تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / کوچک کردن بینی با انجام عمل جراحی رینوپلاستی
۱۳ دقیقه

کوچک کردن بینی با انجام عمل جراحی رینوپلاستی

آنچه می خوانید...

 

کوچک کردن بینی

رینوپلاستی، عمل جراحی بینی است که از طریق اصلاح و ترمیم، به منظور کاهش نقص‌های ساختار بینی، بهبود عملکرد و همچنین افزایش تناسب و زیبایی بینی انجام می‌پذیرد.

جراحی به ‌منظور تغییر شکل و کوچک کردن بینی، نوعی عمل پلاستیک محسوب می‌شود که بسیار متداول بوده و می‌تواند در جهت کاهش و یا افزایش اندازه بینی و یا کوچک کردن بینی گوشتی، به‌کار گرفته شود. شکل نوک، سوراخ‌ها و پل بینی، می‌توانند بهبود یابند، ضمناً تغییر زاویه بین بینی و لب بالایی نیز امکان‌پذیر می‌باشد. گاهی افراد در نفس کشیدن، با مشکل و دشواری روبرو هستند. در این موارد، همزمان با رینوپلاستی بینی، اقداماتی صورت می‌گیرد تا مشکلات تنفسی نیز کاهش پیدا کنند.

بینی، ویژگی مهم و اصلی صورت به‌شمار می‌آید و در توصیف چهره افراد، نقش مهمی ایفا می‌کند. اگر شکل بینی به صورت خیلی بزرگ یا خیلی کوچک و یا با مشخصه ناخوشایند دیگری توصیف شود، بیشتر مردم از آن احساس خجالت می‌کنند.

شکل و سایر مشخصه‌های بینی، از والدین به ارث می‌رسند و تغییر و تحول آن‌ها در سنین نوجوانی و جوانی، ادامه خواهد داشت تا زمانی که رشد بینی در حدود شانزده هفده سالگی پایان پذیرد. لذا انجام عمل بینی قبل از این سن، کار عاقلانه‌ای نخواهد بود. رینوپلاستی به مجموعه‌ای از تکنیک‌های جراحی گفته می‌شود که می‌توان از آن‌ها را برای تغییر ظاهر و ساختارهای درونی بینی استفاده کرد. بسیاری از افراد هنگام بررسی گزینه‌های رینوپلاستی در می‌یابند که جراحی زیبایی بینی دارای تکنیک‌های مختلفی ازجمله عمل بینی عروسکی است. در جراحی، دستیابی به بافت‌های داخلی بینی از طریق برش‌های ایجاد شده در داخل بینی (جراحی بسته بینی) یا از طریق ایجاد برش‌های در داخل و بیرون بینی (جراحی باز بینی) امکان‌پذیر است. با این حال، در این دو روش بسیاری از برش‌های ایجاد شده مشابه یکدیگر بوده و تعداد زیادی از اصول انجام آن‌ها یکسان است.

در بسیاری از سایت‌های زیبایی تبلیغات بی‌شماری درباره عمل جراحی بینی با لیزر انجام می‌شود حال آنکه در واقعیت لیزر بینی تغییر زیادی در ظاهر بینی ایجاد نمی‌کند و در واقع نمی‌تواند جایگزین جراحی باشد. عمل لیزری بینی معنا ندارد. از لیزر  تنها در عمل‌های جراحی چشم و پوست استفاده می‌شود.  یکی از نکات بسیار جالب که در جراحی بینی با لیزر مطرح می‌شود این است که خونریزی بعد از عمل کم است یا مثلاً بیمار با ورم بینی مواجه نمی‌شود، اما این مشکلات در واقع علائم طبیعی یک عمل بینی هستند، بعلاوه این مسئله که لیزر به هیچ وجه نمی‌تواند ساختار بینی را اصلاح کند. جراحی بینی با لیزر فریبی بیش نیست. لیزر یک ابزار برنده و تخریب کننده است و ما متخصصین صرفاً برای کوچک کردن شاخک‌های بزرگ بینی در داخل بینی یا جوانسازی پوست بینی در خارج آن از لیزر استفاده می‌کنیم. باید توجه داشت که در عمل زیبایی به هر حال باید استخوان را شکست و غضروف‌ها را برداشت، تا بینی شکل مناسبی متناسب با چهره بیمار و اهداف جراحی پیدا کند پس جراحی با لیزر در علم جراحی بینی هیچ معنایی ندارد.

کوچک کردن بینی متناسب با اجزاء صورت

متاسفانه بسیاری از افرادی که دارای بینی بزرگی هستند تصور کنند که برای زیبا شدن باید جراح تا حد امکان بینی آنها را کوچک بنماید و در این مورد دچار رویا پردازی و افکار فانتزی هستند . در حالیکه از این نکته غفلت دارند که زیبایی همواره در تناسب اجزا مختلف صورت با یکدیگر است.

بینی کوچک در صورت بزرگ نه تنها زیبا نیست، بلکه زیبایی فرد را نیز کاهش می دهد.

در بسیاری از متقاضیان کوچک کردن بینی، بینی فرد به خودی خود بزرگ نیست. بلکه شکل اجزاء دیگر صورت مثل فک و گونه ها به نحوی است که بینی، بزرگ به نظر می رسد. در این موارد، کوچک کردن پره های بینی و ایجاد تغییر در اجزا دیگر صورت راه حل اصلی است. برای مثال در نژاد ایرانی فک پایین و گونه ها رشد کمتری کرده است.

با تقویت این قسمت های صورت می توان تناسب را برقرار کرد تا هم بینی، کوچکتر به نظر برسد و هم زیبایی فرد افزایش یابد .

چه تغییراتی امکان‌پذیر می‌باشند؟


 

بینی، شامل اجزایی است که به شکل چارچوب یا اسکلت، کنار هم قرار گرفته‌اند و پوست بینی بر روی آن‌ها کشیده است. جراحی کوچک کردن بینی، اندازه‌های چارچوب و اسکلت بینی را کاهش می‌دهد و در پوست بینی هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد. اسکلت بینی، در یک ‌سوم بالایی، استخوانی بوده و در بخش پایینی از غضروف تشکیل شده است. در عمل بینی، در داخل سوراخ‌های بینی، بریدگی‌هایی ایجاد می‌گردد تا جراح به اسکلت بینی دسترسی داشته باشد.

فرض کنید بینی، شبیه به خانه‌ای با سقف شیروانی باشد. هدف این است که سقف خانه کوتاه‌تر شود که به‌بیان دیگر، شیب بینی کمتر شده و پل بینی را به ‌صورت، نزدیک‌تر نماییم. سقف‌های شیروانی با شیب‌های معکوس، در لبه‌ای به هم متصل هستند که در آناتومی بینی به آن، پشت بینی گفته می‌شود و از پل بینی (نزدیک پیشانی) تا نوک بینی امتداد دارد. ابتدا پشت بینی مورد برش قرار می‌گیرد و بخش‌های اضافی آن، جدا می‌شوند. حالا می‌بایست پشت بینی (خط پل)، دوباره ایجاد گردد. به این منظور، در هر دو طرف بینی، در ناحیه اتصال بینی به استخوان‌های گونه، برش‌های ظریفی ایجاد می‌گردند. سپس از هر دو طرف، دیواره‌های بیرونی بینی به یکدیگر نزدیک شده، پشت بینی دوباره شکل می‌گیرد. قابلیت کشسانی و ارتجاع‌پذیری پوست روی بینی باعث خواهد شد تا پوست جمع شده، به شکل چارچوب کوچک‌تر درآید.

2

این عمل، به نحو موثری عرض بینی را کاهش می‌دهد. ممکن است این تغییرات باعث شوند سوراخ‌های بینی بزرگ به نظر برسند. در این صورت، ممکن است لازم باشد ، پره بینی ، سوراخ‌های بینی نیز کوچک‌تر شوند. لذا در ناحیه کف سوراخ‌های بینی (متصل به صورت)، بخش‌های کوچکی از پوست جدا می‌گردند که در هر دو طرف پره های بینی  به‌صورت جای زخم باریک، برجای می‌مانند.

3

اگر نوک بینی پرحجم بوده، و یا اگر طول بینی بلند باشد، بخش‌هایی از غضروف‌های ناحیه انتهای بینی برداشته می‌شوند تا نتیجه مطلوب حاصل شود. در مواردی که تنفس از راه بینی، با دشواری همراه است، انجام سپتوپلاستی نیز می‌تواند امکان‌پذیر باشد که عیوب و اشکالات تیغه بینی را اصلاح می‌نماید. تیغه بینی یا سپتوم، دیواره‌ای غضروفی است که دو حفره بینی را از هم جدا می‌کند. در موارد انحراف بینی، پایه سپتوم که روی صورت قرار دارد، می‌بایست دوباره تنظیم گردد تا بینی راست شود.

گاهی اندازه بینی به‌عنوان یک ویژگی صورت، تحت تأثیر نسبت‌های سایر اجزا مانند استخوان‌های گونه‌ها و چانه، قرار می‌گیرد. در این موارد، تغییر سایر ویژگی‌های صورت نیز ممکن است مورد توجه قرار گیرد که می‌تواند همزمان با عمل بینی باشد یا اینکه در عمل دیگری به‌صورت مجزا، تغییرات لازم انجام پذیرند.

عوارض و مشکلات احتمالی بعد از عمل


پس از عمل بینی، به‌ویژه اطراف چشم‌ها، همیشه ورم بینی بعد از عمل زیبایی و کبودی وجود خواهد داشت که حدود سه هفته زمان لازم دارد تا کاملاً برطرف شود و تا مدتی از این زمان، می‌بایست آتل یا اسپلینت روی بینی قرار گیرد. پس از پایان هفته سوم، تورم تا حد زیادی کاهش می‌یابد، به‌طوری‌که ظاهرتان از نظر دیگران طبیعی به‌نظر می‌رسد و کسی فکر نمی‌کند که شما به تازگی جراحی بینی داشته‌اید.

درواقع، احتمالاً تعجب می‌کنید که چرا دیگران در مورد بینی جدید من واکنشی نشان نمی‌دهند. خب البته بینی قبلی، در شما احساس خجالت را به همراه داشت و در دیگران آن‌قدرها باعث ناراحتی نمی‌شد که فکرشان به آن مشغول شود. اگر نگران هستید که خانواده و یا دوستان متوجه تغییری در ظاهرتان شوند، مدل موی خود را عوض کنید. احتمالاً آن‌ها فکر می‌کنند به خاطر تغییر مدل مو، ظاهر شما فرق کرده است.

شاید برایتان جالب باشد که پس از عمل اولین باری که بینی و صورت جدیدتان را در آینه می‌بینید، چه حسی خواهید داشت؟ برای شروع لازم است بدانید، به خاطر تغییر شکل بینی، احساس می‌کنید کاملاً خودتان نیستید و تا حدی چهره‌تان غیرعادی به نظر می‌رسد. یادتان باشد چند روزی طول می‌کشد تا ذهن شما، خودش را با ظاهر جدیدتان تطبیق دهد و بتواند شما را با چهره جدید بشناسد. همچنین به خاطر داشته باشید فروکش کردن و محو شدن تمامی ورم‌های بینی، حداقل به سه ماه یا بیشتر زمان لازم خواهد داشت، لذا اگر بعد از جراحی، در شکل بینی مشکلات جزئی وجود دارند، جای نگرانی نیست و با گذشت زمان، مشکلات جزئی حتماً بهتر خواهند شد. در ادامه، شما در بینی خود، خصوصاً در اطراف نوک بینی، بی‌حسی و سفتی احساس می‌کنید که چندین ماه ادامه خواهد داشت.

چه محدودیت‌هایی وجود دارند؟


 

هدف جراحی بینی، بهبود اعتمادبه‌نفس و احساس شما خواهد بود. بینی جدید، باید از نظر شما درست به نظر آمده و در مورد آن احساس خجالت نداشته باشید. بدین منظور، دو نکته بسیار مهم هستند: اول اینکه، کاملاً برای خود روشن کنید که چه چیزی از نظر شما، در شکل بینی‌تان، ناخوشایند است؟ دوم، باید بتوانید آن را دقیقاً برای جراح توضیح دهید. پس از این‌ها، جراح می‌تواند به شما بگوید از دیدگاه جراحی کدام خواسته‌ها عملی هستند و کدامیک امکان‌پذیر نمی‌باشند.

برای مثال اگر نوک بینی شما، چرب و ضخیم (اصطلاحاً بینی گوشتی) است، ممکن است آن‌قدرها که می‌خواهید کوچک کردن ظاهر پرحجم بینی، امکان‌پذیر نباشد. به‌طور کلی، بدون اینکه جای زخم برجای بماند، نمی‌توان پوست را باریک کرد.

همچنین، پوست می‌بایست در نهایت به شکل چارجوب جدید درآید. اما از آنجا که قابلیت کشسانی و ارتجاعی پوست به میزان مشخصی می‌باشد و پوست نمی‌تواند بیشتر از حد خاصی جمع شود، میزان کاهش حجم بینی نیز محدود بوده و بیشتر از آن حد، دست‌یافتنی و امکان‌پذیر نمی‌باشد. خصوصاً در افرادی که میانسال هستند یا بینی‌شان بیش از حد بزرگ است، این نکته می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

اگر بینی شما به دلیل جراحی قبلی، خمیدگی یا انحراف پیدا کرده است، راست کردن آن به‌طور کامل ممکن است عملی نباشد. همچنین، کوچک کردن سوراخ‌های بزرگ بینی، با بریدن پوست و برجای گذاشتن جای زخم، همراه می‌باشد. انجام چنین خواسته‌ای بدون عوارض مربوط به آن، کار دشواری خواهد بود.

چه خطرهایی ممکن است مطرح باشند؟


 

مانند هر عمل دیگری که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد، جراحی بینی نیز ممکن است در مواردی عفونت ریه را به‌دنبال داشته باشد. خطر ابتلا به عفونت ریه چندان زیاد نمی‌باشد و بیشتر در مورد افراد سیگاری ممکن است اتفاق بیفتد. عفونت نیز به میزان کمی ممکن است باعث شود جراحی با پیچیدگی و مشکل همراه باشد. لذا به‌منظور کم کردن خطرات احتمالی، مطمئن شوید زمان جراحی، عفونت‌هایی نظیر سرماخوردگی، سرفه کردن و یا گلودرد در شما وجود ندارند و اگر در این مورد کوچک‌ترین شکی دارید، با جراح خود تماس بگیرید.

گاهی، خونریزی شدید بینی، عمل جراحی را با مشکل مواجه می‌کند. اگر کمی پس از عمل یا تا حدود ۱۰ روز بعد از عمل، خونریزی شدید اتفاق افتاد، ممکن است لازم باشد در بیمارستان تحت درمان قرار بگیرید.

تنفس از راه بینی، در هفته اول پس از عمل با دشواری روبرو خواهد بود و این حالت، کاملاً طبیعی و متداول است و با فروکش کردن تورم، دشواری تنفس نیز برطرف می‌گردد. اما گاهی نیز دشواری در نفس کشیدن ادامه پیدا می‌کند و ممکن است همیشگی باشد.

گاهی اوقات (در حدود ده درصد بیماران)، پس از اینکه تورم به تمامی برطرف شده است، بیمار حس خوبی نسبت به بینی جدیدش ندارد. در این موارد، برای رفع مشکل ظاهری باقیمانده، جراح ممکن است عمل دومی را نیز در نظر بگیرد. اما عمل دوم باید به تأخیر بیفتد تا تورم حاصل از عمل اول کاملاً برطرف شده باشد. اکثر جراحان، یک سال صبر می‌کنند تا تورم برطرف شود. در این گونه موارد، ممکن است عمل دوم شامل هزینه اضافی باشد.

همچنین تصمیم‌گیری برای جراحی بینی حین و پس از بارداری می‌تواند دشوار باشد و با عوارضی همراه باشد. در فرایند جراحی بینی و بارداری به جای یک نفر، دو بیمار باید در نظر گرفته شوند (یا حتی بیشتر در صورتی که زن چند قلو باردار باشد) و خطرات این روش بیشتر از زمانی است که بیمار باردار یا در حال شیردهی نباشد.

وجه تمایز یک جراحی مدرن رینوپلاستی:

جراحی با وسایل بسیار ظریف که باعث به حداقل رساندن صدمه به عناصر داخل و خارج بینی می گردد.
استفاده از داروهای جدید جهت کاهش خونریزی هنگام و بعد از عمل جراحی.
استفاده از استئوکرم های بسیار ظریف (وسایل جهت کار بر روی قسمت استخوانی بینی).
بخیه ها و ایمپلنت های خاص که نیاز به تامپون داخل بینی را کاهش می دهد. به طوری که در بسیاری از موارد نیاز به تامپون وجود ندارد.
استفاده از لیزر و اندوسکوپ جهت اصلاح بخصوص مشکلات داخل بینی به طور همزمان شامل تیغه بینی، شاخک های بینی، سینوس و پولیپ ها.
جمع کردن بینی با بخیه های ویژه به جای برداشتن و ضعیف کردن اسکلت بینی.
اغلب نیاز به کشیدن بخیه وجود ندارد و معمولاً کلیه بخیه قابل جذب می باشند.
 
images (2)
 

علت انجام رینوپلاستی:

 رینوپلاستی اندازه، شکل یا نسبت های  بخش های مختلف بینی شما را تغییر می دهد. این کار با هدف ترمیم بدشکلی های حاصل ضربات، اصلاح نقایص مادرزادی یا بهبود و برخی از مشکلات تنفسی روی می دهد.
 
 

 آیا نوع بینی مثلا گوشتی بر شیوه  عمل تأثیری دارد؟

 بعضی بینی ها به بینی گوشتی معروفند که مشخصه آنها بینی پهن با پوست ضخیم وبافت غضروفی ناچیز است. روش اصلاح این گونه بینی ها با روش جراحی بینی های استخوانی متفاوت است.
درجراحی بینی گوشتی استفاده از روش های تقویت اسکلت بینی  مثلا با استفاده از غضروف مصنوعی یا استفاده از غضروف گوش یا دنده خود فرد برای افزایش حمایت بافت های نرم بینی ضروری است. امروزه جراحی این نوع بینی ها با استفاده از تکنیک های جدید با نتایج مطلوب تر همراه است، اما باید انتظار نتایج شگرف نداشت.
 

عمل راینوپلاستی‌ شامل چه مراحلی است؟

  در مرحله اول باید انتظارات فرد حین مشاوره بطور متناسب شکل دهی شوند در مرحله بعد باید معاینه شکل ظاهری و داخل بینی  انجام شود و سپس اشکالات موجود و اشکالات قابل رفع از روی عکس های قبل از عمل مورد بررسی و توافق بین جراح و فرد مراجعه کننده قرار گیرند.
عمل راینوپلاستی‌ جراحی‌ ساختمان‌ خارجی‌ و داخلی  بینی ‌برای‌ رفع‌ نقص‌های‌ زیبایی‌ یا عملکردی‌ مادرزادی‌ ویا  اکتسابی‌ بینی‌ است‌.
 به‌ طور کلی‌، جراحی زیبایی بینی، دستیابی‌ به‌ اسکلت ‌استخوانی‌ و غضروفی‌ زیبا از طریق‌ برش‌ داخل‌ یا خارج‌ بینی‌، بر اساس‌ موقعیت‌ ناهنجاری‌ است‌اعمال مختلف و متنوعی بر روی ساختمان های داخلی بینی صورت می گیرد که بر حسب نوع بینی متفاوت است.

  مراحل عمل‌ راینوپلاستی

 
۱-اصلاح‌ ناهنجاری و انحراف‌ تیغه‌ بینی‌
 
۲ـ برداشتن‌ قوز استخوانی‌ و غضروفی‌.
 
۳شکل دهی و ترمیم‌ نوک‌ بینی‌ مانند باریک‌ کردن‌ و بالا بردن.
 
۴ـ شکستن استخوان های بینی جهت‌ باریک‌ کردن‌ قسمت‌ فوقانی‌ و میانی‌ بینی‌.
 
۵ـ افزودن‌ پیوندهای‌ استخوانی‌ ویا غضروفی‌ در موارد ضعف‌ ‌ اسکلت‌ بینی‌ و یا بد شکلی ها.
 
۶-اصلاح مشکلات شاخک های داخلی بینی
 
۷-برداشتن بافت اضافه زیر بینی و تغییر اندازه ی سوراخهای بینی
 
۸-ترمیم بافت نرم و  پوست چسب زدن  و  گذاشتن قالب بینی.
 
۹-تامپون گذاری در سوراخ های بینی
 

پیش از عمل به چه نکاتی باید توجه داشت؟

آسپرین وداروهای مشابه آن مانند بروفن دیکلوفناک  دست کم دو هفته بیش از عمل نباید مصرف شوند زیرا تمایل به خونریزی را افزایش می دهند.
هر گونه مصرف دارو و بیماری  باید به اطلاع جراح رسانده شود.تمام انتظارات خود را از عمل جراحی بیان کنید و قبل از تصمیم به عمل مطمئن شوید که تمام سوالات خود را پرسیده اید و جواب روشن دریافت داشته اید.
دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =