تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / تزریق چربی،ژل و بوتاکس / لزوم تزریق بوتاکس و موارد استفاده از آن
۹ دقیقه

لزوم تزریق بوتاکس و موارد استفاده از آن

آنچه می خوانید...

مبارزه با رفع چین و چروک قرن‌‌ها است که ادامه دارد. مدت‌ها قبل، مردم از انواع پودرها و مواد گوناگون برای کاهش علائم پیری استفاده می‌کردند؛ اما زمانی که درمان تزریقی بوتاکس در سال ۲۰۰۲ تأیید شد، برای همیشه بازار مواد ضد پیری تغییر کرد. از آن به بعد، میلیون‌ها انسان در سراسر جهان از این روش که فرایندی موقتی برای فلج کردن عضلات ناحیه مورد نظر است، استفاده کردند.

لزوم تزریق بوتاکس
لزوم تزریق بوتاکس

بوتاکس امروزه به عنوان بهترین درمان برای افزایش زیبایی است، به طوری که بیش از ۹۰ درصد از متقاضیان، زنان هستند و تقریباً ۶۰ درصد آن‌ها بین ۴۵ تا ۵۴ سال سن دارند. حتی دختران جوان در سنین حدود ۳۰ سال نیز به بوتاکس روی آورده اند به طوری که تقریباً ۲۰ درصد از متقاضیان تزریق بوتاکس را افراد ۳۰-۳۹ ساله تشکیل می‌دهند. این زنان جوان از بوتاکس به عنوان عاملی بازدارنده استفاده می‌کنند و امیدوار هستند که از بروز انواع چروک‌ها در چهره خود جلوگیری کنند. با این حال، بیایید با بوتاکس بیشتر آشنا شویم.

لزوم تزریق بوتاکس

به طور کلی، ضرورتی برای انجام بوتاکس وجود ندارد. این عمل تنها در راستای خواسته‌های زیبایی افراد در نظر گرفته می‌شود. با این حال، می‌توان گفت که بوتاکس نسبت به هر عمل جراحی زیبایی و یا استفاده زیاد از مواد آرایشی، روشی بسیار مؤثر و از نظر قیمتی به صرفه است. همچنین برای همه افراد بالای ۲۰ سال قابل اجرا است و به جلوگیری از پیری زودرس در جوانی و رفع چین و چروک در سنینی بالا کمک شایانی می‌کند.

مناطق تزریق بوتاکس

ه طور معمول درمان‌های بوتاکس در اطراف چشم موسوم به خطوط پرکلاغی، خطوط پیشانی، خطوط اطراف لب و خطوط بین دو ابرو استفاده می‌شود. برخی از مردم نیز از بوتاکس در اطراف فک بهره می‌برند. در اصل، این روش برای هر قسمت از صورت که نیاز به برطرف کردن خطوط و صاف کردن پوست دارد، استفاده می‌شود. همچنین این روش برای کاهش عرق کف دست و زیر بغل نیز به کار گرفته می‌شود.

مناطق تزریق بوتاکس

انواع

Azzalure: بوتولینیوم توکسین نوع A است که از اوایل دهه ۱۹۹۰ که در شرکت فرانسوی Ipsen ساخته شد. از آن برای برطرف کردن خطوط بین ابروها استفاده می‌شود.

Bocouture: بوتولینیوم توکسین نوع A که در سال ۲۰۰۸ جهت استفاده در دسترس قرار گرفت.

Botox: بوتاکس، تزریق بوتولینیوم توکسین نوع A برای برطرف خطوط اَخم و چین و چروک است.

Dysport: تزریق بوتولینیوم توکسین نوع A از اوایل دهه ۱۹۹۰ در ایالات متحده در دسترس قرار گرفت و دارای مجوز در ۶۷ کشور جهان است.

Neurobloc : در انگلستان در سال ۲۰۰۱ در دسترس قرار گرفت. تجربیات محدودی در استفاده از این نوع سم وجود دارد، و در حال حاضر این محصول دارای تأییدیه مشخصی نیست.

Vistabel : با استفاده از دوز مخصوص برای درمان خطوط بین ابروها و اخم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Xeomin: سومین سم بوتولینیوم توکسین نوع A است که فرمول جدیدش نشان از آن دارد که پروتئین‌های پیچیده‌اش حذف شده‌اند.

سن انجام

تزریق بوتاکس محدود به سن خاصی نیست، ولی معمولاً برای زنان بالای ۳۰ سال محبوبیت بیشتری دارد؛ اما دختران جوان حتی در سنین ۲۰ سالگی نیز این روش درمان را برای رفع چین و چروک صورتشان استفاده می‌کنند. با این حال، لازم است قبل از انجام هر تصمیمی با پزشک خود مشورت کنید.

فواید بوتاکس

جلوگیری از سردرد: بوتاکس می‌تواند به بیماران مبتلا به میگرن مزمن کمک کند. چندین کشور بوتاکس را به عنوان روشی مؤثر برای کاهش سردرد در میان بزرگ‌سالان تأیید کرده‌اند.

جلوگیری از چین و چروک: انجام بوتاکس از انقباض عضلانی جلوگیری می‌کند، این کار با حمله به پروتئین‌هایی که مسئول انقباض عضلات هستند، عمل می‌کند. بوتاکس باعث می‌شود چین و چروک صورت کاهش پیدا کند، چون عضلات دیگر قابل حرکت نیستند.

روشی موقت: پس از اولین تزریق، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا درمان را ادامه می‌دهید یا خیر. پس از مدتی پوست به شکل اولیه خود باز می‌گردد، زیرا بوتاکس در پوست تغییری ایجاد نمی‌کند.

نتایج سریع: هنگامی که اولین تزریق انجام شد، شما می‌توانید نتایج را در عرض چند ساعت یا چند روز (۱ الی ۳ روز) مشاهده کنید. در بیشتر موارد بوتاکس ۱۰۰٪ مؤثر است.

زمان کوتاه انجام بوتاکس: در مقایسه با سایر روش‌های جراحی، بوتاکس تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

روشی مناسب: اگر شما می‌خواهید یک روش زیبایی را برای تازه کردن ویژگی‌های صورت خود انجام دهید، بوتاکس روشی ایمن و راحت در مقایسه با عمل جراحی پلاستیک است.

کاهش عرق زیر بغل: اگر تحت تأثیر عرق زیر بغل قرار گرفته باشید، بوتاکس می‌تواند به شما در رفع این وضعیت کمک کند. برخی از محصولات مورد استفاده در بوتاکس نیز می‌توانند برای فرایندهای درمانی (سردرد) استفاده شوند.

تائید شده توسط: FDA بوتاکس را برای استفاده به عنوان یک روش زیبایی از طریق FDA تأیید شده است؛ زیرا دارای حداقل خطرات و عوارض جانبی است.

فواید تزریق بوتاکس

مضرات بوتاکس

واکنش‌های آلرژیک: برخی افراد ممکن است واکنش به این درمان داشته باشند، مخصوصاً در صورت مصرف آنتی بیوتیک‌ها؛ گاهی اوقات واکنش می‌تواند شدید و غیرقابل کنترل باشد.

نیاز به پزشک حرفه‌ای: برای انجام بوتاکس، شما باید نزد پزشک واجد شرایط بروید. از حضور کلینیک‌ها و مطب‌هایی که به صورت تجربه‌ای این کار را آموزش دیده اند، خودداری کنید.

راه حل موقت: هنگامی که عمل بوتاکس را شروع می‌کنید، بعد از هر سه تا شش ماه، نیاز تمدید دوباره درمان خود دارید.

عدم موفقیت: بوتاکس برای اهداف زیباشناختی انجام می‌شود و گاهی اوقات با انجام غیر حرفه‌ای نه تنها ناحیه مورد نظر بهبود پیدا نمی‌کند، بلکه می‌تواند بدتر نیز شود؛ بنابراین، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی: کبودی عوارض جانبی موقت بوتاکس است. درصد کوچکی از مردم از یک سردرد ناگهانی شکایت دارند که ۲۴ ساعت بعد ناپدید می‌شود.

فلج عضله ناخواسته: اگر در ناحیه‌ی اشتباه انجام شود، می‌تواند موجب برای همیشه موجب فلج عضلانی شود.

درد: روش بوتاکس از طریق سوزن تزریق می‌شود که برای برخی از بیماران که سوزن‌ها می‌تواند بسیار دردناک باشد.

موارد قبل از تزریق

– ۲۴ ساعت قبل از تزریق از مصرف الکل خودداری کنید.

– در صورت ابتلا به بیماری‌های خاص همانند هپاتیت، ایدز و موارد دیگر را با پزشک خود در میان بگذارید.

– در صورت امکان ۲ هفته قبل از درمان از داروهای ضد التهابی و ناباروری استفاده نکنید. داروها و مکمل‌هایی مانند آسپرین، وارفارین، ویتامین E، جینسینگ، مکمل‌های روغن ماهی، ایبوپروفن و سایر ناتوانی‌های ضد التهابی، دارای اثر نشت کننده خون می‌باشند و می‌توانند خطر کبودی و تورم پس از تزریق را در بر داشته باشند.

– حضور اول در مطب دکتر پوست برای انجام بوتاکس را حداقل ۲ هفته قبل از یک رویداد ویژه که ممکن است در آن حضور داشته باشید، مانند عروسی یا تعطیلات تعیین کنید. نتایج حاصل از تزریق پوست و تزریق بوتاکس تقریباً ۴ تا ۷ روز طول می‌کشد تا ظاهر شود. همچنین کبودی و تورم ممکن است در آن دوره مشخص باشد.

– در صورت بروز بثورات، دل درد یا ضعف در ناحیه مورد نظر، ویزیت با دکتر را حداقل ۲۴ ساعت به تعویق بی اندازید.

– حتماً صبحانه خوب و کاملی را بخورید؛ در طول درمان ممکن است به کاهش سرگیجه کمک کند (اگر دچار سرگیجه شدید).

موارد بعد از تزریق

– ۳ ساعت بعد از تزریق، منطقه تحت درمان را دست‌کاری نکنید. بعد از انجام بوتاکس حداقل ۱۰ روز از انجام لیزر خودداری کنید (به ویژه لیزر زیر بغل).

– این درمان می‌تواند حدود ۴ تا ۷ روز طول بکشد تا نتایج دیده شود. اگر نتیجه مطلوب پس از ۲ هفته از درمان دیده نشود، ممکن است نیاز به بوتاکس اضافی داشته باشید.

– ۶ ساعت بعد از عمل، فعالیتی را انجام ندهید که شامل کشش، بلند کردن و یا ورزش شدید باشد.

– تا ۶ ساعت از انجام آرایش، آب زدن به صورت، دراز کشیدن و خوابیدن، دست زدن و مالش تزریق شده، عینک آفتابی زدن و سیگار کشیدن خودداری کنید.

– به مدت ۳ شب زیر سر خود را با بالش اضافه بلند کنید.

– در صورت سردرد استامینوفن مصرف کنید.

– بعد از تزریق بوتاکس لازم است بر روی ناحیه مورد نظر به مدت ۳ تا ۵ دقیقه از کمپرسور یخ استفاده کنید.

لزوم تزریق بوتاکس

روش‌های تزریق

روش انجام کار بوتاکس در ناحیه از بدن از طریق سرنگ انسولین انجام می‌گیرد. پزشک مقدار دوز مورد نظر را داخل سرنگ کرده و در ناحیه مورد نظر تزریق می‌کند. این عمل به طور کلی ۵ تا ۱۰ دقیقه بیشتر زمان نمی‌برد.

میزان ماندگاری

بوتاکس برای همه بیماران اثرات مشابهی ندارد، ممکن است ماندگاری برای برخی کوتاه‌تر و برخی بلند‌تر باشد. اثر ماندگاری برای تعدادی از افراد ۴ تا ۵ ماه طول می‌کشد، در حالی که دیگر افراد تنها ۲-۳ ماه طول می‌کشد. از آنجایی که اثرات بوتاکس به تدریج از بین می‌رود، افراد می‌توانند عضلات خود را حرکت دهند.

موارد منع مصرف

زنان باردار، زنانی که فرزند خود را شیر می‌دهند، بیماران با مشکل تنفسی، بیماران با سابقه ابتلا به میاستنی گراویس سندرم لامبرت، بیماران با سابقه مصرف سیکلوسپورین و آنتی‌بیوتیک از دسته آمینو گلیکوزیدها و دی پنسیلامین و افراد زیر ۱۸ سال یا بیماری عصبی نباید از بوتاکس استفاده کنند. از آنجا که بوتاکس برای تمام خطوط چین چروک ممکن است اثر نداشته باشد، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین و بدترین برند بوتاکس

مارک‌های Botox، Dysport، Xeomin و Vistabel بهترین برندهای بازار هستند. به طور کلی بهتر از به غیر از ۴ مارک‌ معرفی شده، از برندهای دیگر استفاده نشود.

کلام آخر

زیبایی چهره موردی برگشت‌ناپذیر است، همان‌طور که نمی‌توان زمان را به گذشته برگرداند تا افراد بتوانند لذت جوانی را باری دیگر تجربه کنند؛ اما امروزه به لطف پیشرفت‌های سریع در همه علوم به ویژه پزشکی، شاهد روش‌های بسیار مؤثری همچون بوتاکس هستیم. این شیوه به ویژه آنقدر در جهان محبوبیت دارد که بسیاری زنان و مردان در سنین مختلف دَست به انجام آن می‌زنند. در واقع می‌توان گفت که تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک پوست صورت به دلیل نتایج سریع و تأثیر بسیار بالا، عملی پرطرفدار است.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =