تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی پلک / کاهش ورم بعد از جراحی پلک | معرفی روش های تضمینی
۶ دقیقه
ورم-بعد-از-عمل-پلک

کاهش ورم بعد از جراحی پلک | معرفی روش های تضمینی

آنچه می خوانید...

آیا تورم بعد از جراحی پلک طبیعی است؟ چه اقداماتی به ما در کاهش ورم بعد از جراحی پلک کمک می کند؟جراحی پلک نیز مانند هر جراحی، دارای چندین مرحله قبل و بعد از جراحی پلک است که برای تسریع روند بهبودی و رسیدن به نتیجه مطلوب باید در نظر گرفته شود. تورم یکی از عوارض طبیعی لیفت پلک (بلفاروپلاستی) است. این تورم در عرض 48 تا 72 ساعت پس از جراحی به حداکثر خود می رسد و پس از چند روز از بین می رود. در این مقاله راه‌های موثر برای کاهش ورم بعد از جراحی پلک و تسریع روند بهبودی پس از جراحی پلک را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید…

ورم-بعد-از-جراحی-پلک

جراحی زیبایی پلک با چه هدفی انجام می شود؟

هر ساله حدود صدها هزار نفر در سراسر جهان برای زیباتر شدن ظاهر، افزایش اعتماد به نفس و داشتن زندگی بهتر جراحی زیبایی پلک را انجام می دهند. علاوه بر این، افتادگی پلک و پف زیر چشم شما را مسن تر و خسته تر نشان می دهد و حتی گاهی اوقات می تواند باعث اختلالات بینایی شود که با جراحی بلفاروپلاستی قابل اصلاح است. در اصطلاح جراحی پلک یا بلفاروپلاستی مخفف بلفارو به معنای پلک است و پلاستی به معنای ترمیم و بازسازی است که با برداشتن بافت چربی و پوست اضافی پلک، قسمت افتادگی پلک را از بین می برد.

بهترین-جراح-بینی-گوشتی-تهران

چه زمانی کاهش ورم بعد از جراحی پلک اتفاق می افتد؟

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی شامل بریدن و جابجایی بافت اطراف چشم است که باعث التهاب و تجمع مایعات، تورم، قرمزی و درد خفیف می شود. همانطور که می دانید، پوست پلک بسیار نازک است و بعد از جراحی پلک تورم و کبودی قابل توجهی در محل برش و اطراف آن در طول دوره نقاهت پس از جراحی پلک رخ می دهد که البته از عوارض طبیعی جراحی پلک (بلفاروپلاستی) محسوب می شود. این عارضه به این دلیل اتفاق می افتد که تجمع مایع باعث تورم کره چشم می شود و باز کردن، بسته شدن یا پلک زدن را برای فرد دشوار می کند. علاوه بر این، کاهش ورم بعد از جراحی پلک معمولا پس از یک هفته نمایان می شود، اما پس از 6-12 هفته ممکن است مقداری ورم باقی بماند که به مرور زمان بهبود می یابد و کاملا از بین می رود.

اقدامات لازم برای کاهش ورم بعد از جراحی پلک

مانند تمام جراحی ها، تورم و کبودی بعد از بلفاروپلاستی ایجاد می شود. اگرچه این یک بخش طبیعی از روند بهبودی است، اما تورم موقتی است و اقداماتی وجود دارد که می توانید برای برای کاهش ورم بعد از جراحی پلک بدون عارضه انجام دهید. رعایت این اقدامات و همچنین مراجعه به بهترین جراح پلک می تواند در دستیابی به نتیجه مطلوب تاثیر بسزایی داشته باشد.

کاهش-ورم-بعد-از-جراحی-پلک

بالا نگه داشتن سر

بالا نگه داشتن سر یکی از موثرترین راه ها برای کاهش تورم است. در واقع، دراز کشیدن فشار مایع را در بافت های چشم افزایش می دهد. اما بالا نگه داشتن سر، در هنگام دراز کشدن می تواند این مقدار فشار را کاهش دهد.

به همین دلیل، شما معمولاً در صبح بعد از بیدار شدن متوجه افزایش تورم خواهید شد. که برای جلوگیری از تورم یک یا دو بالش زیر سر هنگام خواب قرار دهید.

از کیسه یخ استفاده کنید

استفاده از کیسه یخ به مدت دو روز پس از جراحی پلک می تواند به کاهش ورم بعد از جراحی پلک کمک کند.

مصرف آنتی اکسیدان

هیچ درمان عجیب یا جادویی برای از بین بردن کامل پف چشم وجود ندارد، اما رعایت اصول تغذیه بعد از جراحی پلک می تواند به بهبود سریع شما کمک کند. غذاهای سبک و مقوی بخورید و آب فراوان بنوشید. در صورت امکان از میوه هایی مانند: آناناس و غذا های ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها استفاده کنید. نمک و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.

از عینک آفتابی استفاده کنید

از عینک آفتابی برای محافظت از پوست اطراف پلک خود در برابر اشعه ماوراء بنفش، گرد و غبار و باد استفاده کنید.

چه کارهایی را برای کاهش ورم بعد از جراحی پلک نباید انجام داد؟

برای پیشگیری از بروز تورم بعد از جراحی پلک لازم است تا یک سری مراقبت های بعد از جراحی پلک را انجام دهید که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • حمام کردن ممنوع می باشد اما در مواقع ضروری فقط از گردن به پایین جایز است.
  • به مدت 2 تا 3 روز پس از جراحی، از تماشای تلویزیون یا تلفن همراه، خواندن کتاب یا خواندن روزنامه خودداری کنید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ پرهیز کنید تا هنگام پوشیدن به سر، صورت یا چشمان شما فشار وارد نکند. دستورالعمل های پزشک خود را برای مراقبت از خود در خانه به دقت دنبال کنید.
  • سیگار کشیدن ممنوع است زیرا نیکوتین موجود در سیگار روند بهبودی پلک را کند می کند، بنابراین توصیه می شود تا 14 روز پس از جراحی پلک، سیگار را ترک کنید.
  • مصرف الکل می تواند منجر به احتباس بیش از حد مایعات و کند شدن روند بهبودی شود، بنابراین بهتر است مصرف نوشیدنی های الکلی را تا حد امکان محدود کنید.
  • در دوران نقاهت پس از جراحی به بدن خود فشار زیادی وارد نکنید. اگر در تلاش برای کاهش ورم بعد از جراحی پلک هستید، ورزش کردن در چند روز اول گزینه خوبی نمی باشد، زیرا باعث بدتر شدن پف چشم می شود. بنابراین از انجام فعالیت های ورزشی شدید بعد از جراحی خودداری کنید. این بدان معنی است که از هر چیزی که جریان خون را در چشم افزایش می دهد باید اجتناب شود.
  • آرایش کردن می تواند باعث التهاب و تورم شود. بنابراین، بعد از جراحی پلک استفاده از لوازم آرایشی دور چشم ممنوع است.

قطع برخی داروها جهت به کاهش ورم بعد از جراحی پلک

  • ۵ تا ۱۰ روز قبل از جراحی مصرف دارو های ضد انعقاد مانند: آسپرین، وارفارین و غیره قطع کنید تا به کاهش ورم بعد از جراحی کمک زیادی کند.
  • دارو های ضد التهابی مانند ایبوپروفن، ایندومتاسین و دیکلوفناک یک هفته قبل از عمل قطع شود.
  • دارو های مکمل مانند: روغن امگا، ترکیبات ویتامینی و معدنی، ترکیبات حاوی سیر، روی، گلوکزامین و ویتامین E دو هفته قبل از عمل قطع شود.
  • کنترل فشار خون بیماران مبتلا به فشار خون بالا و مصرف داروها با احتیاط حتی در صبح روز عمل بسیار مهم است.

خلاصه

همانطور که مستحضر هستید، پس از چند هفته تورم پلک ها پس از جراحی از بین می رود و نتیجه واقعی این عمل مشخص خواهد شد. بنابراین، بیمار باید تمام نکات و اقدامات پزشک را رعایت کنید علاوه بر این، برای کاهش ورم بعد از جراحی پلک باید به نکاتی مانند: بالا نگه داشتن سر، استفاده از کیسه یخ و خوردن ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها توجه کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هفت =