتر بینی و خیس شدن پانسمان ها خواهد شد.
  14. از فین کردن محکم تا دو هفته خودداری کنید.
  15. بمدت دو ماه از عینک های آفتابی و طبی استفاده نکنید و در صورت نیاز میتوانید لنز تماسی گذشته و یا عینک را با چسب به پیشانی بچسبانید تا به بینیتان فشار نیاورد.
  16. در ماه‌های اول از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنید.
  17. فرم بینی‌ شما در روزها و هفته‌های اول مشخص نیست، بنابرین از وسواس زیاد و مشاهده مکرر خود در آینه خودداری نمائید. همچنین در این مدت به هیچکس اجازه ندهید در مورد بینی‌ شما قضاوت کند.
  18. به هیچ عنوان در حداقل ۲ هفته پس از جراحی از سیگار استفاده نکنید.

رفع مشکلات تنفسی در جراحی‌های پلاستیک بینی

در صورتی که بیماری برای جراحی زیبایی بینی مراجعه نماید و مبتلا به پولیپ بینی باشد، در ابتدا باید درمان پولیپ بینی برای او صورت گیرد و بعد جراحی پلاستیک بینی انجام شود.

یکی از مهمترین مشکلات داخل بینی که در جراحی‌های پلاستیک و زیبایی بینی فراروی جراحان بینی است، انحراف تیغه بینی است. در بسیاری از بیماران، انحراف بیرونی بینی با درجات مختلفی از انحراف تیغه داخلی بینی همراه است.

در تعدادی از بیماران، بدون هیچ انحرافی در ظاهر بینی، تیغه داخلی بینی دچار انحراف شدید است و این نوع از انحراف ‌ها فقط با معاینه دقیق داخل بینی قابل تشخیص است. گاهی این بیماران از شنیدن این که در داخل بینی دارای تیغه بینی به شدت منحرف هستند، متعجب می‌شوند. باید دانست که انحراف داخل و ظاهر بینی لزوماً با هم موازی نیستند.

به هر حال انحراف تیغه بینی در هر دو دسته یاد شده نیاز به اصلاح در حین جراحی دارد. در ابتدای جراحی، قبل از شروع اقدامات مربوط به زیبایی و تغییر شکل ظاهری بینی، لازم است جراح بینی تمام تلاش خود را مصروف رفع انحراف تیغه بینی و باز نمودن راه تنفس نماید و پس از اطمینان از برقراری راه طبیعی تنفس، به قسمت دوم عمل جراحی که اصلاح ساختار ظاهری بینی با ایجاد تناسب در قسمت‌های مختلف بینی و صورت است، بپردازد

در صورتی که اصلاح تیغه داخلی بینی صورت نگیرد، پس از عمل، بیمار با مشکلات تنفسی از راه بینی مواجه خواهد شد.

مشکل شایع دیگر داخل بینی، رشد بیش از حد شاخک‌های داخل بینی است. در هر فرد به طور طبیعی، در هر سمت بینی سه بر آمدگی استخوانی در داخل بینی وجود دارد که در فارسی شاخک و در اصطلاح پزشکی توربینیت بینی نامیده می‌شوند.

هوای تنفسی در حین عبور از راه بینی، از لابلای این برآمدگی‌ها عبور کرده و اعمال مختلف بینی مانند تصفیه، مرطوب سازی و گرم کردن هوا بر روی آن انجام می شود. بنابر علل مختلف، ممکن است این شاخک‌های داخل بینی بیش از اندازه رشد کنند و موجب تنگ نمودن راه هوایی داخل بینی شوند.

در صورتی که رشد بیش از حد آنها با درمان‌های دارویی قابل معالجه نباشد و مشکلات تنفسی برای بیمار ایجاد نموده باشد، با روش‌های مختلف جراحی می‌توان از اندازه آنها کاست. در گذشته روش‌های جراحی شامل برداشتن تمام یا قسمت زیادی از این شاخک‌ها بوده است که این گونه اعمال جراحی با عوارض مختلفی همراه بوده است

با پیشرفت‌های صورت گرفته در جراحی بینی، بدون برداشتن و یا دادن برش بر روی شاخک‌ها، کاهش حجم آنها با استفاده از روش‌های نوین امکان پذیر شده است.

به عنوان مثال، با وارد کردن امواج رادیویی با فرکانس چند مگاهرتز به داخل شاخک‌ها، یا با وارد نمودن فیبرهای بسیار ظریف لیزری به داخل آنها، تغییرات بافتی در داخل بافت شاخک‌ها رخ می‌دهد که در درازمدت منجر به کوچک شدن آنها می‌شود.

مشکل شایع سوم که موجب اشکال در تنفس قبل و بعد از جراحی بینی می‌شود، وجود پولیپ‌های بینی است. پولیپ‌های بینی بافت‌های اضافی متورم و برخاسته از داخل سینوس‌ها هستند که کم کم رشد کرده و از مجرای سینوس وارد فضای بینی شده و راه تنفسی را مسدود می‌کنند.

در صورتی که بیماری برای جراحی زیبایی بینی مراجعه نماید و مبتلا به پولیپ بینی باشد، در ابتدا باید درمان پولیپ بینی برای او صورت گیرد و بعد جراحی پلاستیک بینی انجام شود چرا که انجام جراحی پلاستیک بینی در بیمارانی که مشکل پولیپ‌های بینی در آنان رفع نشده است موجب تشدید بیماری در آنها می‌شود.

با توجه به منشا اصلی پولیپ‌های بینی که از سینوس‌های اطراف بینی است، و نیز با توجه به این که اغلب این بیماران از سینوزیت مزمن زمینه‌ای نیز رنج می‌برند، درمان ریشه‌ای پولیپ‌های بینی بدون درمان سینوزیت مزمن امکان پذیر نیست.

از این رو است که درمان سینوزیت مزمن در این بیماران هم زمان با درمان پولیپ‌ها، از طریق جراحی اندوسکوپیک سینوس انجام می‌شود.

با توجه به ظرافت و حساسیت بسیار زیاد عمل جراحی اندوسکوپیک سینوس که از دشوارترین جراحی‌ها در بدن از لحاظ تکنیک عمل می‌باشد، بهتر است در این بیماران، جراحی پلاستیک بینی در مرحله دیگری پس از درمان و بهبودی وضعیت سینوس‌ها صورت گیرد.

نتیجه این که از سه علت شایع مشکلات تنفسی در بیماران داوطلب جراحی پلاستیک بینی، دو علت آن، یعنی انحراف تیغه بینی و رشد بیش از اندازه شاخک‌های بینی، هم‌زمان با جراحی پلاستیک بینی قابل اصلاح‌اند. اما علت سوم که شامل پولیپ‌های بینی و سینوزیت مزمن است، بهتر است در مرحله جداگانه‌ای، پیش از انجام جراحی پلاستیک بینی، تحت درمان مناسب قرار گیرد.

در صورت تشخیص صحیح و دقیق هر کدام از این مشکلات تنفسی، با درمان مناسب، بیمار داوطلب جراحی پلاستیک بینی می‌تواند از رفع مشکل تنفسی و سلامت بینی بعد از جراحی اطمینان داشته باشد. در این راستا، انجام اندوسکوپی تشخیصی بینی قبل از جراحی، کمک مهمی در تشخیص علت و یا علل ایجاد کننده مشکلات تنفسی بینی می‌کند.

نقش لیزر در عمل جراحی بینی

لیزر کاربردهای فراوانی‌ در پزشکی‌ دارد. امروز بسیاری از بیماری ها در چشم ، گوش و حلق و بینی ‌، زنان و پوست با کمک لیزر درمان میشوند. اما عمل لیزری بینی بسیار محدود است. همانطور که میدانید عمده بد شکلی‌ های بینی‌ به دلیل اشکال در فرم یا اندازه بافت سخت و نیمه سخت بینی‌ یعنی استخوان و غضروف است که لیزر بر روی آنها بی‌ اثر است. از لیزر تنها می‌توان در دادن برش روی پوست استفاده کرد.

باید در نظر داشت که لیزر تنها یک وسیله است که می تواند با ایجاد حرارت بافت ها را تبخیر کند و تقریبا شیبه به یک چاقو عمل میکند و به نوع خاصی‌ از جراحی اطلاق نمیگردد. این باور که برخی‌ تصور میکنند که جراحی لیزر بینی‌ به معنی آن است که دستگاهی نوری به بینی‌ می‌‌تاباند و فرم و شکل بینی‌ درست میشود کاملا اشتباه است.

عوارض جراحی پلاستیک بینی

هرگونه جراحی در بهترین شرایط ممکن است با عوارضی همراه باشد. در صورتی که متقاضی جراحی هیچگونه سابقه بیماری داخلی نداشته باشد و پوست، مخاط، استخوان، غضروف وی در حالت نرمال باشد عوارض جراحی باز بینی و جراحی پلاستیک بینی چندان قابل توجه نیست و بسته به مهارت جراح می تواند تا حد بسیار ناچیز تقلیل یابد با این حال دو دسته عوارض می تواند بعد از جراحی بینی ایجاد شود. این عوارض شامل عوارض عملکردی و عوارض زیبایی می باشند.

عوارض عملکردی جراحی بینی

منظور از این عوارض اختلالات تنفسی و انسداد بینی بعداز جراحی می باشد :

چسبندگی داخل بینی :

دراثر چسبیدن بافت های داخل بینی ایجاد می شود و ناشی از ترمیم بی دقت برش ها و زخم های جراحی می باشد.

باقی ماندن انحراف تیغه بینی :

در اثر عدم اصلاح انحراف تیغه وسط بینی توسط جراح ایجاد می شود از آنجا که به دنبال عمل جراحی پلاستیک بینی حجم بینی حداقل ۱۳ % کاهش می یابد در صورتی که انحراف قبلی اصلاح نشود امکان ایجاد گرفتگی بینی وجود دارد.

تنگی دریچه داخلی بینی :

در اثر کوچک کردن بیش ازاندازه قوزپشت بینی ایجاد می شود و در صورتی که به بازسازی این دریچه دقت نشود امکان تنگی آن وجود دارد.

تنگی دریچه خارجی بینی :

این حالت در اثر کوچک کردن بیش ازاندازه پره و سوراخ های زیر بینی ایجاد می شود و متأسفانه بازسازی آن بسیار مشکل است.

بزرگ ماندن شاخک های بینی :

درافرادی که مبتلا به آلرژی یاالتهاب های درون بینی می باشند ممکن است شاخک های درون بینی بیش ازاندازه رشد کرده باشند در صورتی که حین جراحی به آنها دقت نشود و مورد کوچک سازی قرار نگیرند ممکن است بعدازعمل باعث تنگی راه هوایی بینی بشوند.

صدمه بر مجرای اشکی :

اگرچه این عارضه بسیار نادر است ولی به هر حال امکان ایجاد آن در مواردی که جراح به کم کردن پهنای استخوانی بینی می پردازد وجود دارد. دراین حالت پس از جراحی، فرد دچار ریزش اشک از یک چشم به مدت طولانی می شود.

عوارض زیبایی جراحی بینی

این گروه شامل عوارضی است که به زیبایی بینی آسیب می رساند و آن را از حالت استاندارد خارج می نماید.

بینی زینی شکل:

این عارضه در اثر برداشتن بیش ازاندازه قوز استخوانی- غضروفی پشت بینی ایجاد می شود این حالت یا در اثر اصرار بیش از حد بیمار برای ایجاد قوس پشت بینی باعث تحریک جراح به برداشتن بیش ازاندازه قوز شده است یا در اثر تخمین نادرست حین جراحی ایجاد می شود.

اشکال هشتی شکل (V معکوس) در حد فاصل هرم استخوانی و غضروفی:

ه دنبال کوچک کردن بیش از اندازه طاق بینی به نظر می رسد که جزء غضروفی بینی از جزء استخوانی آن جدا شده است و بینی فرد دو تکه به نظر می رسد علاوه بر این برای فرد مشکل تنفسی نیز ایجاد می شود.

آسیب پوست بینی :

در صورتی که حین جراحی به پوست بینی آسیب برسد امکان دارد پس از جراحی پوست آسیب دیده سیاه شده و از بین برود. این عارضه بد ترین نوع عارضه است و ترمیم آن فوق العاده مشکل است. استفاده از مواد مصنوعی (پروتز) به عنوان پیوند داخل بینی نیز با احتمال آسیب به پوست بینی همراه است. خوشبختانه این عارضه فوق العاده نادر است.

باریک شدن بیش از حد نوک بینی :

معمولاً به دلیل اصرار بیش از حد متقاضی به کوچک شدن نوک بینی، جراحان نوک بینی را بیش از اندازه باریک می کنند این حالت نه تنها باعث زیباتر شدن بینی نمی شود بلکه در نظر اکثریت افراد اجتماع بینی را نازیبا و مصنوعی جلوه می دهد.

بالا رفتن بیش از اندازه نوک بینی :

در صورتی که نوک بینی به اندازه محدودی بالاتر برود، باعث جذاب تر شدن فرد می شود ولی در صورتی که از حد استاندارد نوک بینی بالاتر برود ظاهری بسیار نازیبا و اصطلاحاً شبیه خوک به فرد داده می شود و این از ظرایف جراحی است که به مهارت کافی جراح نیاز دارد.

کوچک شدن بیش از اندازه پره های بینی :

در افرادی که ضخامت پوست زیاد است (بینی های گوشتی) یا در هر فردی که پره های بینی از حد استاندارد بزرگتر باشد کوچک کردن پره های بینی باعث زیباتر شدن بینی خواهد شد ولی در صورتی که این کوچک سازی بیش از اندازه انجام شود نتیجه عکس خواهد داد و علاوه بر ایجاد ظاهر نامطلوب باعث تنگی راه هوایی بینی نیز خواهد شد.

کم یا زیاد شدن پره وسطی بینی :

در صورتی که حین جراحی به تناسب محل پره های بینی با پرده وسطی بینی دقت کافی نشود بعد از جراحی این پرده ممکن است تو کشیده یا بیش از حد بیرون زده به نظر برسد و مخصوصاً در نیمرخ ظاهر نامطلوبی به فرد خواهد داد.

عوامل موثر در طراحی و جراحی بینی

راهنمای بیماران جراحی بینی

اندازه و شکل اولیه بینی

اگر به صورت هر کودکی نگاه کنید بینی را عضو بسیار زیبایی خواهید دید که تناسب ظریفی با بقیه اجزا صورت دارد. با رشد کودک، سرعت رشد بینی نسبت به سایر اجزا صورت بیشتر می شود و در سن حدود ۱۸-۱۴ سالگی تناسب اندازه بینی با سایز اجزا صورت کمتر می شود. علاوه بر این فرم و اندازه ی بینی در مردان و زنان در سنین مختلف، با هم تفاوت دارد و با افزایش سن ممکن است که نوک بینی به سمت پایین خم شود زیرا بافت همبند حمایت‌کننده غضروف بینی ضعیف می‌شود بنابراین سن بیمار یکی از فاکتورهای مهمی است که بر شکل و اندازه ی بینی تاثیر می گذارد و برای افرادی که کاندید عمل جراحی بینی می باشند، باید به تناسب سن آنها که رابطه مستقیم با شکل و اندازه ی بینی دارد روشهای جراحی مختلفی به کار گرفته شود.

ساختمان و ضخامت پوست بینی

ضخامت پوست در افراد مختلف و نژادهای گوناگون متفاوت است .اصطلاح بینی گوشتی به بینی گفته می شود که دارای پوست ضخیمی باشد. از آنجایی که اکثر ضخامت پوست در این افراد را غدد چربی تشکیل می دهند ، لذا این افراد دارای پوست چرب هستند ، یعنی از دهانه غدد چربی پوست آنها ( که بعضا دهانه این غدد در پوست آنها به راحتی قابل رویت است) مرتبا چربی تراوش می شود .این پوست ضخیم، امکان کوچک کردن بینی به اندازه زیاد را از جراح سلب می‌کند و بر عمل زیبایی بینی تاثیر می گذارد زیرا که ضخامت پوست بینی با عمل تغییر نمی کند.

در کسانی که پوست  نوک بینی و پره ها ضخیم می باشد (بینی های گوشتی)، گر چه پس از عمل بینی آنها به درجاتی زیباتر می شود ولی  به ظرافت و کوچکی بینی افرادی که پوست نازکتری دارند نمی شود. این پوست سخت ترین نوع پوست برای جراحی است و از دیگر خصوصیات این پوست ها این است که شکل غضروف های نوک بینی از زیر پوست آنها قابل رویت نیست ، حتی در پاره ای موارد شدید ، غضروف قابل لمس نیست .البته در این نوع پوست ها نیز میتوان به یک نتیجه جراحی خوب و قابل قبول رسید که به مهارت جراح بستگی دارد و این بیماران نیز باید تا حدود زیادی خواسته های خود را با شرایطی که پوست آن ها دارد متناسب کنند.

علاوه بر آن پوست های نازک معمولا رنگ پریده و گاهی دارای کک و مک هستند و تقریبا میتوان عروق زیر آن ها را دید و به همین دلیل تفاوت زیادی بین جراحی این دو نوع پوست وجود دارد و به طور کلی پوستی که حد وسط بین ضخیم و نازک باشد ایده آل برای جراحی است.

صدمات قبلی و شکستگی بینی

وارد آمدن ضربه به بینی تا قبل از کامل شدن بلوغ، علاوه بر اینکه ممکن است باعث شکستگی استخوان بینی شود  میتواند باعث آسیب دیدن مراکز غضروف سازی یا استخوان سازی بینی نیز شود و بنابراین به مشکلاتی مانند انحراف بینی و یا اینکه کجی بینی منجرشود و هنگامی که این بیماران برای عمل زیبایی بینی مراجعه می کنند، معمولا مدت زمان زیادی از آسیب یا شکستگی بینی آنها گذشته است. در اینصورت ممکن است که اصلاح مشکلات بینی در یک جلسه به همراه عمل زیبایی بینی وجود نداشته باشد و در نتیجه تعدادی از این بیماران نیاز به عمل مجدد یا ترمیمی پیدا می کنند.

هارمونی و توازن سایر قسمت های صورت

بینی یکی از مهمترین اجزاء چهره بوده و شکل و هماهنگ بودن آن با سایر اجزاء صورت تأثیر بسزایی در زیبایی ایفا می کند. یک جراح زیبایی هیچگاه بینی را جداگانه در نظر نمی گیرد بلکه آن را درکنار سایر اجزای صورت ارزیابی کرده و تناسب مطلوب را بین اجزای مختلف چهره برقرار می نماید. این عمل چیزی بیشتر از مهارت جراحی است و در حقیقت تلفیقی از علم و هنر است.

جراح زیبایی بینی، با درنظرگرفتن شکل مناسب بینی برای هر صورت خاص و با برداشتن قسمتهای اضافی و حالت دادن به قسمتهای باقیمانده سعی در آفرینش یک اثر هنری دارد. بدیهی است که یک جراح بینی حاذق هیچگاه به بینی به طور منفرد نگاه نمی کند بلکه بینی را درکنار سایر اجزای صورت بیمار می بیند. به عبارت بهتر نمی توان تنها با در نظر گرفتن یک بینی ایده ال به خلق یک بینی زیبا پرداخت بلکه مناسب ترین بینی، بینی است که با سایر اجزاء صورت هماهنگی داشته باشد. با ایجاد هماهنگی اجزاء صورت، چهره ی فرد جذابیت بیشتری یافته و زیباتر می شود.

قد فرد و اندازه ی صورت

نکته اول اینکه صورت در حقیقت به سه قسمت مساوی تقسیم می شود که از خط رویش مو تا ناحیه فرورفتگی بین پیشانی و بینی (گلابلا) از ناحیه گلابلا تا ناحیه زیر محل اتصال بینی به لب و از این ناحیه تا ناحیه زیر چانه است که باید به صورت مساوی باشد در برخی افراد که عمق ناحیه فرورفتگی بین پیشانی و بینی زیاد می باشد طول بینی درازتر می باشد که باید توجه کرد و در افراد با قد بلند و صورت بزرگ نباید این فرورفتگی را زیاد کرد و برعکس در موارد قد کوتاه و صورت کوچک این فرورفتگی باید بیشتر شود تا بینی کوچکتر به نظر برسد (این عمق باید بین mm 14-11باشد).

قدرت ترمیم و التیام نسوج

اگر چه که مهارت جراح یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار در نتایج عمل جراحی بینی می باشد، اما نباید فراموش کرد که قدرت ترمیم و التیام نسوج در هر فرد نیز می تواند نقش مهمی در نتیجه نهایی جراحی و مدت زمان لازم برای رسیدن به فرم ایده آل و دلخواه داشته باشد. علاوه بر آن میزان انعطاف پذیری و الاستیسیته پوست نیز از عوامل تاثیر گذار در این زمینه می باشد. زیرا پس از اینکه جراح، پوست را از روی ساختمان استخوانی-غضروفی بلند می کند و تغییرات لازم را بر روی غضروف و استخوان اعمال می کند، بر روی پوست تقریبا کار خاصی انجام نمیشود و این لایه بر حسب میزان الاستیسیته خود نسبت به تغییرات استخوان و غضروف واکنش نشان میدهد و بر روی ساختمان استخوانی-غضروفی می خوابد و نهایتا فرم میگیرد.

فاکتور اصلی و تعیین کننده در نتیجه جراحی بینی همین میزان الاستیسیته پوست است. پوست غیر الاستیک در بینی گوشتی به کاهش حجم کمتر پاسخ میدهد ولی پوست خوب و انعطاف پذیر و جوان و با خاصیت الاستیسیته خوب -در یک بینی استخوانی- قدرت مانور زیادی برای اعمال تغییرات مختلف به جراح میدهد. بنابراین خصوصیات هر فرد نیز می تواند در نتیجه ی جراحی و مدت زمانی که طول می کشد تا بینی به فرم اصلی خود برسد مؤثر باشد. همچنین انتظار این که پس از برداشتن پانسمان‌ها و اسپلینت، بینی فرم دلخواه را داشته باشد، غیر واقعی است. در روزهای اول ممکن است اطراف چشم کبود باشد و یا تورم در اطراف بینی و چشم دیده شود ولی تا ماه‌ها تورم در خود بینی و به خصوص نوک آن وجود دارد. بنابراین زمانی در حدود یکسال باید بگذرد تا فرم نهایی بینی مشخص شود.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =