تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی گوش / شکستگی لاله گوش
۴ دقیقه

شکستگی لاله گوش

آنچه می خوانید...

شکستگی لاله گوش

یکی از صدماتی که ممکن است به لاله گوش وارد شود ، ضربه هایی است که ممکن است باعث شکسته شدن لاله گوش شوند. البته این یک اصطلاح است و در واقع درون لاله گوش هیچ استخوانی وجود ندارد تا بشکند . شکستگی لاله گوش اصطلاحا وقتی بکار می رود که غضروف لاله گوش بر اثر ضربه ، بشکند .

شکستگی لاله گوش بیشتر در کشتی گیرها یا مشت زنان رخ می دهد . معمولا وقتی لاله گوشی شکست اگر به موقع به پزشک مراجعه نشود پس از مدتی یک بافت اضافی در محل شکستگی ایجاد می شود که شکل ظاهری لاله گوش را تغییر می دهد .

علل

شکستگی لاله گوش باعث خونریزی زیر پوستی میشود یعنی در نقطه ای که غضروف لاله گوش شکسته ، بین پوست و غضروف ، خون جمع شده و اگر این خون به موقع تخلیه نشود پس از مدتی ، تغییر بافتی پیدا کرده و شکل لاله گوش را تغییر می دهد . آنوقت ما به این لاله تغییر شکل پیدا کرده می گوییم :

چیزی که یک کشتی گیر باید درباره شکستگی لاله گوش بداند این است که حداکثر تا ۱۲ ساعت فرصت دارد که پس از شکسته شدن لاله گوش به پزشک مراجعه کند تا خون را از زیر پوست لاله خارج کند ( هرچه زودتر ، بهتر . چون هرچه زمان بیشتری میگذرد خون بیشتر حالت لختگی پیدا می کند ) . لاله ای که در اثر شکستگی تغییر شکل پیدا کرده و گوش گل کلمی تبدیل شده را میتوان با جراحی زیبایی گوش ترمیم کرد اما هزینه به مراتب بیشتری دارد .

نکته :

۱-اصلا لاله گوش در عمل شنیدن نقشی ندارد . خواه لاله گوش شما سالم باشد یا گل کلمی یا حتی اگر اصلا لاله گوش نداشته باشید ! نباید مشکلی در شنیدن بوجود بیاید . اما اگر در شنیدن صداها مشکلی دارید باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است ضربه ای که به لاله گوشتان وارد شده به قدری شدید بوده که به بخشهای داخلی و حساستر گوشتان هم آسیب رسانده .

گروهی که شکستگی لاله گوش را عمدی می دانند و شاهد خود را، سالم بودن گوش بعضی از کشتی گیران و به خصوص کشتی گیران خارجی می دانند و اعتقاد دارند که، گوش گل کلمی مخصوص افراد خاصی است !

شکستگی لاله گوش در کشتی گیران

حتما تا به حال توجه کرده اید که همیشه می توان یک کشتی گیر را بین هزاران ورزشکار تشخیص داد و البته حتما باز هم می دانید که این تمایز نه به خاطر هیکل عضلانی و پیچ در پیچ، بلکه به خاطر گوش های گل کلمی و پیچ در پیچ آنها در اثر شکستگی لاله گوش است!

در مورد این گوش های گل کلمی داستان های زیادی شنیده ایم؛ مثلا اینکه شکستگی لاله گوش نوعی معرفی نامه یا شناسنامه کشتی گیر بودن است و بعضی کشتی گیران برای اعلام نوع ورزشی که انجام می دهند، عمدا گوش های خود را می شکنند .

البته بهانه بعضی از کشتی گیران هم برای انجام شکستگی لاله گوش عمدی، درد زیادی است که شکستن گوش هنگام تمرینات یا مسابقات ایجاد می کند. این دسته، گوش خود را می شکنند تا هنگام مسابقه مشکلی ایجاد نکند.

فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران ضمن شایعات خواندن این داستان ها و ادعاها در این باره می گوید: شکستگی لاله گوش اتفاقی است که هنگام تمرین و مسابقه برای اکثر کشتی گیران می افتد. هنگام زیرگیری و سرشاخ شدن، گاهی فشار یا ضرباتی به گوش وارد می شود که باعث به اصطلاح شکستگی لاله گوش و ایجاد حالت گل کلمی می شود.

گوش بعضی کشتی گیران نرم تر بوده و انعطاف پذیری بیشتری دارد و به همین علت خیلی کمتر بر اثر ضربه یا فشار شکسته می شود و از طرفی شکستگی لاله گوش در زمان مناسب خود قابل درمان بوده و ایجاد فرم گل کلمی بر اثر شکستگی های متوالی و پشت سر گوش هم ایجاد می شود. هرچه کشتی گیر تمرینات بیشتری داشته باشد، تغییر شکل گوش ناشی از شکستگی لاله گوش بیشتر و شدیدتر خواهد بود.

جلوگیری

و تنها راه جلوگیری از بروز شکستگی لاله گوش را استفاده از گوشبندهای خاص عنوان کرد که درصورتی که مانعی برای تمرین ایجاد نکرده و به طرفین آسیب نرساند، قابل استفاده است. البته تا به حال مشاهده نشده است که در مسابقات جهانی یا بین المللی از این وسیله استفاده شده باشد.

برای مطالعه ” جراحی زیبایی گوش در تهران” کلیک کنید .

 

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

2 پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =