تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی زیبایی / پیشانی نئاندرتال چیست؟
۶ دقیقه
پیشانی نئاندرتال چیست؟

پیشانی نئاندرتال چیست؟

آنچه می خوانید...

نئاندرتال یکی از گونه های انسان های اولیه و اجداد انسان ها بودند که در حدود صد و سی الی دویست و سی هزار سال قبل، در مناطق مختلفی همچون ایران، نقاطی از آسیا و اروپا می زیسته اند؛ به همین دلیل می توان گفت که، نئاندرتال ها یکی از اجداد مشترک انسان ها محسوب می شوند. بیشتر نئاندرتال ها، در قسمت هایی از غرب آسیا، آسیای مرکزی و شمال چین و در قسمت هایی از اروپا سکونت داشتند. انسان های نئاندرتال دارای بدنی بودند که در برابر آب و هوای سرد مقاومت داشت و با محیط سازگاری پیدا کرده بود؛ به عنوان مثال، انسان های نئاندرتالی که دارای کاسه ی سر بزرگی بودند، قد کوتاهی داشتند، اما از نظر اندامی بسیار قوی و نیرومند بود، ضمنا دارای بینی بزرگی نیز بودند که همه این خصوصیات، برای زندگی و سازگاری با محیطی با آب و هوای سرد مطلوب است.

پیشانی نئاندرتال چیست؟

یکی از اجزای صورت هر انسانی پیشانی است که تاثیر زیادی در زیبایی چهره دارد و تا یک سوم سطح کل صورت را در بر می گیرد؛ پیشانی های استاندارد و ایده آل، به صورت صاف و کشیده هستند و یا در برخی از چهره ها، دارای میزان کمی انحنا با حالتی محدب هستند که به سمت بیرون می باشند. بعضی از عوامل مختلف، می تواند روی حالت پیشانی برخی افراد تاثیر گذاشته و آن را از حالت طبیعی خود خارج کند، یعنی پیشانی این افراد، دچار برجستگی بیش از حد در قسمت پایین پیشانی که همان بالای ابروهاست می شود و پیشانی آنها را از حالت طبیعی و زیبای خود خارج می کند، به این عارضه، پیشانی برجسته یا پیشانی نئاندرتال  می گویند.
در آقایان و خانم ها، در بالای پیشانی، قسمت خط مو بسیار متفاوت است و قسمت پایین پیشانی هر شخصی، به وسیله ی ابروها و استخوان های ابرو که برجستگی های استخوان جمجمه در بالای چشم است، مشخص می شود؛ چیزی که به تفاوت ظاهر مردانه یا زنانه کمک می کند، شکل استخوان پیشانی یا همان میزان تحدب پیشانی مرد و زن و برجستگی های ابروی آنها است؛  اما اغلب و بیشتر در آقایان شاهد پیشانی نئاندرتال یا همان پیشانی برجسته هستیم و شیوع این عارضه، در آقایان نسبت به خانم ها بیشتر است، البته در اندک مواردی، در خانم ها نیز این عارضه دیده می شود که از ظرافت و زیبایی چهره آنها کم می کند، چون به صورتی است که دیواره پیشانی آنها به سمت جلو برجسته شده و صورت بیمار حالت خشن و مردانه ای به خود می گیرد.

عواملی که باعث ایجاد پیشانی برجسته (پیشانی نئاندرتال) می شود

پیشانی نئاندرتال می تواند از همان دوران کودکی، تحت تأثیر شرایط خاص هورمون های رشد در فرد، ایجاد شود؛ همچنین ممکن است، افزایش تولید سلولهای قرمز خون توسط مغز استخوان، در بعضی از انواع کم خونی های شدید، باعث عارضه ی پیشانی نئاندرتال شود. اختلالی مزمن که، منجر به تولید بیش از حد هورمون رشد می شود و یکی از دلایل اصلی برجستگی پیشانی است، آکرومگالی است، و افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، استخوان جمجمه، بینی، آرواره و انگشتان دست و پایشان، بزرگتر از حد طبیعی است.

از عوامل احتمالی بروز برجستگی پیشانی، می توان به این موارد اشاره کرد :

استفاده از داروی ضد تشنج (تری متادیون) در دوران بارداری، سندرم بازال سل نووس، سیفلیس مادرزادی ،ﮐﻠﯿﺪوﮐﺮاﻧﯿﺎل دﯾﺴﭙﻼزی، سندرم راسل- سیلور، سندرم روبنشتاین- طیبی، سندرم فایفر، سندرم هورلر یا هارلر، سندرم کروزون، راشیتیسم، رشد غیر طبیعی در پیشانی یا جمجمه، انواع خاصی از کم خونی مانند تالاسمی ماژور، ناهنجاری در ژن های PEX1، PEX13 و PEX26 نوزاد نیز می تواند باعث ایجاد برجستگی پیشانی شود.
حال به افرادی می پردازیم که نیازمند جراحی اصلاح پیشانی هستند و از جمله آنها : کسانی هستند که پیشانی ناهموار یا برجسته دارند؛ همچنین کسانی که، پیشانی صاف یا مقعر دارند، یعنی پیشانی آنها تحدب طبیعی ندارد و یا حتی دارای فرورفتگی است و ظاهری توخالی دارد؛ از افراد دیگر، کسانی که، دارای پیشانی بلندی هستند و فاصله پیشانی تا خط رویش موهایشان خیلی زیاد است؛ و در نهایت، کسانی که دارای برآمدگی ابرو هستند، یعنی پیشانی آنها از نظر ماهیت بسیار زاویه دار است و در نزدیکی ابروهایشان، دارای برجستگی استخوان بیش از حد هستند.

جراحی نئاندرتال پیشانی

جراحی اصلاح نئاندرتال پیشانی، براساس وضعیت بیمار و دلیل جراحی که نیاز به اصلاح کدام عارضه را مشخص می کند مثل، کاهش برآمدگی های پیشانی، اصلاح انحنای پیشانی و اصلاح فرورفتگی استخوان پیشانی و… انجام می شود و این جراحی، حدود دو تا سه ساعت، تحت بیهوشی عمومی انجام می پذیرد. برای انجام این جراحی، از روش های متفاوتی استفاده می شود، اما در کل، برای اینکه به استخوان جمجمه که در بالای ابروها می باشد برسند، از روی خط مو و یا پشت خط مو، برشی ایجاد می کنند، سپس استخوان جمجمه را با توجه به آناتومی و وضعیت بیمار، یا می تراشند و یا از ایمپلنت استفاده می کنند، در نهایت محل جراحی شده را بخیه می زنند. برای اینکه این جراحی به بهترین نتیجه زیبایی دست پیدا کند، می توان آن را با سایر جراحی های پلاستیک ترکیب کرد.

پس از جراحی نئاندرتال پیشانی، چه مراقبت هایی باید انجام شود؟

همه می دانیم که پس از هر جراحی، برای اینکه بیمار زودتر به بهبودی کامل برسد، مراقبت های بعد از عمل، نیازمند رعایت نکاتی است که تعدادی از این نکات عبارتند از :
۱٫ حتما برای رفع تورم و درد در ناحیه جراحی شده، بیمار باید تا ۴۸ ساعت بعد از عمل، از کمپرس سرد استفاده کند، البته نباید کمپرس یخ را مستقیما روی پیشانی خود قرار دهد.
۲٫ بهتر است بیمار تا ۴۸ ساعت بعد از عمل، از رفتن به حمام پرهیز کند و هنگامی که برای استحمام می رود، حتما مراقب بخیه های روی سر خود باشد.
۳٫ برای اینکه برای بیمار مشکلی پیش نیاید، باید تا مدتی پس از عمل به تنهایی به حمام نرود.
۴٫ برای جلوگیری از آسیب به زخم ها و بخیه ها، هنگام استحمام از آب با فشار زیاد استفاده نشود.
۵٫ بعد از استحمام، هنگامی که سشوار می کشید، نباید درجه آن را روی درجه گرم و داغ قرار دهید.
۶٫ از رنگ کردن مو، خصوصا خانم ها، تا حدود یک ماه بعد از عمل پرهیز کنید.
۷٫ برای جلوگیری از هر گونه عفونت، باید محل زخم ایجاد شده بر اثر جراحی را تمیز نگه دارید.
۸٫ در صورت توصیه پزشک جراح به استفاده از پماد چشمی، حتما هر روز دو تا سه بار از آن استفاده کنید.
۹٫ طبق نظر پزشک جراح، باید از قرار گرفتن، زیر تابش شدید آفتاب، بین شش ماه تا یک سال پرهیز کنید، در غیر اینصورت از ضد آفتاب قوی استفاده کنید.

عوارض بعد از عمل پیشانی نئاندرتال

عوارضی هستند که ممکن است بعد از جراحی پیشانی برجسته و نئاندرتال به وجود آیند، مثل کبودی و ورم در ناحیه پیشانی، درد، خونریزی، بی حسی و… که همگی پس از مدتی از بین خواهد رفت و جزء مراحل درمان محسوب می‌شوند؛ این مسئله را باید در نظر داشت که در اکثر موارد، با توجه به اینکه، جراح شکاف پوست و بخیه را از زیر خط رویش مو می زند، این جای زخم بعد از مدتی از بین خواهد رفت.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =