تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی گوش / بهترین سن اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش
۷ دقیقه
بهترین سن اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش

بهترین سن اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش

آنچه می خوانید...

اتوپلاستی عمل جراحی زیبایی گوش است و به شما کمک می‌کند تا فرم گوشتان حالت نرمال پیدا کند. گوش انسان به دلایل مختلفی ممکن است دچار تغییر شکل گردد و این موضوع خاطر شما را آزرده کند. باید بدانید که جای هیچ نگرانی نیست و شما می‌توانید به راحتی با انجام عمل اتوپلاستی گوش خود را زیبا کنید. سن اتوپلاستی محدودیت خاصی ندارد و برخلاف تصور برخی افراد که گمان می‌کنند این عمل تنها برای کودکان مناسب است، باید بدانید که بسیاری از افرادی که این عمل را انجام می‌دهند، افراد بزرگسال هستند.

معمولا افراد بالای شش سال که نهایت رشد خود را در ناحیه گوش داشته‌اند، می‌توانند این عمل را انجام دهند. پس اگر این مشکل را دارید، تصور نکنید که اتوپلاستی سودی برای شما ندارد و دیگر برای انجام این کار دیر شده است. هرگز چنین نیست و شما هم اکنون می‌توانید به پزشک متخصص مربوطه مراجعه نموده و  پس از دریافت مشاوره‌های لازم، این عمل را انجام دهید. از آنجایی که امروزه این موضوع به دغدغه افراد بسیاری تبدیل شده است، در این مقاله به بررسی آن پرداخته و جوانب مختلف موضوع را مورد کنکاش قرار خواهیم داد. دعوت می‌کنیم که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین سن اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش

چرا باید اتوپلاستی انجام دهیم؟

برخی مشکلات مادرزادی و آسیب‌های ناگهانی که ممکن است موجب تغییر شکل گوش شوند، نیاز به این عمل را بیشتر می‌کنند. گوش شما هر مشکل ظاهری که داشته باشد، می‌توانید با انجام این عمل مشکل را حل کنید و همانطور که گفته شد، چون سن اتوپلاستی محدودیت خاصی ندارد، نیازی نیست که نگران سن و سال بالای خود باشید. شما می‌توانید با خیال راحت تناسب، تقارن و زیبایی را به گوش خود برگردانید. در ادامه علل ایجاد ناهنجاری‌های گوش را بررسی خواهیم کرد، با همراه باشید.

رابطه بین سن اتوپلاستی و علل جراحی

ناهنجاری‌های ظاهری در گوش ممکن است به علل مختلفی ظاهر شوند. در اکثر موارد این ناهنجاری‌ها مادرزادی هستند و با بالا رفتن سن کودک بیشتر به چشم ‌می‌آیند. ناهنجاری‌های مادرزادی ممکن است باعث تغییر شکل، برجستگی و یا پهن شدن گوش شوند. در این موارد، معمولا سن مناسب برای انجام اتوپلاستی، بعد از پنج یا شش سالگی در نظر گرفته می‌شود. چرا که پس از عبور از این سن، غضروف گوش به اندازه کافی رشد کرده است و در آینده تغییر چندانی نخواهد داشت. این عمل برای کودکانی با سن پایین‌تر از ۵ سال معمولا انجام نمی‌شود.

بهترین سن اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش

علاوه بر ناهنجاری‌های مادرزادی، گوش ممکن است به دلایل دیگری نیز دچار تغییر شکل شود. به عنوان مثال، گاهی ممکن است با کشیده شدن ناگهانی گوشواره لاله گوش پاره شود و یا بر اثر تصادف، به گوش فرد ضربه‌ای وارد شده و شکل آن را تغییر دهد. در مواردی نیز، برخی بیماری‌ها می‌توانند موجب ایجاد تغییر شکل در گوش مبتلایان شوند. همچنین در برخی موارد نادر، ممکن است که فرد از نتیجه اتوپلاسی خود که در سن پایین انجام داده است، راضی نبوده و به همین دلیل تصمیم بگیرد که دوباره این عمل را انجام دهد.

هر چند تعداد کسانی که از روی ضرورت مبادرت به انجام این عمل می‌نمایند، بالا است، اما برخی افراد نیز وجود دارند که هیچ مشکل ظاهری در گوش خود نداشته و این عمل را صرفا برای زیبایی بیشتر گوش خود انجام می‌دهند. این کار می‌تواند دلایل واقعی و کاذب بسیاری داشته باشد، شاید بتوان نداشتن محدودیت در سن اتوپلاستی، راحت بودن انجام این عمل و بالا رفتن اعتماد به نفس پس از عمل را از دلایل عمده انجام آن در برخی افراد دانست.

آیا سن اتوپلاستی تاثیری در نتیجه دارد؟

کسانی که اتوپلاستی انجام می‌دهند اگر به خوبی دوره نقاهت را بگذرانند و موارد احتیاط را رعایت کنند، معمولا دچار مشکل خاصی نخواهند شد. سن اتوپلاستی تاثیری در نتیجه این عمل ندارد. همانطور که گفته شد، گاهی ممکن است که شخصی در کودکی این عمل را انجام دهد و هنگامی که بزرگ شد، احساس کند گوش‌هایش به اندازه کافی زیبا نشده‌اند و دوباره دست به این عمل بزند. این اتفاق به خاطر تاثیر سن اتوپلاستی در نتیجه عمل نیست، بلکه بیشتر به خاطر این است که شخص بالغ سلیقه متفاوتی با یک کودک و یا پدر و مادرش دارد.

بهترین سن اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش

انجام اتوپلاستی به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟

آنچه که بیشتر از سن، در نتیجه عمل اتوپلاستی مهم است، رعایت کردن نکات مراقبتی قبل و بعد از عمل است. به طور کلی باید گفت که نتیجه هر عملی، بعد از اراده خداوند قادر، به دو فاکتور بستگی دارد که شامل مهارت پزشک جراح و انجام مراقبت‌های مختلف توسط بیمار می‌شود. پس باید بدانید که، برای حصول یک نتیجه عالی، شما نیز مانند جراح در نتیجه عمل نقش داشته و رعایت کردن یا نکردن نکات مراقبتی توسط شما، تعیین کننده خواهد بود. در ادامه برخی از مهم‌ترین راهکارهای مراقبتی پس از عمل اتوپلاستی، آورده شده است:

  • کسی که می‌خواهد اتوپلاستی انجام دهد نباید سیگار یا قلیان بکشد. چه قبل از عمل و چه پس از آن، این کار ممنوع است.
  • حدود هفت روز باید پاسمان روی گوش شما باقی بماند.
  • به مدت چهارده روز پس از جراحی، هنگام خواب شبانه باید به پشت دراز بکشید و به پهلو نخوابید.
  • با توجه به دستور پزشک باید مدتی از هدبند استفاده کنید.
  • تا مدتی نمی‌توانید آن دسته از فعالیت‌های ورزشی‌ را‌ انجام دهید که فشار خون شما را بالا می‌برند.
  • تا مدتی نمی‌توانید حمام بروید و سر خود را خیس کنید.
  • بروز تورم تا حدودی طبیعی است و پس از مدتی با مراقبت‌های لازم از بین خواهد رفت.
  • هر چند زخم‌های به جا مانده از این عمل پس از مدتی، خود به خود بهبود می‌یابند، اما می‌توانید با استفاده از ورق‌های سیلیکونی و ژل، به روند درمان خود سرعت بیشتری ببخشید.

بهترین سن اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش

چنانچه موارد ذکر شده و دستورات پزشک معالجتان را به خوبی انجام دهید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت و معمولا پس از گذشت یک سال از جراحی، گوش شما به حد نهایی زیبایی خود خواهد رسید.

بهترین سن اتوپلاستی در یک نگاه

در این بخش از مقاله قصد داریم به طور مختصر نکات کلیدی گفته شده را برای شما بازگو نماییم:

  • اتوپلاستی برای زیبا و نرمال‌سازی شکل ظاهری گوش صورت می‌گیرد. این عمل می‌تواند در هر سنی انجام شود و سن اتوپلاستی در نتیجه حاصل از عمل، اهمیت چندانی ندارد. به طور کلی، بهترین سن انجام این عمل، پس از پنج یا شش سالگی است که گوش تقریبا به تکامل خود رسیده است. طبیعتا هر چه سن بالاتر باشد فرد بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد که این عمل را انجام دهد یا خیر. به همین دلیل امروزه این عمل در میان افراد بزرگسال، متقاضیان زیادی دارد.
  • علل مختلفی باعث می‌شوند که کسی دست به انجام این عمل بزند. ناهنجاری‌های مادرزادی در ظاهر گوش، وارد شدن ضرباتی که باعث تغییر شکل گوش شده‌اند، پارگی لاله گوش و همچنین برخی دلایل روانی، از جمله مواردی هستند که افراد را ترغیب می‌کنند تا این عمل را انجام دهند.
  • این عمل معمولا عوارض خاصی ندارد و شما در هر سنی که هستید می‌توانید بدون نگرانی آن را انجام دهید. تنها کافی است همانند هر عمل دیگری موارد ایمنی و دستورات پزشک را به درستی رعایت کنید. مراقبت‌های پس از جراحی به شما کمک می‌کند تا مشکلی پیش نیاید و بهترین نتیجه از این عمل گرفته شود.

چنانچه شما هم از وجود ناهنجاری در ظاهر گوش رنج می‌برید و احساس می‌کنید که به خاطر این موضوع، دچار ضعف اعتماد به نفس شده‌اید، می‌توانید همین امروز به یک پزشک متخصص مراجع نموده هر چه سریع‌تر اقدام به انجام اتوپلاستی نمایید. انجام این عمل نه تنها در زیبایی شما تاثیر دارد، بلکه حتی به خوب شدن حال و بالا رفتن اعتماد به نفس شما نیز کمک می‌نماید. از اینکه ما را همراهی کردید سپاس‌گذاریم و امیدواریم این مقاله به حل مشکل شما کمک کند.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =