تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی
۵ دقیقه
اهمیت-خوابیدن-بعد-از-جراحی-بینی

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

آنچه می خوانید...

جراحی بینی یکی از جراحی‌های پرطرفدار در کشور ما می‌باشد. به دلیل اینکه بینی در مرکز صورت قرار گرفته است هرگونه مشکلی که در این ناحیه وجود داشته باشد منجر به احساس عدم زیبایی و کاهش اعتماد به نفس در فرد می‌شود. جراحی بینی یک عمل تهاجمی می‌باشد که قسمت‌های مختلفی از ساختار اسکلتی بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همان قدر که مهارت جراح در زیبایی بینی پس از جراحی اهمیت دارد، مراقبت‌های پس از جراحی در حین دوران نقاهت نیز اهمیت چشمگیری در به دست آوردن نتایج مطلوب دارد. یکی از این مراقبت‌ها نحوه‌ی خوابیدن پس از جراحی بینی می‌باشد که در ادامه به برخی از نکات مهمی که در هنگام خوابیدن پس از جراحی بینی باید رعایت شود اشاره می‌شود. با ما در ادامه همراه باشید…

نحوه-خوابیدن-بعد-از-جراحی-بینی

اهمیت خوابیدن و استراحت بعد از جراحی بینی

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی، استراحت به میزان کافی می‌باشد. اما در مورد جراحی بینی این موضوع ممکن است کمی دشوار باشد، با توجه به اینکه تا چند روز نمی‌توانید به آسانی از طریق بینی تنفس کنید و لازم است از طریق دهان نفس بکشید. شاید تحمل این شرایط با توجه به میزان درد و تورم کمی دشوار باشد، اما می‌توانید با استفاده از داروهای مسکن و آرام ساختن فضای خانه ساعات زیادی از شبانه روز را استراحت نمائید.

خوابیدن سبب می‌شود تا میزان جریان خون به بافت‌های آسیب دیده بیشتر شده در نتیجه اکسیژن رسانی و تغذیه این ناحیه بهتر انجام شود، این موضوع در روند تسریع بهبودی پس از جراحی اهمیت فراوان دارد.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

نکاتی که در مورد خوابیدن پس از جراحی بینی گفته می شود، باید حداقل به مدت 1 الی 2 هفته پس از جراحی رعایت شود. پس از این مدت و زمانی که پزشک به شما اجازه داد می‌توانید به روال سابق خوابیدن خود بازگردید اما به یاد داشته باشید بینی شما تا چند ماه آسیب پذیر بوده و نسبت به کوچکترین ضربه‌ای حساس می‌باشد بنابراین لازم است شرایطی را فراهم نمائید تا احتمال آسیب و ضربه به بینی تا حداقل ممکن کاهش بیابد. در ادامه به مهم ترین نکات درباره نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی می پردازیم:

به پشت دراز بکشید

بلافاصله پس از جراحی بینی، یک آتل آهنی یا پلاستیکی روی بینی شما قرار داده می‌شود تا علاوه بر فرمدهی از بینی در مقابل هرگونه ضربه‌ی احتمالی محافظت نماید. این آتل حدود 5 الی 7 روز روی بینی قرار داده می‌شود، باید دقت نمائید هم زمانی که روی بینی شما آتل قرار دارد و هم پس از خارج کردن آتل باید کاملاً مراقب بینی خود باشید تا کوچکترین ضربه‌ای به آن وارد نشود، زیرا ساختار اسکلتی بینی مانند استخوان و غضروف تحت تغییراتی قرار گرفته‌اند که جهت بهبود تا چند ماه به زمان احتیاج دارد. در طی دوران بهبودی اگر ضربه‌ای به بینی وارد شود ممکن است منجر به خونریزی، باز شدن بخیه‌ها، تورم و در نهایت تغییر شکل و حالت بینی شود.

اگر عادت ندارید که به پشت بخوابید از چند هفته پیش از جراحی تمرین کنید تا به روی کمر دراز بکشید، می‌توانید جهت اطمینان از عدم تغییر حالت دو عدد بالشت در کنار دستان خود قرار دهید تا هنگام خواب شبانه به پهلو نچرخید.

تا زمان بهبودی کامل شب‌ها تنها بخوابید

اگر شب‌ها در کنار همسر، فرزند و یا حیوان خانگی خود می‌خوابید بهتر است تا زمان بهبودی تنها بخوابید زیرا احتمال ضربه‌های ناخواسته در هنگام خواب شبانه وجود دارد و این ضربه‌ها هرچقدر هم که آرام باشد ممکن است منجر به ایجاد عوارض ناخواسته شود.

از بالش اضافی در زیر سر استفاده نمائید

جهت جلوگیری از تورم و کبودی طی 1 الی 2 هفته‌ی اول پس از جراحی لازم است که زیر سر خود 1 یا 2 بالش اضافی قرار دهید یا اینکه اگر از تخت طبی استفاده می‌نمائید، زاویه‌ی آن را بین 30 تا 45 درجه قرار دهید تا سر شما بالاتر از قلب قرار بگیرد این روند به مدت 10 الی 14 روز بهتر است ادامه داشته باشد.

بهترین-وضعیت-خوابیدن-بعد-از-جراحی-بینی

مزیت استفاده از بالش U شکل

بالش‌های مسافرتی U  شکل می‌تواند از گردن شما حمایت کرده و مانع از چرخش سر در هنگام خواب شود و بدین ترتیب احتمال هرگونه ضربه و یا انسداد بینی کاهش می‌یابد، اگر بالش U شکل ندارید می‌توانید از یک حوله‌ی پیچیده در اطراف گردن خود استفاده نمائید.

روی صندلی بخوابید

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که شب‌ها در خواب خیلی حرکت دارید و مدام می‌چرخید، لازم است تا زمان بهبودی در طی خواب شبانه و استراحت روزانه از یک صندلی که پشتی آن را خم کرده‌اید استفاده نمائید تا میزان حرکات شما کاهش یابد و آسیبی به بینی وارد نشود.

داروهای تجویزی پزشک را مصرف کنید

داروهای مسکن و ضد درد اکثراً خواب آور می‌باشند، بنابراین با مصرف آنها به صورت منظم می‌توانید خواب راحتی را در طی ساعت‌های زیادی از شبانه روز تجربه نمائيد.

بهترین وضعیت خوابیدن بعد عمل بینی

همانطور که ذکر کردیم، بهترین وضعیت خوابیدن بعد از جراحی بینی به صورت طاق باز می باشد. لازم است از خوابیدن به پهلو یا روی صورت که احتمال آسیب به بینی را بالا می برد خودداری کنید.

کلام آخر

دستورالعمل هایی که نام بردیم به طور کلی در مورد تمام جراحی‌های بینی صدق می نماید اما جهت اطلاع دقیق‌تر از شرایط متناسب با جراحی خود لازم است تا دستورالعمل‌های دقیق را از پزشک خود تهیه نمائيد.

منابع:

https://www.burbankplasticsurgery.com/blog/how-do-you-sleep-after-rhinoplasty

https://joetmd.com/blog/why-is-sleeping-position-important-after-rhinoplasty

https://www.solomonfacialplastic.com/rhinoplasty-toronto/safe-positions-to-sleep-in-after-toronto-nose-surgery/

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 5 =