تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / دسته‌بندی نشده / عوارض تزریق چربی به صورت که تا به حال نشنیده اید
۶ دقیقه
عفونت موضعی از عوارض تزریق چربی به صورت

عوارض تزریق چربی به صورت که تا به حال نشنیده اید

آنچه می خوانید...

عوارض تزریق چربی به صورت به فرم خفیف یا شدید برای کاندیدای این روش ممکن است ایجاد شود. این روش، به عنوان یکی از روش‌های جایگزین به جراحی‌های پلاستیک صورت مورد توجه قرار گرفته است زیرا با استفاده از چربی بدن خود به عنوان مواد پر کننده، احتمال ریسک‌ها و عوارض جانبی احتمالی کمتری دارد. در این مقاله به طور جزئی تر عوارض تزریق چربی برای صورت را نام برده و توضیح خواهیم داد.

عوارض تزریق چربی به صورت

عوارض تزریق چربی به صورت

تزریق چربی به صورت به دلایل مختلفی ممکن است باعث آسیب یا عوارضی در بدن بیمار شود که البته برای همه به وجود نمی‌آیند. برخی از این عوارض به دلیل آلودگی و عدم مهارت پزشک است اما بعضی دیگر واکنش های بدن در برابر چربی تزریق شده، است. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به بهترین دکتر برای تزریق چربی صورت، از میزان و شدت این عوارض بکاهید. در ادامه به برخی از متداول ترین عوارض اشاره خواهیم داشت.

شلی پوست:

تزریق چربی بیش از حد به صورت می‌تواند باعث شل شدن و افتادگی پوست به سمت پایین شود. این به دلیل تکثیر بیش از حد سلول‌های چربی و افزایش حجم بافت چربی است. برخی افراد تصور دارند که با تزریق چربی زیاد به پوست صورت، حجم مناسبی ایجاد می‌شود اما این در حالی است که تزریق بیش از اندازه موجب آویزان شدن پوست به سمت پایین می‌شود.

قرمزی پوست:

قرمزی و التهاب پوست بعد از تزریق چربی یک عارضه شایع است و اغلب برای همه زیباجویان بعد از این روش به وجود می‌آید. این می‌تواند به دلیل واکنش التهابی بدن به تزریق چربی باشد. قرمزی معمولاً چند ساعت پس از تزریق ایجاد می‌شود و به تدریج برطرف می‌گردد و نیاز به نگرانی ندارد. اگر قرمزی پوست رو به بهبود بود و مجدد افزایش یافت، باید حتما به پزشک  خود اطلاع دهید.

التهاب پوست:

تزریق چربی به صورت ممکن است باعث التهاب موضعی در پوست شود. این التهاب می‌تواند به صورت قرمزی، تورم، درد و حساسیت پوست بروز کند. علت اصلی این التهاب معمولا واکنش ایمنی بدن به چربی تزریقی، خواهد بود.

التهاب عضلات و بافت ‌های زیرین:

در برخی موارد، تزریق چربی به صورت ممکن است به التهاب عضلات و بافت ‌های زیرین منجر شود. این مسئله باعث درد، سختی حرکت بخش های مختلف صورت می‌شود.

التهاب پوست از عوارض تزریق چربی به صورت

التهاب عروقی:

تزریق چربی اشتباه گاها باعث التهاب رگ ‌های خونی در ناحیه تزریق می‌شود که تشکیل لخته خون و اختلال در جریان خون را برای افراد به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: تزریق چربی زیر چشم

عفونت موضعی:

تزریق چربی در صورت عدم رعایت بهداشت، باعث ایجاد عفونت ‌های موضعی در ناحیه تزریق خواهد شد. این عفونت‌ها می‌توانند به شکل قرمزی، تورم، درد، گرما و ترشح چرکی بروز پیدا کنند. در صورت عدم درمان به موقع، عفونت ‌های موضعی قطعا عوارض جدی تری را رقم می‌زند.

عفونت‌های سیستمیک:

در بعضی مواقع، عفونت ‌های موضعی ناشی از تزریق چربی می‌توانند به عفونت ‌های سیستمیک و گسترده در بدن تبدیل شوند. این عفونت های سیستمیک شامل عفونت‌ های خونی، عفونت ‌های ریوی و حتی مننژیت است. برای پیشگیری از عفونت، رعایت کامل اصول بهداشتی و استریلیزاسیون، استفاده از تکنیک‌ های صحیح تزریق و مراجعه پزشکی منظم ضروری است.

واکنش آلرژیک:

برخی افراد ممکن است نسبت به مواد چربی استفاده شده در تزریق، واکنش آلرژیک نشان دهند. این واکنش‌ها به شکل کهیر، خارش، قرمزی و تورم پوست بروز پیدا می‌کنند. در موارد شدید، واکنش ‌های آلرژیک می‌توانند آنافیلاکسی یا همان واکنش شدید آلرژیک را به همراه داشته باشند.

حساسیت سلولی:

گاهی چربی تزریق شده  باعث واکنش ‌های حساسیتی سلولی در بافت ‌های محل تزریق می‌شود. این واکنش‌ها به شکل گرانولوم (التهاب ماکروسکوپی) در زیر پوست ظاهر می‌شوند. این عارضه حتی ممکن است که بعد از دو هفته بروز پیدا کند.

عوارضی مانند عدم جذب چربی، تجزیه چربی یا واکنش ‌های آلرژیک می‌توانند به تغییر ظاهر صورت و عدم رضایت بیمار از نتایج زیبایی ختم شوند.

تحلیل و مرگ بافت چربی تزریق شده:

گاهی بافت چربی تزریق شده به طور کامل یا قسمتی از آن به هنگام برداشتن از بدن یا زمان تزریق دچار آسیب دیدگی شده و از بین می‌روند.

آسیب به بافت‌های طبیعی صورت:

گاهی نکروز ناشی از این تزریق به بافت ‌های اصلی صورت مانند عضلات، عروق یا پوست نیز سرایت می‌کند که آسیب ‌های جدی و ظاهر نامطلوب را به همراه دارد که هزینه های گزافی برای بهبود را ایجاد می‌کند.

ورود چربی به جریان خون:

در برخی موارد، بخش‌ هایی از چربی تزریق شده وارد جریان خون می‌شود که این ذرات چربی می‌توانند در عروق خونی گرفتگی ایجاد کنند و باعث انسداد جریان خون شوند. با گرفتگی عروقی، جریان خون به ارگان‌ های مهم بدن مانند ریه‌ ها، مغز یا قلب مختل می‌شود و آسیب جدی یا حتی مرگ بیمار را رقم می‌زند.

سوالات متداول

نتیجه گیری

عوارض تزریق چربی صورت به حالت خفیف معمولا برای همه افراد به وجود می‌آید، اما موارد شدیدتر برای همه ایجاد نمی‌شود. اگر شما دارای سوابق حساسیتی و آلرژیکی هستید، باید قبل انجام این روش به پزشک خود اطلاع دهید. برای کاهش احتمال ابتلا به این عوارض بهتر است که در انتخاب دکتر تزریق چربی صورت خود دقت لازم را به عمل آورید. 

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 7 =