تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی زیبایی / لیفت صورت چیست؟
۱۶ دقیقه

لیفت صورت چیست؟

آنچه می خوانید...

قصد جراحی زیبایی این است که شما حداکثر آنچه که برای شما ممکن است زیبا شوید. بیشتر از آن امکان پذیر نیست. اگر انتظار شما از جراحی تغییر شگفت انگیز باشد مقدور نخواهد بود.

جراحی پلاستیک در واقع ترکیبی از علم و هنر است. جراحی کلا علم مطلق نیست و بدلیل وجود بعضی عوامل دخیل در نتیجه نهایی (مثل پروسه ترمیم بافت) تماما در کنترل جراح یا بیمار نیست. غیر ممکن است که نتیجه را تضمین نمود. در هر حال نتیجه جراحی لیفت صورت در برخی بیماران نسبت به دیگران بیشتر قابل پیش بینی است.

این بستگی به عوامل متعددی دارد مثل وضعیت فیزیکی صورت ضخامت و وضعیت پوست وجود یا فقدان میزان چربی در صورت سن نسبی پوست تعداد و انواع چروکهای موجود اسکلت استخوان تاثیرات وراثتی و هورمونی و غیره.
لیفت صورت با جراحی برای اصلاح شلی و افتادگی و یا چروک های پوست در نظر گرفته شده اسکارهایی (جای برش جراحی) به جا می گذارد. علیرغم آنچه که ممکن است شنیده باشید تمام اسکارهای جراحی را نمی توان از بین برد. هنر جراح پلاستیک این است که اسکارها را در خطوط طبیعی صورت قرار دهد جایی که کمتر دیده شده یا براحتی بوسیله آرایش یا استیل موها پوشانده شوند.

در این جراحی زیبایی صورت , پوست اضافی آن برداشته می شود و روی عضلات و لایه های عمیق تر پوست کار می شود

با وجود اینکه اسکارها دائمی هستند، بندرت مشخص هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. برخی گمان می کنند که لیفت صورت بدون جراحی (مثلا لیفت صورت با نخ) موثر است در صورتی که استفاده از روش های قدیمی و سنتی چندان کارساز نبوده و اثرات دائمی مناسبی ندارند.

روش های لیفت صورت :

  • جراحی لیفت صورت
  • استفاده از کرم لیفت صورت
  • لیفتینگ صورت با مواد طبیعی
  • لیفت صورت با نخ بدون جراحی

کشیدن پوست صورت

یکی از فوائد جراحی های زیبایی ایجاد حس اعتماد به نفس و جوانی است، و شاید مهمترین اجزاء بدن در این رابطه صورت باشد .گذر زمان، استرس های زندگی و نیز نور خورشید و … عواملی هستند که باعث شل شدن عضلات صورت و افزایش چین وچروک صورت می شوند.
کشیدن پوست صورت که اصطلاحا لیفتینگ صورت گفته می شود برای جوانتر کردن پوست و حالت صورت طراحی شده است . انواع روش های لیفتینگ صورت ابداع شده است که هر کدام در موارد خاص خودش کاربرد دارد ولی موثرترین و بهترین آنها لیفت صورت با دستگاه است.

بهترین کاندید این عمل فردی است که ساختاراستخوانی صورت وی خوب باشد وفقط نسج نرم صورت او خود را ول کرده باشند و در ضمن فاقد چروک های ریز فراوان باشد. باید توجه داشت که هر چند با این عمل چین و چروک های سطحی پوست کمتر می شود ولی هدف اصلی این عمل کشیدن عضلات و فاشیاهای زیرپوست است.

معمولا این عمل با سایر اعمال زیبایی مثل لیفتینگ گردن، بلفاروپلاستی، لیفتینگ ابرو وپیشانی بطور همزمان انجام می شود و به همین دلیل هزینه لیفت صورت متغیر و وابسته به عوامل مختلفی است.

سئوالی که اغلب متقاضیان می پرسند این است که نتیجه این عمل چقدر دوام دارد؟ در جواب باید گفت با این عمل چهره شما جوانتر از همسن و سال های خودتان می شود اما زمان در حال گذر و در حال تاثیرگیری بر چهره شما است.

این عمل نمی تواند از این اثر گذاری جلوگیری کند اما با گذشت زمان باز هم شما به نسبت همسن و سال های خودتان جوانتر خواهید بود .
سن متقاضی، جنس پوست وی، میزان کشیدن فاشیا ها و عضلات زیر پوست همگی بر نتیجه عمل موثرند.

چند سوال متداول

چه سنی برای فیس لیفت مناسب است؟

هیچ سن بخصوصی برای انجام این عمل وجود ندارد، نتیجه این عمل می‌تواند خیلی ظریف (تغییر مختصر) و خیلی شگفت‌انگیز باشد و این نتیجه به ظاهر بیمار قبل از جراحی بستگی دارد.
آیا آثار برشهای عمل جراحی فیس لیفت بعد از عمل قابل رؤیت است؟
خیر، این برشها دقیقاً در حاشیه چینهای طبیعی صورت انجام می‌گیرد و در خط رویش موهها پنهان می شود.

نتیجه جراحی چه مدت دوام دارد؟

جراحی پلاستیک صورت و گردن پروسه (روند) تغییرات مربوط به افزایش سن را کند و در حقیقت آهسته می کند. گذر زمان را کند می کند اما متوقف نمی کند. زودترین زمانی که شما نیاز به عمل بعدی خواهید داشت بستگی به فرد دارد.

می توان فقط تقریبی گفت. معمولا لیفت صورت و گردن که برای اصلاح شلی و افتادگی ناحیه فک و صورت و شلی پوست گردن انجام می شود. ممکن است ۵ تا ۸ سال بعد نیاز به عمل مجدد داشته باشد.
در تعداد کمی از بیماران سرعت تغییرات سنی بیشتر است لذا ممکن است در زمان کوتاهتر از ۵ سال نیاز به عمل مجدد داشته باشید. البته بعضی بیماران هرگز به عمل مجدد نیاز نخواهند داشت..

جراحی زیبایی صورت می تواند عارضه داشته باشد؟

هر عمل جراحی می تواند عارضه داشته باشد. در جراحی زیبایی صورت نمی توان انتظار عارضه نداشت اما عارضه های بسیار ناچیزی هستند.

شایع ترین عارضه بعد از لیفت صورت هماتوم (تجمع خونی زیر پوست) است. در حدود ۲ درصد تمام عمل های لیفت صورت این تجمع خون در عرض چند ساعت پس از عمل ایجاد می شود.

هماتوم های کوچک را به سادگی چند روز پس از جراحی در مطب می توان درمان نمود. عوارضی مثل فلج عصب، عفونت، زخم پوست،جای عمل برجسته (کلوئید) ضایعات رنگی نامنظم، ریزش مو می تواند اتفاق افتد. اما بسیار کم است.

جزئیات این عوارض و سایر عوارض نا آشکار دیگر در صورت درخواست شما می توان توضیح داد. وظیفه ماست که این موارد را به اطلاع شما برسانیم البته نه برای ترساندن بلکه جهت اطلاع شما.

چرا عکس (فتوگرافی) قبل از عمل مهم است؟

همانطور که جراح قفسه سینه را بدون رادیوگرافی از ریه نمی تواند بخوبی عمل نماید جراح پلاستیک نیز بدون عکس های پزشکی صورت نمی تواند عمل کند.

این عکس ها برای اینکه شما را بهتر نشان دهد نیست. شما ممکن است آنرا نا هنجار و نامناسب ببینیند. عکس ها جزئیات صورت شما را نشان می دهند که در انجام تکنیک های مختلف جراحی کمک می کنند.

چه نوع بیهوشی برای عمل بکار برده می شود؟

هم بی حسی موضعی و هم بی هوشی عمومی را می توان بکار برد. بعضی از بیماران بی حسی موضعی را ترجیح می دهند که کاملا برای این عمل مناسب است. شما می توانید هر یک از آنها را انتخاب نمائید.

مدت زمان عمل چقدر است؟

مدت زمان عمل نسبت به میزان کاری که برای هر بیمار لازم است متغیر است. عمل لیفت صورت حدود ۲-۳ ساعت است.

کجا عمل انجام می شود؟

جراحی صورت هم در بیمارستان و هم در مراکز دی کلینیک (جراحی محدود) انجام می شود. در صورت درخواست شما معایب و محاسن آنها را در هر مورد خاص می توان توضیح داد.

مدت بستری از چند ساعت تا یک شب بسته به شرایط بیمارستان و جراح دارد. معمولا پذیرش در بیمارستان یا کلینیک صبح روز عمل می با شد. تمام آزمایشات، رادیوگرافی ها، نوار قلب و سایر موارد لازم یک هفته قبل از عمل باید انجام شود. شما هر زمانی که خروجتان از بیمارستان مطمئن باشد، خواهید رفت.

معمولا عصر روز عمل و یا یک شب بستری بستگی به وضعیت شما نسبت به بیهوشی و عمل خواهد داشت.

چه زمانی بخیه ها کشیده می شوند؟

بعد از عمل لیفت صورت بخیه های جلو گوش روز ششم یا هفتم برداشته می شوند. در بسیاری موارد سایر بخیه ها تا روز دوازدهم برداشته می شوند. بخیه ها توسط همکاران جراح، برداشته می شود.

کی می توان آرایش کرد؟

صورت را می توان ده روز پس از عمل آرایش نمود. برای پاک کردن آرایش جهت حرکت پاک کردن به سمت بالا باشد.

آیا موها برای عمل تراشیده می شوند؟

موها تراشیده نمی شوند. برای عمل حاشیه (باریکه) کوچکی پشت و بالای گوش کوتاه می شود که پس از عمل دیده نمی شوند.

چه زمانی موها را می توان مرتب نمود؟

روز چهارم پس از عمل می توان موها را با آب ولرم و استفاده از شانه دندانه درشت شستشو نمود. تا روز ششم پس از عمل از شامپو استفاده ننمائید. از برس سر به نرمی می توانید استفاده کنید. از سشوار می توانید استفاده نمائید.

باد آن داغ نباشد چون در نواحی عمل شده ممکنست حس کامل وجود نداشته باشد. مش کردن و رنگ کردن موها از سه هفته پس از عمل قابل انجام است.

پس از عمل چه کسی از بیمار مراقبت می کند؟

جهت مراجعه به مرکز جراحی و یا بیمارستان (روز عمل) همچنین هنگام ترخیص (عصر روز عمل یا روز بعد) خودتان رانندگی نکنید بلکه توسط همراه مراجعه و به منزل بروید. شب اول پس از عمل نیز شخصی نزدتان باشد.

بجز روزهای تعطیل هر روز کلینیک یا مطب می توان بیمار را ویزیت نمود.

دوران پس از عمل چه اتفاقی می افتد؟

شما باید بدانید که قبل از اینکه به شکلی که انتظار دارید تغییر نمائید، مراحلی را در دوران پس از عمل خواهید داشت. اول اینکه شما متورم و کمی کبود به نظر می آیید و بدنبال آن دوره گذرا و موقتی که قیافه شما برای خودتان غریبه و ناآشناست.

این تغییرات برای هر کسی متغیر است. وقتی عمل صورت و پلکها با هم انجام شود این تغییرات سه هفته طول خواهد داشت در پایان این زمان بسیاری از بیماران می توانند در مجامع عمومی حضور یابند ولی اسکار(جای عمل) ممکن است احتیاج به آرایش داشته باشد که در بعضی بیماران این زمان ممکن است چند روز کمتر و در بعضی دیگر چند روز بیشتر باشد.

بخاطر داشته باشید که بعضی از بیمارانی که عمل صورت و پلک انجام می دهند موقتا افسردگی بلافاصله پس از عمل پیدا می کنند که این کاملا طبیعی است و نباید نگران باشید. دیدن تورم و کبودی جالب نیست بخصوص که انتظار طبیعی این است که شما بهتر شده باشید. خوشبختانه این دوره به سرعت می گذرد.

  • تورم بعد از جراحی صورت ایجاد می شود که معمولا خفیف و موقت است اما از شخصی به شخص دیگر متفادت است. توجه دقیق به آموزشهای پس از عمل به کاهش تورم-تغییر رنگ و ناراحتی پس از عمل کمک می کند.
  • برای کاهش تورم تا یک هفته زیر سینه و سرتان حدود ۳۰ درجه بالا باشد.
  • کمپرس سرو صورت پس از جراحی تا زمان خواب استفاده کنید که به صورت متناوب ۱۵ دقیقه بگذارید و ۱۵ دقیقه بردارید باعث کاهش کبودی و تورم خواهد شد. تکه های یخ یا کیسه یخ نرم برای این منظور خوب است.می توانید چند تا تهیه کنید که بطور متناوب استفاده شود. از تماس مستقیم یخ با پوست صورت خودداری کنید و خیلی ملایم کیسه یخ را روی صورت قراردهید. بخاطر داشته باشید که ناحیه عمل و پانسمان را خشک نگه دارید.
  • ۴۸ ساعت اول پس از عمل فعالیتتان را محدود کرده و استراحت کنید که نبض و فشارتان بالا نرود. چنانچه پروتز چانه داشته اید از ورزشهای کنتاکتی تا مدت ۴ هفته اجتناب کنید.
  • می توانید در آب ولرم حمام کنید اما ناحیه عمل شده را خشک نگه دارید ( تا روز چهارم). پس از آن با پمادآنتی بیوتیک ناحیه عمل شده را چرب نموده و بطور کامل می توانید حمام نمائید.
  • داروهایی که به شما داده خواهد شد طبق دستور مصرف نمائید و از حذف و یا مصرف اضافه دارویی خودداری کنید. از مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای مدت ده روز پس از عمل اجتناب کنید.
لیفت پوست از ناحیه کناره های گوش انجام می شود.

تکنیک عمل

خط برش چند سانتیمتر عقب تر از خط رویش موهای گیجگاهی شروع می شود و پایین آمده از عقب برجستگی جلوی سوراخ گوش گذشته و محل اتصال نرمه گوش به صورت را دورمی زند.

سپس درچین پشت لاله گوش کمی بالا می رود و با زاویه ای حدود ۹۰ درجه به طرف موهای پشت سر می رود. در روشهای جدید برش جلوی گوش به سمت عقب کشیده نمی شود.
قسمت عمده خط برش در لابه لای موها پنهان می شود و قسمت باقی مانده نیز در محل اتصال لاله گوش به سر محو می شود وبعد از گذشت چند ماه تقریبا جای برش قابل رویت نخواهد بود. بعد از عمل کبودی مختصری خواهید داشت که در عرض چند روز برطرف خواهد شد.

بعد از عمل پانسمان شما یک بار عوض خواهد شد. روز سوم هم می توانید استحمام کنید. حدود روز پنجم بخیه های شما کشیده می شود .
در روش های جدیدتر برش پشت گوش حذف شده است. در ضمن در صورت لزوم همزمان با این عمل از ساکشن غبغب نیز استفاده می شود.

توصیه ها

  1. شب قبل از عمل حمام نمایید و سر خود را بشویید .
  2. هنگام ورود به اتاق عمل صورت شما باید فاقد هرگونه آرایشی باشد.
  3. تا چند هفته ممکن است احساس کشیدگی پوست صورت را داشته باشید که برطرف خواهد شد.
  4. کم حسی ویابی حسی لاله گوش تا چند هفته طبیعی است.
  5. بعد از عمل آنتی بیوتیک خود را طبق نظر پزشک مصرف کنید .
  6. از ۲ هفته قبل از عمل تایک هفته بعد از عمل از خوردن داروهای بروفن ، ایندومتاسین ، پیروکسیکام ، مفنامیک اسید و آسپرین خوداری کنید وچنانچه به هر دلیلی نیاز به مسکن داشته باشید فقط از استامینوفن ساده یا استامینوفن کدئینه استفاده نمایید.
  7. چهار هفته قبل و دو هفته بعد از عمل از کشیدن سیگار اجتناب نمائید.
  8. معمولا بعد از عمل از یک گن مخصوص برای جلوگیری از تجمع مایع استفاده می شود. خصوصا در مواردی که ساکشن غبغب (کشیدن چربی با استفاده از لوله های باریک و بدون برش پوستی با دستگاه مکنده) انجام گردد.

استفاده از نخ های قابل جذب PDO آخرین و بهترین روش مطرح شده برای لیفت صورت و بدن می باشد .

این روش که ابتدا در کره جنوبی بوجود آمده و توسعه و پیشرفت نموده است هم اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته متقاضیان بیشمار دارد، البته علت اصلی این موج تقاضای روز افزون چیزی نیست جز آسان بودن روش کار برای بیمار و نتایج بسیار درخشان نسبت به مشکلات اندک اجرایی این روش تحسین برانگیز .
برخی از متدهای درمانی در این روش قابل رقابت با جراحی هستند ولی با این متد خبری از گرفتاری های ناشی از عمل جراحی نیست و دوران نقاهت بسیار کوتاه تر و راحت تر از جراحی است.
ماده اصلی این نخ ها POLYDIOXANONE می باشد که سالهاست که در جراحی های داخلی مورد استفاده قرار گرفته است و بی ضرر بودن آن به اثبات رسیده است .
نحوه اجرای این پروتکل درمانی برای پزشک مجرب و آموزش دیده نسبتا آسان و با ریسک پایین است .
این متد بر اساس قرار دادن تعدادی نخ که هر کدام خواص منحصر به فردی دارند در بخش های مختلف صورت می باشد.
پس از جای گزاری نخ ها اتفاقاتی رخ می دهد که موجب تحریک کلاژن سازی و سلول سازی پیرامون نخ ها می گردد، لیکن این یک روش کلاژن سازی صرف نیست .
این نخ ها قابل جذب بوده و بر اساس نوع و برند زمان بازجذب متفاوتی دارند. در این روش قرار دادن نخ های خاصی در زیر پوست موجب یک واکنش التهابی خفیف ایجاد می شود که این واکنش التهابی کلاژن سازی و افزایش گردش خون را در پی دارد که به آن امبدینگ یا لیفت با نخ یا ترد لیفت Thread lift می گویند.

بدین ترتیب در روش امبدینگ در ناحیه زیر پوست داربستی تشکیل می شود که می تواند پوست رامحکم تر در جای خود نگه دارد. حدود ۳۰ درصد از اثرات لیفت در همان روزهای اول قابل مشاهده است و مابقی اثرات لیفت حدود چهار ماه بعد از قراردادن نخ های امبدینگ شروع می شود . پس از جذب نخ ها ،کلاژن های ساخته شده مسئول ادامه جریان لیفت خواهند بود .
نخهای کارگزاری شده پس از چهار تا ۱۸ ماه وابسته به نوع نخ به طور کامل جذب می شوند اما اثرات لیفتینگ نخ های کارگزاری شده بین یک تا پنج سال، توسط کلاژن و بافت ایجاد شده در پیرامون نخ ها باقی خواهد ماند.
لذا به راحتی قابل فهم است که نوع و تعداد نخ های استفاده شده رابطه مستقیمی با ماندگاری اثرات درمانی و لیفت دارد.
نکته بسیار مهم این است که این نخ ها قابل جذب هستند و با نخ های غیر قابل جذب مانند روش سیلویت که قبلا استفاده میشد و عوارض بسیاری دارند بسیار متفاوت هستند .
نخ های امبدینگ که قابل جذب هستند، بسیار ایمن بوده و هیچ جای نگرانی نیست .
در یک پروژه لیفت تعداد قابل توجهی نخ ( مثلا در لیفت صورت بیش از ۵۰ عدد نخ ) در شکل و سایز های مختلف استفاده می شود .
از امبدینگ برای لیفت صورت و گردن ، پستان ، شکم و … استفاده می شود. نتایج لیفت صورت با نخ واقعا شگفت انگیز است .

انواع مختلفی از نخ ها در این روش ( امبدینگ – لیفت صورت و بدن ) استفاده می شود مانند :

  1. (Mono filament Polydioxanone)
    که به اختصار به آن PDO می گویند نخ تک رشته ای است و خیلی اثرات لیفت ندارد .
  2.  PDO-COG
    نخ تک رشته ای است که واجد خارهای بسیار ظریفی می باشد این برجستگی ها باعث افزایش سطح تماس می شود که خود موجب التهاب و کلاژن سازی بیشترمی گردد و از طرفی با قلاب شدن به پوست امکان لیفت سریع را ایجاد می کند. این نخ گرانتر و موثرتر از بقیه انواع است .
  3. (Polyglycolide PGA)
    استفاده از این نوع نخ دو مزیت دارد اول اینکه چند رشته ای هستند و باعث التهاب بیشتری در پوست می شود و دوم اینکه نخ PGA بهمراه خود گلیکولیک اسید دارد که آنهم در نهایت باعث افزایش التهاب و کلاژن سازی بیشتر می شود
    در مجموع این نخها ۱۰ درصد بیشتر از نخ های دیگر التهاب ایجاد می کنند و نتایج بهتری دارند.
  4.  Hurricane
    در این سیستم نخ بشکل مارپیچ کار گذاشته می شود لذا به همین دلیل طول بیشتری از نخ داخل بافت می گردد که خود باعث التهاب و کلاژن سازی بیشتر می گردد. این نخ ها نیز اثرات بیشتری در لیفت دارند و درکنار نخ های کاگ بسیار مورد استفاده برای لیفت هستند .

بدیهی است که التهاب بیشتر موجب کلاژن سازی و خونرسانی بیشتر می گردد. این سوزن ها و نخ ها وابسته به محل کارگزاری که می تواند صورت یا بدن باشد در ضخامت های مختلف و با طول های مناسب هر محل موجود می باشند.

عوارض لیفت صورت

غیر از عفونت که ناشی از سهل انگاری پزشک و یا در برخی موارد بیمار می باشد، معمولا مابقی عوارض مانند کبودی و خارش و تورم و… جدی نبوده و ناشی از پروسه التهابی هستند.

 

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =