تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

۳ دقیقه

پل بینی

آنچه می خوانید...

پل بینی

برآمدگی استخوانی قسمت وسط بینی می باشد. جراحی پل بینی یا جراحی رفع قوز بینی از حد فاصل بین دو چشم شروع می شود و تا قبل از سوراخ های بینی ادامه دارد. اندازه و شکل غیرطبیعی پل بینی نوزاد می تواند نشان دهنده وجود یک بیماری ژنتیکی و یا سندروم باشد.

انواع

۱- پهن: پل بینی پهن دارای یک زاویه بزرگ تر از حد معمول می باشد که به دو استخوان بینی کج متصل شده است. در این حالت، بینی پهنی در زیر چشم ها دیده می شود.

۲- فرورفته: در این نوع ، لبه جلوی و پشتی بینی بالا می رود و داخل بینی را منحنی می کند.

بیماری هایی که بر اساس پل بینی معلوم می شوند

سندروم x شکننده، سندروم داون و سندرم الکل جنینی توسط پل بینی پهن و یا فرورفته مشخص می شوند. غیرطبیعی بودن این ناحیه از بینی غالبا در مراحل سونوگرافی جنین مشخص می شود.

۱- سندروم x شکننده: یک بیماری ژنتیکی می باشد و علائم آن شامل پل بینی پهن، صورت دراز و لاغر، چانه آشکار، سر بزرگ، پای صاف و شل بودن مفاصل، عقب ماندگی ذهنی است. افراد مبتلا به این سندروم، رفتاری شبیه افراد مبتلا به اوتیسم دارند.

فرورفتگی این قسمت از بینی را می توان از نیم‌رخ فرد به خوبی مشاهده کرد

۲- سندروم جنین الکلی: در حین بارداری، مصرف نوشیدنی های الکلی باعث بوجود آمدن سندروم جنین الکلی می شود که علائم این سندروم عبارتند از: پل بینی فرورفته، چشمان با فاصله دور از هم و افتادگی پلک ها، ناهنجاری های دستگاه تناسلی، شکاف لب و نقصان قلبی.

۳- سندروم داون: یک اختلال ژنتیکی است که فرد دارای یک کروموزوم اضافی می باشد و دارای این علائم است:  بدشکلی صورت و پل بینی و دست ها، عقب ماندگی ذهنی و نقص قلبی.

تغییر دادن پل بینی

۱- جراحی زیبایی (Rhinoplasty) برای باریک کردن پل بینی پهن و یا تغییر شکل دادن آن استفاده می شود.

۲- تزئین کردن بینی (Ornamentation) با سوراخ کردن (پیرسینگ) سوراخ بینی، دیواره و آویزان کردن زیورآلات از آنها انجام می شود.

پل بینی پهن

پهن شدن قسمت بالای بینی را می گویند.

این پل می تواند در یک صورت آدم سالم بوجود آید، اما می تواند همراه با اختلالات ژنتیکی خاص و یا اختلالات مادرزادی نیز باشد.

علت

– سندرم خال مادرزادی سلول پایه : یک گروه از نقص ها که از طریق خانواده به ارث می رسد و شامل نقص در پوست، سیستم اعصاب، چشم ها، غدد درون ریز و استخوان ها می باشد. این سندروم باعث می شود پل بینی ظاهری غیرعادی داشته باشید و ابتلا به سرطان پوست در این بیماران زیاد می شود.

– سندروم هیدانتوئین (Hydantoin) جنینی : در این سندروم، جنین در معرض عواملی که باعث نقص جنین می شود، قرار دارد. اگر مادری از داروهای ممنوعه در بارداری استفاده کند، جنین دچار این سندروم  و در نتیجه بد شکلی پل بینی می شود.

– اگر احساس می کنید شکل پل بینی کودکتان باعث بدی تنفس در او می شود لازم است به پزشک مراجعه کنید.

پل بینی فرورفته

صاف شدن قسمت بالای بینی را فرورفتگی گویند.

رشد کم این ناحیه می تواند توسط عفونت و یا اختلالات ژنتیکی رخ دهد.

فرورفتگی پل بینی را می توان از نیم‌رخ فرد به خوبی مشاهده کرد.

علت فرورفتگی

– کلئیدوکرانیال دیتوستوزیس ( Cleidocranial Dysostosis) : یک اختلال که شامل رشد غیرطبیعی استخوان جمجمه و منطقه ترقوه می باشد.این اختلال ارثی می باشد.

– سیفلیس مادرزادی : مادری که مبتلا به سیفلیس باشد، از طریق جفت این بیماری را به جنین منتقل می کند. این بیماری، یک عفونت کشنده و ناتوان کننده است.

برای مطالعه “ عمل قوز بینی ” کلیک کنید .

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =