تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / دسته‌بندی نشده / جراحی بینی زنانه همراه با نمونه کارهای جذاب اتاق عمل
۴ دقیقه

جراحی بینی زنانه همراه با نمونه کارهای جذاب اتاق عمل

آنچه می خوانید...

جراحی بینی زنانه از ویژگی های خاصی برخوردار است و با عمل بینی در مردان تفاوت هایی دارد. در حالی که جراحی بینی در تمام افراد با چالش‌هایی همراه می‌باشد جراحان عقیده دارند جراحی بینی خانم‌ها از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار می‌‌باشد. به عنوان مثال یک نقص جزئی در بینی آقایان می‌تواند به عنوان ویژگی یک بینی مردانه در نظر گرفته شود، اما همین نقص در بینی خانم‌ها موجب کاهش زیبایی به صورت چشمگیری می‌شود. با توجه به اهمیت جراحی بینی زنانه در ادامه‌ی این مقاله به این موضوع می‌پردازیم.

عمل بینی زنانه
جراحی بینی زنانه

ساختار بینی در جراحی بینی زنانه

ساختار بینی غالباُ از غضروف تشکیل شده است، عملکرد بینی شامل گرم کردن و مرطوب کردن هوایی که تنفس می‌کنیم و بوییدن می‌باشد. ساختار کلی بینی در خانم‌ها و آقایان یکسان می‌باشد، اما بینی خانم‌ها معمولا از بینی آقایان کوچکتر می‌باشد. به همین دلیل جراحی بینی زنانه ویژگی هایی دارد که آن را با جراحی بینی مردانه متفاوت می کند.

جراحی بینی زنانه چه ویژگی هایی دارد؟

زیبایی چهره‌ی یک خانم بر مبنای تقارن و ظرافت بنا شده است، در مواردی که بینی بسیار بزرگ باشد و یا با سایر اجزاء صورت هماهنگی نداشته باشد زیبایی کل چهره دستخوش تغییر می‌شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که خانم‌ها تصمیم به جراحی بینی می‌گیرند، در اکثر موارد دلیل اصلی این است که خانم‌ها تمایل دارند بینی آنها از زاویه‌ی روبرو زیباتر به نظر برسد، به صورت خلاصه دلایل اصلی که یک خانم تصمیم به جراحی بینی می‌گیرد شامل این موارد می‌شود:

  • بزرگ بودن بیش از حد بینی
  • کوچک بودن بیش از حد بینی
  • داشتن بینی با نوک تیز
  • بینی پوست پیازی
  • بینی پهن
  • افتادگی نوک بینی
  • سربالا بودن بینی به صورت غیر طبیعی
  • کج بودن و عدم تقارن و …

به طور کلی وقتی بینی شما با آناتومی سایر قسمت های چهره هماهنگی نداشته باشد، زیبایی کل صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر کدام از بیماران به دنبال نتایج خاصی از جراحی هستند، خانم‌ها معمولاُ نتایجی ظریف بدون هرگونه اشکالی را از جراحی توقع دارند. در طی جلسات مشاوره لازم است جراح در مورد نتایج جراحی به بیماران خود توضیحات کامل بدهد تا بیمار هرگونه انتظار غیرواقع گرایانه را نداشته باشد.

با توجه به مشکلات بینی هر فردی، تکنیک‌هایی که در جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال خانم‌هایی که بینی پهن و گوشتی دارند توقع دارند پس از جراحی بینی آنها ظریف و کوچک شود و یا بیماری که دچار انحراف سپتوم می‌باشد در مرحله‌ی اول باید انحراف سپتوم هدف جراحی باشد.

لازم است به تفاوت‌های قومیتی در بین افراد مراجعه کننده نیز توجه شود و در کنار نظر بیمار به ویژگی‌های چهره و آناتومی صورت هر فرد نیز در حین جراحی توجه شود.

مزایای جراحی بینی زنانه

ویژگی‌های ظاهری مانند حالت چهره از نکات مهمی می‌باشد که در اعتماد به نفس خانم‌ها تاثیر عمده‌ای دارد، بسیاری از خانم‌ها پس از جراحی اعلام می‌نمایند که اعتماد به نفس آنها پس از جراحی بسیار افزایش یافته است. علاوه بر افزایش اعتماد به نفس سایر مزایای جراحی بینی زنانه عبارتند از:

  • هماهنگی و تناسب بینی با سایر اجزاء صورت
  • با زیبا شدن بینی، سایر اجزاء صورت مانند چشم و لب‌ها بیشتر به چشم می‌آیند.
  • بهبود عملکرد تنفسی در مواردی که  اختلالات تنفسی به دلیل مشکلاتی در ساختار بینی وجود دارد.

اهداف جراحی بینی زنانه

همان طور که پیشتر اشاره شد ساختار بینی در خانم‌ها و آقایان مشابه می‌باشد، اما بینی خانم‌ها معمولاً ظریف‌تر و کوچکتر می‌باشد. این مورد در حین جراحی بینی خانم‌ها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به تغییراتی که در بینی قرار است انجام شود جراحی بینی زنانه ممکن است به صورت باز و یا بسته انجام شود.

در جراحی بینی بسته هیچ گونه برشی در پوست ایجاد نمی‌شود و جراح با استفاده از ابزار جراحی از طریق حفره‌های بینی تغییرات لازم در بینی را اعمال می‌نماید اما در روش باز برش‌هایی در تیغه‌ی میانی بینی و یا کناره‌های حفره‌ی بینی ایجاد می‌شود تا پزشک بتواند به ساختار داخلی بینی دسترسی بهتری داشته باشد، روش جراحی بینی باز در مواردی که لازم است تغییرات اساسی در استخوان و غضروف‌ها انجام شود گزینه‌ی انتخابی جراح می‌باشد.

مواردی که پزشک در طی جراحی بینی زنانه به آن می‌پردازد عبارت است از:

  • کاهش برجستگی پل بینی
  • ایجاد ظاهری ظریف‌تر نسبت به پیش از جراحی
  • اصلاح طول بینی جهت تناسب با فرم کلی صورت
  • برقراری تناسب بینی با سایر اجزاء صورت
  • برطرف کردن افتادگی نوک بینی
  • ایجاد تقارن و برطرف کردن هرگونه انحراف
  • کوچک و باریک کردن حفره‌های بینی و ….

تکنیک‌هایی که در جراحی بینی زنانه به کار برده می‌شود شامل تغییراتی در ساختار استخوان‌ها، غضروف‌ها، اضافه کردن غضروف و … می‌باشد.

نتیجه گیری

مهمترین نکته‌ای که پزشک در جراحی بینی زنانه باید به آن دقت داشته باشد این است که پس از جراحی، بینی ظاهری ظریف و بدون نقص داشته باشد. به طور کلی جراحی بینی برای هر فردی با توجه به ویژگی‌های ظاهری چهره و بینی ممکن است متفاوت بوده و تکنیک‌های خاصی را مورد نیاز داشته باشد.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =