تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی زیبایی / آیا ماندگاری پروتز چانه دائمی است؟
۸ دقیقه

آیا ماندگاری پروتز چانه دائمی است؟

آنچه می خوانید...

ماندگاری پروتز چانه با توجه به روشی که برای پروتز به کار برده می‌شود متفاوت است. برخی از روش‌ها نتایج دائمی به همراه دارند و برخی دیگر فقط برای چند ماه و یا چند سال ماندگاری دارند. در ادامه به بررسی انواع پروتزهای چانه و مدت ماندگاری هر کدام می‌پردازیم.

ماندگاری پروتز چانه

دوام پروتز چانه

جهت پروتز چانه چهار روش مختلف وجود دارد:

1. استفاده از پروتز سیلیکونی

2. استفاده از استخوان خود بیمار

3. تزریق چربی

3. استفاده از فیلرهای تزریقی

در صورتی که از پروتز سیلیکونی و یا استخوان خود بیمار استفاده شود، این پروتزها به صورت دائم باقی می‌مانند. همچنین تزریق چربی جهت پروتز چانه نیز نتایجی طولانی مدت و تقریباُ دائمی به همراه خواهد داشت.

 اما در افرادی که از فیلرهای تزریقی جهت پروتز چانه استفاده می‌نمایند ماندگاری فیلر با توجه به نوع فیلر تزریقی بین چند ماه تا چند سال خواهد بود.

فیلرهای تزریقی برای افرادی که مایلند بدانند در صورت استفاده از روش‌های دائمی، ظاهر آنها به چه صورت خواهد بود روش مناسبی است. همچنین برای افرادی که قصد استفاده از روش‌های تهاجمی مانند جراحی را ندارند استفاده از فیلرهای تزریقی یک گزینه‌ی ایده آل است.

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی پروتز چانه

دوام پروتز چانه

عوامل موثر بر ماندگاری پروتز چانه

مهمترین عاملی که در ماندگاری پروتز چانه تاثیر دارد نوع پروتزی است که برای جراحی استفاده می‌شود. پروتزهایی که ماندگاری دائمی دارند عبارتند از:

  • پروتز سیلیکونی: این پروتز از ترکیب سیلیکونی دی متیل پلی سیلوکسان ساخته شده است و پس از اینکه طی جراحی در فک بیمار قرار داده شد به هیچ وجه تغییر مکان نمی‌دهد و برای همشه در محل خود باقی می‌ماند. در صورتی که بیمار در آینده قصد داشته باشد پروتز را خارج نماید و یا زاویه‌ی آن را تغییر دهد باید یک جراحی دیگر را برای خارج ساختن و یا انجام تغییرات مورد نظر داشته باشد.
  • استخوان خود بیمار: در این روش، استخوان بیمار به گونه‌ای تغییر داده می‌شود که برآمدگی و زاویه‌های مورد نظر در چانه ایجاد شود. استفاده از استخوان خود بیمار نیز نتایج دائمی خواهد داشت. اما با افزایش سن ممکن است حجم توده‌ی استخوانی کاهش بیابد و تغییراتی در نتایج اولیه جراحی ایجاد شود.
  • تزریق چربی: افرادی که تزریق چربی را برای پروتز چانه انتخاب می‌نمایند در صورتی که تغییر وزن زیادی نداشته باشد نتایج تزریق چربی در آنها به صورت دائم باقی می‌مانند.

دومین عاملی که در ماندگاری پروتز چانه اهمیت دارد، مهارت و تخصص جراح است. در صورتی که جراحی به خوبی انجام نشود ممکن است پروتز به اعصاب آسیب وارد نماید، از محل اصلی خود جا به جا شود و یا مشکلات دیگری را ایجاد نماید. در برخی موارد شدت عوارض پس از عمل به حدی است که نیاز به جراحی مجدد، خارج کردن پروتز و یا تعویض پروتز خواهد بود.

به همین دلیل توصیه می شود قبل از عمل به خوبی تحقیق و بررسی کنید تا بهترین جراح پروتز چانه در تهران را پیدا کنید و نتیجه خوبی کسب کنید.

عوامل موثر بر ماندگاری پروتز چانه

عوامل موثر بر ماندگاری تزریق فیلر جهت پروتز چانه

سه روشی که پیشتر ذکر کردیم همگی نتایج دائمی را به همراه دارند. با اینکه تزریق فیلر یک روش موقت برای پروتز چانه است اما مدت زمان ماندگاری تزریق فیلر نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین‌ آنها عبارتند از:

  • نوع فیلر تزریق شده: برخی از فیلرهای تزریقی مانند اسکالپترا که از پلی ال لاکتیک اسید تهیه می‌شود ماندگاری بین 2 تا 5 سال دارد اما سایر فیلرها که بر مینای هیالورونیک اسید هستند معمولاُ بین 6 تا 12 ماه ماندگاری دارند.
  • مقدار فیلر تزریق شده
  • متابولیسم بدن و سرعت تجزیه‌ی فیلر

راهکارهای افزایش ماندگاری پروتز چانه

  • در صورتی که از پروتزهای دائمی مانند پرتزهای سیلیکونی و یا استخوان استفاده می‌نمائید باید مراقب باشید که هیچ گونه ضربه‌ای به چانه وارد نشود. در این صورت ماندگاری پروتز چانه دائمی خواهد بود و نیازی به تعویض و یا خارج ساختن پروتز نخواهید داشت.
  • افرادی که روش تزریق چربی را جهت پروتز چانه انتخاب کرده‌اند در صورتی که افزایش و یا کاهش وزن شدید نداشته باشند می‌توانند نتایج عمل را برای مدت طولانی حفظ کنند.
  • افرادی که از تزریق فیلرهای پوستی برای پروتز چانه استفاده می‌کنند با راهکارهای زیر می‌توانند ماندگاری پروتز چانه را افزایش دهند:
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری نمائید. نور خورشید می‌تواند به کلاژن‌های پوست آسیب وارد نماید و ماندگار فیلرهای تزریقی را کاهش دهد.
  • به مقدار کافی آب مصرف نمائيد.
  • از مصرف الکل پرهیز نمائید.

سوالات متداول

نتیجه گیری

در این مقاله به موضوع ماندگاری پروتز چانه پرداختیم. همان طور که گفتیم، برخی از روش‌ها مانند استفاده از پروتز سیلیکونی، استفاده از استخوان خود بیمار و یا تزریق چربی ماندگاری دائم و همیشگی را به همراه دارند. اما روش تزریق فیلر نتایج موقت در پی خواهد داشت. هر فردی با توجه به وضعیت سلامتی و اهدافی از پروتز چانه دنبال می‌نماید می‌تواند مناسب‌ترین روش را جهت پروتز چانه انتخاب نماید.

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =