تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی زیبایی / ساده ترین روش درمان قطعی لب شکری
۵ دقیقه

ساده ترین روش درمان قطعی لب شکری

آنچه می خوانید...

شکاف کام و لب چیست؟

شکاف لب یا لب شکری (cleft lip) به وضعیتی اشاره دارد که در آن یک شکاف و یک فضای باز در طول لب وجود داشته باشد. این شکاف می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد به طوری که لب فوقانی و بینی را به هم وصل کند. شکاف کام (cleft palate) نیز هنگامی رخ می‌دهد که سقف دهان در حین رشد اولیه جنین در داخل رحم مادر، به درستی بسته نشود. کام از دو قسمت به نام های کام سخت و کام نرم تشکیل شده است. که هر یک از آنها قابلیت شکاف برداشتن دارد.

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا، لب شکری و شکاف کام نیز به عنوان نوعی نقص مادرزادی مربوط به دهان و دندان شناخته میشود که سالانه بیش از ۷۰۰۰ نوزاد با این وضعیت در آمریکا متولد می‌شوند.

علایم لب شکری کودکان

با علائمی که دیده می شود معمولاً شکاف کام و لب شکری بلافاصله بعد از تولد قابل تشخیص است. شکاف کام و لب شکری می تواند به شکل زیر باشد:

یک شکاف در لب و سقف دهان که بر یک یا هر دو طرف صورت تاثیر می گذارد.
یک شکاف در لب که به نظر می رسد فقط یک شکاف کوچک در لب و یا از روی لب فوقانی و سقف دهان به پایین بینی کشیده می شود.
یک شکاف در سقف دهان که بر ظاهر چهره تاثیری ندارد.
نوع کم تر شایع، شکاف فقط در ماهیچه های نرم سقف دهان رخ می دهد که در پشت هستند و توسط آستر دهان پوشانده شده اند. این نوع شکاف اغلب در هنگام تولد جلب توجه نمی کند و ممکن است تا زمانی که علائم رشد نکنند، تشخیص داده نشود.

دیگر علائم این بیماری شامل:

سختی در خوردن شیر و غذا.
سختی در قورت دادن، با این پتانسیل که مایعات و یا مواد غذایی از بینی بیرون می آیند
صدای تو دماغی
عفونت های مزمن گوش

اگر شما سابقه خانوادگی شکاف کام و لب شکری دارید، پیش از باردار شدن به پزشک خود بگویید.

علل شکاف کام و لب

علت شکاف کام و لب هنوز به طور دقیق مشخص نیست. اما پزشکان معتقدند که این نقص به دلیل تاثیرات عوامل ژنتیکی و محیطی رخ می دهد. اگر یک یا هر دو والدین ژن ناقص مربوط به ایجاد این نقص را حمل کنند احتمالا فرزندشان نیز دچار این نقص خواهد شد.

علاوه بر عوامل ژنتیکی، محققان معتقدند که انجام برخی از کارها در طی دوره بارداری میتواند در به وجود آمدن شکاف لب و شکاف کام در جنین تاثیر داشته باشد. برای مثال موراد زیر میتوانند باعث بروز چنین نقصی شوند:

سیگار کشیدن
نوشیدن الکل
سوء مصرف مواد مخدر
دیابتی بودن
عدم دریافت ویتامین های ضروری پیش از بارداری مثل اسید فولیک
شکاف می تواند به عنوان یک نقص جداگانه هنگام تولد یا به عنوان بخشی از یک سندرم ژنتیکی بزرگتر و جدیتر مانند سندرم وان-در-وود یا سندروم ولوکاردیوفاسیال رخ دهد که هر دو اختلال ناهنجاری ژنتیکی هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

شکاف کام و لب شکری معمولاً در هنگام تولد مشاهده می شود و ممکن است پزشک در آن زمان بتواند شروع به ایجاد هماهنگی کند. اگر کودک علائم و نشانه های شکاف کام و لب شکری را نشان دهد، باید با پزشک کودکتان ملاقات کنید.

عوامل خطر لب شکری کودکان

عوامل متعددی می توانند احتمال ایجاد شکاف کام و لب شکری را افزایش دهند، از جمله:

سابقه خانوادگی:

والدین با سابقه خانوادگی شکاف کام و لب شکری، خطر بالاتری را به کودک خود منتقل می کنند.

دیابتی ها:

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه زنانی که قبل از بارداری مبتلا به دیابت بوده اند، ممکن است ریسک ابتلا به بچه دار شدن با شکاف کام و لب شکری را داشته باشند.

کودکان با شکاف کام در معرض خطر توسعه مایع گوش میانی و از دست دادن شنوایی هستند.

درمان

درمان این نواقص بستگی به سطح و شدت شکاف لب یا کام کودک شما دارد. پروسه درمانی اغلب به منظور بستن شکاف ایجاد شده و بازسازی صورت و کام کودک خواهد بود. برای این منظور ممکن است در چندین نوبت بر روی بیمار عمل جراحی زیبایی صورت بگیرید.

در طی پروسه درمان جراحی تیمی از متخصصان ممکن است با شما و فرزند شما همکاری کنند. به عنوان مثال، اگر فرزند شما به دلیل شکاف در گفتار مشکل دارد، ممکن است با یک گفتاردرمان کار کند. تیم فرزند شما ممکن است شامل یک جراح پلاستیک، جراح دهان و دندان و یا یک متخصص ارتودنسی باشد.

عمل جراحی

ایده آل ترین زمان برای انجام جراحی ترمیم شکاف لب و کام بهتر است در سال اول زندگی او باشد. با این حال، ممکن است در دوران نوجوانی فرزندتان به جراحی های اضافی بازسازی و ترمیم نیاز داشته باشد.

عمل جراحی ترمیم شکاف لب

توصیه می شود وقتی که فرزند شما بین ۱۰ هفته تا ۱ سالگی است، برای ترمیم لب شکری او اقدام کنید. اگر فرزند شما شکاف خاصی دارد، پزشک ممکن است بخواهد بطور موقت اقدام به دوختن شکاف کند تا زمانی که یک جراحی ترمیمی اساسی ترتیب دهد.

در حین انجام عمل جراحی ترمیمی لب شکری، کودک شما تحت بیهوشی قرار می گیرد و یک جراح به کمک هر دو لبه جدا شده لب، شکاف را میبندد و باعث عریض تر شدن لب کودک خواهد شد.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =