تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی زیبایی / لیفتینگ پیشانی و ابرو و مراقبت های بعد از آن
۸ دقیقه

لیفتینگ پیشانی و ابرو و مراقبت های بعد از آن

آنچه می خوانید...

لیفتینگ پیشانی و ابرو زمانی انجام می شود که دیگر اعمال جراحی همانند تزریق بوتاکس ، ژل و … قادر به حذف چین و چروک های عمیق و افتادگی پوست در نواحی پیشانی ، پلک و ابرو و در نتیجه کاهش علائم پیری در چهره فرد نمی باشند.

اینجاست که لیفتینگ پیشانی و ابرو به کمک فرد می آید تا چهره ای که در طی سالها حالت ناراحت و خسته به خود گرفته را دوباره طراوت و شادابی دهد. لازم به ذکر است که لیفت پیشانی یک روش تهاجمی زیبایی به شمار می رود ، از این رو می تواند خطوط عمیق را برطرف کند ولی عوارض جانبی خود را نیز دارد.

چطور بفهمم لیفت پیشانی نیاز دارم یا خیر؟

بهترین راه این است که به یک پزشک و مشاور معتبر رجوع کنید که در این صورت طی جلسه مشاوره و پس از بررسی آناتومی و وضعیت صورت شما ، تعیین می شود که بهترین روش درمانی برای شما چیست.

علاوه بر این می توان در منزل نیز روبروی آینه ایستاد و با دست پوست پیشانی را به موقعیت دلخواه خود کشانید ، در این حالت اگر مقدار پوست که به نظرتان اضافه بود زیاد باشد ، لیفت پیشانی با نخ به شما کمک می کند ، در غیر اینصورت شاید لازم باشد لیفت یا جراحی اطراف چشم انجام دهید.

همانند دیگر نقاط بدن پوست پیشانی نیز با افزایش سن شل شده و دچار افتادگی می‌گردد.

نکات مهم درباره جراحی لیفت پیشانی

به خاطر بسپارید که لیفت پیشانی یک جراحی تخصصی پلاستیک می باشد ، به همین دلیل می تواند بسیار خطر افرین باشد اگر که توسط کاردان و متخصص اینکار انجام نشود. پس انتخاب یک جراح لیفت پیشانی با تجربه بسیار اهمیت دارد.

گاهی ممکن است برای دستیابی به نتیجه مطلوب ، لازم باشد همزمان با لیفت پیشانی ، جراحی زیبایی پلک به منظور رفع پف موجود در پلک و یا جمع شدگی پوست اطراف چشم نیز انجام شود ، پس بهتر است قبل از عمل در این مورد با پزشک خود صحبت کرده و آمادگی لازم را کسب کنید.

سلسله عمل های جوانسازی پوست که ممکن است همزمان با لیفت پیشانی و یا پس از آن انجام گیرد عبارتند از : بلفاروپلاستی ، عمل هایی برای بازسازی پوست و همینطور جراحی لیفت صورت

مدت زمان عمل لیفت پیشانی بین ۱ تا ۳ ساعت می باشد و مدت زمان بهبودی حداقل ۷ تا ۱۴ روز به طول می انجامد. (در جراحی به روش اندسکوپیک ، بهبودی سریعتر اتفاق می افتد)

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای لیفت پیشانی و ابروها هستند؟

کسانی که به دنبال نتایج واقع بینانه از عمل لیفت پیشانی می باشند.

تمامی افرادی که بیماری خاصی نداشته و از هر نظر سالم می باشند.

اغلب افرادی که دردهه های ۴۰ زندگی و یا بالاتر به سر می برند البته گاهی پیش می آید که افرادی با سنین پایین تر نیز به این عمل نیاز پیدا می کنند که در این صورت لازم است فرد حداقل در دهه ۲۰ زندگی خود باشد.

افرادی که به طور ارثی ابروهای پایین تر از حد معمول دارند و یا اینکه از وجود خط اخم بین ابروهای خود ناراضی هستند و همین ها باعث ایجاد چهره ای خسته و یا عصبانی شده است.

افرادی که چین و چروک های عمیقی در قسمت پیشانی خود دارند.

افرادی که پلک هایی افتاده دارند و با پوست اضافی در بالای چشم خود درگیر هستند و نمی توانند به راحتی در این بخش ها از لوازم آرایشی استفاده کنند.

در صورتی که با اندکی بالا کشیدن ابرو ، افتادگی آن برطرف شود و مشکل دیگری وجود نداشته باشد ، احتمالا تنها لیفت ابرو کفایت می کند و نیازی به لیفت پیشانی نیست.

افرادی که سیگاری نبوده و دخانیات و الکل مصرف نمی نمایند ، چرا که در صورت انجام این عمل در افراد سیگاری ممکن است عوارض زیادی برای آنها پیش آید.

تمام کسانی‌ که چین و چروکی متوسط تا شدیدی داشته و مایلند قیافه‌ای جوان‌تر و بشاش‌تر داشته باشند، می‌توانند این جراحی لیفت ابرو و پیشانی را انجام دهند.

مراحل عمل جراحی لیفت پیشانی و ابروها

ابتدا به وسیله بیهوشی وریدی و عمومی، بیمار را بیهوش می کنند. در مرحله بعد قسمت های تعیین شده از پوست توسط جراح برش داده می شود. حال بر اساس تشخیص پزشک یکی از روش های لیفت پیشانی بر روی فرد انجام می شود. رایج ترین روش های لیفت پیشانی ، جراحی اندوسکوپیک و جراحی کورونال (تاجی شکل) می باشد.

روش اول : لیفت پیشانی با جراحی اندوسکوپیک

در این روش ، در قسمت خط رویش مو ایجاد می شود. سپس دستگاهی به نام اندسکوپ که به دوربین کوچکی در انتهای خود مجهز است به زیر پوست پیشانی وارد می شود تا تصویر دقیق تر و بزرگتری از بافت و عضلات زیر پوستی پیشانی را نمایش دهد. پس از آن دستگاه دیگری به وسیله برشی مجزا به زیر پوست پیشانی وارد می شود تا با رها سازی بافت ها و عضلات زیر پوستی ، به آن ها حالت مناسب تری دهند و یا آنها را برداشته و از این طریق به بهبود چین و چروک کمک کند و یا اینکه با قطع کردن عضلاتی که وظیفه اخم کردن را بر عهده دارند ، سبب شوند ابروها در وضعیت مناسب تری قرار بگیرند.

روش دوم : لیفت پیشانی با جراحی کورونال (تاجی شکل)

در این روش ، برش ها چند سانتی متر از خط رویش مو فراتر رفته و تقریبا در زیر موهای جلویی سر و در امتداد یک گوش تا گوش دیگر انجام می شود. پس از آن ، عضلات و بافت های پیشانی را از لایه های زیرین جدا کرده و سپس پوست را بالا می کشند و مقدار اضافی آن را برش داده و بر می دارند. در افرادی که به هر دلیل پیشانی بلندی دارند ، برش در این روش دقیقا در خط رویش مو انجام شده و پوست اضافی برداشته می شود تا علاوه بر رفع چین و چروک ، کوتاه شدن پیشانی نیز حاصل شود. قابل ذکر است که لیفت پیشانی کورونال نسبت به لیفت پیشانی اندسکوپیک به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد.

علاوه بر ۲ روش ذکر شده روش هایی هم وجود دارند که رواج کمتری دارند ، به عنوان مثال می توان به اصلاح شکل ابروهایی که افتاده هستند از طریق بالا بردن بخش بیرونی ابرو به وسیله برش کوچک در قسمت شقیقه ها اشاره کرد که می تواند به کمک اندسکوپ یا بدون آن انجام شود.

پس از مراحل بالا ، نوبت به دائم سازی موقعیت ابروها می رسد که اینکار با یکی از روش های کار گذاشتن وسایل قابل جذب در شقیقه ها ، بخیه دائمی و یا استفاده از پیچ هایی ریز که در استخوان جمجمه جاگذاری می شود ، صورت می گیرد. و در نهایت ، در آخرین مرحله لیفت پیشانی ، جراح برش های ایجاد شده بر روی پوست را از طریق بخیه (غیر قابل جذب یا قابل جذب) و یا به وسیله منگنه های مخصوص می بندد و زخم را پانسمان می کند.

عوارض لیفت پیشانی با نخ

  • احتمال جوش نخوردن برش و یا بروز اسکار بد شکل در قسمت برش
  • احتمال ریزش موقتی یا دائمی مو در خط برش
  • احتمال آسیب جدی به عصب صورت و به دنبال آن فلج یک طرفه یا دو طرفه صورت (اگر عمل توسط جراح نا معتبر و بی تجربه انجام شود)
  • احتمال آسیب جدی به عضلات مسئول بالا بردن ابروها و اختلال در عملکرد ظبیعی ابروها (اگر عمل توسط جراح نا معتبر و بی تجربه انجام شود)
  • امکان از بین رفتن تقارن در ابروها
  • امکان اختلال در عصب های حسی اطراف چشم و بروز بی حسی در پیشانی و یا سمت جلویی سر
  • ایجاد حساسیت بیش از اندازه در ناحیه پیشانی ، درد و سوزش
  • فرو رفتن ناحیه ما بین ابروها در صورتی که عضلات بین ابرو بیش از حد برداشته شود
  • ایجاد خشکی چشم در صورتی که لیفت بیش از اندازه انجام شود و یا اینکه فرد قبل از لیفت پیشانی با نخ ، سابقه جراحی پلک نیز داشته باشد.
  • سخت بسته شدن چشم به سبب برداشت بیش از اندازه پوست و یا ورم بعد از عمل
  • ایجاد چهره ای متعجب در صورت بالا رفتن ابروها بیش از اندازه معمول
  • ایجاد چهره ای شیطانی ، به دلیل بالا رفتن بیش از حد بخش بیرونی ابرو ها
  • جمع شدن خون در زیر پوست ( هماتوم ) پس از عمل
  • ورم مخاط چشمی به دلیل جمع شدن مایعات در زیر پوست
  • احتمال درد طولانی مدت
  • امکان ایجاد التهابات پوستی و یا تغییر در رنگ پوست
  • به سطح پوست آمدن بخیه های زیر جلدی (که لازم است در صورت بروز حتما برداشته شود)
  • عفونت و عوارض ناشی از بیهوشی
  • ایجاد اختلالات قلبی – ریوی و یا لختگی خون در پا در صورت بی حرکت ماندن طولانی مدت پس از جراحی
  • احتما نیاز به عمل ترمیمی جهت دستیابی به نتیجه مطلوب
دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + ده =