تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / سوالات رایج جراحی بینی
۱۶ دقیقه

سوالات رایج جراحی بینی

آنچه می خوانید...

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

سوالات متداول

جراحی پلاستیک چیست؟

کلمه پلاستیک که ریشه یونـانی دارد به معنی شکل دادن و جراحی پلاستیک شامل اعمال جراحی است که به منظور تغییر شکل و ترمیم عضو انجام می گیرد بدون اینکه به حالت طبیعـی عضـو صدمه بزند و حتی المقدور آثــار جراحی دیده نمی شود.

چه کسانی کاندید بهتری برای عمل جراحی بینی هستند؟

بهترین کاندیداهای عمل جراحی افرادی هستند که نقایص مشخص داشته و از قبل از انجام جراحی باجراح همکاری کافــی داشته و نسبت به عمل جراحی و نتایج آن توجیه هستند.

آیا وضعیت روحی و روانی فرد در انجام عمل جراحی بینی تاثیر دارد؟

برخی از بیماران پس از عمل، با وجود نتیجه رضایت بخش، به دلیل مشکلات روحی-روانی، وسواس فکری یا شخصیت های متزلزل و بیش از اندازه تأثیر پذیر از دیگران، از نتیجه عمل خود ناراضی اند. داوطلب مناسب جراحی پلاستیک بینی فردی است که از عمل انتظار واقع بینانه ای دارد و برای انجام عمل تحت فشار دیگران نیست و مهمتر آنکه انتظار تغییرات بزرگی را در بهبود روابط فردی و اجتماعی پس از عمل خود ندارد و قوی ترین دلیلش برای انجام جراحی بینی، خشنودی شخص خود باشد.

جراحی بینی چقدر طول می کشد؟

بسته به مشکلات بینی ، بین یک تا سه ساعت ممکن است طول بکشد .

زمان بستری در عمل جراحی بینی (رینوپلاستی) چه مدت است؟

معمولا همان شب بیمار ترخیص می شود و نیاز به گذراندن شب در مرکز درمانی وجود ندارد .اما برخی اوقات بنابر برخی ملاحظات پزشکی و یا در صورت تمایل خود بیمار، روز بعد از عمل مرخص میگردد.

پس از عمل بینی چه مدت استراحت لازم است؟

مدت زمان استراحت در منزل بر حسب بنیه بیمار و گستردگی عمل از ۳ روز تا ۱ هفته متغیر است و انجام فعالیت های شغلی سبک ۴ روز پس از جراحی امکان پذیر است . برای مشاغل سنگین تا دو هفته بهتر است استراحت وجود داشته باشد .

انجام جراحی زیبایی بینی با بیهوشی عمومی مناسب تر است یا با بی حسی موضعی؟

هیچیک بر دیگری برتری ندارد. برخی از پزشکان بیهوشی عمومی و برخی دیگر بیحسی موضعی را ترجیح میدهند. برخی اوقات نیز ملاک تصمیم گیری جراح خواست و تمایل بیمار است. در مواردیکه به علت بیماری زمینه ای بیهوشی عمومی به صلاح بیمار نمیباشد با نظر متخصص بیهوشی رینوپلاستی تحت بی حسی موضعی انجام می پذیرد.

بینی گوشتی و غضروفی به چه نوع بینی اطلاق میگردد و نحوه جراحی آنها چه تفاوتی با هم دارد؟

اگر ضخامت پوست بینی زیاد باشد وغضروف های زیر آن ضعیف باشند ، بینی اصطلاحا گوشتی گفته می شود. بینی گوشتی دارای پوستی ضخیم و اسکلت غضروفی ضعیف میباشد. بواسطه فراوانی غدد مترشحه چربی پوست بینی این افراد ضخیم و چرب میباشد. در این موارد بهتر است با تقویت داربست غضروفی بینی، شکل مناسب به نوک بینی داده شود. بنابراین بسیاری از بینی های گوشتی در حقیقت به جای این که بافت زیاد داشته باشند، از داربست ضعیفی برخوردارند و با تقویت این داربست می توان این عیب را اصلاح نمود. دانش، تجربه و هنر جراح قادر است این تعادل و توازن ظریف را در جهت ایجاد نوک بینی طبیعی و با ثبات ایجاد نماید. اگر پوست بینی نازک و غضروف های زیر آن محکم باشد ، اصطلاحا بینی غضروفی گفته می شود. با توجه به اینکه در تکنیک های فعلی جراحی پلاستیک ، فقط روی غضروف و استخوان تراش داده می شود و روی پوست هیچ اقدامی نمی شود، بینی های غضروفی خیلی بهتر به جراحی پاسخ می دهند و زیباتر میشوند. با اینحال امکان ایجاد تغییرات زیبایی طولانی مدت بر روی بینی گوشتی نیز وجود دارد .

بینی گوشتی چه مشکلی را برای جراحی ایجاد می کند؟

پوست ضخیم بینی بمانند پوشاننده،ساختارغضروف واستخوان را دربرمی گیرد. حال اگراین لایه پوشاننده هرچقدرنازکترباشد ظرافت ساختاررا بیشترنشان می دهد وهرقدرضخیم ترباشد، ظرافت کاهش می یابد وبه همین دلیل مردها که بصورت ذاتی پوست ضخیم تری دارند درمجموع هیچ وقت ظرافت بینی خانمها رادارا نمی شوند .
مشکل بعدی ورم بیشترپوست ضخیم است . پوستهای نازک ظرف ۲ تا ۳ ماه اکثریت ورم خود را ازدست می دهند. پوستهای ضخیم حدود۶ ماه طول می کشد وبعد ازآن نیزباقی مانده تورم ۱ وحتی تا۲ سال طول می کشد. به همین خاطراست که این مراجعه کنندگان باید کاملا” مشاوره شوند تا تحمل وصبوری مناسب ، برای گذراندن دوران نقاهت را داشته باشند.

آیا راهی برای نازک کردن این پوست ضخیم بینی وجود دارد؟

پاسخ این است که متأسفانه تنها جزئی ازعمل بینی را که جراح هیچگونه کنترلی روی آن ندارد ضخامت پوست است وهرگونه دستکاریهای آن نتایج وخیمی دارد. بعضی جراحان سعی می کنند پوست رااز داخل تراشیده وآنرا نازک کنند . ولی جراح به جزبرداشتن بافتهای شل مثل چربی حق صدمه زدن به پوست را ندارد چراکه باعث زخمی شدن وازبین رفتن کیفیت پوست می گردد.
شاید مهمترین نکته برای کاهش مشکل این اشخاص ،زدن چسب بصورت مناسب وحداقل ۲ ماه است باچسب زدن بصورت مناسب باعث شده پوست تحت فشاربه بافتهای غضروفی واستخوانی زیربچسبد وبینی شکل مناسبتری بگیرد.

آیا بزرگی نوک بینی همواره موید بینی گوشتی است؟

خیر. در بسیاری از موارد بزرگی غضروف های سازنده نوک بینی موجب بزرگی نوک بینی است. در اینگونه موارد جراح با به کارگیری تکنیک های مناسب میتواند بزرگی نوک بینی را اصلاح نماید. جراح حاذق با معاینه بینی ابهام شما را در رابطه با گوشتی بودن یا نبودن بینی مرتفع میسازد.

آیا بعد ازمدتی بینی گوشتی افت می کند یا برمی گردد؟

پاسخ این سؤال به شناخت ساختاربینی بستگی دارد. پوست ضخیم وبافتهای نرم تحت جاذبه زمین فشاری را روبه پائین جهت افت بینی ایجاد می کند وهم زمان بینی های گوشتی بصورت ذاتی غضروفهای ضعیفی دارند که باعث می شوند استحکام بینی را کاهش دهد. درصورتیکه بینی های گوشتی با تکنیکهای رایج مورد عمل قرارگیرند افت بینی غیرقابل اجتناب است و عمل بینی های گوشتی قابل برگشت است؛ به همین دلیل با تقویت ساختاربینی توسط تکنیکهای خاص ازاین عارضه جلوگیری می کنیم.

آیا در جراحی بینی حد و مرزی برای کوچک نمودن بینی وجود دارد؟

بطور قطع این حد و مرز وجود دارد. زیرا اولا زیبایی لزوما به معنای کوچکی نیست بلکه زیبایی بینی در گروه تناسب قسمت های مختلف بینی با هم و نیز تناسب کل بینی با قسمت های مختلف بینی با هم و نیز تناسب کل بینی با قسمت های مختلف چهره است. ثانیا کوچک شدن بینی تا حدی مطلوب است که عملکرد تنفسی بینی به مخاطره نیفتد.

در مورد جراحی باز و جراحی بسته کدامیک را ارجح میدانید و تفاوت آنها در چیست؟

در جراحی بسته تمام برشهای جراحی داخل بینی انجام می گیرد و هیچگونه بخیه ای روی پوست بینی وجود ندارد . این روش برای مواردی که اشکالات بینی جزیی باشد ارجح است . در روش باز برش های ظریف زیر بینی وجود دارد که با گذشت ۶ ماه از جراحی چندان قابل رویت نیست . این روش برای تمام انواع بینی قابل استفاده است .

آیا نیاز به انجام جراحی دوم وجود دارد؟

بر طبق آمار در مورد بزرگترین جراحان پلاستیک دنیا ، ۱۰ در صد احتمال نیاز به جراحی دوم وجود دارد ، در مورد بیماران ما آمار از این هم کمتر است ولی به هر حال وجود دارد و اجتناب ناپذیر است. در جراحی دوم اشکالات جزیی باقیمانده از عمل اول اصلاح می شود و اصطلاحا به آن روتوش بینی گفته می شود.

در صورت نیاز به عمل مجدد بینی یا روتوش شما چه زمانی را توصیه می کنید؟

در مواردی که بیمار از عمل زیبایی بینی خود راضی نباشد یا مشکل خاصی مانند برجستگی، فرورفتگی، کجی، بزرگی نوک بینی باشد عمل مجدد توصیه می شود و بهترین زمان آن ۶ ماه تا یک سال بعد از عمل اول است.

آیا برش کناره های بینی لازم است؟

ازنظرتکنیکی برای انجام عمل جراحی بینی نیازی به برش پره های آن نیست ولی درانتهای عمل جراحی هنگامیکه عمل خاتمه یافت معمولاً بینی ها درقسمت پره ها پهن ترمی گردند که جراحان برای کاهش این پهنا، کناره های بینی را برش داده پره ها را کوچک می کنند این که مقداربرداشت ازپره های بینی چه مقدارباشد بسته به نظرجراح وبیماردارد.

آیا آثار برش جراحی بینی بعد از عمل قابل رؤیت است؟

خیر. برش جلوی بینی به روش W انجام شده و قابل رؤیت نخواهد بود. در صورت لزوم برش­های پره­ های بینی درست در چین محل اتصال پره ­ها به صورت، داده شده، و لذا اصلاً قابل رؤیت نخواهند بود.

آیا با لیزر هم جراحی زیبایی بینی انجام می شود؟

در حال حاضر امکان جراحی زیبایی بینی با لیزر وجود ندارد ولی به خاطر جذابیت موضوع برای عموم، ممکن است این مساله مورد استفاده تبلیغاتی قرار گیرد . لازم به ذکر است که فقط انجام برش های جراحی با لیزر امکان پذیر است که بدلیل وجود برشهای کوچک در راینوپلاستی کاربرد لیزر جایگاهی ندارد.

نقش اندوسکوپی در جراحی زیبایی بینی چیست؟

اندوسکوپی بینی با فراهم کردن دید عالی، دسترسی به قسمت های عمقی تر جهت رفع مشکلات داخلی بینی را تسهیل می کند.

آیا میتوان همزمان با عمل جراحی بینی (رینوپلاستی) اقدام به اصلاح انحراف سپتوم و گرفتگی بینی نمود؟

بلی. طی عمل سپتورینوپلاستی مشکل تنفسی بیمار همزمان با ظاهر بینی اصلاح می گردد.

آیا امکان جراحی همزمان پولیپ بینی با جراحی زیبایی آن وجود دارد؟

پولیپ در حقیقت رشد بیشتر از حد مخاط داخل بینی است که معمولا در پاسخ به مواجهه با آلرژن ها یا همان مواد حساسیت زا ایجاد می شود و فضای داخل بینی را اشغال می کنند . بدلیل کاهش فضای داخل حفره بینی جریان هوا داخل بینی با مقاومت روبرو می شود و فرد احساس گرفتگی بینی می نماید . این پولیپ ها معمولا فضای داخل بینی و سینوس ها را اشغال می کنند و فرد علاوه بر گرفتگی بینی دچار کاهش حس بویایی، احساس سردرد، پری و فشار در صورت و خلط پشت حلق می باشد. برای رها شدن از پولیپها در صورتیکه درمان دارویی موفق نباشد از جراحی آندوسکوپیک بینی استفاده می شود که درحین آن با استفاده از لنزهای مخصوص وابزار خاص پولیپ های داخل بینی تراشیده شده و خارج می شود. انجام این عمل به همراه جراحی زیبایی بینی امکان پذیر می باشد.

آیا بینی که در اثر جراحی قبلی آسیب­ دیده و بدشکل شده قابل اصلاح است؟

بله. با روش جراحی باز بینی کاملاً در دسترس قرار گرفته و می­توان با پیوندهای لازم قسمت­های آسیب­دیده را اصلاح و بینی را بازسازی و ظاهر و عملکرد بینی و خصوصاً تنفس را به آن بازگرداند.

سن مناسب عمل جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) چیست؟

سن قانونی که فرد می تواند برای خودش تصمیم بگیرد هجده سال است . ولی از لحاظ علمی دخترها از ۱۵ سالگی و پسرها از ۱۷ سالگی می توانند مورد جراحی زیبایی قرار بگیرند به شرط اینکه رضایت والدین وجود داشته باشد . در مورد حد نهایی سن برای راینوپلاستی هم باید گفت که حتی تا ۶۰ سالگی نیز به شرطی که بیماری داخلی وجود نداشته باشد، امکان جراحی وجود دارد. در افراد مسن نیز که بافت های بینی دچار سستی و افتادگی شده اند این عمل موجب جوان تر به نظر رسیدن وبهبود تنفس می شود.[/vc_column_text][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjI0ODU3MzUyNTg2NyUyMiUzRSUzQ3NjcmlwdCUyMHR5cGUlM0QlMjJ0ZXh0JTJGSmF2YVNjcmlwdCUyMiUyMHNyYyUzRCUyMmh0dHBzJTNBJTJGJTJGd3d3LmFwYXJhdC5jb20lMkZlbWJlZCUyRjZnWTFzJTNGZGF0YSU1QnJuZGRpdiU1RCUzRDQ4NTczNTI1ODY3JTI2ZGF0YSU1QnJlc3BvbnNpdmUlNUQlM0R5ZXMlMjIlM0UlM0MlMkZzY3JpcHQlM0UlM0MlMkZkaXYlM0U=[/vc_raw_html][vc_column_text]

آیا کجی وانحراف ظاهری بینی همواره بطور رضایت بخش قابل اصلاح است؟

خیر،بسته به محل انحراف،شدت اختلال یامادر زادی بودن یاسابقه ضربه به بینی، ممکن است انحراف ظاهر بینی کاملا اصلاح نشود به علاوه درمورد افرادی که صورت غیر قرینه دارند یک بینی صاف پس از عمل ممکن است هنوز کج به نظر برسد.

انجام عمل رینوپلاستی را در بیمارستان مناسب میدانید یا در مراکز جراحی محدود؟

تفاوت عمده ای از این حیث وجود ندارد و تنها موضوع مهم این است که این عمل حتما باید در شرایط استاندارد یک جراحی کامل انجام شود.

میزان کبودی صورت بدنبال عمل رینوپلاستی چقدر است و بهبودی آن چه مدت طول میکشد؟

امروزه با پیدایش داروها و تکنیک های جدید بیهوشی و روش های نوین جراحی خوشبختانه کبودی صورت بدنبال این عمل کاهش چشمگیری یافته است. کبودی ظرف مدت ۷ تا ۱۰ روز برطرف میگردد.

میزان درد بیمار پس از عمل جراحی بینی (رینوپلاستی) چقدر است؟

معمولا پس از عمل بیماران درد ندارند. موارد نادر درد عمل بینی را نیز می توان بخوبی با استامینوفن کنترل کرد.

چه مدت پس از عمل اسپلینت از روی بینی برداشته می شود؟

این زمان معمولا از ۵ روز تا ۱۰ روز متغیر است. اما به طور متوسط ۱ هفته بعد اقدام به برداشتن اسپلینت از روی بینی می گردد.

آیا الزاما تمامی بیماران نیازمند تامپون داخل بینی می باشند؟

خیر. در بسیاری از موارد نیازی به تامپون نیست. امروزه بسیاری از جراحان صفحات سیلیکونی را جایگزین تامپون کرده اند. مزیت این روش باز بودن بینی و امکان تنفس از طریق بینی از همان ابتدا می باشد. مزیت دیگر این صفحات ثابت ماندن سپتوم بینی در وضعیت اصلاح شده است. در واقع با این روش احتمال بازگشت سپتوم به وضعیت منحرف قبل از عمل را به حداقل ممکن میرسانیم. البته گذاشتن یک پانسمان بعد از جراحی بینی به مدت ۲۴ ساعت داخل بینی باعث می شود تا میزان خونریزی و ورم داخل بینی کمتر شود ولی در صورت درخواست بیمار می شود که از این پانسمان استفاده نکرد و نیاز قطعی وجود ندارد.

آیا مدت زمان معینی برای چسب بینی وجود دارد؟

خیر. بر حسب شرایط این زمان متغیر است. افرادی که دارای پوست ضخیم تری هستند معمولا مدت زمان بیشتری به چسب نیاز دارند. به طور متوسط این زمان ۴ الی ۶ هفته میباشد. در این مدت هفته ای ۱ یا ۲ بار چسب بینی تعویض می گردد. لازم به ذکر است که بر خلاف ذهنیت عموم مردم استفاده طولانی مدت از چسب همواره به نتایج دلخواه منتهی نمی شود.

آیا تنفس بعد از عمل بینی مشکل تر می شود؟

معمولا به مدت یک ماه بعد از عمل ممکن است تا حدودی گرفتگی بینی وجود داشته باشد که بدلیل وجود ترشحات یا ورم بافت های داخل بینی است . ولی این مساله موقتی است و تنفس به حالت عادی یا بهتر از قبل از عمل بر می گردد .

آیا بر روی بینی که دچار مشکلات تنفسی از راه بینی است، می توان جراحی زیبایی بینی انجام داد؟

در صورتی که پیش از جراحی، در حین عمل و پس از جراحی، تمامی شرایط لازم برای حفظ سلامت بینی از نظر تنفسی مورد توجه قرار گیرد، می توان حتی دراین حالات اقدام به جراحی بینی نمود. البته در این حالت جراح با مشکلات زیادی درعمل مواجه است که با تسلط خود بر مشکلات داخل بینی باید بتواند بر آنها فائق آید.

چه مدت پس از عمل می توان درمورد نتیجه آن قضاوت کرد؟

دست کم دو سال برای اظهار نظر نهایی درمورد نتیجه عمل باید صبر کرد. بسیاری از بیماران چند هفته پس از عمل در حالیکه هنوز ورم بینی بطور کامل فروکش نکرده است با نگاهی موشکافانه در جلوی آینه ساعتها به نظاره بینی خود می نشینند. این نگاه موشکافانه که تنها به بینی معطوف بوده و به سایر اعضا صورت توجهی ندارد، موجب می شود که از یک سو بسیاری از عدم تقارنهای طبیعی، به صورت عیب جلوه کند و از سویی دیگر زیبایی و تناسب ایجاد شده بینی با دیگر اجزای صورت، تحت الشعاع نگاه محدود به بینی قرار گیرد.

اگر بعد از عمل سؤال یا مشکلی داشتید چه باید بکنید؟

می توانید در اولین ویزیت بعد از عمل با جراح خود صحبت کنید. در موارد ضروری که به پزشک خود دسترسی ندارید، می توانید از طریق شماره تلفنی که در اختیار شما گذاشته خواهد شد مشکل خود را مطرح کنید.

آیا اقدام به جراحی زیبایی بینی کار نادرستی است؟ چرا برخی افراد نظر بدی نسبت به این عمل دارند؟

در مواردی که بینی شخص به وضوح نازیبا، بدشکل و یا دارای شکستگی و انحراف شدید و یا اختلال تنفسی باشد به شرط اینکه آگاهانه و با انتخاب صحیح جراح با تجربه کافی صورت پذیرد می­تواند بسیار مفید باشد. مواردی که منجر به عوارض می­شوند عمدتاً توسط افراد غیر متخصص انجام می­شوند لذا مهمترین قسمت در انجام عمل جراحی بینی انتخاب آگاهانه­ جراح ماهر می­باشد.

عوارض عمل جراحی بینی (رینوپلاستی) چیست؟

عمل جراحی زیبایی بینی (راینوپلاستی) مانند هر عمل دیگری می تواند عوارضی داشته باشد. به طور کلی ۸ تا ۱۵ درصد از کسانی که جراحی زیبائی بینی انجام می دهند رضایت کامل کسب نمی کنند و ناراضی هستند و این موضوع مهمترین عارضه عمل زیبائی بینی است.عوارض دیگر عبارتند از: چسبندگیهای داخل بینی و مشکلات تنفسی، بد شکلی پشت بینی و زینی شدن آن، نامنظمی خلف بینی، برداشت بیش از حد نوک بینی و غیر قرینه شدن آن.

چند درصد افرادی که عمل رینوپلاستی انجام می دهند از عمل اولیه راضی خواهند بود؟

حدود ۹۰% افرادی که عمل جراحی راینوپلاستی توسط جراح آشنا با اصول زیبایی شناسی صورت انجام میشود به نتیجه کاملاً رضایت بخش منجر می شود.

آیا جراحی بینی فقط برای زیبا کردن آن انجام می شود؟

خیر، در مواردی مانند سرطانهای بینی و تومورهای این ناحیه نیزاز تکنیکهای راینوپلاستی برای برداشت تومور و یا خارج کردن ضایعاتی مانند کیست استفاده می شود.

چه موقع توصیه به عمل جراحی پروتز چانه می شود؟ در صورت نیاز باید قبل از عمل بینی انجام شود یا بعد آن؟

در بیمارانی که قرار است عمل جراحی زیبایی بینی انجام شود، در صورت عقب بودن چانه (رتروگناشی) توصیه به پروتز چانه هم می شود که بهتر است قبل و یا همزمان با عمل راینوپلاستی انجام شود .

در بین متخصصین گوش وحلق وبینی ، فوق تخصص جراحی پلاستیک کدامیک برای جراحی زیبایی بینی ارجح می باشند؟

در حال حاضر در تمام دنیا هر یک از سه گروه فوق، خود را برای این عمل ارجح می دانند . ولی واقعیت این است که هر سه گروه دوره های جراحی زیبایی بینی را گذرانده اند و قادر به انجام این جراحی هستند . با اینحال توانایی علمی وفنی پزشکان با هم متفاوت است و در بین هر سه گروه پزشکان صاحب سبک ولایق در جراحی بینی وجود دارد و انتخاب به عهده بیماران می باشد.

آیا شما فصل خاصی از سال را برای عمل جراحی بینی (رینوپلاستی) توصیه میکنید؟

خیر. سرما و گرمای هوا در نتیجه عمل رینوپلاستی بی تاثیر است.

آیا بیماران بعد از عمل جراحی بینی می توانند ورزش کنند؟

تا یک ماه اول بعد عمل زیبایی بینی از ورزشهای سنگین بایستی اجتناب شود اما نرمش و ورزشهای سبک بعد از هفته اول ممکن است. شنا کردن بایستی تا یک ماه بعد از عمل به تعویق بیافتد.

آیا مصرف آناناس تورم پس از عمل رینوپلاستی را کاهش می دهد؟

بلی. آناناس تازه و نه کمپوت آن حاوی آنزیم بروملین است که روند کاهش تورم را سرعت می بخشد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 7 =