از گذشته تاکنون بحث زیبایی و هرگونه اقدام برای تغییر ظاهر به نحو مطلوب و دلخواه مطرح بوده است. امروزه با پیشرفت علوم پزشکی در زمینه‌ی زیبایی، روزانه شاهد عمل‌های مختلف توسط پزشکان و متخصان این امر به منظور بهبود چهره و نواحی مختلف بدن هستیم. عمل زیبایی صورت گرفته بر روی شخص اگرچه تنها ظاهر شخص را تغییر می‌دهد اما در واقع نیاز است تا قبل از آن به توصیه‌ی پزشک برخی اقدامات و بررسی‌های آزمایشگاهی جهت اطمینان از سلامت داخلی بدن فرد انجام گیرد. این آزمایش‌ها می‌توانند به تشخیص پزشک به منظور انجام و یا حتی عدم انجام عمل زیبایی کمک کند.

در واقع گاهی ‌اوقات نتیجه‌ی آزمایش‌های فرد به صورتی است که امکان انجام عمل زیبایی برای وی وجود ندارد. از این رو همیشه توصیه‌ی متخصصین بر این بوده است که برای هرگونه عمل زیبایی به پزشک متخصص مراجعه شود و از هرگونه اقدام در کلینیک‌ها و سایر محل‌های بدون مجوز خودداری شود.

فهرست مطالب

 عمل زیبایی

مشکلات و بیماری‌های زیادی هستند که باید پیش از عمل زیبایی در نظر گرفت و میزان خطر آن را در زمان عمل و پس از عمل بررسی نمود. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی، امراض عفونی و… که در ادامه شرح داده خواهند شد.

بیماری قلبی

 

مشکلات قلبی

برخی از بیماری‌های قلبی همانند نارسایی قلبی، سکته و یا هرگونه ضعف مربوط به ماهیچه‌های قلبی همچون کاردیومیوپاتی باید قبل از عمل زیبایی بررسی شوند تا در صورتی که احتمال میزان خطر آن زیاد باشد، پزشک انجام یا عدم انجام عمل را به شما اعلام کند. به عنوان مثال در افرادی که به تازگی حمله‌ی قلبی داشته‌اند، داروهای بیهوشی و عمل می‌تواند موجب سکته یا آریتمی قلبی شود. به طور معمول برخی از بیماری‌های قلبی همچون پرولاپس دریچه‌ی میترال یا شل بودن دریچه‌ی قلب که در زمان معاینه با گوشی صدای کلیک به گوش می‌رسد، و حتی ASD یا باز بودن دریچه‌ی بین دهلیزی مانع انجام عمل‌های زیبایی نمی‌شوند. در افرادی که دچار پرولاپس یا شل شدگی دریچه‌ی میترال هستند احتمال بروز عفونت پس از عمل بیشتر از سایر افراد است، به همین دلیل ممکن است پزشک آنتی بیوتیک را تجویز نماید.

دیابت

بیماری دیابت یا قند خون به طور کلی نمی‌تواند مانع جراحی زیبایی شود اما باید بسته به نوع دیابت ۱ یا ۲ میزان مصرف انسولین و رژیم غذایی که از افت قند خون جلوگیری کند، پیش از عمل زیبایی و توسط پزشک تنظیم شوند. در صورتی که دیابت فرد حاد باشد، احتمال ایجاد عفونت پس از عمل زیبایی برای وی زیاد است به همین دلیل بهتر است اگر نظر پزشک مبنی بر عدم انجام جراحی زیبایی است، شما نیز نظر وی را بپذیرید. چرا که دیابت شدید اندام‌های داخلی بدن مثل قلب، کلیه‌ها، سیستم گردش خون در اندام‌های تحتانی و… را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است پس از عمل و یا در حین آن دچار مشکل شوید.

 

دیابت

مصرف سیگار

سیگار و مشتقات دخانیات حاوی ترکیبات نیکوتین‌دار هستند که اثر نامطلوبی بر مویرگ‌ها گذاشته و در نتیجه ایجاد بیماری‌های تنفسی و قلبی می‌کند. از طرفی در افراد سیگاری مشکل گردش خون ضعیف وجود دارد و به همین دلیل برخی جراحی‌های زیبایی مثل لیفت سینه، صورت و آبدومینوپلاستی (حذف چربی‌ها) ممکن است شخص را دچار مشکل نماید. به دلایلی که گفته شد، ممکن است پزشک از فرد سیگاری بخواهد تا به مدت چند هفته سیگار را ترک یا مقدار مصرف آن را کاهش دهد.

بیماری تنفسی و ریوی

بیماری‌های مختلف ریوی مانند انسداد مزمن ریه یا آسم که منجر به کاهش اکسیژن در دسترس برای بدن می‌شوند، می‌توانند در زمان بیهوشی و پس از عمل زیبایی سلامت وزندگی فرد را به خطر اندازند. به همین دلیل قبل از هرگونه جراحی که نیازمند بیهوشی است باید بیماری‌های مربوط به ریه برطرف و یا کنترل شوند.

کم‌خونی یا آنمی

در صورتیکه مراجعه کننده برای عمل زیبایی دچار کم خونی باشد، باید میزان حاد بودن آن توسط پزشک مشخص شود. چراکه ممکن است در طی عمل خونریزی اتفاق بیافتد و از این رو فردی که دچار کم خونی است در معرض خطر قرار گیرد. بنابراین بهتر است قبل از عمل، تشخیص کم خونی و درمان آن انجام شود. چراکه خطرات تزریق خون در طی جراحی انتخابی معمولا زیاد است و پزشکان چندان تمایلی به این کار ندارند.

فشار خون

بیماری فشارخون اگرچه ممکن است ساده به نظر بیاید، اما درواقع اگر کنترل نشده باشد ممکن است در طی جراحی و بعد از عمل دردسرساز باشد. بی خطر بودن فشارخون برای جراحی منوط به کنترل آن توسط پزشک و بیمار خواهد بود. از این رو افرادی که قصد عمل زیبایی را دارند باید حتما با داروهای تجویز شده بیماری خود را کنترل نمایند. چرا که اگر در طی عمل خونریزی اتفاق افتد، یا فشار خون بالا رود ممکن است سلامت شخص به خطر بیافتد.

      فشار خون

 

امراض عفونی

در صورت ابتلای شخص به بیماری‌های عفونی، باید قبل از انجام عمل بیماری وی درمان شود. برخی بیماری‌ها از جمله هپاتیت و ایدز ممکن است مانع از انجام جراحی شوند. چراکه ممکن است سلامت کادر پزشکی به دلیل تماس مستقیم با خون بیمار به خطر بیافتد. همچنین وجود بیماری هپاتیت می‌تواند تحت تاثیر داروهای بیهوشی، فشار و تنش بیشتری را بر کبد وارد کند. علاوه بر این از آنجایی که بیماری‌هایی همچون ایدز اختلال خود ایمنی محسوب می‌شوند، ممکن است حتی در صورت رضایت پزشک و کادر وی برای عمل، شخص پس از عمل دچار عفونت و زخم شود. فرد متقاضی جراحی خصوصا عمل زیبایی باید به کادر درمان احترام گذاشته و بیماری ایدز خود را به آنها اطلاع دهد تا توصیه‌های احتیاط عمومی رعایت شود.

بیماری MS

افرادی که دچار بیماری MS هستند در واقع به علت‌های مختلف عصبی و شرایط مداوم پر تنش دچار این بیماری شده‌اند، و از آنجایی که عمل جراحی استرس‌زا است، بنابراین فردی که به این بیماری دچار است باید قبل از عمل زیبایی از متخصص اعصاب نامه‌ی تاییدیه دریافت نماید.

اختلالات مربوط به بیماری‌های خونریزی‌دهنده

در صورتی که به تازگی به دلایلی خونریزی زیادی داشته‌اید باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. افراد مبتلا به برخی بیماری‌های خونی همانند هموفیلی به دلیل فقدان پلاکت کافی برای لخته شدن خون ممکن است در طی عمل دچار خونریزی شوند. برخی داروها نیز مثل آسپیرین نباید یک هفته الی ۱۰ روز قبل از عمل مصرف شوند، چراکه مانع لخته شدن خون می‌گردند.

مشکلات بافت همبند

بیماری‌های استخوانی که مربوط به بافت همبند هستند مثل آرتریت روماتوئید، اسکلرودرمی و لوپوس آریتماتو، نمی‌توانند مانعی برای جراحی باشند، مگر در صورتی که پیشرفته و حاد باشند.

      روماتیسم

 

چاقی

افراد با میزان چربی زیاد و چاق به علت اینکه میزان حجم ریه‌ی آنها کمتر از افراد عادی است ممکن است دچار مشکلات تنفسی و ریوی شوند. به همین دلیل بهتر است قبل از عمل اندکی از وزن خود را کم کنند.

به طور کلی  قبل از عمل زیبایی توصیه می‌شود تا آزمایشات زیر از بیمار گرفته شود:

الف) قند خون ناشتا یا FBS

ب) مشکل کم خونی یا CBC.dif

ج) مشکل انعقادی یا PT and PTT

د) ایدز

ه) هموگلوبین یا HBsAg

و) HCV Ab

ز) تشخیص بارداری یا بتا-HCG

پس از گرفتن آزمایشات و بررسی آنها توسط پزشک، در صورتی که مشکلی نباشد، عمل زیبایی می‌تواند تحت نظر پزشک و گروه متخصص او انجام گیرد.

    چاقی

 

سخن پایانی

در پایان باید گفت که اگر قصد انجام عمل زیبایی دارید، در صورتی که مبتلا به بیماری خاص یا حتی یک عفونت ساده هستید، باید آن را به پزشک خود اطلاع دهید، چرا که علاوه بر اینکه ممکن است سلامت خود را به خطر بیاندازید، برخی اوقات بیماری می‌تواند واگیر داشته و کادر درمانی را نیز با خطر ابتلا به آن مواجه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

دکتر هادی سرمستمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر هادی سرمست

– متخصص گوش گلو و بینی، جراح سر و گردن، جراح پلاستیک بینی و صورت – فارغ التحصیل دوره تخصصی در مهرماه سال ۱۳۸۸ از دانشگاه علوم پزشکی گیلان – دارای بورد تخصصی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *