تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / ضرورت انجام جراحی بینی در افراد مبتلا به تنگی نفس
۶ دقیقه

ضرورت انجام جراحی بینی در افراد مبتلا به تنگی نفس

آنچه می خوانید...

کارشناسان هشدار می‌دهند که فقط در کسانی که انحراف بینی باعث گرفتگی بینی، سینوزیت‌های مکرر و تنگی نفس باشد، باید جراحی انجام شود. به‌طوری که جراح پلاستیک بینی با تایید این امر اظهار دارند: انحراف بینی را می‌توان به ۲ شکل اعم از انحراف در بینی خارجی و بینی داخلی عنوان کرد که آنچه ما به‌عنوان انحراف بینی مطرح می‌کنیم، در حقیقت انحراف تیغه میانی بینی است.

بینی خارجی هم دارای انحرافاتی است که این انحرافات، انحراف بینی تلقی نمی‌شود و این مشکل جزء کارهای جراحی پلاستیک محسوب می‌شود.

ولی در این میان رئیس مرکز تحقیقات راینولوژی و متخصص گوش و حلق و بینی یکی از مهم‌ترین مشکلات داخل بینی که در جراحی‌های پلاستیک و زیبایی بینی فراروی جراحان بینی است را انحراف تیغه بینی می‌داند و معتقد است: در بسیاری از بیماران، انحراف بیرونی بینی با درجات مختلفی از انحراف تیغه داخلی بینی همراه است.

درصورتی که بیماری برای جراحی زیبایی بینی مراجعه نماید و مبتلا به پولیپ بینی باشد، ابتدا باید درمان پولیپ بینی برای او صورت گیرد و بعد جراحی پلاستیک بینی انجام شود.

هر انحرافی نیاز به اصلاح دارد

با این حال در تعدادی از بیماران، بدون هیچ انحرافی در ظاهر بینی، تیغه داخلی بینی دچار انحراف شدید است و این نوع از انحراف‌ها فقط با معاینه دقیق داخل بینی قابل تشخیص است.

گاهی این بیماران از شنیدن اینکه در داخل بینی دارای تیغه بینی به‌شدت منحرف هستند، متعجب می‌شوند ولی باید دانست که انحراف داخل و ظاهر بینی لزوماً با هم موازی نیستند.

با انجام اعمال جراحی، انحراف تیغه میانی بینی در داخل بینی را می‌توان برطرف کرد اما انحرافات ظاهری را نمی‌توان رفع کرد، بعضی از بیماران فکر می‌کنند که اگر تیغه میانی بینی‌شان اصلاح شود، مسائل ظاهری بینی هم اصلاح خواهد شد که باید برای اصلاح این تفکر، جراح قبل از اعمال جراحی بیمار را از این مسئله مطلع کند.

زمانی انحراف بینی نیاز به عمل ندارد که با وجود انحراف بینی مشکلات تنفسی برای فرد ایجاد نشده و باعث اختلال در نفس کشیدن آن نشود.

اگر فردی به جز جراحی انحراف بینی قصد جراحی زیبایی بینی را نیز دارد بهتر است این دو جراحی را همزمان با هم انجام دهد.
به هر حال به گفته کارشناسان انحراف تیغه بینی در هر دو دسته یاد شده نیاز به اصلاح حین جراحی دارد؛

به‌طوری‌که ابتدای جراحی، قبل از شروع اقدامات مربوط به زیبایی و تغییر شکل ظاهری بینی، لازم است جراح بینی تمام تلاش خود را مصروف رفع انحراف تیغه بینی و باز نمودن راه تنفس نماید و پس از اطمینان از برقراری راه طبیعی تنفس، به قسمت دوم عمل جراحی که اصلاح ساختار ظاهری بینی با ایجاد تناسب در قسمت‌های مختلف بینی و صورت است، بپردازد.

این در حالی است که درصورتی‌که اصلاح تیغه داخلی بینی صورت نگیرد، پس از عمل، بیمار با مشکلات تنفسی از راه بینی مواجه خواهد شد.

جراحی بینی در افراد مبتلا به تنگی نفس

با این اوصاف مشکل شایع دیگر داخل بینی، رشد بیش از حد شاخک‌های داخل بینی است. در هر فرد به‌طور طبیعی، در هر سمت بینی ۳ برآمدگی استخوانی در داخل بینی وجود دارد که در فارسی شاخک و در اصطلاح پزشکی توربینیت‌بینی نامیده می‌شوند.

هوای تنفسی حین عبور از راه بینی، از لابه‌لای این برآمدگی‌ها عبور کرده و اعمال مختلف بینی مانند تصفیه، مرطوب‌سازی‌ و گرم کردن هوا روی آن انجام می‌شود. بنابر علل مختلف، ممکن است این شاخک‌های داخل بینی بیش از اندازه رشد کنند و موجب تنگ نمودن راه هوایی داخل بینی شوند.

به گفته متخصصان گوش و حلق و بینی درصورتی‌که رشد بیش از حد این شاخک‌ها با درمان‌های دارویی قابل معالجه نباشد و مشکلات تنفسی برای بیمار ایجاد نموده باشد، با روش‌های مختلف جراحی می‌توان از اندازه آنها کاست.

در گذشته روش‌های جراحی شامل برداشتن تمام یا قسمت زیادی از این شاخک‌ها بوده است که اینگونه اعمال جراحی با عوارض مختلفی همراه بوده ولی با پیشرفت‌های صورت گرفته در جراحی بینی، بدون برداشتن و یا دادن برش روی شاخک‌ها، کاهش حجم آنها با استفاده از روش‌های نوین امکان پذیر شده است.

به‌عنوان مثال، با وارد کردن امواج رادیویی با فرکانس چند مگاهرتز به داخل شاخک‌ها، یا با وارد نمودن فیبرهای بسیار ظریف لیزری به داخل آنها، تغییرات بافتی در داخل بافت شاخک‌ها رخ می‌دهد که در درازمدت منجر به کوچک شدن آنها می‌شود.

بافت‌های اضافی متورم

اما مشکل شایع سوم که موجب اشکال در تنفس قبل و بعد از جراحی بینی می‌شود، وجود پولیپ‌های بینی است. پولیپ‌های بینی بافت‌های اضافی متورم و برخاسته از داخل سینوس‌ها هستند که کم‌کم رشد کرده و از مجرای سینوس وارد فضای بینی شده و راه تنفسی را مسدود می‌کنند.

به عقیده کارشناسان درصورتی‌که بیماری برای جراحی زیبایی بینی مراجعه نماید و مبتلا به پولیپ بینی باشد، ابتدا باید درمان پولیپ بینی برای او صورت گیرد و بعد جراحی پلاستیک بینی انجام شود چرا که انجام جراحی پلاستیک بینی در بیمارانی که مشکل پولیپ‌های بینی در آنان رفع نشده است، موجب تشدید بیماری در آنها می‌شود.

با توجه به منشا اصلی پولیپ‌های بینی که از سینوس‌های اطراف بینی است، و نیز با توجه به اینکه اغلب این بیماران از سینوزیت مزمن زمینه‌ای نیز رنج می‌برند، درمان ریشه‌ای پولیپ‌های بینی بدون درمان سینوزیت مزمن امکان پذیر نیست.

از این‌رو درمان سینوزیت مزمن در این بیماران همزمان با درمان پولیپ‌ها، از طریق جراحی اندوسکوپیک سینوس انجام می‌شود. با توجه به ظرافت و حساسیت بسیار زیاد عمل جراحی اندوسکوپیک سینوس که از دشوارترین جراحی‌ها در بدن از لحاظ تکنیک عمل است، بهتر است در این بیماران، جراحی پلاستیک بینی در مرحله دیگری پس از درمان و بهبودی وضعیت سینوس‌ها صورت گیرد.

نتیجه اینکه به عقیده این متخصص گوش و حلق و بینی از ۳ علت شایع مشکلات تنفسی در بیماران داوطلب جراحی پلاستیک بینی، دو علت آن، یعنی انحراف تیغه بینی و رشد بیش از اندازه شاخک‌های بینی، همزمان با جراحی پلاستیک بینی قابل اصلاح‌اند.

اما علت سوم که شامل پولیپ‌های بینی و سینوزیت مزمن است، بهتر است در مرحله جداگانه‌ای، پیش از انجام جراحی پلاستیک بینی، تحت درمان مناسب قرار گیرد. چون درصورت تشخیص صحیح و دقیق هر کدام از این مشکلات تنفسی، با درمان مناسب، بیمار داوطلب جراحی پلاستیک بینی می‌تواند از رفع مشکل تنفسی و سلامت بینی بعد از جراحی اطمینان داشته باشد.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + شانزده =