تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / نکات چسب زدن بعد از جراحی بینی + فیلم کامل آموزشی
۶ دقیقه
چسب-زدن-بعد-از-جراحی-بینی

نکات چسب زدن بعد از جراحی بینی + فیلم کامل آموزشی

آنچه می خوانید...

براساس مطالعات بسیاری که انجام شده است چسب زدن بعد از جراحی بینی مخصوصاً در بیمارانی که پوست بینی آن‌ها ضخیم می‌باشد اثرات مثبتی در نتایج حاصل از جراحی بینی دارد بنابراین اکثر جراحان به بیماران خود توصیه می‌نمایند که پس از برداشتن آتل بینی، بینی خود را تا چندین هفته و گاهی تا چند ماه چسب بزنند، در ادامه به بررسی روند چسب زدن پس از جراحی بینی می پردازیم و نحوه چسب زدن به بینی را به شما آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

اگر دغدغه چسب زدن بعد از جراحی بینی را دارید و می خواهید اطلاعات کاملی در این زمینه بدست آورید ویدئوی توضیحات دکتر هادی سرمست متخصص گوش و حلق و بینی و جراح پلاستیک بینی، را مشاهده کنید.

از چه نوع چسب بینی باید استفاده شود؟

چسبی که جهت چسباندن به بینی پس از جراحی توصیه می‌شود از نوع چسب میکرو می‌باشد، این چسب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مانع از انتقال هوا به پوست نمی‌شود، شامل هیچ گونه مواد آلرژیکی نمی‌باشد بنابراین واکنش‌های پوستی ایجاد نمی‌کند.

مدت زمان چسب زدن بعد از جراحی بینی

با توجه به صحبت های دکتر هادی سرمست که می توانید در ادامه مشاهده کنید، چنانچه بینی به خوبی عمل شده باشد و ساختار بینی قوی باشد، چسب زدن کوتاه مدت به بینی می تواند کفایت کند. در قسمت هایی از بینی که ورم بیشتری دارد باید با فشار بیشتری چسب زده شود و در بخش هایی که ورم کمتری دارد فشار کمتر شود که باعث یک دست شدن ورم ها شود.

مدت زمان چسب زدن به بینی بسته به جنس پوست بینی، فرم بینی و ورم بینی بین 2 الی 3 ماه توصیه می شود. اما بیمارانی هم هستند که جنس پوست آن ها به نحوی است که نیاز ندارند تا این مدت چسب بزنند که با نظر پزشک می توانند مدت زمان کمتری از چسب استفاده کنند. ر هفته‌های اول چسب زدن به صورت 24 ساعته می‌باشد اما پس از چند هفته توصیه پزشکان این است که فقط شب‌ها از چسب استفاده شود و در طی روز پوست بینی بدون چسب باشد.

مزایای چسب زدن بعد از جراحی بینی

  • به اتصال پوست روی غضروف کمک می‌کند.
  • باعث کاهش تورم پس از جراحی می‌شود.
  • به کاهش ضخیم شدن پوست مخصوصا در ناحیه بالای نوک بینی مفید است.
  • روشی کم هزینه جهت کاهش عوارض جانبی (از طریق کنترل پوست) پس از جراحی و دست یابی به نتایج بهتر پس از جراحی می‌باشد.
  • همچنین چسب زدن باعث می‌شود افراد دیگر متوجه جراحی بینی شما شوند و از هر گونه ضربه احتمالی به بینی جلوگیری می‌شود.

افرادی که پس از جراحی بینی باید چسب بزنند

همان طور که اشاره شد اغلب جراحان به تمام بیماران خود توصیه می‌نمایند که پس از جراحی تا چند هفته از چسب استفاده نمایند اما تاکید چسب زدن برای بیمارانی که پوست ضخیمی دارند بیشتر است، در این بیماران ضخامت پوست بینی ممکن است باعث تشکیل بافت اسکار، ادم و تورم طولانی مدت شود اما با چسب زدن می توان تمام این عوارض را تحت کنترل داشت.

نحوه چسب زدن بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی معمولا حدود 5 تا 7 روز روی بینی آتل قرار دارد، پس از این مدت با خارج کردن بخیه‌ها و برداشتن آتل، نحوه چسب زدن به بینی توسط بهترین جراح بینی به بیمار آموزش داده می‌شود.

پس از برداشتن آتل، پزشک ابتدا چربی‌های یا هر نوع آلودگی که روی پوست بینی جمع شده است را با پد الکلی یا دستمال مرطوب پاک می‌نماید. در ابتدا سپس چند چسب از قسمت بالای بینی به سمت سمت نوک بینی و به صورت افقی چسبانده می شود، طول چسب‌ها در قسمت‌های بالاتر بینی کوتاهتر از چسبی می‌باشد که در قسمت پایین بینی به کار برده می‌شود. این چسب ها باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند به صورتی که هر چسب نصف چسب قبلی را بپوشاند.

سپس چسب به صورت عمودی و به حالت U شکل چسبانده می‌شود به نحوی که دو طرف بینی و تیغه‌ی میانی در قسمت پایینی بینی را پوشش دهد و مجددا یک چسب دیگر در بالای آن زده می شود. چسب‌ها نباید به حدی کشیده شوند که منجر به فشار بیش از حد روی پوست بینی شود، همچنین نباید شل چسبانده شود که منجر به ایجاد فضای اضافی بین چسب و پوست شود.

زمان تعویض چسب

در بیمارانی که پوست چربی دارند چند روز پس از چسب زدن، به دلیل چربی تولید شده روی پوست، چسب به راحتی جدا می‌شود، اما در افرادی که پوست خشک دارند ابتدا باید با استفاده از اسپری‌های مخصوص روی چسب بینی اسپری می‌شود تا چسب شل شود و در هنگام جدا کردن آن آسیبی به پوست وارد نشود (اگر چسب با شدت کنده شود ممکن است منجر به جدا شدن پوست از روی غضروف شود که نتیجه‌ی آن تورم و تشکیل بافت اسکار می‌باشد). معمولاً به دلیل اینکه پس از دوش گرفتن، چسب از روی بینی جدا می‌شود توصیه می‌شود پیش از حمام ابتدا اسپری چسب را روی چسب اسپری نمائید و در در حمام چسب را به آرامی جدا نمائید، پس از خشک کردن پوست صورت فرآیند چسب زدن را از اول انجام دهید.

افرادی که پوست بسیار چربی دارند با توجه به زمان جدا شدن چسب از روی بینی باید فرآیند چسب زدن را تکرار نمایند.

تاثیر چسب زدن بر فرم نهایی بینی

شکل بینی با توجه به ساختار اسکلت زیرین آن مشخص می‌شود. در جراحی بینی، جراح جهت اصلاح فرم و اندازه‌ی بینی، استخوان و غضروف را بازسازی می‌نماید. بافت همبند و پوست روی اسکلت پایه بینی (غضروف و استخوان) قرار گرفته است. پوست بینی در قسمت‌های مختلف، ضخامت‌های متفاوتی دارد، نوک بینی غالباُ نسب به پل بینی ضخامت بیشتری دارد، نتیجه‌ی نهایی جراحی بینی به اصلاحات انجام شده در اسکلت زیرین و نحوه پیوند پوست و بافت همبند با استخوان و غضروف بستگی دارد. بنابراین چسب زدن با کمک به شکل گیری و تطابق پوست بینی با تغییراتی که در ساختار اسکلت زیرین انجام شده است می‌‌تواند در ایجاد شکل نهایی بینی پس از جراحی تاثیر مستقیمی داشته باشد.

منابع:

https://www.ent-istanbul.com/2019/03/taping-after-rhinoplasty.html

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

4 پاسخ
  1. من بینی م گوشتی بوده و پوستم چرب . تا چه مدت باید چسب بزنم ؟

  2. بر اساس فرم بینی، جنس پوست و ورم بینی، بین 2 تا 3 ماه لازم است که چسب بزنید.

  3. بینی استخوانی بعد عمل برای رفع بهتر ورم نیازی به ماساژ خاصی ندارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 5 =