تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی زیبایی / نکات مهم درباره جراحی پروتز گونه که تاکنون جایی نخوانده اید
۱۲ دقیقه
هزینه-جراحی-پروتز-گونه

نکات مهم درباره جراحی پروتز گونه که تاکنون جایی نخوانده اید

آنچه می خوانید...

جراحی پروتز گونه یکی از اقدامات مهم در راستای زیبا سازی و فرم دهی به صورت است که امروزه در میان زنان بسیار گسترش یافته است. جراحی پروتز گونه با هدف بالا کشیدن، لیفت محل گونه‌ها و افزایش شادابی و جوانی چهره انجام می‌شود. این روش برای افزایش حجم گونه و رفع چین و چروک های آن ناحیه انجام می شود و در افزایش جذابیت چهره نقش مهمی دارد. در این مقاله به بررسی جراحی پروتز گونه می پردازیم و اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار می دهیم. با ما در ادامه همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

جراحی-پروتز-گونه
در روش کاشت گونه به روش پروتز، به فرد بیهوشی عمومی داده می‌شود و پس از آن پزشک متخصص برای قرار دادن پروتز، ناحیه‌ی داخلی گونه از بین دندان‌ها و لپ را برش می‌دهد و سپس پروتز را روی استخوان گونه قرار داده و با پیچ ثابت نگه می‌دارد.

جراحی پروتز گونه چیست؟

جراحی پروتز گونه عملی است که در آن پزشک با جایگذاری پروتزهای سیلیکونی در نواحی گونه‌ها باعث برجستگی و زیبایی آنها می‌شوند. جراحی پروتز گونه برای افرادی که گونه‌های لاغر یا افتاده‌ای دارند، مناسب است. حجم گونه‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای بر تناسب چهره تاثیر می گذارد.

با افزایش سن، پوست بدن شادابی و نشاط خود را از دست می‌دهد، ساختار استخوانی و بافت‌های نرم زیر پوست حجم و استحکام دوران جوانی را به تدریج از دست می‌دهد، این تغییرات در پوست تمام نواحی بدن ایجاد می‌شود اما زمانی که در پوست صورت ایجاد شود از لحاظ زیبایی تاثیر منفی بر اعتماد به نفس افراد می‌گذارد. زمانی که پوست صورت شل می‌شود یکی از نواحی که به سرعت از این تغییرات تاثیر می پذیرد ناحیه گونه می‌باشد، با کاهش حجم گونه، چین و چروک ها بیشتر نمایان می‌شود.

اما برای تمام این مشکلات این روزها راه‌حل های متنوعی وجود دارد و بازگرداندن شادابی و جوانی به صورت با جراحی‌های ساده به راحتی قابل انجام می‌باشند. برای بازگرداندن حجم طبیعی و برجسته کردن گونه‌ها معمولا از روش تزریق ژل و یا پروتز استفاده می‌شود، در ادامه به بررسی جراحی پروتز گونه، روش انجام آن، مزای و معایب آن می‌پردازیم.

مزایای جراحی پروتز گونه

جراحی پروتز گونه مزایای بسیاری می توانند داشته باشد که بعد از مطالعه این بخش احتمال اینکه افراد بسیاری به این جراحی ترغیب شوند، وجود دارد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

  1. زیبایی دوچندان: اولین و مهمترین مزیتی که جراحی پروتز گونه دارد؛ افزایش زیبایی چهره فرد است. جراحی پروتز گونه برای افرادی که بر اثر تصادف یا هر آسیب دیگری گونه های خود را از دست داده اند بسیار مناسب است.
  2. ایمن بودن: جراحی پروتز گونه از ایمن ترین جراحی‌های زیبایی است و نتیجه بخش بودن آن بسیاری را به سمت این جراحی سوق می‌دهد.
  3. تعادل در نیمرخ: جراحی پروتز گونه به دلیل ایجاد تناسب در چهره می‌تواند نیم رخ فرد را هم به تعادل رساند.
  4. افزایش اعتماد به نفس: در دنیایی کنونی داشتن چهره زیبا تاثیر مستقیم بر اعتماد به نفس افراد دارد. جراحی پروتز گونه نیز یکی از مواردی است که موجب افزایش اعتماد به نفس در فرد می‌شود.
  5. امکان تغییر نتیجه: یکی از مزایایی جراحی پروتز گونه قابلیت تغییر دادن نتیجه آن است به گونه ‌ی که اگر افراد از نتیجه جراحی خود راضی نباشند، می‌توانند از جراح خود بخواهند پروتز را خارج کند.
  6. ماندگاری و دوام: از مزایایی دیگر جراحی پروتز گونه دوام و ماندگاری آنهاست. در واقع پروتزها به مدت زمان طولانی می توانند زیر باف پوستی گونه قرار گیرند.
جراحی پروتز گونه

پروتز گونه بهتر است یا فیلر؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که پروتز گونه بهتر است یا تزریق فیلر و چربی؟ اگر شما به دنبال حجم دادن گونه‌های خود باشید، با یک جستجوی کوتاه، چندین راه حل متفاوت می‌یابید اما در میان آنها تزریق فیلر و پروتز گونه بیشترین طرفدار را دارند. هر کدام از این روش ها مزای و معایب خاص خود را دارند که پزشک شما با توجه به شرایط موجود و نظر شما تصمیم می‌گیرند که کدام روش برای شما مناسب است و بهترین بازده را دارد.

اگر به دنبال یک روش موقتی برای حجم‌دهی به گونه‌های خود هستید، تزریق فیلر بهترین پیشنهاد برای شما می‌باشد، این روش به سادگی و در مطب پزشک متخصص طی چند دقیقه قابل انجام است، کم هزینه‌ است، احتیاج به مراقب خاصی ندارد و عوارض جانبی آن کمتر است اما مشکل بزرگی که در مورد فیلرها وجود دراد این است که موقتی بوده و بعد از 6 ماه تا یک سال، حجم ایجاد شده به مرور از بین می‌رود و شما احتیاج به تزریق مجدد پیدا می نمایید، بنابراین اگر به دنبال راه‌حل دائمی هستید جراحی پروتز گونه بهترین پیشنهاد برای شما می‌باشد.

نحوه‌ انجام جراحی پروتز گونه

ابتدا یک برش کوچک داخل دهان شما ایجاد می‌شود و سپس پروتز گونه در محل مناسب قرار می گیرد، جراح بعد از بررسی تقارن و حالت ایمپلنت ممکن است آن را جابه‌جا کند تا تقارن و تناسب مناسب صورت فرد ایجاد شود، بخیه‌های داخل دهان بعد از 5 روز خارج می‌شود و سپس شما مي‌توانید از گونه‌هایی برجسته و خوش‌حالت برای همیشه لذت ببرید، در این روش هیچ برش یا بخیه‌ای رو پوست صورت شما ایجاد نمی‌شود.

جراحی پروتز گونه مانند هر جراحی دیگری مراحل مختلف خود را دارد یکی از این مراحل چگونگی و نحوه انجام جراحی است.

  1.  جراح مناسب‌ترین نوع پروتز از نظر شکل، جنس و سایز مناسب را برای طبیعی‌تر به نظر رسیدن ساختار صورتتان تعیین می‌کند. 
  2. جراحی پروتز گونه فرد تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می‌شود که پزشک با بررسی شرایط بیمار بهترین گزینه را پیشنهاد می دهد.
  1.  در جراحی پروتز گونه یک شکاف در بالای فک در قسمت داخلی گونه ایجاد می‌شود که چگونگی ایجاد این شکاف به تکنیک مورد استفاده بستگی دارد. 
  2. پروتز از طریق دهان وارد گونه می‌شود.
  3. محل برش ها از طریق بخیه یا چسب های مخصوص بسته می شود.
  4. بعد از انجام مراحل اولیه جراحی پروتز گونه بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود.
  5. فردی که جراحی پروتز گونه برای او انجام شده با صلاحدید پزشک همان روز مرخص می شود.

چه افرادی واجد شرایط جراحی ایمپلنت گونه هستند؟

  • افرادی که ساختار گونه‌ی آنها ضعیف است.
  • افرادی که صورتی صاف یا باریک دارند.
  • افرادی که با افزایش سن، حالت گونه‌ی آنها دستخوش تغییرات شده است.
  • افرادی که در ناحیه‌ی گونه چین و چروک‌های قابل مشاهده و عمیق دارند.
  • افرادی که گونه های فرو رفته دارند.
  • افرادی که گودی زیر چشم دارند.
  • افرادی که پوست صورت آنها شل شده و چین های برجسته روی پوست دارند.
  • افرادی که حالت دهان آنها به سمت پایین افتاده است.

اقدامات قبل از جراحی پروتز گونه

جراحی پروتز گونه همانند بسیاری از جراحی‌ها نیازمند یک سری اقدامات پیش از انجام است . اگر قصد انجام جراحی پروتز گونه را دارید مطالب زیر را مطالعه کرده سپس تصمیم گیری کنید:

  • انتخاب بهترین جراح: انتخاب بهترین جراح برای انجام جراحی پروتز گونه که از تخصص و مهارت کافی برخوردار است، از اولین اقدامات لازم برای این نوع جراحی است.
  • مشورت با پزشک: پیش از انجام جراحی پروتز گونه لازم است در خصوص هدف خود از این جراحی با پزشک مشورت کنید تا تقارن در اندازه اجزا چهره شما حفظ شود.
  • انتخاب نوع پروتز: پیش از انجام جراحی پروتز گونه لازم است نوع و جنس پروتز خود را انتخاب کنید تا بیشترین سازگاری با چهره شما ایجاد شود.
  • منع استفاده از دخانیات: اگر قصد انجام جراحی پروتز گونه را دارید اما دخانیات مصرف می کنید پزشک خود را در جریان بگذارید و با توجه به مدت زمان تعیین شده توسط پزشک مصرف آن را کنترل کنید.
  • مصرف دارو: پیش از انجام جراحی پروتز گونه اگر داروی خاصی مانند آسپرین، ویتامین یا مکمل‌های گیاهی مصرف می کنید لیست داروهای خود را در اختیار جراح خود قرار دهید.
  • غلبه بر ترس و استرس: سعی کنید پیش از انجام جراحی پروتز گونه بر ترس و استرس خود غلبه کنید.

خطرات جراحی پروتز گونه

عوارضی که در ادامه ذکر می‌شود عوارض نادری است که به ندرت ممکن است پیش بیاید اما قبل از اقدام به این جراحی باید آنها را بدانید تا با دید باز تصمیم بگیرید.

  • اگر ایمپلنت گونه به صورت نامتقارن و در محل نامناسب قرار بگیرد باعث برهم خوردن تناسب چهره‌ی شما می‌شود و ممکن است عواقب بعدی این مسئله به شدت برای شما غیرقابل تحمل باشد، بنابراین در انتخاب جراح خود نهایت دقت را داشته باشید، به طور حتم جراحی که تجربه‌ی کافی را داشته باشد این عمل را به بهترین نحو انجام خواهد داد و نتیجه‌ی آن رضایت خاطر شما خواهد بود.
  • گاهی اوقات ممکن است در محل پروتز عفونت ایجاد شود که البته با مصرف آنتی‌بیوتیک قابل کنترل و درمان است.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح بینی نیمه فانتزی تهران

مراقبت‌های پس از جراحی پروتز گونه

پس از جراحی با بهبود حال عمومی در همان روز می‌توانید به منزل بازگردید، در محل برش‌ها ممکن است کمی درد و ناراحتی حس کنید که با مرور زمان بهبود می‌یابد، تورم و التهاب در ناحیه گونه حداکثر تا شش هفته بهبود می‌یابد، بعد از چند ماه و با کاهش شدت التهابات ظاهر گونه به حالت طبیعی خود باز می‌گردد و به صورت دائمی گونه‌هایی برجسته و خوش حالت خواهید داشت.

مراقبت-های-پس-از-جراحی-پروتز-گونه
جراح می بایست در مورد عوارض جانبی ذکر شده و سایر خطرات عمل جراحی پروتز گونه با شما صحبت نماید. لذا بهتر است تمامی سوالات خود را به طور مستقیم با وی مطرح نمایید.

مراقبت‌های بعد از جراحی پروتز گونه

مراقبت های بعد از جراحی پروتز گونه مانند اقدامات پیش از جراحی از اهمیت بالایی برای دست یافتن به نتیجه دلخواه برخوردار است در ادامه  به توضیح این اقدامات خواهیم پرداخت:

  • برای تسریع و بهبود تورم و کبودی پس از جراحی پروتز گونه؛ می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • داروهای تجویز شده پس از جراحی پروتز گونه را  طبق دستور مصرف کنید تا از عفونت و عوارض جانبی پیشگیری شود.
  • پس از انجام جراحی پروتز گونه لازم است به مدت یک هفته تا ده روز استراحت کنید و از فعالیت سنگین پرهیز کنید.
  • در دوران نقاهت پس از جراحی پروتز گونه به هنگام خوابیدن سر را بالاتر از بدن قرار دهید.
  • بهتر است بعد از جراحی پروتز گونه از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن بسیار دارد خودداری کنید.
  • نوشیدن آب و مایعات از مراقبتهای لازم بعد از جراحی پروتز گونه است.

زمان بهبودی لازم برای جراحی پروتز گونه

اغلب بیماران می توانند در عرض یک هفته پس از جراحی پروتز گونه به سرکار برگردند و فعالیت های روزمره خود را از سربگیرند و در عرض سه تا چهارهفته پس از جراحی زیبایی گونه می توانن ورزش و فعالیت های سنگین را از سر بگیرند. تا دو هفته پس از جراحی زیبایی گونه کمی کبودی و ورم قابل مشاهده است. با این حال، با استفاده از کمپرس یخ و کمی آرایش در قسمت میانی صورت، می توان آنها را به حداقل رساند.
در طول دوره بهبودی بعد از جراحی پروتز گونه تمامی داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ها را برطبق تجویز پزشک مصرف کنید تا درد و ناراحتی را کاهش دهید و از عفونت جلوگیری کنید. اگر چه بخیه ها در عرض چند هفته حل می شوند و نیازی نیست که توسط پزشک باز شوند، هنوز باید برای مراقبت های بعدی به پزشک مراجعه کنید تا نتایج بدست آمده و روند بهبودی شما ارزیابی شود.
پس از اتمام دوره بهبودی اولیه جراحی پروتز گونه، در عرض چندین هفته نتایج نهایی به تدریج نمایان تر می شوند. شش ماه پس از جراحی زیبایی پروتز گونه، گونه های شما پرتر و متقارن تر می شود و پوست شما سفت می شود. هیچ جای زخمی قابل مشاهده نیست و صورت شما ظاهر طبیعی و جوانی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر لیفت ابرو در تهران

عوارض جراحی پروتز گونه

بعد از هر نوع عملی عوارضی برای فرد ایجاد می شود که جراحی پروتز گونه از این قاعده مستثنا نیست اما برای دستیابی به نتیجه مطلوب لازم است پیش از انجام هر جراحی عوارض آن سنجیده شود که در ادامه به برخی از عوارض جراحی پروتز گونه اشاره خواهیم کرد:

  • درد: پس از انجام جراحی پروتز گونه فرد بیمار ممکن است دچار درد مختصری شود که با استفاده از مسکن ها می تواند درد خود را کنترل کند.
  • التهاب و کبودی: التهاب و کبودی از عوارض طبیعی جراحی پروتز گونه است که بعد حدود یک هفته ورم و کبودی فروکش می‌کند.
  • عفونت: در جراحی پروتز گونه برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک های لازم تجویز می شود.
  • هماتوم: هماتوم یا تجمع خونی پس از جراحی پروتز گونه ازعوارض نادر این نوع جراحی است که در صورت بروز باید تخلیه شود.
  • بی حسی: برخی از افرادی که جراحی پروتز گونه انجام داده اند ممکن از پس از عمل در ناحیه دهان خود دچار بی حسی شوند که پس از گذراندن دوران نقاهت این عارضه رفع می شود.

هزینه جراحی پروتز گونه

هزینه جراحی پروتز گونه شامل هزینه‌ی بیهوشی، هزینه‌های مرکز درمانی، دستمزد جراح، دستمزد دستیار جراح و داروها می‌شود.  بهتر است در جلسات مشاوره پیش از جراحی پروتز گونه لیست هزینه ها را دریافت کنید زیرا این نکته کلیدی که در خصوص جراحی پروتز گونه وجود دارد تحت پوشش بیمه قرار نگرفتن این مدل جراحی است و کلیه هزینه‌های مربوط به جراحی پروتز گونه باید شخصا پرداخت شود.

نتیجه گیری 

پیش از اقدام به جراحی پروتز گونه لازم است اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و همه جوانب کار را بسنجید زیرا جراحی پروتز گونه یک جراحی ماندگار است پس بهترین جراح را انتخاب کنید تا لبخند رضایت بر لبانتان بنشیند.

منابع:

https://www.ejyfacialplastics.com/cheek-enhancement/
https://www.buglinoplasticsurgery.com/blog/chin-jaw-cheeks-implants-fillers

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هجده =