تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی پلک / آیا عوارض جراحی پلک خطرناک هستند؟
۹ دقیقه
عوارض-عمل-پلک

آیا عوارض جراحی پلک خطرناک هستند؟

آنچه می خوانید...

یکی از نگرانی های افراد که می خواهند برای رفع افتادگی و مشکلات پلک اقدام به جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی کنند، عوارض جراحی پلک می باشد. باید توجه داشته باشید که برخی عوارض بعد از جراحی پلک طبیعی و موقتی هستند و بعد از گذشت دوران نقاهت از بین می روند. اگر می خواهید نتیجه خوبی از جراحی بگیرید و عوارض عمل را به حداقل برسانید، باید به جراح باتجربه و حاذق مراجعه نمایید.در غیر این صورت ممکن است مشکلات جبران ناپذیزی برای شما ایجاد شود که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید…

عوارض-عمل-پلک

اهمیت جراحی زیبایی پلک

چشم ها بدون شک یکی از عوامل اصلی در زیبایی صورت به شمار می روند. از طرف دیگر چشم های ما یکی از حساس ترین نقاط بدن می باشند که اگر توجه نمایید پوست اطراف آن نیز بسیار نازک است. همین حساسیت بالای چشم و نازک بودن پوست اطراف آن باعث می گردد تا چشم ها در برابر بسیاری از عوامل خارجی همانند تابش اشعه های خورشید، آلودگی هوا، ضربات وارده و… بسیار آسیب پذیر باشد. به همین جهت باید همواره در مراقبت از چشم ها و نواحی اطراف آن نهایت سعی خود را داشته باشیم. بسیاری از افراد به دنبال راه هایی برای زیبا سازی چشم ها و رفع افتادگی پلک خود هستند که در اکثر موارد به جراحی زیبایی پلک روی می آورند.

مشاوره-آنلاین-دکتر-هادی-سرمست

به طور کلی عمل جراحی پلک برای از بین بردن پوست های شل و افتاده ناحیه بالای چشم و به طور کلی به منظور رفع ناهنجاری های اطراف چشم و کمک به زیبایی چشم ها انجام می گیرد. باید بدانید که اهداف نامبرده برای برای جراحی پلک به راحتی و پس از عمل محقق نشده و نیازمند زمان می باشد. البته باید به این نکته توجه نمود که عوارض جراحی پلک با این موضوع در تضاد است.

جراحی زیبایی پلک مانند هر عمل دیگر عوارضی با خود به همراه دارد. اما لازم است قبل از انجام جراحی به خوبی در باره انتخاب جراح تحقیق کنید و مراقبت های بعد از جراحی پلک دستورالعمل هایی که جراح در اختیار شما قرار می دهد را با دقت انجام دهید.

عوارض جراحی پلک چیست؟

همانطور که گفته شد جراحی پلک از دسته عمل های زیبایی و پلاستیک می باشد که در جهت رفع افتادگی پلک ها و زیباسازی نواحی اطراف چشم به کار می رود. جراحان بسیاری بر این باورند که هزینه و مدت زمان لازم برای انجام این عمل در مقایسه با نتایج قابل قبولی که در پی خواهد داشت بسیار ناچیز است.

از طرفی عوارض جراحی پلک نیز مانند هر عمل زیبایی دیگری باید در نظر گرفته شود تا بتوان بعد از انجام عمل به خوبی آن ها را مدیریت نمود. در اکثر موارد معمولا بعد از گذشت یک هفته تا 10 روز بعد از انجام عمل، کشیدن بخیه پلک انجام شده و بخیه های موجود برداشته شده و فرد مورد نظر می تواند فعالیت های روزانه خود را با در نظر گرفتن برخی رفتار های مراقبتی از سر بگیرد.

عوارض-جراحی-پلک

درست است که طول دوران نقاهت این عمل زیاد نیست اما افراد معمولا در همان روز های ابتدایی بعد از عمل با عوارض آن رو به رو خواهند شد. در ادامه به رایج ترین عوارض جراحی پلک خواهیم پرداخت تا شما بیش از پیش با عوارش این عمل آشنا شوید. اگر شما نیز جزو دسته ای افراد هستید که به دنبال انجام این عمل می باشید باید قبل از هر چیز با عوارض جراحی پلک آشنا شوید.

تورم و کبودی در ناحیه اطراف چشم


یکی از مهم ترین و رایج ترین عوارض جراحی پلک که معمولا تمامی افراد با آن رو به رو خواهند شد تورم و کبودی اطراف چشم ها می باشد. تورم موجود در مواردی باعث می شوود که حتی باز و بسته کردن چشم ها نیز به سختی انجام پذیرد. یکی از بهترین راه های موجود برای مقابله با این عارضه استفاده از کمپرس یخ می باشد.

این عارضه از عوارض جراحی پلک به علت جمع شدن مایع چشم ایجاد می شود که منجر به متورم شدن کره چشم می شود و بسیار آزار دهنده است. از طرفی تورم سطح چشم ناشی از جراحی پلک معمولا موقتی بوده و پس از گذشت چند هفته به طور کامل رفع می شود. اگر این عارضه در مدت طولانی رفع نشده و باقی ماند باید حتما به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

ایجاد کبودی نیز یکی دیگر از عوارض جراحی پلک می باشد که در بسیاری از موارد ممکن است تا گونه های فرد و همچنین تا بخش هایی از پیشانی سرایت نماید. معمولا کبودی و تورم ایجاد شده در یک هفته تا 10 روز اول بعد از عمل در مقیاس بالایی وجود داشته و رفته رفته کمتر می شود.

درد بعد از عمل


همانند تمامی عمل های جراحی و پلاستیک، یکی از عوارض جراحی پلک احساس درد در روز های ابتدایی بعد از عمل می باشد. درد ایجاد شده در نواحی پلک ها و اطراف چشم به این دلیل است که بافت های پوستی موجود در این قسمت ها به شدت تحریک شده و دستخوش تغییر می شوند. درد بعد از عمل پس از گذشت چند روز رفته رفته از بین می رود.

احساس سوزش و خشکی چشم


یکی دیگر از عوارض جراحی پلک که در برخی موارد در افراد دیده می شود قرمزی، خشکی و احساس سوزش در چشم ها است. از همین رو به منظور مرطوب نگه داشتن چشم ها و رفع این عارضه پزشک معالج قطره های استریل را برای مرطوب نگه داشتن چشم ها تجویز می نماید. دقت داشته باشید که پس از انجام عمل از مالیدن و یا خارش چشم ها خودداری نمایید؛ این امر باعث تحریک بافت های پوستی در این نواحی شده و طول دوران نقاهت جراحی پلک را افزایش می دهد.

اشک ریزی و سختی در پلک زدن


تا این جای کار به برخی از عوارض جراحی پلک اشاره نمودیم. مجموعه این عوارض که شامل تورم و کبودی، احساس درد و همچنین سوزش و خارش چشم ها است منجر می شود تا پلک زدن برای فرد دشوار بوده و فرد از این نظر تحت فشار قرار گیرد. باید بدانید که رفته رفته و با کاهش تورم می توانید همانند سابق چشمان خود را باز و بسته کنید.

اگر عمل جراحی پلک شامل جراحی پلک پایین باشد به علت تحرک حفره اشکی، عارضه اشک ریزی نیز در فرد رخ می دهد که البته این عارضه موقتی بوده و پس از مدتی رفع می شود.

حساسیت به نور و تاری در دید افراد


یکی دیگر از عوارض جراحی پلک که معمولا عارضه ای موقتی بوده و بعد از چند روز از بین می رود ایجاد تاری در دید و حساسیت به نور می باشد. یادتان باشد که در این موارد باید استفاده از تلویزیون و موبایل را تا حد امکان کاهش دهید.

در برخی از موارد که البته بسیار نادر است فرد دچار نابینایی و یا دوبینی موقت می شود که معمولا پس از چند ساعت رفع می شود. در نظر داشته باشید که در روز های ابتدایی بعد از عمل چشم های خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و از عینک های آفتابی استفاده نمایید.

زخم و اسکار، خونریزی و عفونت از محل برش


به جای ماندن جای زخم یا اسکار از بدترین عوارض جراحی پلک است که این مورد به علت برش بد ناحیه مورد نظر و جراحی بد ایجاد می شود. این نکته را در نظر بگیرد که در صورت بروز عفونت حتما به پزشک مراجعه نمایید تا تحت درمان قرار بگیرید.

زخم-و-اسکار-بعد-از-جراحی-پلک

در صورتی که پس از عمل محل مورد نظر خونریزی داشته باشد، پزشک معالج محل زخم را باز کرده تا علت خونریزی را تشخیص داده و آن را رفع نماید. یکی از مواردی که موجب خونریزی بعد از عمل می شود وجود لخته خون است.

برگشتن و افتادگی دوباره پلک


شاید بتوان گفت یکی از غم انگیزترین عوارض جراحی پلک برگشتن پلک به حالت اولیه خود می باشد. این مورد تنها در صورتی رخ می دهد که جراحی صورت گرفته غیر استاندارد بوده و توسط افراد غیر متخصص انجام شود.

این موضوع را در نظر داشته باشید که در هنگام جراحی پلک بالا اگر کوچکترین آسیبی به عظله لیفت کننده پلک وارد شود، افتادگی پلک بعد از عمل رخ خواهد داد.

تیرگی پوست بعد از انجام عمل


ایجاد تیرگی در زیر چشم از عوارض جراحی پلک می باشد که در بسیاری از موارد خیلی شایع نبوده و می توان آن را با لیزر و یا استفاده از پماد ها و کرم های موضعی کاملا رفع نمود. در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از بروز این عارضه بعد از اناجم عمل جراحی پلک تا مدتی زیر نور مستقیم خورشید قرار نگرفته و از عینک های آفتابی بزرگ استفاده نمایید.

باز شدن محل برش


این احتمال وجود دارد که بعد از انجام عمل و پس از کشیدن و باز کردن بخیه های موجود، پوست بخیه خورده به خوبی جوش نخورده باشد و با باز و بسته نمودن پلک ها زخم باز شده و خونریزی اتفاق بیفتد. این عارضه نیز یکی از عوارض جراحی پلک است که برای برطرف نمودن آن پزشک معالج با توجه به وسعت باز شدن زخم از بخیه مجدد و یا از چسب های بخیه استفاده می نماید.

آسیب به کره چشم


همانطور که می دانید نزدیک ترین بافت به کره چشم پلک ها می باشند که در زمان عمل جراحی پلک احتمال آسیب رساندن به کره چشم نیز وجود خواهد داشد. با توجه به حساسیتبالای این بخش از بدن باید در نظر داشته باشید تا به پزشک متخصص و ماهر مراجعه کنید تا عوارض جراحی پلک را به حداقل میزان خود برسانید.

اگر در زمان جراحی پلک فضای داخلی چشم آسیب دیده و دچار خون ریزی گردد و پس از آن نیز فشاری به چشم ها وارد شود می تواند به منجر به نابینایی در فرد گردد.

عدم تقارن و بسته نشدن کامل چشم ها


اگر بافت مورد نیاز از دوطرف پلک به یک اندازه بداشته نشود ممکن است منجر به عرضه دیگری از عوارض جراحی پلک یعنی عدم تقارن گردد. در این مورد بافت ممکن است دچار فرورفتگی و یا شیار در پلک گردد. در این جراحی اگر به مقدار زیادی از پلک برداشته شود باعث می شود که پلک به طور کامل چشم را نپوشاند و منجر به خارش و سوزش در چشم ها گردد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد عمل جراحی پلک یکی از جراحی های پرکاربرد در زیباسازی قسمت های چشم و اطراف آن می باشد که البته عوارضی نیز به همراه دارد. لازم است بدانید که عوارض جراحی پلک دائمی نبوده و معمولا پس از مدتی و با گذشت یک هفته تا 10 روز پس از انجام عمل اکثر عوارض ایجاد شده رفته رفته از بین می روند.

نکته مهمتری که باید به آن توجه نمایید این است که پلک نزدیک ترین بافت به چشم است و برای جلوگیری از آسیب به چشم ها باید از جراحان و متخصصان ماهر در این زمینه استفاده نمایید.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 11 =