تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / عطسه و آبریزش بینی نشانه کرونا نیست
۵ دقیقه

عطسه و آبریزش بینی نشانه کرونا نیست

آنچه می خوانید...

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر عاطفه عابدینی فوق تخصص بیماری‌های ریوی با اشاره به این که کرونا ویروس می‌تواند علایمی نظیر آنفلوانزا یا سرماخوردگی ساده در بیمار ایجاد کند، افزود: سرماخوردگی و آنفلوانزا دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می کنند در حالی که در کروناویروس دستگاه تنفسی تحتانی یعنی خود ریه بیشتر درگیر می‌شود.

وی افزود: آبریزش بینی، درگیری سینوس‌ها و عطسه بیشتر در سرماخوردگی و انفلوانزا دیده می‌شود، اما در کروناویروس کمتر شایع است به گونه‌ای که در کرونا کمتر از پنج درصد موارد آبریزش بینی دارند، البته ممکن است فرد مبتلا به کرونا احساس گرفتگی بینی را داشته باشد.

سیر بیماری کرونا تدریجی است و در عرض یک هفته بروز می کند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معمولا انفلوانزا سیر سریعی داشته و ناگهانی شروع می‌شود ولی سیر کرونا تدریجی است و طی چند روز آغاز می‌شود. به عبارت دیگر معمولا کرونا با سرفه های خشک شروع شده و بعد پیشرفت کرده و با تب همراه می‌شود.

بیماری کروناویروس معمولا خود را در عرض یک هفته و بین ۲ تا ۵ روز به صورت کامل نشان می دهد، یعنی زمان رسیدن کرونا به مرحله حاد طولانی‌تر است، ولی در آنفلوانزا معمولا طی ۴۸ ساعت همه علایم مشخص می‌شود.

عطسه و آبریزش بینی علامت کرونا نیست

علایم شایع کرونا

سرفه های خشک، احساس ناراحتی و درد مبهم در قفسه سینه

عابدینی علایم مشخص و شایع‌تر کرونا ویروس را سرفه های خشک و احساس ناراحتی و درد مبهم در قفسه سینه برشمرد که معمولا در انفلوانزا مشاهده نمی شود.

البته در انفلوانزا سرفه وجود دارد ولی خیلی خشک نیست و در سرماخوردگی ساده نیز اصلا سرفه وجود ندارد. احساس خستگی و عدم شادابی نیز بیشتر در کرونا و انفلوانزا دیده می‌شود ولی در سرماخوردگی ساده وجود ندارد.

عوارض گوارشی در کرونا شایع نیست

این فوق تخصص ریه بی‌اشتهایی در انفلوانزا را بسیار شدیدتر از کروناویروس ذکر کرد و گفت: شکم درد، تهوع و استفراغ نیز در کرونا بسیار غیرشایع بوده و اسهال نیز زیر ۱۰درصد در موارد کرونایی دیده می‌شود. به عبارت دیگر عوارض گوارشی در کروناویروس شایع نیست.

درصورت داشتن علایم شایع کرونا به مراکز درمانی اعلام شده مراجعه کنید.

وی با بیان این که بیمار تیپیک کروناویروس با علایمی نظیر درد مبهم قفسه سینه، تب، سرفه‌های خشک و تنگی نفس تشخیص داده می‌شود، توصیه کرد: اگر فردی این علایم را در خود دید باید برای بررسی‌های بیشتر، عکسبرداری از ریه و اندازه ‌گیری سطح اکسیژن به مراکز درمانی مشخص شده از سوی وزارت بهداشت مراجعه کند.

تنگی نفس شدید را جدی گرفته و حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.

وی تنگی نفس شدید را نشانه‌ای جدی برشمرد و تاکید کرد: بیماران دارای این علامت باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ زیرا بررسی این علامت برای جلوگیری از ایجاد نارسایی تنفسی در بیمار از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته وی بهترین پیشنهاد در سرماخوردگی‌های ویروسی؛ استراحت در منزل، مصرف میوه و سبزیجات تازه و مایعات زیاد به خصوص مایعات گرم و نداشتن استرس است.

درد مبهم قفسه سینه، تب، سرفه‌های خشک و تنگی نفس نشانه کرونا است.

از تجمع غیرضروری در مراکز درمانی پرهیز کنید

وی با بیان این که این روزها در پیک انفلوانزای B نیز قرار داریم و بسیاری از مراجعان مبتلا به آنفلوانزای B هستند، گفت: بیماران دارای علایم خفیف از تجمع در مراکز درمانی پرهیز کرده و خود را در معرض ابتلا قرار ندهند.

عابدینی افزود: توصیه ما این است که مردم پزشک خود باشند؛ زیرا حتی اگر کروناویروس خفیف هم گرفته باشند واقعا نیاز به درمان خاصی ندارد و در این شرایط تنها درمان ‌های حمایتی مانند ضدسرفه، ضد درد و تب بر، استراحت در منزل، مصرف مایعات و رعایت بهداشت کفایت می‌کند.

ویروس پس از ورود به بدن سه ارگان را تحت تاثیر قرار می دهد

وی ضمن تشریح سیر بیماری پس از ورود عفونت ویروسی کرونا به بدن، عنوان کرد: زمانی که عفونت کرونایی از هر راهی از جمله سطوح مخاطی بینی و دهان یا مخاط چشم وارد سیستم جریان خون شود، سه ارگان مهم بدن یعنی ریه، قلب و کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که البته کلیه و قلب در موارد خیلی حاد و شدید متاثر می‌شود.

به گفته وی کرونا ویروس بیشتر ریه یعنی دستگاه تنفسی تحتانی را درگیر می‌ کند. ویروس خود را از طریق جریان خون به سلول‌های ریه رسانده و منجر به شروع یک سری علامت نظیر سرفه خشک و تنگی نفس می‌شود. در بیشتر مواقع حتی اگر ریه درگیر شده و منجر به سرفه‌های خشک در فرد مبتلا شود؛ ممکن است تنگی نفس شدید و افت اکسیژن در بیمار اتفاق نیفتد و نیازی به بستری شدن فرد در بیمارستان نباشد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه با ذکر این مطلب که حدود ۹۰ درصد مبتلایان کرونا نیازی به بستری ندارند، خاطر نشان کرد: کرونا دربرخی افراد به ویژه سالمندان و مبتلایان به بیماری ‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی می‌تواند منجر به نارسایی تنفسی شود و در صورت بروز علایم تنگی نفس شدید باید این افراد به مراکز درمانی اعلام شده مراجعه کنند.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =