تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / تومورهای بینی و سینوس
۴ دقیقه

تومورهای بینی و سینوس

آنچه می خوانید...

ناحیه بینی و سینوس مانند دیگر نواحی بدن ممکن است دچار غده یا تومورهای بدخیم یا خوش خیم گردد .تومورهای خوش خیم در بیشتر موارد رشد آهسته داشته و به بافتهای مجاور دست اندازی نمیکنند وکپسولی که دور آنها را گرفته موجب میشود عمل جراحی برداشتن آنها آسانتر باشد .تومورهای بدخیم رشد سریع دارند. بشدت در استخوان ،عصب ،بافت نرم و پوست نفوذ میکنند به همین علت درمان آنها مشکل تر است. این تومورها باعث متاستاز میشوند یعنی سلولهای غده در خون و سیستم لمف وارد و در مناطق مختلف بدن پخش میشود.  بعبارتی این درگیری در غده های بدخیم منحصر به تنها محل اولیه نبوده ودر جاهای دیگری نیز ممکنست دیده شود .

علائم و نشانه های تومور بینی و سینوس

متاسفانه تومورهایی که در ناحیه بینی و سینوس دیده میشوند علایم اختصاصی ندارند ونشانه های آنها مانند بیماری های شایع و بیخطر دیگر است . این موضوع موجب میگردد که در بسیاری موارد بیمار و حتی پزشک این علایم را به حساب بیماریهایی مثل سرماخوردگی یا سینوزیت گذاشته وماه ها تشخیص بیماری به تاخیر میافتد .

نشانه های این تومورها شامل این موارد است:

گرفتگی بینی بویژه اگر یکطرفه باشد .
ترشح بینی بویژه اگر یکطرفه باشد .
خونریزی یکطرفه بینی
درد صورت
جابجا شدن دندانها یا لق شدن دندانهای مصنوعی
زخم یا خونریزی کام
بیرون زدگی چشم
دوبینی یا کاهش بینایی
اشکریزش
تورم صورت بویژه گونه
تورم گردن

تومورهای بینی و سینوس

این علایم در بیماری های دیگری مانند سرماخوردگی و سینوزیت هم دیده میشود و نکته مهم اینست که تکرار و تداوم این نشانه ها بیش از دو تا سه هفته بسیار مهم وجدی است. و در این موارد مراجعه و تشخیص بموقع موجب نجات بیمار است.  زیرا آنچه موجب پیروزی بر سرطان میشود، تشخیص زودرس میباشد. در ضمن متاسفانه تومورهای بینی و سینوس در کودکان هم دیده میشود ولذا نباید این موضوع را فراموش کرد .

معمولا علایم در محل های زیر دیده می شوند:

به داخل بینی انسداد یاخونریزی
ضریع خلفی یا جانبی انتروم درد پایدار
دیواره فوقانی انتروم پروپتوز ودوبینی
لبه الوئولر فوقانی لقی دندان درفک بالا

انواع تومور بینی و سینوس
تومور های بینی خارجی

  1. کراتوزهای ناشی از افتاب،کیست های سبابه و خالها
  2. رینوفیما: ناشی از رشدبیش از حدغدد سبابه
  3. کارسینوم سلول سنگفرشی: رشد سریع،احتمال متاستاز
  4. بازال سل کارسینوما: به مدت طولانی کوچک و سپس به صورت موضعی رشد می یابد.

تومورهای بینی داخلی

  1. پاپیلوم سنگفرشی: در وستیبول بینی است و باعث تحریک موضعی میدهد درمان با اکسزیون یا دیاترمی
  2. پولیپ بینی: شایعترین تومور بینی،بیشتردرمبتلایان به رینیت الرژیک،برخلاف شاخکهای بینی دردندارد ولی حرکت دارد .میتواند انسداد بینی بدهد. درمان با کورتون موضعی یاسیستمیک یا اسپری استروییدی است اما اغلب باید جراحی شود. احتمال عود بسیار بالا
  3. پاپیلومایوارونه: شیوع کم دارد،از نظربافت شناسی خوش خیم اما از نظربالینی بدخیم است چون ممکن است بینی مقابل را درگیر کند. از دیواره جانبی بینی منشا می گیردوشبیه پولیپ گوشتی است.درمان اکسیزیون موضعی است. رادیوتراپی ممنوع است.
  4. ادنوما، لنفانژیوما و همانژیوما با شیوع کمتر و خوشخیم تر هستند.
  5. انژیوفیبروما: در نوجوانان باسابقه انسداد بینی توام با خونریزی های راجعه بینی باید این توموررد شود. این بیشتر درنازوفارنکس دیده میشود و در صورت زخمی شدن درد ندارد.
تومورهای بینی و سینوس

تومورهای سینوس

  1. استئوما: در۴۰-۱۵ سال و با رشد کم، و شیوع در سینوس فرونتال بیشتر بعد سینوس اتموئید بعد ماگزیلاری است. درمان با اکسیزیون موضعی است.
  2. اگزوستوز: در سینوس فرونتال، برخلاف استئوما بزرگ نمی شود.
  3. کندروما: عموما در سپتوم و نادر است.
  4. پولیپ: معمولا متعدد و در رادیوگرافی صاف و مدور بدون تخریب استخوانی
  5. دیسپلازی فیبرو: استخوان حالت نرم شدگی پیدا می کند و جای ان را بافت فیبروی غیر طبیعی پرمی کند. بیشتر در افراد جوان ایجاد می شود بیشتر در سینوس ماگزیلا است و در کل نادر است ممکن است منجر به انسداد بینی یا سینوس و خوردگی جمجمه شود. درمان جراحی است.

تومورهای بدخیم بینی و سینوس

اسکواموس سل کارسینوما: شایعترین تومور بدخیم بینی وسینوسها است و در سینوس ماگزیلا شایعتر است بعد در سینوس اتموئید وبینی بعد درفرونتال.

درمان تومورهای بینی و سینوس

در مان تومورهای خوش خیم و بدخیم سینوس ( سرطان سینوس ) با جراحی آندوسکوپی امکانپذیر است. آندوسکوپ امکان دید مناسب حاشیه تومور را میدهد لذا می توان تومور را به دقت و بدون صدمه به ساختمان های مجاور مثل چشم و مغز خارج کرد.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 20 =