تهران، پاسداران، بوستان نهم، ساختمان مهـــر، پلاک ۱۳۳، طبقه ۵، واحد ۱۷

دکتر هادی سرمست / جراحی بینی / بهترین زمان شروع ورزش بعد از جراحی بینی
۵ دقیقه
فوتبال-بعد-عمل-بینی

بهترین زمان شروع ورزش بعد از جراحی بینی

آنچه می خوانید...

جراحی بینی، به منظور تغییر شکل بینی در جهت زیبایی یا اصلاح مشکلات عملکردی بینی انجام می‌شود. بسیاری از افراد گمان می‌کنند به دلیل اینکه محدوده‌ی جراحی در منطقه‌ی صورت واقع شده است بنابراین می‌توانند به سرعت ورزش بعد از جراحی بینی را از سر بگیرند. اما باید بدانید که جراحی بینی یک روش تهاجمی می‌باشد و بدن شما به زمان بسیاری جهت بهبود و التیام نیاز دارد. انجام تمرینات ورزشی و یا حتی فعالیت‌های سنگین روزمره می‌تواند تاثیرات منفی بر نتایج جراحی بینی بگذارد و در مواقعی حتی ممکن است منجر به آسیب‌هایی شود که نیاز به جراحی ترمیمی باشد. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی نحوه‌ی بازگشت به تمرینات ورزشی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید…

ورزش-بعد-از-جراحی-بینی

خطرات شروع زودهنگام ورزش پس از جراحی بینی

اگرچه ظاهراً بینی شما با سایر قسمت‌های بدن ارتباطی ندارد اما هرگونه فعالیت ورزشی به صورت سیستماتیک کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به عبارت ساده‌تر پس از هر جراحی، کل بدن احتیاج به بهبودی و استراحت دارد، آسیب‌هایی که هر نوع تمرین ورزشی می‌تواند به بینی جراحی شده وارد نمایند عبارتند از:

افزایش خطر خونریزی، تورم و کبودی

زمانی که تمرینات ورزشی انجام می‌دهید ضربان قلب و فشار خون شما افزایش می‌یابد که موجب افزایش احتمال خونریزی از محل برش‌ها و بخیه‌های بینی و همچنین کبودی و تورم خواهد شد. حداقل آسیبی که حتی ورزش‌های سبک ممکن است به شما وارد نماید تورم و طولانی شدن روند بهبودی می‌باشد.

خطرات-ورزش-بعد-از-جراحی-بینی

تاثیر منفی بر نتایج زیبایی جراحی بینی

طی هفته‌ی اول پس از جراحی، بینی شما توسط یک آتل محافظت خواهد شد تا از هرگونه ضربه‌ی احتمالی جلوگیری نماید، پس از برداشتن گچ نیز باید تا چندین ماه مراقب ضربه و فشارهای احتمالی در محدوده‌ی بینی باشید و مراقبت های بعد از جراحی بینی که پزشک برای شما تجویز نموده را به درستی انجام دهید. بافت‌های زیرین بینی مانند غضروف و استخوان در برخی جراحی‌ها دستخوش تغییرات اساسی شده‌اند و هرگونه فشاری در ناحیه بینی، حتی لمس بینی به منظور تمییز کردن آن می‌تواند موجب آسیب به اسکلت زیرین بینی شده و بر نتایج جراحی تاثیر منفی چشمگیری داشته باشد بنابراین جهت محافظت از بینی حداقل 6 هفته از انجام هرگونه فعالیت ورزشی به جز پیاده‌روی‌های سبک خودداری نمائید. پس از شروع ورزش هر زمانی که احساس سبکی در سر داشتید یا حس کردید که بینی شما دچار تورم شده بهتر است ورزش را متوقف کرده و مدت زمان بیشتری را استراحت نمائيد.

جدول زمانی ورزش پس از جراحی بینی

بسته به مدت زمانی که از جراحی بینی شما می گذرد شما می توانید فعالیت های خاصی را شروع کنید. چنانچه برای انجام جراحی به بهترین جراح بینی مراجعه کرده باشید، او در مورد زمان مناسب هر فعالیت ورزشی که شما تمایل به انجام آن دارید راهنماییتان خواهد کرد. را در ادامه به توضیح این فعالیت ها در هفته های مختلف بعد از جراحی می پردازیم:

هفته‌ی اول

در هفته‌ی اول جز پیاده روی سبک در منزل یا اطراف منزل هیچ فعالیت دیگری انجام ندهید، زمان هر پیاده‌روی نباید بیشتر از 20 دقیقه طول بکشد. پیاده روی طی هفته‌ی اول به بهبود گردش خون کمک می‌کند و از خطر لخته شدن خون جلوگیری مي‌نماید و به روند بهبودی کمک می‌نماید. هر زمان که احساس خستگی یا تنگی نفس داشتید پیاده‌روی را متوقف نمائید، افزایش ضربان قلب منجر به افزایش خطر خونریزی خواهد شد.

در هفته‌ی اول بهتر است تمام تمرکز خود را بر استراحت بگذارید، از داروهای ضد درد جهت کنترل درد استفاده نمائید. استراحت، مصرف آب به میزان کافی و پایین نگه داشتن ضربان قلب از عوامل کمک کننده در بهبود طی هفته‌ی اول می‌باشد.

هفته‌ی دوم تا چهارم

در هفته دوم بخیه‌ها و آتل از روی بینی برداشته می‌شود. پس از برداشتن آتل همچنان می‌توانید پیاده روی را ادامه دهید، در صورتی که حس کردید حال عمومی شما مساعد است می‌توانید تمرینات ورزشی با سرعت آرام و تمریناتی که احتمال ضربه یا تماس با صورت در آن‌ها اندک است را شروع نمائید. تمرینات ورزشی قدرتی در صورتی که فشار زیادی به بینی شما وارد نشود مجاز است، اگر در رشته وزنه برداری و بدن‌سازی فعالیت دارید سعی کنید وزنه‌های سبک را انتخاب نمائید و از هرگونه فشار به ناحیه صورت خودداری نمائيد.

ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری که احتمال سقوط در آن وجود دارد، حرکات یوگا که باید سر خود را خم نمائید و هر حرکتی که تش قلب شما را بالا ببرد یا احتمال ضربه به بینی در آن وجود داشته باشد را انجام ندهید.

هفته چهارم تا ششم پس از جراحی بینی

بهترین-زمان-شروع-ورزش-بعد-از-جراحی-بینی

پس از گذشت یک ماه می‌توانید به باشگاه بازگردید و تمرینات سبک را شروع نمائيد، اما همچنان فعالیت‌های قدرتی را 80 درصد نگه دارید. تا بازگشت به سطح آمادگی کامل چند ماه زمان نیاز است بنابراین از حرکات آرام شروع نمائيد و زیاد به خودتان فشار وار نکنید.

اگر محل برش‌ها و زخم‌ها کاملاً بهبود یافته مي‌توانید ورزش شنا را هم شروع نمائید. دویدن سبک هم به عنوان شروع بازگشت به میادین ورزشی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

6 هفته پس از جراحی

در اکثر افراد حداقل 6 هفته زمان نیاز است تا بافت‌های داخلی بینی به طور کامل بهبود بیابند و پس از این زمان شما می‌توانید تمرینات ورزشی با شدت بالا را شروع نمائيد، اما همچنان باید از انجام ورزش‌هایی که احتمال آسیب و ضربه به بینی وجود دارد مانند بسکتبال، فوتبال، تنیس و …. خودداری نمائيد تا زمانی که پزشک به شما اجازه شرکت در آن را بدهد.

به یاد داشته باشید حتی پس از 6 هفته بینی که تحت جراحی قرار گرفته است به شدت مستعد آسیب می‌باشد و قبل از شروع هرگونه ورزش تماسی باید با پزشک خود صحبت نمائید. برخی مواقع با استفاده از یک ماسک محافظ می‌توانید ورزش‌ دلخواه خود را شروع نمائید. جهت شروع تمرینات ورزشی به هیچ وجه عجله نداشته باشید و تا بهبود کامل خود صبر نمائید و به یاد داشته باشید هر ضربه‌ای حتی اگر شدت آن جزئي باشد ممکن است منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر شود.

منبع:

https://www.westlakedermatology.com/blog/exercising-after-rhinoplasty-what-to-know/

دکتر هادی سرمست

دکتر هادی سرمست

جراح پلاستیک بینی و صورت - متخصص گوش و گلو و بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − نه =