تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / نکات مهم درباره جراحی بینی باز که باید بدانید
۹ دقیقه
هزینه-جراحی-بینی-بسته

نکات مهم درباره جراحی بینی باز که باید بدانید

آنچه می خوانید...

در جراحی بینی باز، برش ها علاوه بر داخل بینی روی ناحیه کلوملا که بافت بین دو سوراخ بینی می باشد، زده می شود، اما در جراحی بینی بسته برش‌ها از طریق سوراخ‌های بینی و از داخل بینی انجام می‌شود. اگر قصد جراحی زیبایی بینی دارید به احتمال زیاد با واژه‌های جراحی بینی باز و بسته روبرو شده‌اید، باید بدانید که این دو روش جراحی فقط در ناحیه برش با هم تفاوت دارند. اگر می خواهید اطلاعات کاملی درباره جراحی بینی باز به دست بیاورید، با ما در ادامه همراه باشید…

ابتدا در ویدئوهای زیر جراحی بینی به روش باز توسط دکتر هادی سرمست، جراح پلاستیک صورت و بینی را مشاهده کنید.

جراحی بینی باز چیست؟

جراحی بینی شامل دو روش انجام است. در حقیقت نوع برشی که جراح از آن استفاده می کند، جراحی بینی را به دو دسته باز یا بسته تقسیم می کند. در جراحی بینی به روش باز، برش کوچکی در کلوملا و بین سوراخ های بینی و سپس برش‌های اضافی در داخل ایجاد می شود، اما در جراحی بینی بسته، برش‌ها فقط در قسمت داخلی بینی می باشد.

در جراحی بینی باز، یک برش به شکل Z روی کلوملا (بافت بین سوراخ‌های بینی) ایجاد می‌شود، در این حالت زاویه‌ی دید پزشک برای جراحی گسترده‌تر می‌شود و دسترسی به غضروف‌، استخوان و بافت‌های بینی جهت ترمیم و تغییر شکل راحت‌تر صورت می‌گیرد. در جراحی بینی به روش بسته این مزیت‌ها وجود ندارد و دسترسی و زاویه‌ی دید جراح محدود می‌باشد. بنابراین در بیشتر مواقع جراحی بینی به صورت باز پیشنهاد می‌شود، عمل بسته تنها در مواردی که مشکلات ظاهری بینی خیلی کم باشند و نوک بینی احتیاج به تغییر شکل نداشته باشد، پیشنهاد می‌شود.

از زمانی که رتی (Rethi) برای اولین بار برش بین سوراخ های بینی را برای جراحی بینی باز در سال ۱۹۲۱ معرفی کرد، محبوبیت دوچندان پیدا کرد به طوری که در حال حاضر در سرتاسر جهان، اکثر جراحان معروف رینوپلاستی به خصوص بعد از دهه ۹۰ به جراحی بینی باز روی آورده اند.ا

جراحی-بینی-باز

چه زمانی جراحی بینی باز ارجحیت دارد؟

  • زمانی که بینی احتیاج به پیوند غضروف داشته باشد.
  • زمانی که نوک بینی احتیاج به تغییرات اساسی دارد.
  • در مورد بینی های بزرگتر و برجسته‌تر که پل بینی آن‌ها دارای انحراف بسیار و نامتقارن است.

به طور کلی زمانی که بینی احتیاج به تغییرات اساسی دارد جراحی بینی باز در اولویت قرار می گیرد، زیرا دسترسی به ساختار زیرین بینی برای جراح آسان‌تر می‌باشد و تغییرات پایه‌ای را می توان ایجاد نمود. قبل از انجام این جراحی، باید در انتخاب جراح دقت زیادی داشته باشید و با تحقیق و پرس و جو در میان آشنایان و جستجو در اینترنت و مشاهده نمونه کارها، بهترین جراح بینی را انتخاب نمایید.

نتیجه-عمل-بینی
عمل-بینی-کج
جراحی-بینی-انحراف-دار

مزایای جراحی بینی باز

  • زمان جراحی کوتاهتر: از آن‌جایی که وسعت دید جراح در جراحی باز بیشتر است، در مدت زمان کمتری می‌تواند به ترمیم و اصلاح ساختار بینی بپردازد. در این روش با اینکه پوست بلند می‌شود اما کبودی‌های کمتری به‌وجود می‌آید و زمان بهبودی و دوره‌ی نقاهت نیز کاهش می‌یابد. هر چقدر که زمان جراحی کوتاهتر باشد دوره‌ی بیهوشی و عوارض جانبی آن نیز کاهش می‌یابد.
  • ساختار بینی بهتر حفظ می‌شود: در جراحی بینی بسته برش‌های که در داخل سوراخ بینی ایجاد می‌شود، می‌توانند باعث تضعیف ساختار بینی شود اما در جراحی بینی باز، با دسترسی بیشتر به ساختار کلی بینی، تکنیک‌های بیشتری قابل اجرا هستند (مانند بخیه‌ها یا پیوند زدن) که این موارد به بهبود ظاهر بینی کمک می‌کنند بدون اینکه یکپارچگی بافت بینی دستخوش تغییری شود، بعلاوه در این روش غضروف بیشتری حفظ می‌شود و ساختار استحکامی بینی کاهش نمی‌یابد.
  • دید بهتر جراح: مشاهده‌ی قسمت‌های داخلی بینی در جراحی باز باعث می‌شود جراح بهتر بتواند بافت بینی را بهبود ببخشد. در واقع هرچقدر که بافت‌ها و استخوان‌های بیشتری در دسترس و قابل دیدن باشد، جراح کنترل دقیق‌تری بر شکل‌دهی بینی دارد و به سادگی می‌تواند اقدام به حذف و تغییر شکل بعضی از قسمت‌ها نماید تا در نهایت ظاهر کلی بینی بهبود یابد.
  • امکان استفاده از گرافتدر جراحی بینی بسته، برش‌های داخل سوراخ‌های بینی می‌توانند ساختار بینی را ضعیف کنند اما در رینوپلاستی باز، با دسترسی بیشتر به ساختارهای بینی می توان از تکنیک های گسترده تری مانند بخیه یا گرافت را استفاده کرد تا شکل بینی بیمار بدون به خطر انداختن یکپارچگی بافت ها بهبود یابد. از آنجایی که در این عمل جراحی غضروف کمتری برداشته می شود، ساختار بینی بیشتر حفظ می شود.
  • در این روش پیوند غضروف آسان تر انجام می‌شود.

از دیگر مزایای راینوپلاستی باز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی و ارزیابی چارچوب استخوانی غضروفی
  • اصلاح و تثبیت دقیق ناهنجاری با اصلاح نوک بینی، قرار دادن گرافت و استئوتومی
  • روشی عالی برای اهداف آموزشی

نمونه کارهای جراحی بینی دکتر هادی سرمست

جراحی-بینی-باز
بهترین-جراح-بینی-باز
عمل-بینی

کاربردهای جراحی بینی باز

موارد استفاده از جراحی بینی باز به دلیل تسلط جراح روی ساختار داخلی بینی، بسیار زیاد هستند. به دلیل اینکه زمانی که جراح در ناحیه کلوملا برش ایجاد می کند، پوست بینی را به سمت بالا می برد و این کار دسترسی او را برای ایجاد تغییرات لازم ایجاد سهل می کند. موارد کاربرد جراحی بینی باز عبارتند از:

  • اصلاح نوک بینی
  • اختلال در عملکرد دریچه داخلی بینی
  • پوست بینی ضخیم
  • اصلاح انحراف تیغه بینی
  • اصلاح تغییر شکل یا شکستگی بینی در اثر ضربه و سانحه
  • جراحی ترمیم بینی
  • برداشتن تومور بینی
  • رفع قوز بینی

مشکلات جراحی بینی باز

  • جای زخم: این بزرگترین مشکلی است که پس از جراحی بینی باز به وجود می‌آید و دلیل آن به علت برش در کلوملا است که پس از آن امکان ایجاد محل زخم (اسکار) قابل مشاهده وجود دارد، البته این اسکار فقط زمانی قابل مشاهده است که از پایین به بینی نگاه کنیم و از آن‌جایی که این یک زاویه‌ی دید رایج نیست، جای نگرانی در این مورد وجود ندارد. هرچقدر که جراح مهارت بیشتری داشته باشد و برش‌ها و بخیه‌ها را در نهایت دقت اعمال کند، رد کمتری از اسکار باقی می ماند و در نهایت با استفاده از روش‌های متنوع مانند پماد‌های مخصوص و یا لیزردرمانی می‌توان هرگونه اسکار باقی مانده از جراحی بینی باز را به حداقل ممکن رساند.
  • بافت‌های بیشتری تحت جراحی قرار می‌گیرند: به علت اینکه بافت‌های بیشتری در جراحی بینی باز زیر تیغ جراح قرار می گیرند ممکن است آسیب بیشتری به بافت‌ها وارد شود که از لحاظ تئوری ممکن است باعث شود دوره‌ی بهبودی افزایش یابد اما همان‌طور که قبلاً اشاره شد پزشک با داشتن دید بهتر می‌تواند اصلاحات دقیق‌تری انجام دهد.
  • تورم و التهابات ایجاد شده پس از این جراحی بیشتر است.
  • مقدار بخیه‌هایی که در این روش در قسمت داخلی و خارجی بینی استفاده می‌شود بیشتر است بنابراین دوره‌ی بهبود ممکن است افزایش یابد. بخیه‌های خارجی 5 تا 7 روز پس از جراحی خارج می‌شود.

چه افرادی می‌توانند جراحی بینی باز انجام دهند؟

تمام افرادی که از اندازه، ظاهر، تقارن و یا موقعیت بینی خود رضایت ندارند می‌توانند جراحی بینی باز را انجام دهند. مانند تمام جراحی‌هایی که به قصد زیبایی انجام می‌شود باید از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشید تا کاندید مناسبی جهت جراحی بینی باز باشید.

آمادگی برای جراحی بینی باز

پیش از انجام هر کاری شما باید جراح بینی با تجربه را با تحقیق و بررسی های دقیق پیدا کنید. جراح شما دستورالعمل های آماده سازی فردی را برای شرایط خاص شما در جلسه ی مشاوره خصوصی ارائه می دهد. به طور کلی، شما باید نسخه های خود را زودتر از موعد دریافت کنید و در روزهای منتهی به جراحی خود رژیم غذایی سالمی داشته باشید. بیماران باید مصرف برخی از داروهایی که می توانند عوارضی مانند رقیق کننده های خون (مانند آسپرین، ایبوپروفن) را متوقف کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح بینی استخوانی در تهران

روند جراحی رینوپلاستی باز

این نوع جراحی عموما تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. برای شروع این عمل، جراح برش هایی در کلوملا بینی (تیغه ی بین سوراخ های بینی) ایجاد می کند. سپس پوست بینی را به سمت بالا باز می کند تا تیغه بینی و قسمت داخلی آن نمایان شود. در این حین، در صورت لزوم، انحراف تیغه بینی را اصلاح می کند و تقارن و جریان هوای متعادل را از طریق بینی باز می گرداند. سپس تغییرات لازم را انجام داده و پس از اتمام جراحی پانسمان و بخیه صورت می گیرد.

عوارض جراحی بینی باز

کبودی و تورم پس از یک هفته کاهش می‌یابد. تا چند ماه ممکن است بینی شما التهاب داشته باشد و ظاهر نهایی آن به طور کامل مشخص نباشد اما پس از این مدت به احتمال زیاد از نتایج جراحی و اصلاحات انجام شده راضی خواهید بود.

اگرچه با وجود تکنیک های پیشرفته جراحی که با تجربه هزاران جراحی زیبایی بینی به وجود آمده است، وجود عوارض تا حدودی نادر هستند اما ممکن است در برخی مواقع بروز داده شوند. شایع ترین معایب و عوارض جراحی بینی باز عبارتند از:

جای زخم: اثر زخم یکی از بزرگترین معایب جراحی بینی باز است. اگرچه ممکن است برای بسیاری از افراد مسئله مهمی نباشد اما به دلیل برش کلوملا بینی، امکان ایجاد اسکار قابل مشاهده وجود دارد. با این حال جای زخم تنها از زاویه خاصی قابل مشاهده بوده ( اگر از پایین به آن نگاه کنید) و در حالت عادی اثری از آن نیست. توجه دقیق جراح شما  به هنگام برش و بخیه کردن تا حدودی به کم شدن اثر این زخم کمک می کند.

تحت تاثیر قرار گرفتن بافت های بیشتر: در جراحی بینی باز، بیشتر بافت بینی دستکاری می شود، که ممکن است منجر به آسیب بافتی بیشتر شده و دوره ی نقاهت را طولانی تر کند.

طولانی تر بودن مدت زمان جراحی نسبت به عمل بینی بسته: از آنجایی که در جراحی بینی باز پوست بینی بلند شده و سپس تغییرات بینی صورت می گیرد، طبیعتا مدت زمان جراحی نسبت به جراحی بسته که تنها برش های کوچکی در سوراخ های بینی ایجاد می شود طولانی تر است.

از دیگر معایب راینوپلاستی باز می توان به تورم و بی حسی نوک بینی بعد از عمل اشاره کرد. اگر شما نزد یک جراح بینی حاذق این عمل را انجام دهید هیچ یک از این مشکلات برای شما رخ نخواهد داد و عوارض عمل به حداقل می رسد.

هزینه جراحی بینی باز

هزینه جراحی بینی باز با بسته متفاوت است و با توجه به پیچیدگی مشکلات بینی این هزینه تعیین می شود. برای مشاوره و اطلاع از هزینه جراحی بینی دکتر هادی سرمست با شماره ۰۹۹۲۳۵۵۵۵۱۴ در ارتباط باشید.

منابع:
https://www.facialdoc.com/blog/what-is-an-open-rhinoplasty/

https://www.newyorkfacialplasticsurgery.com/plastic-surgery-results/rhinoplasty/open-rhinoplasty

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هشت =