تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / آیا مسافرت بعد از جراحی بینی خطری ایجاد می کند؟
۵ دقیقه
پرواز-با-هواپیما-بعد-از-عمل-بینی

آیا مسافرت بعد از جراحی بینی خطری ایجاد می کند؟

آنچه می خوانید...

در سال‌های اخیر شمار افرادی که اقدام به جراحی زیبایی بینی می کنند بسیار زیاد شده است و ممکن است برخی از آن ها بخواهند به دلایل مختلف در شهر یا کشوری دیگر این عمل را انجام دهند یا اینکه بنا به دلایل کاری یا مسائل دیگر مجبور می‌شوند پس از جراحی به سفر بروند. شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا مسافرت بعد از جراحی بینی خطرناک است یا خیر؟ بهترین زمان برای مسافرت بعد از جراحی بینی چه زمان است؟ آیا پرواز با هواپیما، قطار یا اتوبوس و رانندگی مشکلی برای بیمار ایجاد می کند؟ در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

مسافرت-بعد-از-جراحی-بینی

مسافرت بعد از جراحی بینی

پس از جراحی به مدت یک هفته لازم است که روی بینی شما گج باشد، پس از این مدت در طی یک ویزیت با جراح خود اقدام به خارج نمودن گچ و استفاده از چسب بینی می‌نمائید بنابراین لازم است یک هفته در شهری که جراحی را انجام داده‌اید بمانید و پس از ویزیت اول اگر شرایط جسمانی شما برای سفر مناسب بود می‌توانید به سفر بروید.

در چند روز اول پس از جراحی نیاز است که شما به طور کامل استراحت کنید و از انجام هر گونه فعالیت سنگین خودداری نمائید. اگر به منظور جراحی بینی یا پس از جراحی بینی به مسافرت می‌روید باید یک همراه با خود داشته باشید. توصیه می شود به خاطر قیمت پایین‌تر سفر نکنید. اگر دوستان و آشنایان به شما توصیه کرده‌اند که در شهر دیگری با قیمت بسیار کمتر از شهر خودتان می‌توانید جراحی بینی داشته باشید ابتدا به هزینه ی اقامت در هتل، پرواز با هواپیما و دیگر مخارج سفر فکر کنید و سپس جهت سفر اقدام نمائید.

ویدئوهای جراحی بینی دکتر هادی سرمست متخصص گوش و حلق و بینی و جراح پلاستیک صورت و بینی را مشاهده کنید:

حالت تهوع پس از جراحی

به دلیل استفاده از داروهای بیهوشی شما طی یکی دو روز اول دچار حالت تهوع، سرگیجه و ضعف خواهید بود، باید مسکن و آنتی بیوتیک‌های خود را به موقع مصرف نمائید بنابراین بهتر است تا زمانی که هوشیاری و توانایی جسمانی شما در شرایط بهبود قرار نگرفته به مساقرت نروید. برای اطلاع از زمان مناسب مسافرت بعد از عمل بینی با بهترین جراح بینی مشورت نمایید.

پرواز با هواپیما بعد از عمل بینی

بنا به دلایل زیر سفر هوایی بعد از عمل بینی خطرناک می‌باشد و لازم است مسافرت با هواپیما بعد از جراحی بینی را به تعویق بیاندازید:

  • داروهایی که طی هفته‌ی اول مصرف می‌نمائید به همراه تغییرات فشار هوا در هواپیما به شما وارد می‌شود می‌تواند باعث استفراغ و حالت تهوع در شما بشود.
  • اگر دچار تورم و التهاب پس از عمل هستید، و یا اینکه مشکلات سینوس و آلرژی دارید، هوای خشک و در حال چرخشی که در هواپیما وجود دارد ممکن است منجر به خونریزی بینی شود و عوارضی را برای شما ایجاد کند.
  • در طی سفر دسترسی شما به پزشک و خدمات اورژانسی محدود می‌شود بنابراین عواقب سفر هوایی را باید پیش از شروع سفر در نظر بگیرید.
  • پس از جراحی بینی و هر جراحی دیگری باید در اتاقی با هوای تازه و تهویه مطبوع استراحت نمائید، هوای در حال چرخش هواپیما حامل انواع میکروب‌هایی است که ممکن است موجب عفونت‌های پس از جراحی برای شما شود، پس تا جایی که امکان دارد از حضور در محیط‌هایی با تجمع بالا و بدون تهویه مناسب خودداری نمائید. پس از جراحی بینی اگر دچار سرماخوردگی و آنفولانزا شوید ممکن است دوران نقاهت شما بسیار طولانی‌تر شود و موجب اختلالات جدی در نتایج جراحی شود.
  • یکی از مواردی که در سفرهای هوایی وجود دارد امکان سقوط اشیاء از بالای سر شما و برخورد ضربه به بینی می‌باشد یا اینکه در چاله‌هایی هوایی امکان تکان‌های شدید هواپیما و برخورد شما به صندلی‌ جلو و یا اطراف یکی از عوامل خطر برای جراحی بینی می‌باشد، همان طور که می‌دانید یکی از مواردی که پس از جراحی بینی بسیار مهم می‌باشد این است که پس از جراحی تا چند ماه از هرگونه ضربه به بینی خودداری نمائید.

با توجه به مواردی که ذکر شد حداقل تا سه هفته از پرواز هوایی خودداری نمائید و پس از آن با مشورت پزشک می‌توانید پرواز داشته باشید.

رانندگی بعد از عمل جراحی بینی

پس از جراحی باید یک همراه شما را به منزل برساند یا اینکه از یک تاکسی استفاده نمائید، طی چند روز اول پس از جراحی به دلیل تاثیر داروهای بیهوشی و مسکن‌هایی که جهت کاهش درد مصرف می نمائيد شما هوشیاری کاملی ندارید و بنابراین باید از انجام فعالیت‌هایی که احتیاج به هوشیاری کامل دارد مانند رانندگی خودداری نمائید. پس رانندگی بعد از عمل بینی و مسافرت با خودرو را باید به تعویق بیاندازید.

رانندگی-بعد-از-عمل-بینی

سفر با قطار یا اتوبوس بعد از جراحی بینی

با توجه به زمان طولانی که باید در قطار یا اتوبوس بنشینید انجام مسافرت با قطار یا اتوبوس بعد از جراحی بینی هیچ وجه توصیه نمی‌شود، یکی از نکات مهم در دوره‌ی بهبودی پس از جراحی بینی استراحت مطلق در چند روز اول می‌باشد، هر گونه فعالیت، خستگی، استرس یا مشکلات این‌چنینی می‌توند منجر به خونریزی داخلی در بینی شود و به دلیل اینکه در اتوبوس و قطار دسترسی به مراکز درمانی و اورژانسی ندارید نمی‌توانید عارضه خونریزی یا دیگر عوارض جانبی احتمالی را مدیریت نمائید، بنابراین توصیه می‌شود حداقل تا زمانی که گچ بینی خود را خارج نکرده‌اید از شهر محل جراحی خارج نشوید و در محلی اقامت داشته باشید که در صورت نیاز به خدمات اورژانسی و فوریت‌های پزشکی بتوانید در کوتاهترین زمان به پزشک اورژانس دسترسی داشته باشید. پس از برداشتن گچ و در صورتی که پزشک به شما اجازه داد می‌توانید برای سفرهای ضروری خود برنامه ریزی داشته باشید.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + پنج =