تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / نحوه ماساژ بینی بعد از عمل زیبایی و فواید آن
۳ دقیقه

نحوه ماساژ بینی بعد از عمل زیبایی و فواید آن

آنچه می خوانید...

جراحی‌های زیبایی تعداد بسیار زیادی از جراحی‌ها را در دنیا به خود اختصاص می‌دهند. در این میان، جراحی بینی همواره در رتبه‌های بالای این عمل‌ها قرار می‌گیرد.

جراحی بینی یک عمل ظریف است و به مراقبت‌های دقیقی پس از جراحی نیاز دارد. یکی از این مراقبت‌ها ماساژ بینی بعد از عمل زیبایی است. در این مقاله، فواید و نحوه انجام این ماساژ را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

چه زمانی به ماساژ بینی بعد از عمل زیبایی نیاز داریم؟

در اغلب موارد، استخوان‌های بینی به‌کمک یک محافظ مخصوص، که بیرون یا درون بینی قرار داده می‌شود، به‌تدریج به جای مناسب خود بازمی‌گردند. اما در برخی موارد مانند ناهنجاری‌های بزرگ یا بینی کج، جراح برای انجام عمل زیبایی باید استخوان بینی را بشکند تا شکل بینی را عوض کند. در چنین شرایطی جراح از شما خواهد خواست که برای شکل‌دهی بهتر به بینی، آن را ماساژ دهید.

جهت کاهش تورم بینی و جهت رفع برجستگی ها و غیر قرینگی ها و انحراف بینی از ماساژ بینی بعد از جراحی بینی می توان استفاده نمود.

یکی دیگر از دلایل این ماساژ، جلوگیری از ایجاد بافت جدید در محل زخم‌های جراحی است. هر جراحی با برش‌هایی روی پوست همراه است. بافت جدید تولیدشده ممکن است شکل بینی را زشت کند و اثر جراحی را نشان بدهد. در مواردی، این بافت جدید حتی باعث اشکال در تنفس می‌شود.

فواید ماساژ بینی بعد از عمل زیبایی

مهم‌ترین فایده ماساژ بینی پس از عمل زیبایی، بهبود سریع‌تر بینی و شکل‌دهی بهتر به آن است. در واقع، بیمار با انجام این ماساژ در تعیین شکل دلخواه بینی مشارکت می‌کند و نتیجه بهتری از عمل جراحی زیبایی حاصل می‌شود.

چگونه ماساژ بینی را انجام دهیم؟

ما در اینجا روش کلی و استاندارد این کار را معرفی می‌کنیم. لازم است هر شخص پیش از انجام این ماساژ، راهنمایی‌ها و دستورات لازم را از جراحش دریافت و آنها را به‌دقت اجرا کند.

ماساژ بینی با پهنای انگشت شست انجام می‌شود. هدف از این ماساژ وارد آوردن اندکی فشار به استخوان‌های بینی برای جا افتادن بهتر آنها است. پس این ماساژ باید در یک‌سوم بالایی بینی، که استخوان‌ها قرار دارند، انجام شود. برای شروع باید پهنای شست را در دو طرف بینی قرار دهید و اندکی فشار وارد کنید.

این فشار باید بین ۱۰ ثانیه تا ۱ دقیقه حفظ شود. احساس درد در این ماساژ طبیعی است و نشان می‌دهد شما کارتان را درست انجام می‌دهید. ممکن است جراح از شما بخواهد فقط یک طرف بینی را فشار دهید. این موضوع به شرایط بینی و جراحی شما بستگی دارد. این عمل باید بین ۲۰ تا ۴۰ بار در روز، بعد از برداشتن محافظ‌های بینی و به‌مدت ۶ تا ۸ هفته انجام شود.

جراح روند انجام درست ماساژ را در هفته‌های بعد از عمل بررسی می‌کند تا از نتیجه مورد نظر مطمئن شود.

در صورتی‌که هدف از انجام ماساژ، پیشگیری از ایجاد بافت اضافی روی زخم باشد، همین روش با اندکی تغییر انجام می‌شود. در این حالت باید از انگشت شست و اشاره استفاده کرد.

بعد از بهبود زخم‌های جراحی، یک طرف بینی را با پهنای شست و طرف دیگر را با انگشت اشاره بگیرید (مانند حالت فین‌کردن)؛ سپس اندکی فشار بدهید و چند ثانیه نگه دارید؛ آنگاه انگشتان را به‌آرامی روی بینی بکشید تا به مرکز بینی برسید؛ دوباره به‌آرامی فشار دهید. بازهم پایین‌تر بیایید تا به انتهای بینی برسید. آنگاه دو لبه بینی را به‌آرامی هم بچسبانید.

 

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

یک پاسخ
  1. سلام وقت بخیر خسته نباشید
    من ۲۰ روز که عمل جراحی بی حسی کامل زیبایی بینی انجام دادم بینیم استخوانیه. هفته اول بعد عمل واس باز کردن بخیه هام به مطب مراجعه کردم دستیار پزشک به علت ورم زیاد بینیم مخصوصا سمت راست بینیم که غضروف خیلی متورم بود ماساژ مداوم رو ۲تا۳ ماه گفت که انجام بدم همچنین شستشو با سرم بینی و اینکه گفت وقتی ماساژ میدی در حدی باشه که درد بگیره من اینکارو الان ۲ هفته که انجام دادم نتیجه مثبتی هم داشته و ورمش خیلی خوابیده ولی بینیم یکم بزرگ شده و قوس بینی خیلی کم شده.
    حالا آیا نمیدونم شاید بخاطر ورم باشه نظر شما چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =