تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / تزریق چربی،ژل و بوتاکس / فرم‌دهی و برجسته‌کردن لب‌ها به‌ شیوه تزریق ژل لب
۱۱ دقیقه
فرم‌دهی و برجسته‌کردن لب‌ها به‌ شیوه تزریق ژل لب

فرم‌دهی و برجسته‌کردن لب‌ها به‌ شیوه تزریق ژل لب

آنچه می خوانید...

همانطور‌که می‌دانید لب‌ها از قسمت‌های مهم صورت هستند که تاثیر زیادی در زیبایی افراد دارند. در گذشته یکی از معیارهای زیبایی فرد را داشتن لب‌های کوچک یا به اصطلاح غنچه می‌دانستند، اما امروزه با تغییراتی‌که در مد و زیبایی ایجادشده، هرچه فرم لب‌ها برجسته و حجیم‌تر باشد، بیشتر مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرد. به‌همین‌دلیل برخی از خانم‌ها سعی می‌کنند با روش‌های مختلف، لب‌های خود را حجیم‌تر کنند و حتی نوع آرایش‌کردن آنها نیز به‌گونه‌ای است که لب‌ها را بزرگتر جلوه دهند. انجام این کارها شاید بتواند تا حدودی موثر باشد اما موقتی‌بودن آن چندان باب میل این خانم‌ها نیست و به‌همین‌دلیل به‌دنبال راهی برای خوش‌فرم‌کردن دائمی لب‌های خود هستند. تزریق ژل لب یکی از روش‌های موثر و با دوام مناسب است که امروزه محبوبیت فراوانی در جامعه یافته و تاکنون بیشتر افرادی که از این روش برای فرم‌دادن به لب‌های خود استفاده کرده‌اند رضایت کامل داشته‌اند.

در این مقاله به بررسی این روش خواهیم پرداخت. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتر و کاملتری را دراین‌باره در اختیار شما قرار بدهیم.

تزریق ژل لب مناسب چه افرادی است؟

گفته می‌شود که داشتن لب‌هایی برجسته و زیبا، چهره افراد را شاداب‌تر و جوان‌تر نشان می‌دهد و از این‌رو، در سال‌های اخیر شاهد هستیم که شمار افرادی‌که برای فرم‌دهی و اصلاح برخی عیوب در لب‌های خود به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند، روز‌به‌روز در حال افزایش است. در بسیاری از موارد نیز نتیجه انجام این نوع عمل زیبایی کاملا مورد پسند آنها واقع شده است. معمولا افرادی که متقاضی انجام تزریق ژل لب هستند را می‌توان در گروه‌های زیر دسته‌بندی کرد:

  • افرادی که لب‌های آنها در اثر افزایش سن، نازک شده است.
  • افرادی که دارای لب‌هایی نازک هستند.
  • چهره‌هایی که برای تعادل بیشتر و بهبود فرم لب‌ها، بهتر است لب‌هایی حجیم‌تر داشته باشند.
  • تزریق ژل فقط برای زیبایی بیشتر انجام نشده و در مواردی نیز با هدف برطرف کردن عیوب ظاهری لب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عیوب ممکن است مادرزادی بوده و یا در اثر عوامل مختلفی مثل بیماری و یا تصادف به وجود بیایند.
  • در سایر مواردی که فرد به هر دلیلی از ظاهر لب‌های خود ناراحت است.

انجام فرآیند تزریق ژل لب به چه صورت می‌شود؟

افرادی که پابه‌پای مد حرکت می‌کنند، امروزه از تزریق ژل لب برای حجیم‌سازی و به نوعی زیبایی این قسمت از صورت خود بهره می‌برند. تزریق ژل لب، یکی از روش‌های تزریق فیلر است که برای حجیم‌کردن لب‌ها استفاده می‌شود. معمولا در هریک از روش‌ها، از پرکننده‌های مختلفی برای درشت کردن لب‌ها استفاده می‌کنند. ماده پرکننده برای فرآیند تزریق ژل لب، ژل هیالورونیک اسید است.

فرم‌دهی و برجسته‌کردن لب‌ها به‌ شیوه تزریق ژل لب

در این فرآیند، لب‌ها توسط یک داروی بی‌حسی و به صورت موضعی، بی‌حس ‌شده سپس ضدعفونی می‌شوند. پس از آن نیز توسط سرنگ‌هایی با سوزن‌های فوق‌العاده ظریف، عملیات تزریق ژل لب در نقاط و زوایای تعیین‌شده در نهایت دقت، انجام می‌گیرد. مقدار ژل تزریق‌شده بسته به نیاز لب‌ها دارد و طبق نظر پزشک مشخص می‌شود. همچنین تصمیم‌گیری برای تزریق عمقی یا سطحی نیز با نظر متخصص خواهد بود. کل فرآیند تزریق حدود ده تا پانزده دقیقه به‌طول می‌انجامد و نتیجه عمل نیز بلافاصله بعد از اتمام آن، قابل مشاهده خواهد بود. البته لب‌ها حدود یک‌هفته تا ده روز، ورم دارند و معمولا بعد از این‌مدت، با کاهش ورم، فرم اصلی لب‌ها معلوم می‌شود.

ویژگی‌های ماده پرکننده در تزریق ژل لب

همانطورکه گفتیم پرکننده‌ای که برای تزریق ژل لب مورد استفاده قرار می‌گیرد، ژل هیالورونیک اسید است. این ژل از موادی است که به‌طور طبیعی در بدن وجود داشته و باعث سفت‌شدن و شادابی پوست می‌شود. وجود اسید هیالورونیک باعث حفظ رطوبت پوست و حجیم‌شدن آن شده و به‌عنوان اکسیر جوانی شناخته می‌شود. هرچقدر سن بالاتر می‌رود، تولید این ماده نیز در بدن رو به کاهش رفته و نتایج آن در کل صورت از جمله لب‌ها مشاهده می‌گردد. به همین‌ علت، امروزه در بسیاری از عمل‌های زیبایی، از این ژل برای اصلاح نواقص صورت و تزریق ژل لب، بهره برده می‌شود. این ماده پس از ۶ تا ۱۸ ماه جذب بدن شده و دفع می‌گردد.

همچنین، درصورتی‌که شخصی از نتیجه تزریق لب خود راضی نباشد، می‌تواند با کمک هیالورونیداز، اثر هیالورونیک اسید را در لب‌های خود از بین ببرد. این موضوع کمک خواهد کرد تا اگر چند صباحی دیگر، صنعت مد به سمت دیگری رفت و دوباره داشتن لب‌های کوچک ملاک زیبایی قلمداد شد، فرد راه بازگشت داشته باشد.

بهترین نوع ژل‌ها برای تزریق ژل لب کدامند؟

موضوع مهم در تزریق ژل لب، کیفیت ژل‌های مورد استفاده است. امروزه انواع مختلفی از این ژل در کیلینیک‌ها و مطب‌های مختلف به‌کار برده می‌شود که برخی از آنها از کیفیت لازم برخوردار نبوده و وزارت بهداشت نیز آنها را تایید نمی‌کند. دو نوع از این ژل که اکنون به طور عمده در بازارهای ایران یافت می‌شود، ژل‌های آسیایی و ژل‌های اروپایی هستند که نوع آسیایی معمولا دارای قیمتی بسیار پایین‌تر است.

انتظاراتی‌که از یک ژل باکیفیت می‌رود، حفظ فرم طبیعی لب‌ها و عدم ایجاد عوارض است که برای عمل تزریق لب، اهمیت بسیار زیادی دارد. از این‌رو توصیه می‌شود که اگر قصد انجام این عمل را دارید، سلامت خود را فدای قیمت پایین‌تر نکنید و با تهیه ژل‌های مرغوب، علاوه بر موفقیت در حجیم‌سازی لب‌ها، سلامت خود را نیز تضمین نمائید. بهترین ژل‌هایی که اکنون در بازار هستند شامل؛ ژل ژوویدرم ساخت امریکا، ژل آلیاکسین ساخت ایتالیا، Stylage ساخت فرانسه و Teosyal ساخت سوئیس است که نتیجه استفاده از این نوع ژل‌های هیالورنیک اسید، لب‌هایی است که بسیار طبیعی به نظر می‌رسند.

فرم‌دهی و برجسته‌کردن لب‌ها به‌ شیوه تزریق ژل لب

مزایای استفاده از تزریق ژل برای فرم‌دهی لب‌ها

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، در حال حاضر، تزریق ژل لب یکی از روش‌های پرطرفدار در فرم‌دهی لب‌ها محسوب می‌شود که همه ساله افرادی زیادی خواهان انجام آن هستند. بخشی از علل این استقبال، مربوط به مزایای فراوان این روش است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • سادگی و سرعت: حجیم‌کردن لب‌ها به‌وسیله تزریق ژل لب، روشی کاملا ساده و سریع است که در کمترین زمان ممکن نتایج مطلوبی خواهد داشت. معمولا تزریق لب طی یک‌جلسه ۱۵ دقیقه‌ای و به‌صورت سرپایی صورت می‌گیرد.
  • کمترین عوارض: این‌روش در مقایسه با سایر عمل‌های زیبایی لب، عوارض کمتری داشته و از آنجایی‌که جزء روش‌هایی شناخته می‌شود که چندان تهاجمی نیست، احتمال کمترین تورم، درد یا عفونت را دارد.
  • بهبودی سریع: پس از انجام عمل تزریق، فرد به استراحت نیاز ندارد و می‌تواند به ادامه فعالیت‌های خود بپردازد. تنها مسئله‌ای که پس از تزریق برای فرد ایجاد می‌شود، مقدار کمی تورم است که در همان روزهای اول برطرف می‌شود.
  • نتایج فوری و قابل مشاهده: صرف نظر از مقدار کمی تورم که کاملا طبیعی است، می‌توان فرم کلی به‌وجود آمده برای لب را در همان‌لحظه مشاهده نمود و برخلاف بسیاری از عمل‌های زیبایی، نیازی نیست که برای مشاهده نتیجه، خیلی منتظر ماند.
  • ماندگاری زیاد: ماندگاری این روش همیشگی نیست و متناسب با وضعیت لب و آناتومی آن متغیر است. با این وجود، می توان گفت که تزریق ژل دوام نسبتأ خوبی دارد. ماندگاری این روش به طور متوسط حدود ۶ ماه است.
  • روشی با امکان پشیمانی: یکی از مزایای این‌روش، برگشت‌پذیر بودن آن است و در صورتی‌که فرد از نتیجه تزریق ژل لب، راضی نباشد، این امکان را دارد که بتواند فرم لب‌های خود را مجددأ تغییرداده یا به حالت قبل خود برگرداند.

عوارض تزریق ژل لب برای فرم‌دهی لب‌ها

همانگونه که اشاره شد، تزریق ژل لب، روشی بسیار ساده و سریع است که با کمترین عوارض، به عنوان یکی از ایمن‌ترین روش‌های اصلاح فرم لب شناخته می‌شود. اما با این حال، در بعضی موارد، با عوارضی نیز همراه است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌نمائیم:

  • معمولا پس از انجام تزریق، حساسیت زیادی در محل تزریق احساس می‌شود و تا مدتی، نباید به آن دست زد. وجود دردهای تیرکشنده در محل تزریق نیز عارضه دیگر این روش محسوب می‌شود.
  • تورم و احساس سفتی در لب یکی دیگر از عوارض تزریق ژل لب است که البته مسئله‌ای کاملا طبیعی است. چراکه ورود مواد خارجی به لب، واکنش‌های بدن را به دنبال داشته و موجب بروز قسمت‌های سفت و توده‌ای در لب می‌شود. پس از پذیرش این ژل توسط بدن و معمولا با گذشت حدود دو هفته از تزریق، این تورم و سفتی برطرف می‌گردد.
  • وجود مقداری کبودی در اطراف لب، یکی دیگر از عوارض معمول تزریق ژل لب است. توصیه می‌شود از مصرف خوراکی‌هایی مانند زنجبیل، چای سبز و امگا ۳ که باعث شدت یافتن این عارضه می‌شوند بپرهیزید.

باید و نبایدهایی که در تزریق ژل لب باید رعایت کرد

برخی نکات مهم وجود دارد که دانستن و رعایت آن‌ها، کمک خواهد کرد تا تجربه بهتری از این عمل داشته باشید و بهتر به نتیجه دلخواه خود برسید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره شده است.

نکات مهمی که قبل از انجام عمل باید رعایت کنید:

  • افرادی‌که دچار برخی بیماری‌ها مانند دیابت، لوپوس، بیماری‌های انعقادی و عفونت‌های دهان و دندان هستند، بهتر است این تزریق را انجام ندهند.
  • افرادی‌که داروهای خاصی مصرف می‌کنند و یا اینکه سابقه تبخال دارند، باید این موارد را حتما به اطلاع پزشک رسانده و در این مورد نظر او را جویا شوند.
  • برای انجام این عمل زیبایی، فقط به متخصصین پوست و مو و یا جراحان پلاستیک مراجعه نمایید و از مراجعه به افراد غیرمتخصص و مراکز نامعتبر، اکیدا خودداری فرمایید. همچنین، قبل از انجام تزریق ژل لب، به خوبی در مورد سوابق و تخصص پزشکی که قرار است این‌ عمل را انجام دهد، تحقیق‌ کرده و از مهارت و تجربه او مطمئن شوید.
  • در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم که این عمل به‌دلیل دردناک‌بودن، توسط بی‌حسی موضعی و با لیودکائین انجام می‌شود. درصورتی‌که لیدوکائین برای شما حساسیت‌زا است حتمأ این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • از یک ‌هفته قبل از انجام این‌عمل، استفاده از داروهایی که موجب رقیق‌شدن خون می‌شوند مانند ژلوفن، پروفن و آسپیرین را متوقف کنید. چرا که، درصورت استفاده از این داروها، احتمال خونریزی یا خونمردگی در محل تزریق بیشتر می‌شود. افرادی هم که وارفارین یا سایر داروهای ضد انعقادی را مصرف می‌کنند، باید حتما پزشک خود را در جریان این موضوع قرار بدهند.

نکات مهمی که بعد از انجام عمل باید رعایت کنید:

  • اگر در پایان تزریق احساس کردیدکه حجم لب‌ها از اندازه مد نظر شما بیشتر است، نگران‌نباشید زیرا این اتفاق به‌دلیل ورم ناشی از تزریق اتفاق می‌افتد و به دو هفته زمان برای خوابیدن این ورم و نمایان‌شدن فرم طبیعی و نهایی لب‌ها نیاز دارید.
  • تزریق ژل لب توسط اسید هیالورونیک، کبودی خاصی را به‌همراه نخواهد داشت و بلافاصله پس‌از انجام عمل می‌توانید به زندگی عادی خود بازگردید. درصورت مشاهده مختصری کبودی، نگران نباشید چراکه این کبودی، اغلب در همان روزهای اول رفع می‌شود.
  • درصورتی‌که پس از تزریق ژل لب احساس درد داشتید و یا اینکه ورمی در اطراف لب به‌وجود آمد یک کمپرس یخ را به‌آرامی در محل تزریق قرار دهید تا ورم آن فروکش کند.
  • بعد از اتمام فرآیند تزریق ژل لب، تا مدتی از رژلب استفاده نکنید.
  • عدم تقارن و احساس سفتگی و برآمدگی در لب‌ها، پس‌از عمل تزریق ژل لب، تا حدودی طبیعی است و معمولا خیلی زود رفع می‌گردد. بهتر است طی این‌زمان از دست‌زدن و لمس‌کردن لب‌های خود، اجتناب کنید.

هزینه انجام تزریق ژل لب به چه صورت است؟

از آنجایی‌که قیمت عمل تزریق ژل لب با توجه ‌به نوع ژل و مقدار تزریق تعیین می‌گردد، بیان مبلغی مشخص به‌عنوان هزینه تزریق ژل به لب ممکن نخواهد بود. در مورد این عمل، علاوه بر قیمت، فاکتورهای دیگری وجود دارند که به‌ طورحتم اهمیت بیشتری دارند و باید در کنار قیمت، مدنظر قرار گیرند. ازجمله این‌موارد، کیفیت ژل انتخابی و نحوه تزریق آن است. این کار می‌بایست با وسواس زیادی انجام شود. توصیه می‌کنیم، در این‌ مورد که مستقیمأ با سلامت و زیبایی شما در ارتباط است، کیفیت را فدای قیمت نکرده و از انجام این ‌عمل در مراکز فاقد مجوز که با قیمت‌هایی بسیار پایین اقدام به تزریق ژل‌های بی‌کیفیت می‌کنند، بپرهیزید.

سخن آخر

به هر دلیلی که قصد انجام عمل تزریق ژل لب را دارید، بهتر است که از گرفتن تصمیمات شتاب‌زده در این‌باره و عجله در انجام آن بپرهیزید. تنها پس از انجام تحقیقات کافی در این زمینه و مشورت با پزشک متخصص، هنگامی که درباره انجام این عمل، اطمینان خاطر پیداکردید، نسبت به انجام آن اقدام نمایید. لازم است که مجددا تاکید کنیم که از مراجعه به مراکز نامعتبر و افراد غیرحرفه‌ای، خودداری نموده و این عمل را فقط در مراکز معتبر و تحت نظر متخصصین باتجربه انجام دهید. با رعایت موارد گفته شده در این مقاله و انجام دستورات پزشک، ان شا الله به نتیجه دلخواه خود از این عمل خواهد رسید.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 15 =